Overzicht Inhoud Handleiding.
Ten einde den lezers eenigszins den weg te wijzen bij de bestudeering van de Handleiding, geef ik hier een overzicht van den inhoud, gegroepeerd naar de onderwerpen. Daarbij is niet opgenomen, wat vanzelf volgt uit de inhoudsopgave naar de paragrafen in de Handleiding, zooals b.v. wat in de achtereenvolgende klassen behandeld wordt. Het overzicht wordt besloten met aanwijzing van datgene, wat van eenig belang kan zijn meer speciaal voor den onderwijzer die voor de Hoofdacte studeert.
Spelling en schrijftaal.
§ 29. Termen: geschreven en schrijftaal; gesproken en spreektaal.
§ 30—42. Ons spellingstelsel.
§ 68. Rubriceering van de verschillen naar het onderscheid tusschen klank en teeken.
§ 35; 109; bi. 99. Verhouding uitspraak en spelling.
§ 46 - 47; 50—53. Verhouding schrijftaal en beschaafde omgangstaal.
§ 49. Ons buigingssysteem van de naamwoorden.
Vaststelling leerstof.
§ 3. Uitgangspunt.
§ 5. Einddoel.
§ 6, 18. Hoofdgroepen. Invloed dialect. (Ook: bl. 124.)
§ 43. Standpurft school inzake spelling.
§ 44. Wat van de spelling tot het terrein der school behoort.
§ 496, 54. Standpunt school
inzake de verhouding van omgangs- en schrijftaal.
§ 55. Wat de school moet leeren van deze verschillen.
§ 45; 56. Wat van de leerstof overblijft bij invoering van het stelsel-KoLLEWijN.
Rangschikking leerstof.
§ 57—60. Beginselen bij de groepeering.
§ 62. Uitgewerkte leergang.
§ 63. Wat van de bastaardwoorden.
§ 64; 243-247. Wat van de woordvorming.
§ 65 - 66. Overzicht termen en regels.
Doel en aard grammaticaal onderwijs.
§ 1. Maatstaf van beoordeeling.
§ 3. Richting.
§ 21. Soorten.
§ 23—26. Verschilpunten.
Strien, H. van, "Van spreken tot schrijven : boek voor den onderwijzer behoorende bij de oefeningen voor het zuiver schrijven : -". Hilarius, [1905]. Geraadpleegd op Delpher op 26-02-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSFUBA02:000012687:00004