Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

FIGURALE VOORSTELLINGEN.

Eene vaardige werkster kan alles borduren; maar zij moet zich onthouden van eigenlijk schilderwerk. Als kunstenares is zij niet slechts gerechtigd eene overmaat van zorg en uitvoerigheid aan haar werk te besteden: zij is zelfs verplicht dit te doen, vooral, wanneer zij werkt met en op grondstoffen, die reeds uit zich zelf rijk en kostbaar zijn. Als men een fraai weefsel nog verfraaien wil — en anders doet men zeker beter met het te laten voor wat het is, — moet ook de bewerking fraai zijn. Kostbare stof verlangt eene kostbare versiering; het naaldwerk moet daarop uiterst zorgvuldig zijn, beide wat ontwerp en uitvoering betreft. Om de waarde van het geheel in de geldswaarde van het materiaal te zoeken, is het toppunt van smakeloosheid.

Voor den kunstenaar spreekt het trouwens van zelf, dat de artistieke behandeling van een voorwerp, dat voor kunstvoorwerp mag doorgaan, de waarde van de gebezigde grondstof verre overtreft. Wat wij in werkelijkheid hoog schatten, dat is de hand- en geestesarbeid van den kunstenaar en hoe kostbaarder en rijker zijn materiaal, hoe hooger eischen hij moet stellen aan zijne kunst. Maar de

Sluiten