Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

van vijftig jaar geleden, die vrij algemeen aannamen, dat het Anabaptisme niets anders was dan eene oproerige beweging van gevaarlijke dwepers, welke in het bloedig treurspel van het Munstersch koninkrijk haar toppunt heeft bereikt. DöUMERGUE vereenzelvigt de Doopsgezinden met de zoogenaamde Libertijnen, ') met wie zij echter niets te maken hebben.2) Hij kan van Caia'IJN zelf vernemen, dat zijn oordeel onjuist is, want deze maakt scherp onderscheid tusschen beiden. Waarom zou hij anders twee afzonderlijke verhandelingen tegen hen hebben geschreven: Brteve instruction />oitr armer tous bons fidclcs contrc les erreurs de la secte commune des anabaptistes, Geneve, 1544.'-); en Contre la secte phantastique et furieuse des Libertins, qui se nomment spirituels, Geneve, 1545 f 4) Hij sprak de Doopsgezinden dan ook vrij van de losbandigheid en de uitspattingen der Libertijnen. In hoofdstuk XXI van het laatstgenoemd tractaat, getiteld : Quelle est la communion des fidclcs sclon la phantasic des Libertins, 5) heet het: »Nous avons desia veu commcnt ces malheureux profanent le mariage, meslant les hommes avec les femmes commes bestes brutes, selon que leur concupiscence les meine. Et comment soubz le nom de mariage spirituel, ilz colorent cette pollution brutalle: appellant mouvement spirituel 1 'impetuosité furieuse qui poulse et enfiambe un homme comme une chienne cliaude. Or a fin de ne laisser nul ordre entre les hommes, ils font aussi une semblabe confusion quant aux biens : disant que c'est la communion des sainctz, que nul ne possede rien comme sien, mais que chascun en prenne oü il en pourra avoir. Du connnenccnietit, il y a bien cu quelqucs Anabaptistes estourdis, qui out ainsi

l) Doumergue. I.C., 11, 1>. 242, lil'. 4.

Vgl. Herminjaru, Correspondance des Réformateurs, \, p. 39, nr. 4: p. 41, nr. 5.

3) Calv. opp., VII. p. 45—142-

4) Uid., p. 145—248.

'J /bid., p. 214.

Sluiten