is toegevoegd aan uw favorieten.

Opmerkingen en gegevens over schilderkunst

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

waarbij kruiden staan die tot gnomen worden; of hij maakt een klokkespel (wat roert zich rond die klokken aan reppend leven?), of vanaf een groote hoogte een neer-zicht op het lage land, waar de wegjes nauwkeurig zijn, en de hofsteden tot kleine tooisels worden.

3. In het beste van dit werk leeft de droomerige weemoed die ik (in 2) u noemde: zoowel in het binnenhuis als in het landschap, in de schijnbaar wreede phantasie, als in de enkle portretten die hij als ets maakte. En deze droomerige weemoed is dat, wat langst dezen etsen waarde zal geven. En hier is, als bij zoovelen, deezdroom, niet hulpeloos: hij weet in stemming te zijn, en hij weet te modelleeren.

4. Van de beste bevond ik in deze lijst: 5. Petite Ville en Hollande; 8. Fragment de vieille tour; 16 la Cathédrale; 50 le Baptistere; 55 de Klok; 66 Saignée dans la vieille ville; 70 Maréchalferrant; 73 Petite ville en Flandre; 76 les Nuées; 96 le Chateau d' Anvers; 98 Oree du bois; 99 Cathédrale de Tours; 12 Supplice de Philippe II etc.

5. Vermoedelijk zal Vaes (in 1901 (?) begon hij toch pas) nog veel platen etsen. Toch is de hoedanigheid van het verschenen werk reeds goed; zeker zal een aantal zijner werken en werkjes zeldzaam worden. Noodig lijkt het mij hierop en den verzamelaars en den Musea te wijzen, want wat nu nog weinig gelds kost, kan dan onvindbaar blijken.

W. Vaes is 12 Februari 1882 te Antwerpen geboren. Van moederszijde is hij verwant aan een reeks van kunstenaars. Opgevoed werd hij eigentlijk door den schilder Piet Verhaert (een zwager 82