Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

KLEURSCHAKEERINGEN.

Bij borduurwerk komt men bijna als van zelf tot het maken van overgangen van kleur en tint; de vraag is maar, hoe dit het best geschiedt. Eer wij tot de behandeling van de verschillende wijzen om dit doel te bereiken overgaan , een woord van protest tegen de opvatting als zouden overgangen van kleur en tint noodzakelijk zijn. Zeer schoon naaldwerk is dikwijls samengesteld en behoort dit eigenlijk ook te zijn uit eene samenvoeging van enkel vlakke tinten. De glans der zijde en hare wisseling van kleur naarmate zij het licht bij verschil van richting verschillend weerkaatst, zijn ruim voldoende om eene eentoonige werking te voorkomen. Zoo is fig. 33 gewerkt in enkel wit op licht blauwe zijde en fig. 10 in ééne tint goudkleurige zijde op linnen; terwijl het wit borduren, wit op wit, hier ook wel mag worden herdacht.

Maar het naaldwerk verschaft nu eenmaal zooveel gelegenheid om geleidelijke kleurschakeeringen tot stand te brengen, veel meer zelfs dan de weefkunst het vermag, dat het eener borduurster, die tevens eene koloriste is, wel geoorloofd is zich te vermeiden in de heerlijke kleurenpracht, die de zijde biedt. En zoo lang als het hierbij

Sluiten