tiese opvoedkunde de idee der polytechniese arbeidsschool dan ook prijs, als praematuur, dus utopies, daar zij antici* peert op de hoogste fase van de productietechniek, het tijd* perk van het „machinisme", dus in de overgangsperiode van de dictatuur van het proletariaat nog niet te verwerke* liken is. Onder invloed van de nieuwe, meer realistiese koers, wordt ook het doel der polytechniese arbeidsschool: de veelzijdig ontwikkelde persoonlikheidsvorming van de leerling, als een „leeg democraties" begrip verworpen. De sowjet*school wordt dienstbaar gemaakt aan de „nieuwe economiese politiek".
Als ideaal echter, onder het zuivere communisme te ver* wezenliken, bleef de idee der productieschool leven, ondanks de critiek, door niebcommunistiese pedagogen op haar geoefend. Deze critiek is van psychologies*didactiese en van cultuur>philosofiese aard. De eerste noemt bij monde van Burger de productieschool van Blonsky c.s. een „gekun* stelde constructie". „Nur wer die Kindernatur nicht kennt, kann zur Begründung dieser Produktionsschule behaupten, dasz die Kinder selbst nur Freude an wirklich nützlicher Arbeit haben und in der Schule deshalb nur nützlicher Arbeit — „„nützÜch"" vom Standpunkte des Erwachsenen aus! zu leisten sei."24) Is het, vraagt Burger, de taak der school, het kind reeds met het industriële productieproces bekend te maken? Hoe zal de „productieschool" in staat zijn haar culturele taak: overdracht van het beschavingsgoed aan de jongere generatie, te vervullen: „die Aufgaben der allgemeinen Menschenbildung und Menschenerziehung"? ") De bolsjewistiese pedagogiek zal daarop antwoorden: daar voor ons het begrip „cultuur" een andere inhoud heeft dan voor de burgerlike klasse, cultuur in haar toekomstvorm „industriëebcollectivistiese cultuur"27) zal zijn, kan ons opvoedingsdoel alleen daarom al niet gericht zijn op de vorming van de „algemene mens"; wat bovendien een abstractie, een burgerlike fictie is. Bolsjewistiese pedagogiek heeft tot object de concrete, veelzijdig technies ontwikkelde toekomstige arbeider der communistiese maatschappij. Het didacties bezwaar, ontwikkeld tegen de inschakeÜng van de school in het productieproces, betreft de heterogeniteit van
u) Ed. Burger. Arbeitspadagogik*. S. 362.
") ibiA, S. 363.
") Blonsky., II. S. 82.
Klinkenberg, Pieter, "Socialistiese opvoedings- en onderwijsdenkbeelden : -". De Arbeiderspers, 1933. Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB05:000037550:00007