is toegevoegd aan uw favorieten.

Fraisen en fraismachines

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

In fig. 385 is de constructie van het hoofdlager der fraisspil duidelijk geïllustreerd. De fraisspil is ter plaatse van het lager gehard en geslepen en loopt daar in een nastelbaar bronzen lager. De tegendruk in verticale richting wordt door geharde ringen opgenomen.

Fig. 388.

De prismageleiding en de aandrijving der kleine fraisspil.

De fraisspil is in hot lager cylindrisch. De bronzen bus is uitwendig conisch en over de geheele lengte open gesneden, en aan onder- en bovenkant van fijnen schroefdraad voorzien, waarmede deze bus in het gietstuk wordt vastgezet. De bus loopt naar boven taps toe. Wanneer dus de onderste moer wordt teruggedraaid en met de bovenste moer de bus omhoog wordt getrokken, dan vermindert de uitwendige

diameter. In deze bronzen bus is verder over bijna de geheele lengte een gleuf 24 (fig. 384) gefraisd, waarin zich vilt bevindt. Door de

wpcmiig \ uit

men de ruimte 22 om de bus met olie, welke door het vilt wordt opgezogen en aan de fraisspil meegedeeld.

Voor het vastspannen der fraisen is de fraisspil van een conische boring voorzien, en verder geheel doorboord. Een trekstanLr. door deze

nj,r. JB».

Het vastklemmen der fraisspilslede aan de kolom.

boring loopende en met bet onderste draadeinde tot in den conus reikende, is aan de bovenzijde van de spil met een kraag tusschen twee moeren opgesloten en van een vierkant voorzien. Is dus de frais van inwendigen draad voorzien, dan kan men ze met deze