Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

. 7 , i 4M:8M.

2. Herleiding tot tienden . . b.v. j 4 2 M • 6 M

| 3 M : 4 M.

3. „ „ honderdsten, b.v. j 2,6 M : 4 M.

( 6,25 M: 25 M.

| 7 M : 8 M.

4. „ „ duizendsten, b.v. ) 2'6 8 M'

' 6,14 M : 4 M.

( 2,715 M: 5 M.

5. Het deeltal is willekeurig.

B. De deeler is een decimaal getal, achtereenvolgens bestaande uit tienden, honderdsten, duizendsten en een willekeurig aantal decimalen; het deeltal kan dadelijk willekeurig zijn, zoodat zonder meer de volgende gang wel duidelijk is.

1. Willekeurig decimaal getal: decimaal getal van 1 cijfer, b.v. 6 M : 1,2 M.

2. Willekeurig decimaal getal: decimaal getal van2cijfers, b.v. 6,5 M : 1,25 M.

3. Willekeurig decimaal getal: decimaal getal van 3 cijfers, b.v. 4,1 M : 0,125 M.

4. Willekeurig decimaal getal: willekeurig decimaal getal, b.v. 5,65 M : 0,3125 M.

Zijn deze gevallen behandeld, dan schrijven de leerlingen het antwoord op de vraag: „Hoe dikwijls is 1,25 M op 6,1 M begrepen?" dadelijk in den vorm: „6,1 M: 1,25 M" en berekenen de uitkomst op deze manier:

Sluiten