Handboek voor de methodiek der leervakken, ten dienste van hen, die studeeren voor de hoofdacte en voor vergelijkbare examens
be mCfceil'Jkhe i(l van het vermenigvuldigen met 73 valt dus uiteen ijn ar*dere ? n. 1. de verm. met 3 en die met 70.
l^etkroeV^n "We 't nu met 3. Om 3 X 725 c. te nemen, hebben \e'- * 5 c.; 3 X 20 e.; 3 X 700 c.
P't ?jjn weer drie zaken, die op zich zelf geleerd worden.
^ / 5 Ci ](0)nen overeen gevallen als 3 X 7 c.; 8 X 9 appels ^1)0'> ni0*" 3X 2t' c.: 5 X 70 noten enz.
de Vermenigvuldiging van 70 x 725 cent dienen we eerst te k6tinen die van 10 X 725 cent en dan kunnen we de uitkomst ïieïen^1
nemen, waarbjj we dan weer van het voorgaande %et>n'<k muken.
O'U jus (je opgegeven vermenigvuldiging te kunnen berekenen, t).l' ^ "ï25 cent, hebben we te leeren: 3x5 cent; 3 X 20 c.; ^ / 7Q0 c>; 10 X 725 e.; 7 X 7250 c.
Mt\ 10 x 725 cent gaat vooraf de verm. van 10 X 5 cent; 10 * 20 cent; 10 X 700 cent, zoodat we — teruggaande — lcei-t>!i: het vermenigvuldigen van een getal van één SijferJ ^!lll getallen als 20, 30, 40 enz.; van getallen als 100, £0°> 30° > 700, enz. met een getal van één cijfer; het vcrItje^Hj-viiWigen niet een term van de schaal (10) ; dan met als 70, 80.
ééoe moeilijkheid: 725 c. verm. met 73, wordt dus gesplitst in ee*ï ilieïiigte andere moeilijkheden, die achtereenvolgens door Qo moeten worden overwonnen.
^ °Or de andere bewerkingen is het ook niet moeilijk de noodkl'e'd van dit beginsel aan te toonen.
ö'j behandelt niet uw leerlingen de vermenigvuldiging van Q}jj ?yt genaderd tot het volgende geval: - :ï X 7/n.
C"A) la^t in aansluiting bij wat ze vroeger leerden, hun zeggen: '*/i * */i' beduidt: 2 maal het 3e deel van 7/n ; het derde deel Vu11 */ii is 7'33; 2 maal het derde deel van 7/11=14/33 of: */i X> 2 * '/« X7/n=u/s3.
^i) schrijft een tweede voorbeeld op: 3/r, X 73 en de leerlingen t0* de uitkomst 3/5 X 7.« = 2"40.
Pv^iieeOs handelt ge met nog andere breuken.
^"J ü°rgt, dat al de behandelde voorbeelden onder elkaar