is toegevoegd aan je favorieten.

In Zweden

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

XVII. IN LUND. VAARWEL

Lund zou niets wezen zonder zijn Dom en zijn Universiteit. De eerste ziet men al spoedig, een indrukwekkend massief gebouw, rustig oprijzend uit een kring van groen. De laatste licht en tintelt door alle straten der stad in de witte petjes der studenten. Nauweliks heeft een gymnasiast zijn eindeksamen gedaan, dat heet in Zweden zijn „studentenexamen", of hij heet student, hetzij hij nu verder de akademie bezoekt of niet, en koopt zich een wit petje. De hele wereld moet aan zijn verlicht hoofd zien, dat daar iets in dient te zitten, een verlichting die naar buiten is uitgeslagen.

Het zal misschien verwondering baren, dat wij, behalve op deze manier, ook spoedig door persoonlike omgang met de geleerde wereld in aanraking kwamen; maar in Zweden bestaat er tussen hoger en lager onderwijs niet zo'n afscheiding als bij ons, het laatste wordt door het eerste gevoed, en zo was een der eersten, met wie we vertrouwelik zaten te praten, Dr. Hans Larsson, professor in de teoretiese filosofie en docent in de pedagogiek aan het Lundse Seminarium voor Onderwijzeressen.

Professor Larsson behoorde niet tot de mannen, die een eigen levensgeluk willen missen, om daarmee de

19*