is toegevoegd aan uw favorieten.

Het boek der sporten

Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

In 1895 wonnen ze in Kiel een eersten prijs en kwamen tweede aan in den Kaïser-Preis, in 1896 wonnen ze twee eerste prijzen in Frankfort en een in Ems, in 1897 kwamen ze als vier zonder stuurman uit in Henley, waar ze een goede kans hadden, welke echter verkeken werd door een aanvaring.

De oude vier der laatste twee jaren is weder een Nereus-vier, gevormd door de II.H. G. O. Lotsij (slag), C. C. Hiebendaal, P. J. Lotsij, J. Terwogt (boeg), die van af de eerste maal, dat zij op de baan verscheen, hoewel toen nog junior-ploeg, steeds, ook daar waar ze als oude vier uitkwam, overwon. Dit jaar trokken ze als oude vier van de Ned. Stud. R. V. Minerva naar Parijs. Op den dag der voorwedstrijden kwamen ze een aan in hun afdeeling. Op den dag der einda\ edstrijden verschenen ze aan den Start, doch kwamen, evenals de andere prijswinners der voor wedstrijden, de vier van »Germania« en die van »Ludwigshafen«, niet uit, daar de jury nog eens eenige ploegen wilde laten meeroeien, die volgens de bepalingen reeds afgeroeid waren en waardoor het aantal tegelijk roeiende ploegen te groot zou worden. De jury, die toch de officieele prijzen op den dag der eindwedstrijden aan de op de voorwedstrijden alle geslagen ploegen uitdeelde, zat A\el wat met de handen in het haar en regelde toen den volgenden dag een race voor de drie sterkste ploegen. »Germania« was iets meer dan een lengte vóór »Minerva«, de tweede aankomende. »Minerva« roeide met haar eigen stuurman, hoewel eerst het plan was weder het kind, dat de twee gestuurd had, in de boot te plaatsen. »Germania« echter had aan »Minerva« laten weten, dat ze met hun Duitschen stuurman zou i-oeien, hetgeen »Minerva« deed besluiten evenzoo hun Ilollandschen in de boot te plaatsen. Op de baan gekomen, bleek die van »Germania« echter een halfwasje, een aankomend jongeling te zijn, een 20 K.G. in gewicht verschillende met de stuurlieden van »Minerva« en »Ludwigshafen«. Een eigenaardig licht werpt deze handelwijze

op de m de „Wassersport" zoo hoog uitgekraaide overwinning van den Germaniavier met iets meer dan één bootlengte. Wanneer zal er een einde komen aan deze willekeurige verhoudingen ? Hoe lang zal

het nog duren, vóórdat, of een minimum-gewicht, waarvoor men een fatsoenlijk mensch op de stuurbank hebben kan, vastgesteld

Oude acht „de Hoop7' 1895. is, of wel de stuur-