Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

haakjes voorkomen zijn dus dubbel en moeten met het linker en met het rechter lichaamsdeel verricht worden. Men begint stééds met het linker. Dit is louter een gewoonte, zonder eenige beteekenis voor één persoon, doch, wanneer meerdere personen op commando een oefening uitvoeren, dient men hierop te letten.

31. Knie optrekken, been stre kken. (8, 16, 30 maal)

De linker (rechter) knie wordt opgetrokken, zooals in oefening 30 beschreven is, het been wordt krachtig naar voren gestrekt, gestooten en weder op den grond gezet. Dan de oefening met het andere been.

32. Knie optrekken, been achterwaarts stooten. (8, 1 6, 30 maal)

Met het neerhangende been krachtig achteruit stooten, zoodat de schouderspieren trillen.

33. Knie optrekken, been zijwaarts stooten.(8, 16, 30 maal)

Evenals de vorige oefening, doch met het been krachtig zijwaarts stooten.

34. Kniebuigen. (5, 10, I 5 maal)

Handen om de heupen, de hielen tegen elkaar. Men laat het bovenlichaam langzaam zakken alsof men op een stoof wil gaan zitten.

35. Knieën dieper buigen. (5, 10, 1 5 maal)

Evenals de vorige oefening. Alleen laat men het lichaam zoo laag zakken, dat de hielen slechts even het

3

Sluiten