Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

is het ook mogelijk een samenspraak door — in dit geval 3 — kinderen te laten houden. Het beste zal zijn eerst het lesje onder de eerste behandeling in gewone drukletters te laten ontstaan, dan te zeggen: nu zullen we het nog eens opschrijven met wat andere letters. En staat het er zoo, dan kan nagegaan worden, wat oom en wat de kinderen zeiden en is de samenspraak als slot te houden.

Wie meent, liever nog wat te moeten wachten met de cursiefletters kan dit doen tot aan de lesjes in het le stukje; daar komen ze dadelijk voor.

nel eet een noot.

nel eet met een mes.

oom naar nel.

nel, eet niet met een mes!

een noot aan oom.

oom met een mes er aan.

een noot aan nel.

nel eet een noot.

maar niet met een mes.

Vooroefeningen voor de ui, die ook nog niet behandeld is.

De platen geven:

Plaat I: ruiten, suikerpot, ruiker.

Plaat II: duif, tuin, huis, duiventil, kuiken, buis (kleedingstuk).

Plaat III: schuim (van zeep), zuigen (flesch), badkuip.

Plaat IV: huis (bouwen), kruidenierswinkel, schuit, fluit (locomotief), tuit (trekpot).

De letter leeren kennen uit: een ui.

Leesstof:

eet mien een ui?

neen.

eet leen een ui?

neen.

eet een muis een ui?

neen.

een muis eet een boterham (fig.)

en een muis eet een noot.

Sluiten