Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

bijt, en de voet van een bronzen kandelaar uit Rheims. Midden in de zaal eene vitrine, gevuld met „dinanderie" waaronder eene curieuse groep eener vrouw, wie een man

tot paard dient.

In de derde zaal vinden wij het eerste Fransche aardewerk en glaswerk, vooral het glaswerk en het aardewerk van

Rouaan is belangrijk.

De zaal daaropvolgend geeft de beste producten dei Fransche pottebakkerskunst, vooral van de fabrieken van Sèvres en van Nevers. De midden-vitrine, met de meesterstukken van Bernard Palissy en het ivoorkleurig aardewerk van Oiron, verdient aandachtige beschouwing.

De nu volgende zalen bevatten kerksieraden. In de eerste daarvan het beroemde schilderij, de triptiek: „Le buisson ardent" genaamd, evenals de daartegenover geplaatste trip-

tieks van Moulins.

In de tweede dier zalen zijn de reliekkastjes, in de eerste plaats dat van Jaucourt, gedragen door engelen in hoogst bekoorlijke houding, niet voorbij te gaan. Ook is hier eene zeer sterk sprekende reliekkast van St. Foy.

In de derde zaal der kerksieraden vestig ik de aandacht op een bizantijnschen voet van een kruisbeeld in émail, een koperen adelaar, die als lezenaar dient, en de bijzonder rijke verzameling van émaux cloisonnés.

In de volgende zaal zijn de émaux nog rijker vertegenwoordigd. Hier moet men vooral acht geven op den beroemden schotel, die aan de vorsten van Lotharingen heeft toebehoord: „La fête des dieux", en op eene Venus, die men in een der midden-vitrines zal kunnen zien.

De volgende zaal bevat tal van miniaturen, medailles en zegels, terwijl in het midden een curieus plan van de stad Soissons van verguld koper met reproductie van alle kerken te zien is.

Sluiten