De architectuur in hare hoofdtijdperken
Hoewel do versiering der profillen van kroonlijst en impost eenigszins overladen is, maakt toeh het geheel door zijn zuivere verhoudingen, zijn fraai koloriet (Pentelisch marmer), zijn krachtige schaduwwerking en zorgvuldige uitvoering een schoonen indruk. De fiere hoofdmassa wordt door den krach-
tigen voorsprong en de rijke bewerking van het middendeel juist
onderbroken. Taktvol eindigt de sluitsteen tot steuning van de architraaf, benedenwaarts zonderonderbreking der arkade (fig. 291).
Behoefte aan grootscher aanzien en rijkere plastische uitbeelding bracht een variant op het thema en deed de triomfpoort met drie doorgangen ontstaan. Naast den grooten midden boog werden kleine bogen aangebracht. Hun breedte-verhouding is als 2:1. I)e triomfpoorten van Septimus Severus(fig.292) Forum geplaatst.
Fig. 201. Detail van den trinmfpoort v.i.. Titus (naar (iiranll).
de uiteinden van het
en van Constantijn (fig. 29;}), aan (ii
zijn niervan merkwaardige voorbeelden.
De eerste, in 208 n. Chr. door den Senaat en het Hoineinsclie volk gesticht