is toegevoegd aan uw favorieten.

Dante's Vita nova

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

alleen getuigd worden in arme, tastende beeldspraak.1) Plato gebruikt gedurig de terminologie der mysteriën. 2). De ware philosoof, dat wil zeggen de ware mysticus leeft reeds hier op aarde op de eilanden der zaligen, maar eens, eens wordt het nog anders. Voor hem heeft de dood geen verschrikking meer, veeleer wacht hij met vreugde het sterven1 in. Hoe zou hij kunnen vreezen voor den dood, die toch de laatste banden van het lichaam' en alle banden voor goed en volkomen slaken zal?3). Het voilé bezit is hier immers niet, het is, waar het gevangenisleven, het schaduwleven een einde neemt, waar geen vermoeiende wisseling van dagen en nachten, van maanden en jaren meer is, maar enkel een onveranderlijk en eeuwig leden.4).

Men heeft het wel gemerkt: deze philosophie is in «trekking en bedoeling zeer bepaald een heilsweg. Plato heeft zijn antwoord gegeven op de aandoenlijke vraag, waarmee eens duizenden tot Empedocles kwamen: „wo doch zum Heile die Strasse"6). Maar weinigen zijn het, zegt Plato, die dézen weg betreden, de meesten hebben niet trouw bewaard of ook verloren de herinnering aan het eens aanschouwde, zij blijven gevangen in de machtige omstrikking van het zin-

*) Phaedo, 114 C: ov oqdtw drjkwaai.

") Phaedrus, 250 C: /ivoéftevoi ts xal sjtomevoneg.

3) Cratylus 404 A: xa&aqa jidnmv rrör Jisgi to a&fia xaxwv xai

*) Timaeus, 37 E.

6) Ik ontleen dit aan Rohde, t. a. p. II, p. 172.