is toegevoegd aan uw favorieten.

Dynamisme en logies denken bij natuurvolken

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

nog een menigte andere bladeren, wortels en lianensappen tegen ziekten, maar volgens de schrijver schijnt het gebruik uitsluitend op bijgeloof te berusten. We kunnen dit niet verifiëren, maar geloven toch, dat deze ethnograaf te zwart ziet Zeker doet hij dit, waar hij op blz. 79 vermeldt dat degeen, dié in onmacht gevallen is, als dood beschouwd wordt terwijl op blz. 78 een opwekkingsmiddel bij flauwvallen wordt vermeld *).

Zo heel weinig is, hetgeen deze Papoea's als geneesmiddelen toepassen, tenslotte toch niet en waar Keysser sterk de nadruk legt op toverij en verkeerde behandeling, komt de kennis van enkele doeltreffende middelen des te meer uit

Thurnwald vraagt zich van de bewoners van de Bismarckarchipel en Salomo-eilanden af, of ze ziekten als zodanig kennen. Zijn antwoord luidt: „In einem höchst beschrankten Umfange ist das der Fall." Zo kent men hoesten en influenza als epidemie-achtige ziekten „die de wind brengt". Als middelen ertegen gelden 't kauwen van boomschors, 't besmeren van hoofd en borst met sap uit een wortel e. a. Geneesmiddelen, bijgeloof en toverij gaan hier dikwijls in elkaar over2).

Ehrenreich weet van de Karaya-Indianen te vermelden, dat ze de besmetting van tuberculose goed kennen. „Ahi catarrho nao tem? Giebt es keinen Catarrh? ist stets die erste Frage, die sie an den f remden Besucher richten, ehe sie- das Betreten ihrer Hütten gestatten" 3).

Behalve 't toveren van de medicijnman, die met zuigen en toverratels werkt kennen deze Indianen nog hars met cocosolie* die ze als reukstof tegen hoofdpijn bezigen en inwendig tegen pijn in 't lijf. Dit is een der meest geliefde medicamenten 3).

Een merkwaardig goed optreden tegen de Guinea-worm bericht de missionaris P. A. Witte uit Togoland. Die worm is een ware landplaag, die tot oorzaak heeft de slechte watervoorziening in de droge tijd. Zo gauw men weet waar de worm zit (door hevige pijn en schilferige huid), maakt men het volgende probate middel gereed: men roostert 2 a 3 citroenen, zodat ze gemakketik tot pulver te wrijven zijn, voegt er 2 a 3 mensen-

*) Ch. Keysser, Aas dem Leben der Kaileute in deel III van R. Neuhauss, Deutsch Neu Guinea 1911, blz. 77—79. 2) Ethnopsychologische Stadiën LL, blz. 107.

8) P. Ehrenreich, Beitrage zur Völkerkunde Brasiliens. Veröffentlichungen aas dem KonigL Museum f. Völkerkunde U, Band 1, 2e Heft. 1891 I, Die Karayastamme am Rio Araguaza, blz. 32.