ïi* aftrnHicfho hpilicBn ') en dezulken. die een
spellingen en atgomscne ueingcn, ;
Onze Vader lezen, terwijl ze eieren koken.2)
Dut « de eerbiedenisse», die het gebod van ons eischt,
niet alleen tot Vader en Moeder, maar ook tot alle Overheid
zich uitstrekt, mag bekend geacht worden, maar wie zou,
de woorden van dit gebod lezende, er ooit toekomen om
als overtreders hiervan aan te zien, ouders, die hunne
kinderen te veel laten eten, onderdanen, die weigeren tol
of belasting te betalen, en Overheden, die den waren
«'odsdienst niet handhaven.») Op deze manier gaat het ook
bij de verklaring der andere geboden. Immers jeugdige rentenieren, die best kunnen arbeiden, maar aan hun veelheid van bezit een motief meenen te kunnen ontleenen om niets te doen, vallen in de categorie van de overtreders van het 8ste gebod.4) Terwijl zij, die meenen, dat iemand wel ontslapen is, omdat hij kalm en stil stierf op zijn bed geacht worden schuldig te staan aan het 9* gebod. Waai lijk geen rijke jongeling zal, en daar ging het in dezen om, in deze «Spiegel» gelezen hebbende, meenen de wet van zijne jeugd af onderhouden te hebben. Koelman wenschte dan ook, dat velen hun aangeboren gelaat hierin zouden leeren zien, om dan niet in tranen heen te gaan, als het ontdekkend licht op hen valt, maar tot Christus te vlieden en in den weg des geloofs, boven omschreven, Hem aan te nemen tot ie einden, waartoe Hij gegeven is.
Is men langs dien weg tot Christus en het geloof in Hem gekomen, dan .ijst als vanzelf de vraag hoe zal ik nu toenemen èn in godzaligheid én in de praktijk dei zelve. Tot dien einde nu heeft Koelman twee boekjes geschreven,
') idem. blz. 83. *) idein, blz. 73. :») Idem. blz. 103. *) Idem. blz. 438.
Krull, Aijelt Folkert, "Jacobus Koelman : eene kerkhistorische studie : -". Campen, 1901. Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSFUBA02:000011528:00010