Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

met kracht tegen hem, en hij wijkt van hen, daar hij geene plaats vindt om binnen te gaan.» J).

Daarna vergelijkt Pfleiderer wat Jacobus zegt in 3:15 v.v. met Mand. XI. Gelijk bekend is, spreekt Jacobus over de wijsheid, die van boven komt, en over de wijsheid, die aardsch, zinlijk, duivelsch is. »Want waar nijd is en eigenzinnigheid, daar is ongedurigheid en allerlei slecht bedrijf. Maar de wijsheid van boven is allereerst rein, vervolgens vredelievend, welwillend, gezeggelijk, vol barmhartigheid en goede vruchten, niet twijfelend, ongeveinsd. En de vrucht der gerechtigheid wordt in vrede gezaaid voor hen, die vrede stichten.» Het opschrift van Mand. XI -) luidt bij Duker en Van Manen: »Uit hunne werken moet men de geesten en profeten beproeven. Over den tweevoudigen geest.» Kr is hierin sprake van een leugenprofeet, die geen goddelijken geest in zich heeft, die zelf ijdel is. >Heer,

') In de Testamenten der 12 Patriarchen hebben wij de voorstelling „von einem Kampf des Teufcls und seiner bösen Geister gegen den Menschen ... . und ebenso die weitere, dass dieFurcht Gottes dem Menschen hilft, so dass der Teufel und seine Geister vor ihm fliehen.... Vgl. Völter, S. 261.

i) Belangrijk voor de verklaring van onzen brief zijn de volgende opmerkingen van Prof. Völter (S. 258). „Was in Mandatum XI vom wahren und falschen Propheten gesagt wird, kann nur von christlichen Gemeindeverhaltnissen aus verstanden werden. Dass darin (XI, 9, 13, 14) ftlr eine gottesdienstliche Versammlung der Ausdruck avvayuyn gebraucht wird, klingt allerdings jüdisch. Aber daraus ist auf einen jüdischen Ursprung unseres Mandatums im eigentlichen Sinn nicht zu schliessen. Der Ausdruck ovvayuyri wird auch von Christen gelegentlich angewendet, obschon er sich im Christentum nicht auf die Dauer hat einbtlrgern können (Jak. 2,2 u. s. w.)".

Sluiten