gemaakt, daar het in deze zee veel gemakkelijker, en voor de schepen dragelijker viel met een huikende fok voor wind te lensen, dan met een zeil bjj den wind te leggen dry ven, gelijk de Heeren Gevolmachtigden, en De Ruiter met het schip Delfland, en al de andere die de vlag volgden, metterdaad bevonden, dat zij, met een huikende fok voor wind aflensende, veel minder de slag van 't water tegen het schip gewaar werden, en 't met veel minder pompen en baliën ') konden gaande houden, dan als ze hijstaken. Indien ook de andere Oost-Indische schepen 't schip Walcheren, hunnen Admiraal hadden gevolgd, zij waren naar alle menschelijke waarschijnlijkheid met hem bij De Ruiter gebleven en behouden geweest; en indien ook alle de schepen, van den beginne aan, het ter lens voor den wind, of ruimschoots a) hadden laten loopen, dan zou misschien de gansche reis met den storm zijn gewonnen, en de geheele vloot ware, naar gissing, al den 12den voor 't Land geweest, gelijk ook op dien dag al eenige schepen behouden in 't Vlie waren gekomen. Maar 't kon zijn dat hen eenige gewichtige inzichten hadden weêrhouden, als de vreeze dat hunne spiegels door de zee zouden ingeslagen worden, of iets dergelijks. In dezen grooten zeestorm had men twee brandschepen zien zinken: het eene genoemd de Schrik van Amsterdam, onder den Kommandeur Henrik Bokhoven, daar men niet wist dat iemand van afkwam; het andere uit Friesland, genoemd Abraham's Offerande, onder den Kommandeur Olivier Aggesz., daar slechts drie man van werd gebergd: een ander van Rotterdam, genoemd de Zwaan, gevoerd bij den Kommandeur Jan van
') Met balies het water uitscheppen. ") Met den wind meer achterlijk dan dwars.
13
Brandt, Gerard, "Uit het leven en bedrijf van den heere Michiel de Ruiter, Hertog, Ridder etc., L. Admiraal-Generaal van Holland en Westfriesland : -". Mij. voor Goede en Goedkoope Lectuur, [1907]. Geraadpleegd op Delpher op 05-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSFUBA02:000013547:00010