is toegevoegd aan uw favorieten.

Nederlandsche gids op de Parijsche tentoonstelling in 1900

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

is: „ Ce monument a été êlevé par la Bêpublique u la gloire de l'Art frangais".

De hoofdingang van het Groote Paleis.

Ten einde de vrij eentonige kolommenrij dezer groote gevels een weinig te breken, heeft men zijne toevlucht genomen tot eene gekleurde mozaïk-fries, voorstellende „de groote periodes der Kunst", aan de zijde der Avenue Nicolas II achter de kolommen aangebracht, terwijl in de Avenue d'Antin wij eveneens tusschen de kolommen eene veelkleurige fries van plateel zien, „de Kunst in alle tijden". Bovendien heeft men tusschen de kolommen beelden geplaatst, aan beide zijden van den hoofdingang, als verpersoonlijking van verschillende kunstopvattingen, en tusschen de kolommen van den ingang de vier Schoone Kunsten: Schilderkunst, Beeldhouwkunst, Bouwkunst en Muziek. Het misbruik, dat hier en herhaaldelijk elders op de tentoonstelling gemaakt is van de naakte vrouwenfiguur als ornament, valt bij dit laatste viertal wel het sterkst op. Boven