Onderstaande tekst is niet 100% betrouwbaar

C 3* )

dat men voorby de Wind haald. IV:n. neer de Voorzeilen tc lang teegcn leggen , valt het Schip te veel af, en moet te veel oploeven , al eer het zelve weder by de Wind legt. Zoo dra het Schip aanvang vooruit te gaan , legt men 't Roer aan Ley. Dog indien het Roerover heeft geleegen en de Voorzeilen afgehaald worden , moet men het midden Scheeps leggen, om dat het Schip, wanneer men het Roer liet leggen tot dat 'er weer Vaart in het Schip kwam , inmiddels te veel zoude afvallen. Ten einde het Schip des te fchielyker te doen loeven, laat men de Bezaan en Kruisftenge, Stagzeil • Schooten by de^Wind haaien. Als■ men voor heeft afgebrast, laat men de Boellyns agter uitnaaien, om dat de Zeilen volftaande, te beetcr kunnen uitgehaald worden.

8. Com. Wanneer het Schip begint te loeven, haald men het voor Marszeil by de Wind, gelyk mede de Kluiver, voor een groot Stenge Stagzeil en Vliegerfchooten, haaiende men tevens na mate het Schip oploeft, het Roer allengs op uit de Ley, tot dat het Schip by de Wind legt.

9- C (in.

Sluiten