Kl*iii' i., ' • •(_• °w 23 Juli 24 JU" 25 juli (. _~ dcc IBBS-2 lS6*-* 1858-J P* _nt 194-4 192J-92 191_-i !*»._ "e. 129*-B 129§-* 129 H * _D; 1238-è 122 12H-* L de.* """ 6_.-ï 64 63-2*. ,*... s 68-i 663-_ 653-6 \. dec'' 129g-l 1284 138Ï-1 "*• lm,* 133| 1325-4 131-30. _u, 12.32 12.30 12.25 L "'• _pt 12-5 12-07 12.001 . r_v' 228 _ 227 226. ?1%.,H.', 226ï 224. 224 d '" lui. (sl> 23 ]uli 24 .uil 25* juli .„,, o . 991 9981 983 '«I ,„r: 99J 99/ H 99 „t,,1 337 331 U 323 !«. j L 332_-33 3271 318.-9 "^Ude^11- 8I°» 23 juli 24 juli 25 juli
Het Parool
- 26-07-1958
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- Het Parool
- Datum
- 26-07-1958
- Editie
- Dag
- Uitgever
- [s.n.]
- Plaats van uitgave
- Amsterdam
- PPN
- 412869543
- Verschijningsperiode
- 1941-...
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Koninklijke Bibliotheek
- Nummer
- 4153
- Jaargang
- 18
- Toegevoegd in Delpher
- 11-12-2017
Goederenmarkten
HOGE PRIJZEN VOOR GOEDE JAVATBAK
. . . S.J?? _, tabaksmedewerker) ft Jn Am .f ' zaterdag. _ op de gis«* _> B^_.erdam gehouden inschrij. C°r ö. u Pakken Javatabak heerl%i}\ n betere tabak een willige S _ op %, goede tabak bracht hoge _ tiht^'dp_et meest werd gekocht sSrklïe_ . andse n-ndel. De ordinai_.h. eH er Waren enigszins flauw gek . i den rd dan 00k tamelijk veel Jf zullen te Amsterdam en ». W.vatnK , v°lgende inschrijvingen iW1». ,o 5k worden gehouden: 19 « . 3~,«otterdam, 26 sept. te Am-1 A'?' 24 „Jfober te R'dam, 17 okt. te _ (. \ 21 te R'dam, 7 november Je he,nbei ?ov- te R'dam en zo nodig . Votte__te R'dam. «1 fl»ei> Cn m borden door A. van Ho- _ ftiai.tCa' 31-000 pakken Besoeki £'%* Be. Te Amsterdam
New York wederom vast
Dow Jones index industrie tot boven 500 gestegen
Dow Jones-index 22/7 23/7 24/7 25/7 Industrie -494.89 494.06 497.12 501.76 Sporen 127.54 127.81 129.65 130.84 Oblieaties ••■ 90-03 90.05 90.03 9Ü.08 Openb. Nut. 79.26 79.44 79.54 79.74 Goed loco ... 163.77 163.83 163.42 163.25 Moody ... 400.6 402.8 402.8 403.1 24/7 25/7 Airßed. 61| 62. N.Dist. 24g 255 A.C.F.Ind. 41J 42g N. Steel 58. 59', Am.Can. 48. 485 N.V.Cent. 18è 18. Am.Cyan. 475 48_ N.Pae. 42. 42j Am.Enka 21 20J Pac.Gas 56 561 Am.Met. 24. 241 Param. 40. 40* Am.Smelt. 445 45. Penns.R. 13. 13_ Am.T.&T. 179Ï 180 Pr.Gam. 655 65ü Am.Tob. 89 89 PureOil 39i 394 Am.Mot.C. 14i 14. RadioC. 35 858 Anac.C. 47 475 Rep.St. 534 54. Atch.T. 231 231 RoyalD. 43:. 44 Atom.Fnd. 5.1211 5.15|| RDA/KLM 28i 28. Baltim. 351 35. Searsß. 295 30J Bethl.St. 44ï 45_ ShellOil 821 811 Boeiing 4öi 45Ï Socony 48_ 485 Briggs 75 75 Sp.Rand 19 19. Can.Pac. 28| 285 Sth.Pac. 495 50. Chesap. 60g 60 Sth.Rail 451 456 Chrysl. 48_ 491 Standßr. 521 51 Cit.Serv. 611 604 Stud.Pack 54 o_ Cons.Ed. 545 55 St.OilCal. 51 518 Gurt.Wr. 291 29 St.OilN.J. 541 o4_ Dougl.A. 591 581 Tidew 25 2o_ Dup.X. 1911 195| Un.Pac. 311 31i Ford 41 41a Un.Aircr. 661 67-, Sen.El. 621 62_ Un.Corp. 81 81 G.Foods 631 63. Un.Fruit 47. 47* Jen.Mot. 421 434 U.S.Dines 301 29_ ïoody.T. 891 89* U.S.Rubb. 355 371 [.Nïckel 811 83 U.S.Steel 691 70; Kerm.C. 93 933 Westh.El. 60 60 Montg. 37. 38 Omzet (in 1000 aan.dj N.Dairy 441 44. 3.740 4.430
Joegoslavië vergoedt schade aan Nederland
DEN HAAG, vrijdag (ANP). — De regeringen van Nederland en Joegoslavië hebben een overeenkomst ondertekend, waarbij Joegoslavië een rond bedrag van ƒ 2.5 miljoen betaalt voor Ne-" derlandse eigendommen, die door de regering van Joegoslavië zijn genationaliseerd of geconfisceerd. Voorts is in dit bedrag, dat in vijf jaar zal worden betaald, vergoeding voor onteigende gronden en huizen en voor vorderingen op genationaliseerde bedrijven begrepen.
Valutanoteringen
A.M_Tt£KJJAM (ANP) Cont. 24 Juli 25 juli Pond sterling ......... 10.56-i 10.56-4 Am. dollars 8.78.5-9rV 3.78..-9 A Can. dollars 8.94J-5 3.94J-4 Pr. francs 69.95-50.05 89.95-90.06 Belg. francs 7.59. 3 7.59.-J Westd marken 90.454-504 90.46-51 /.weedse kr 73.264-314 73.264-31. Zwits francs 86.60._-60. 86.814-66. Idem vrije 85.394-444 88.394-444 Ital lires 60.804-851 60.50_-S5. Deense kr 54.614-66_ 51.814-66. Noorse kr 62.82-87 52.804-Ss_ oostenr schlll 14.614-24 14.61J-625 rurkse verr.dollar... 5.79J-J 3.79.-. Tsjech, kr 52.84-94 52.84-94 Port. escudo 1 U.261-28 13.28*t-7S
SIMPELMAN
door Wim van Wier in gen
Posities van schepen
_{$?&-«. ÜS_* 6men- OA! i Pt. Soedan. •• Cr. i £ U s,\.Oporto. <\f n. o' Vln<*ent CV. S"«l_ 27 Azoren. iN.J !; _ tee Singapore. 4,' C. tt*>k »sce Lagos. V . te Victoria ._4k_P 2?..to£ SPain. &'2e_fcWA2-)--*-Kï? t.%? X* •_• ~e6 »gnlk-l ._* 3? ba_bÓ e_ reParatie SKI te __o°or
Gotdias 25 te Amapala Gooiland 26 te Hamburg Haarlem 26 te Point a Fitre linthor 26 te Alexandrië Hector 31 te R'dam verw. Helder 26 te Port Limon Hermes p. 26 Casquets Hispania 26 te Castro Holendrecht 27 te Newport Keivs verw. Koogkei)! 25 v. Hongkong n. Sjanghai Ilias 'il te R'dam verw. Jagersfontein 30 te Las Palmas verw. Japara Uil'M> 23 v. Pulo Bu. kom n. Japan Joh. v. Oldenb.velt 2S n.New Vork. Joseph Frering p. 26 Kaap Blanco. Karakorum 27 te Houston. Karimata p. 26 Ras al Head. Karimun 24 te Calcutta. Kennemerland 26 te Rio de J. Kerkedük 26 te Antw. Kota Agoeng p. 25 Malta. Kota Gede p. 25 zuidpunt v. Ceylon. Kreeft 31 te R'dam. Laagkerk p. 26 Bizerta. Laertes 26 te Havre. Larenberg p 26 Kp. Blanco. Lekhaven 27 te Antw. Leonidas 28 te R'dam. Leto p. 26 Freetown. Lindekerk 26 te Damman. Lissekerk 26 te Port Said. Loenerkerk 25 te Djibouti. Lombok 28 te Kaapstad. Loosdrecht 25 te Abadan. Loppersum 26 te luake Charles Louis Lantz p. 26 Casquets. Luna 26 in Golf v. Biscaje. Maas p. 25 Ouessant. Maasdam 26 te Havre. Maashaven 25 te R'dam. Maaskerk 25 n. Rangoon Maas Lloyd 26 nog te Kuweit ten anker. Maetsuj-cker 25 n. Frwnantle. Mapia p. 26 Perim. Marie-kerk 26 te Port Said. Mataram p. 26 Bissagos eil. Meliskerk p. 26 Ouessant. Mentor 25 n. Haiti. Modjokerto 31 te R'dam. Montferlaml 25 te Montevideo. Nw.-A'dam 26 te R'dam Noordam 26 bij Scillys.
NoordnUk 25 v. Las Palmas n. Emden Noordzee 25 320 m. w. K. Sao Vincent». Oldekerk 27 te Hamburg. Oranje 27 te Adam. Oranjefontein 2 aug. v. Durban n. .Adam. Or. Nassau 26 te Adam. Oranjestad 1 aug. te Point a Pitre Osiris 26 te R'dam. Ossendrecht 25 350 m. z.z.o. K. Race Overüsel 25 350 m w..t.n, Diego Garcia Philetas 26 te Algiers Poseidon 26 te Hamburg. Pr. Fred. Willem 25 825 m. w. Valentia (lerl.). Provenierssingel 26 in Mona Passage. Pygmalion p. 25/26 Flores Az. Radja p. 26 Sable Island. Rempang 27 te Dar es Salaam Roepat 26 rede Bulan. Rotti 25 te Stiel. Kuys 29 te Kaapstad. RÜndam 3 aug. te R'dam. Sarangan p. 26 Manzanillo. Sarpedon p. 26 Str. Yukatan. Schie p. 26 Dungeness. Schiedük 27 te Antw. Sencgalkust 28 te Freetown. Sibajak 30. te P. Said. Sigli 26 te Melbourne. Silindoeng 24 te Sandakan. Sinabang 24 v. P. Swettenham n.. Sydney. Soestdük 25 150 m. 0.z.0. Nantuciket. Solon 25 v. New Vork n. La Guayra. Sommclsdük 35 520 m. 0.n.0. K. Race. St. Adam p. 25/26 Dakar. St. Arnhem p. 25 Kristiansand St. Delft P. 26 Ras Fartak. St. Haarlem 25 420 m. w. Ouessant. St. Leiden 25 te Londen. St. R'dam 26 te Pepel. St. Utrecht 26 te Gibraltar. St. Vlaard. 26 te Narvik. Statendam 29 te New Vork. Statensingel 25 210 m. W.n.W. Flores (Az.). Sternwük 26 te Adam. steven 26 100 m. o. Horta. Str. Banka 28 te Cochin. Str. .Uadura 25 900 m. w.n.w. Fremantle. Str. Mozambique 25 te Kamaishi. Str. Soenda 26 te Singapore. Str. Torres 26 te Singapore. Strabo 26 te Barcelona. Sumatra 26 te Penang. Tabian 25 v. Marseille n. Adam. Talisse 25 600 m. o.t.z. Seychelles. Tawali p. 25 Guernsey. Teiresias 26 te Colo'.n.bo. Telamon 25 650 m. n.w. Kp. Verde. Themis 27 te Houston. Tlba 26 Wiigbt. Titus 29 te R'dam. Tjikampek 26 te Hongkong Tjiluwah 26 te Buleleng Tjlmenteng 25 450 m. z.v. Colombo. Tjipondok 26 te Suraibaia. Towa p. 26 Fernando No roniha. Trajanus 26 te Kingston (Jaim.) Triton 26 te Curagao. Trompenberg 25 340 m. z.z.o. Xp Sable. Utrecht 26 te Singapore. V. d. Hagen p. 25/26 Xp !Padaran. V. Heemskerk 25 v. Hongkong, V. Linschoten 2 7'te Dar es Salaam. V. Neck 27 te Napier. V. Spilbergen p. 26 Massawah V. Waerwück 26 bü Mond. Congo River. Vlist 25 370 m. z.z.o. Sable Island. Waibalong 30 te Calcutta. Waterland 28 te Bueno» Ayre*.
Waterman 28 te Melbourne. Westerdam 28 te Nêw Vork. Westland 26 te Santos. Willemstad 5 aug te Adam. W. Buys 26 te R'dam. Woltersum 25 430 m. w.n.w. Finisterre Wonogiri 24 v. Cefou naar Singapore. Zaankerk p. 26 Diamantpunt (N.-Sumatra). Zeeland p. 26 Cape Canaveral. Zonnekerk p. 26 Atoia (Soma- Mlan-d). Zuiderkerk 26 te Genua. Zuiderkriiis 29 te Kaapstad. TANKVAAKT Ameland p. 28 Fortaleoa. Antonia 26 te Pladju. Bussurn p. 26 Masirah eil. C. Arnhem 25 v. Sidon n. Pernis. C. Delft p 25 eil. Rotti. C. Leiden p. 26 Kreta. C. Nederland 25 900 m. o.t.n. Bermiudas. C. Pernis p. 26 Dj'edidah. C. The Ha«ue p. 26 Algiers. C. Utrecht 25 te rede van Bahrein. Ceronia p. 25 Str. Ormuz. Cinulia .26 te Fremantle. Cistnla 27 te Sragapore. Clavella 25 v Norrkoping n. Schiedam. Corrie B. p. 26 Kiel. Dradie of Liberty 29 te Phil. Dordrecht 26 te Walvdsbaai. Ena 25 250 m. n.o. Somibrero Island. Esso Nederland 28 te Fawley. Etrema p. 26 Str. Bonifaoio. F. van Seumeren 26 te R'dam verw. Harold p. 26 Dover. Hilversum 25 te Banias. Joh. Frans 25 680 m. n.o.v. Fayal. Kalinsa 4 ag. te Singapore. Kalydon p. 26 Amazone riv, Kara 26 te Oslo. Katelysia 27 te Buenos Aires. Keizersivaard 25 1000 m 0.ii.0. Kp. Race Kelletia p. 26 Pt. Sudan. Kenia 26 te Punta Cardon. Kermia 26 n. Isle of Gram Kopionell» 26 te Takoradi. Korenia 27 te Pernis, Krebsia 25 te Pernts. Malea 24 n. Madras.
Marcello 25 100 m z.v_ Faroêr. Matthew 26 te Birkenhead. Mercurlus 26 te Aberdeen. Moordrecht 25 145 m n.n.w. Cochin. Naes Lion 25 180 m z. Fayal. Naess Tiger 25 te Pt. Said. Ondina 26 te Sorong. Pendrecht 25 860 m 0.z.0. St. Helena. Rita 26 te Pladju. Schelp _Uk 25 te Avonmouth, Stanv. Djirak 26 te Buatan. Stanv. Lirik p. 26 Singap. Stanv. Riau 26 te Buatan. Stanv. Talang Akar 25 120 m w.n.w. Kaapstad. Tankhaven I 25 n. Sungei G. Tankhaven 111 26 te Buatan. Tomocyclus 27 te Curaaso. Vasum 25 400 m w.z.-w. Lissabon. W. Alton Jones 25 550 m z.o. Bermudas.
NA EEN JAAR BESTEDINGSBEPERKING: Weerstand tegen depressie in buitenland toegenomen
TWEE jaar geleden was het duidelijk dat Nederland op de verkeerde weg was. Het economische leven was overspannen geraakt. Dat uitte zich op verschillende manieren. Een daarvan was de sterke achteruitgang van de goud- en deviezenvoorraad na april 1956 De oorzaak van deze overspanning was dat het totaal van de nationale bestedingen boven het nationale inkomen uit was gekomen. De nieuw opgetreden regering heeft toen een aantal maatregelen genomen. Deze hadden ten doel zowel de consumptie als de investeringen t beperken. Deze maatregelen hebben
thans ruim een jaar gewerkt. Daarom is de vraag gerechtvaardigd: hoe staan er nu voor? Hebben de maatregelen succes gehad? Is het gevaar thans geweken? Economische maatregelen hebben altijd enige tyd nodig om door te werken. Het eerst waren de gevolgen bij het verbruik merkbaar. Dat is te begrijpen. De invloed bijv. van de vermindering van de subsidies werken snel door op de prijzen en deze dwingen de consumenten tot vermindering van de gevraagde hoeveelheden. Minder snel was de invloed op de investeringen in de bedrijven. Ook dat is begrijpelijk. Plannen voor investeringen kunnen nu eenmaal niet snel worden gewijzigd, maar op het ogenblik neemt de neiging tot investeren af, zodat ook deze bron van overbesteding gestopt is. Een derde element in de economische verstoring vormde de grote vlottende schuld van de gemeenten. Deze was vooral ontstaan, doordat de gemeenten niet in dezelfde mate leningen op lange termijn konden sluiten als met de eisen van de woningbouw overeen kwam. Het inlopen van deze vlottende schuld hangt vooral af van de mogelijkheden om geld op lange termijn te kunnen krijgen. Aangezien de mogelijkheden op korte termijn niet groot zijn, duurt het lang voordat er op dit gebied een duidelijke verbetering zal zijn ingetreden. DE gevolgen van de maatregelen tot het stoppen van de overbesteding begonnen vooral op het gebied van de consumptie en enigermate ook op dat van de investeringen aan het einde van 1957 duidelijk te worden. Sinds het derde kwartaal 1957 wordt de verhouding tussen invoer en uitvoer steeds gunstiger. Het z.g. dekkingspercentage, dat in augustus 1957 tot beneden de 70 pet. was gedaald, steeg en bereikte in juni 1958 een hoogte van 88 pet. Daarmee is het weer „normaal" geworden. Mede als gevolg van de verbetering van de verhouding tussen invoer en uitvoer namen ook de deviezen weer toe. Deze hebben weer ongeveer de omvang van begin 1956. Het bestreden van de overbesteding had, zoals te verwachten was, een ongunstige invloed op de arbeidsmarkt. Die invloed verschilt nog al sterk al naargelang de sterkte van het economische leven. Zij was sterk in de bouwnijverheid, vooral voor zover deze rechtstreeks van overheidsopdrachten afhankelijk is (weg- en waterbouw.) Juist omdat de gevolgen van de strijd tégen de overbesteding ongelijk verdeeld waren, heeft de regering weer incidentele maatregelen genomen om tot „een billijke verdeling" van de lasten te komen.
Herstel
OVERZIEN wij het geheel dan kunnen wij zeggen, dat aan de overbesteding van 1956 een einde is gekomen. Wel zijn nog niet alle gevolgen daarvan overwonnen (wij denken.bijv. aan de grote vlottende schuld van de. gemeenten die nog geconsolideerd moet worden), maar het herstel is aan de gang; de toegenomen besparingen, gepaard gaande met geringere financieringsbehoeften van het particuliere bedrijfsleven, scheppen voor de gemeenten weer ruimte.
Voorzover de economische verstoring haar oorsprong in ons land had, schijnt het gevaar geweken te zijn. Maar helaas is daarmee niet alles gezegd! Het is nu wel duidelijk dat er ook buiten ons land economische onevenwichtigheden bestaan. Wie optimistisch is spreekt van ~een recessie" of van een „weifelende conjunctuur". Er zijn evenwel vrij duidelp aanwijzingen dat wij met een ~normale depressie" te maken hebben, zoals deze voor de eerste wereldoorlog regelmatig voorkwamen. Duidelijk willen wij er hier op wijzen dat de depressie van de jaren dertig geen normale depressie was, maar een abnormaal hevige, zowel naar intensiteit als naar duur. Wanneer wij dus spreken van een „normale depressie", dan moet men niet in de éérste plaats aan de jaren dertig denken. DE vraag kan worden gesteld welke betekenis de regeringsmaatregelen tot herstel van de binnenlandse onevenwichtigheden hebben, als er toch nog verstoringen van buiten dreigen. Het
* door -y Dr. W. J. van de Woestijne
komt ons voor dat de betekenis wel eens zeer groot zou kunnen biyken te zijn! Het is algemeen aanvaard, dat de overheid een taak heeft bij het reguleren van de conjunctuur. Ook in Nederland staat men, vrijwel zonder uitzondering, op dat standpunt. Maar het is nu eenmaal een feit dat voor het voeren van conjunctuurpolitiek middelen nodig zijn. Die middelen vinden in een land als het onze hun begrenzing in de deviezenvoorraad. Werkgelegenheidspoliüek op enigszins grote schaal, bevordering van de export door kredietverlening en andere maatregelen om de conjunctuur te stimuleren zijn ln een klein land alleen mogelijk als het over een ruimere devlezenportefeuille beschikt.
Gevaarlijk
HET zal nu duidelijk zijn hoe gevaarlijk de toestand in 1956 was. In een tijd van hoogconjunctuur in binnenen buitenland stroomden toen de deviezen weg. Dat betekende dat daarmee ook de middelen wegvloeiden, die noodzakelijk zouden zijn om in een depressie een actieve conjunctuurpolitiek te voeren. Wij verloren dus reeds in de hoogconjunctuur de middelen die wjj in een laagconjunctuur absoluut nodig zouden hebben. .
Vlottende schuld gemeenten nog zorgenkind
De regeringsmaatregelen hebben tot gevolg gehad dat dit gevaar gekeerd is. Nog voor de wereldconjunctuur ernstig ingezakt is, en zeker voordat ons land daarvan de gevolgen ondervindt, nemen de deviezenvoorraden weer toe. Dit betekent dat ons land een „adempauze" gekregen heeft waarin het in staat is krachten te verzamelen voor het geval de dreiging van buiten ernstig wordt. De binnenlandse conjuncturele politiek is dus nog juist op tijd gekomen! Als wij daarmee wat later waren geweest, of als de buitenlandse depressie eerder ingezet was, dan zou deze ons land in een toestand van economische weerloosheid hébben aangetroffen. De ramp zou dan niet te overzien zijn geweest. Wij zouden een sterk st_gende werkloosheid hebben gehad zonder dat de middelen aanwezig waren om daartegen op te treden.
Reserves
HET is daarom zaak, de tijd, die er ligt tussen het thans bereikte herstel van het binnenlandse evenwicht voor middelen en bestedingen enerzijds, en het ogenblik waarop de „weifelende internationale conjunctuur" bij ons voelbaar wordt, anderzijds, zo goed mogelijk te gebruiken. Versterking van de deviezenvoorraad en zo mogelijk versterking ook van onze exportpositie is daartoe de aangewezen weg. Hoeveel tijd wij daarvoor nog beschikbaar hebben weten wij niet. Misschien maanden, mischien ook een jaar of langer, maar één ding is zeker: in het belang van een actieve conjunctuurpolitiek moeten wij nu reserves opbouwen. Hoe beter wij dit intermezzo gebruiken, des te sterker staan wij als het erop aan zou komen!
Andere cijfer.
In de statistiek zijn verder nog vele andere cijfers verwerkt. Aan het binnenlands beroepsvervoer namen deel 7.125 ondernemingen, die ln totaal over 9.537 schepen beschikten. Slechts 3.318 (47 pet.) van deze ondernemingen verrichtten uitsluitend binnenlands beroepsvervoer. De belangrijkste combinatie was die van binnenlands beroepsvervoer en internationale vrachtvaart. Aan deze combinatie werd deelgenomen door 3.391 ondernemingen. De internationale vrachtvaart werd uitgeoefend door 4.514 ondernemingen met 6.478 schepen. Het merendeel van deze ondernemingen (3.391 of 75 pet.) verrichtte internationale vrachtvaart Slechts 817 ondernemingen verzorgden uitsluitend internationale vrachtvaart.
Examens vakonderwijs jeugdige Hongaren
DEN HAAG, donderdag (ANP). — Op 27 juni werden in Amsterdam, Arnhem, 's-Hertogenbosch en Rotterdam examens voor de cursussen voorbereidend vakonderwijs aan jeugdige Hongaren afgenomen. Aan het volledige examen (in Nederlandse taal, wiskunde, natuur- en werktuigkunde en tekening lezen) namen 72 personen deel; 37 van hen slaagden. Voor het examen uitsluitend in de Nederlandse taal meldden zich 14 mannelijke en 5 vrouwelijke gegadigden. Het examen werd afgelegd door 17 cursisten, 14 (onder wie alle meisjes) slaagden.
Geringe koersveranderingen in niet-of fideel verheer
AMSTERDAM, zaterdag. — De Amsterdamse effeetenkoersen in het telefonisch verkeer van gisteravond luiden als volgt: Kon. Olie ƒ 165.00—166.00 tegen f 165.90 als officieel slot; Unilever 364—365 (365); Philips 297—298 _ (297!_); A.K.U. 192 i,_ (192) en conv. obl. Philips 1261 (126|).
Omzet bij Mulder’s Fabriek van Rollend Materiaal enigszins teruggelopen
AMSTERDAM, zaterdag. — Hoewel enkele van de belangrijkste opdrachtgeefsters van Mulder'» Fabriek van rollend M.teriaal en Landbouwmachines in de tweede helft van 1957 ten gevolge van het doorwerken van de bestedingsbeperking plotseling hun opdrachten aanzienlijk verminderden, zijn de uitkomsten tooh niet onbevredigend te noemen. De omzet bedroeg ƒ 2.978.000 (v.j. ƒ 3.268.000) en liep dus enigszins terug. De fabricagerekening sloot met een overschot van ƒ 222.242 (ƒ 273.826). Voorgesteld wordt hiervan ƒ 116.546 te bestemmen voor afschrijvingen, ƒ 54.953 voor reserveringen en aandeelhouders 4% (72) uit te keren, alsmede ƒ 5.244 aan de dividendreserve toe te voegen. De verminderde bezetting, speciaal ten aanzien van de werkzaamheden voor re Nederlandsche Spoorwegen en de automobiel-assemblage, is ook gedurende de eerste maanden van het thans lopende jaar merkbaar geweest. Om deze onderbezetting en de nadelige gevolgen daarvan op te vangen heeft de directie zich in sterkere mate toegelegd op machinebouw en constructiewerk; de inmiddels verkregen opdrachten geven het vertrouwen, dat de uitkomsten in de tweede helft van 1958 beter zullen zijn.
Nederlandse binnenvloot telt 15.700 schepen
Het aantal ondernemingen beloopt meer dan 10.000
(Van onze verkeersredacleur) AMSTERDAM, zaterdag. — De Nederlandse binnenvloot bestond op 1 januari '57 (de laatste tellingsdatum) uit 15.708 binnenschepen. De 15.708 Nederlandse binnenschepen werden geëxploiteerd door 10.529 ondernemingen. Van deze ondernemingen beschikten er 9.169 (87 %) over 1 schip, 1.151 (11 %) over 2—5 schepen en 209 (2 %) over zes of meer schepen. Van het totale laodvermogen van 4,3 miljoen ton behoorde 2,1 miljoen ton (49 %) aan ondernemingen met 1 schip, 0,7 miljoen ton (16 %) aan ondernemingen met 2—5 schepen en 1,5 miljoen ton (35 %) aan ondernemingen met 6 of meer schepen. Slechts 112 ondernemingen (of 1,1 % van het totaal) bezitten 10 of meer schepen. Deze exploiteren tezamen 19 % het totaal aantal schepen en zelfs 32 % van het totale laadvermogen.
Let men op de verdeling naar scheepstypen, dan blijkt, dat de vrachtschepen 84 pet. van het totale aantal en 86 pet. van het totale laadvermogen voor hun rekening nemen. Het aantal tankschepen is relatief gering (4,4 pet.); uitgaande van het laadvermogen is het aandeel van de tankvloot echter enigszins groter .6 7 pet.). Daarnaast bedraagt het aandeel van de schepen voor speciale doeleinden — hoofdzakelijk dek- en zolderschuiten en aannemersmateriaal — gelet op het aantal 12 pet. en uitgaande van het laadvermogen 7.4 pet. Beide laatstgenoemde typen blijken voor het grootste gedeelte in handen te zijn van de grote rederyen. Zo behoort van de tankschepen 79 pet. tot de ondernemingen met meer dan 5 schepen en van de schenen voor speciale doeleinden 68 pet. Deze cn'fers en mededelingen Komen vooi in de zojuist verschenen „Statistiek van grootte en samenstelling van de Nederlandse binnenvloot 1 januari 1957."
Gecombineerd
In het algemeen kan gesteld worden, ■ dat de schepen van grote ondernemingen minder aan gecombineerde vormen! van vervoer deelnemen dan de schepen van kleine ondernemingen. Zo namen van de 9.129 schepen van ondernemingen met 1 schip, welke bestemd waren voor de vrachtvaart er 3.049 (of 33 pet.) deel aan de binnenlandse en internationale vrachtvaart. Voor de 3.056 schepen van ondernemingen met meer dan 5 schepen bedroeg het overeenkomstige aantal 294 (of 10 pet.). Aan de conclusies uit de cijfers ontlenen we nog, dat betreffende het gemiddeld laadvermogen per schip, kan worden vastgesteld, dat het beroepsvervoer door grotere schepen wordt verzorgd dan door het eigen vervoer en dat de grotere bedrijven — zowel in het beroeps — als rn het eigen vervoer — gemiddeld over grotere schepen beschikken dan de kleinere.
Fotoreporter had straf tegoed
SCHIPHOL, zaterdag (ANP). — De 34-jarige Duitse fotoreporter Karl 8., die met de KLM Constellation Utrecht ln de nacht van vrijdag op zaterdag op Schiphol arriveerde op doorreis naar Parijs, is vlak voor het vertrek van het toestel, dat om 10.10 uur van Amsterdam naar Parijs start, door de koninklijke marechaussee in opdracht van de justitionele autoriteiten in arrest gesteld. B. zal naar Haarlem worden gebracht voor het ondergaan van een gevangenisstraf wegens deviezenovertredingen, die enige tn'd geleden door hem zijn gepleegd. B. stond namelijk gesignaleerd in het opsporingsblad voor het ondergaan van een vrijheidsstraf en tot het betalen van een geldboete. De heer B. heeft vannacht de Nederlandse journalisten, die de aankomst van het vliegveld uit Bagdad afwachtten, uitvoerig ingelicht. Hij was in opdracht o.a. van Paris Match op 16 juli naar Bagdad gevlogen en had daar talrijke foto's gemaakt van de situatie in deze stad na de aanslag. De meeste van zijn foto's zijn reeds naar Parijs verzonden. De marechaussee heeft vandaag.toestemming gegeven de belichte films die B. bij zich had, eveneens naer Parijs door te zenden.
Het sociale leven in al zijn facetten Nederlandse sociologie nam hoge vlucht
IN zijn veelgelezen Inleiding tot de sociologie (1931) wees prof. dr. S. R. Steinmetz de beoefenaars van deze in die dagen nog zo prille wetenschap op het gevaar van het dilettantisme. De dilettant schrijft vlugger en vermakelijker dan de moeizaam vorsende, naar het strenge bewijs strevende wetenschapsman, en vindt daardoor bij het publiek een gemakkelijker entree. Wil de „ware broeder" toch wat geld en achting verdienen, dan kiest ook hij het brede, gevaarlijke middelpad, met als resultaat „een dun soepje met hier en daar een vet oogje en een vast brokje; warm water met .Einlagen' ", zo schreef toen deze pionier van de Nederlandse sociologie. Aan deze woorden moesten wij denken, toen onlangs een lijvig boekwerk op ons bureau belandde, waarin de vooraanstaande Nederlandse en Vlaamse sociologen van vandaag acte de présence geven. Wij bedoelen het eerste deel van Het sociale leven in al zijn facetten (uitg. Van Gorcum- Assen), een handboek voor de moderne maatschappelijke problematiek, dat na zijn voltooiing (in het voorjaar van 1959) drie delen zal omvatten. Dit werk is een systematisch opgebouwde bundel van (eerder gepubliceerde) artikelen, boekfragmenten, oraties, pre-adviezen e.d., die een representatief beeld geeft van het hedendaagse sociologische denken, en die voor de in de grote maatschappelijke vraagstukken van onze tijd geïnteresseerde lezer een rijke bron van informatie en inspiratie zal vormen. DE samenstellers — prof. dr. Sj. Groenman, prof. dr. W. R. Hee r e en redactie-secretaris E. V. W. Vercruysse soc. drs. — hebben het werk zo ingedeeld, dat de voornaamste sociologische categorieën achtereenvolgens aan de orde komen. Het eerste hoofdstuk (De pioniers) bevat een uiterst boeiende bijdrage van prof. mr. J. M. van Bemmelen over de grote criminoloog, wijlen prof. dr. W. A. Bonger, een opstel (van 1933) van prof. Bongers hand over Steinmetz, en een artikel van de Leuvense hoogleraar dr. P. de Bic over de grondleggers van de sociologie in België. De rest van dit eerste deel wordt in beslag genomen door het tweede hoofdstuk (Hoofdobjecten van de sociologie naar structuur en functie), met verhandelingen over onderwerpen als gezin, generatie, economische structuur, klassen en standen, beroepsstratificatie, stad en platteland, kerk en godsdienst. Elk van deze onderdelen is voorzien van een doeltreffende inleiding, waarin in het kort de betekenis van het onderwerp is uiteengezet. Onder de opgenomen auteurs (in dit eerste deel 27 in getal) komen gezaghebbende namen voor als prof. dr. F. van Heek, prof. dr. S. Hofstra, prof. dr. J. P. Kruyt, prof. dr. E. W. Hofstee, prof. dr. A. Oldendorff, prof. dr. W. Banning, dr. J. .A. Ponsioen en dr. J. A. A. van Doorn. Het tweede deel zal zijn gewijd aan de groep, de sociale beweging en de sociale verandering; in het <_»rde deel zullen onderwerpen als kermissociologie, onmaatschappelijkheid, maatschappelijk werk en ruimtelijke ordening aan de beurt komen. Dr. Van Doorn zal dit laatste deel voorzien van een „drempelwoorden-register", een overzicht van de voornaamste wetenschappelijke termen en begrippen. SLECHTS één opmerking van kritische aard. Wij vinden het bijzonder jammer, dat geen beschouwing is opgenomen over de verhouding* van de sociologie tot de andere "wetenschappen. Juist de niet-vakman, voor wie het boek mede is bestemd, zou bijv. met het tweede hoofdstuk uit bovengenoemde Inleiding van Steinmetz zijn voordeel hebben kunnen doen. Dit brengt ons terug tot ons uitgangspunt: Steinmetz' waarschuwing tegen het dilettantisme. Als dit werk nl. één ding duidelijk maakt dan is het wel, dat Steinmetz zich op dit punt tevergeefs zorgen heeft gemaakt. Het is het overtuigende bewijs voor de hoge vlucht, die de Nederlandse sociologie in luttele decennia heeft genomen. Als het niet zo oneerbiedig klonk, zouden wij, gebruik makend van Steinmetz' beeldspraak, van dit boek willen zeggen: dikke erwtensoep met kluif, van de eerste kwaliteit! (Prijs per deel ƒ 26.50). J. Be.
Nijverheidsonderwijs ’57-’ 58 in cijfers
DEN HAAG, donderdag (ANP). — Op 15 oktober 1957 waren er bij het nijverheidsonderwijs 1.261 scholen en zelfstandige cursussen met tezamen 379.580 leerlingen, onder wie 193.933 vrouwelijke. Dit blijkt uit een publikatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek over het nijverheidsonderwijs in het schooljaar 1957/58. Sinds 1 januari 1957 steeg het aantal scholen en cursussen met 26. Het totaal aantal leerlingen nam met 9 pet. toe. Op de lagere technische dagscholen voor jongens steeg het aantal leerlingen met bijna 10.000 tot 78.919, bij de uitgebreid technische scholen met 1.200 tot 5.820, bij de hogere technische scholen met bijna 200 tot 9.489. Brj de avondnijverheidsscholen voor jongens was de stijging gering. Het aantal leerlingen bedraagt hier thans 50.274. Het nijverheidsonderwijs voor meisjes telde 463 scholen met 92.151 leerlingen op de verschillende opleidingen en 92.806 op de aan de scholen verbonden cursussen (toeneming sinds 1 januari 1957 respectievelijk 6.600 en 8.900 leerlingen). Per richting van de school bedroegen de aantallen leerlingen: bij het openbaar onderwijs rond 25.000, het protestantschristelfjk 44.000, het rooms-katholiek 122.000 en het neutraal-bijzonder onderwas 188.000. Het aantal leerlingen bij het leerlingstelsel steeg met 3.100 tot 43.555.
Korter werken bij Bikkers & Co.
(Van onze correspondent) HENGELO, zaterdag. — Bij de N.V. G. Bikkers & Co., fabriek van appendages te Hengelo, is ingaande maandag voor tweehonderd arbeiders een verkort» werkweek van 36 uur ingevoerd.
Koninklijke onderscheidingen
De eremedaille, veroondan aan de oide van Oranje-Nassau, in goud, is verleend aan ds lieren Ch. Schalken, deurwaarder hij de rechtbank te Breda, te Roosendaal en H. J. L. Bergh, administratief ambtenaar A lat* ter griffie van de rechtbank ti mond; in zilver aan de heien: J B H. te Castricum, algemeen chef van dfl draaierij, frezerij en bankwerkerij van d» N.V _eUergieterü Amsterdam, Tetter.de, te Amsterdam; J. D. Prishard-t, chef van de afdeling uitgifte tabaK bij de Maatschap, ij tot Exploitatie van de Sigarenfabriek v/h. B. Bergman Carels N.V. te Amsterdam; in brons, aan de heren H. J. Maas, overledersnijder bij de N.V. Schoenfabnek Timmermans van Turenhout te Waalwijk: H. Nuaslnk te Olst, we\er bij Ankersmit's Textielfabrieken N.V. te Deventer; A. 4e Gfeot tp Acquoü, gemeente Beesd, inrijder bij de N.V Emballagefabrieken en Houthann Varsseveld te Leerdam; J. de Vries, matrassenmaker bc de N.V. Van Veen's Bedden-, Matrassen, en Meuoelmagazijnen te Amsterdam. De eremedaille, verbonden aan de orde van Oranje-Nassau, in zilver, is verleend aan de heren 11. Wagenaar. te Apeldoorn, papiermaker bij de aldaar gevestigde bedrijven van Van Gelder Zonen N.V Koninklijke Papierfabrieken te Amsterdam; J P. Snijders, te Amsterdam, wachtmaehinist bij de N.V. Centrale Suiker Maatschappij Suikerfabriek Holland te Halfweg: in brons aan de heren A. J. M. van Buel, bankwerker-monteur bij de N.V. Philips' Gloeilampenfabrieken te ! Eindhoven; A. C. van der Sneppen, f ! belaar bij de N.V. Textielfabrieken Verschuu- I ren-Piron. te Tilburg: W. Brenier. krassenarbeider bij Van Heek en Co. N.V.. te Enschede; W.A. G-ieeen. te Doetinchem. planeur. forceur bij de N.V. Vulcaansoord. ijzergieterij en emailleerfabrieken. te Terborg: W. Groot, te Zaandam, bode bij de Vereniging tot Be.-strijding van de Tuberculose en bij het Centraal Genootschap van Kinderherstellingsoorden en Gezondheidskolonies, aldaar: P.C. van Schh'ndel. draaier-frezer bij Bergos.s gebrs. Van den Bergh's Koninklh'ke Fabrieken N.V., te Oss: G. J. Albrrs. mctaaldraajer bij Canders' Ijzergieterij. Machine- en Jlotorenrabriek N.V. te Enschede.
Kerkelijke beroepen
Ned. Herv. Kerk. Aangenomen het beroep van de generale synode als predikant voor vluchtelingenzorg te Berlijn voor G. Hamoen, kand. te Bodegraven. Bedankt voor Woudrichem E. Kempenaar te Nieuw-Leusden. flerci. Kerken Art. 31 K.o, Beroepen te Homewood (Canada) J. Mulders te <___. Gerei. Gem. Bedankt voor Kapelle aan de iljssel M. Heerschap te Bonselie.
Advertentie
(Advertentie) 3 * _a_____B_ï[__l_lK'fOUDC i I» f dfc g __| I I W*' 1 I Y5a*EVE*/_H !______»___________________] -ShM-C-I __________________■
Advertentie
f , \ j Juist dat plusje meer ! geeft dat bijzondere effect! Dat plusje (en nog veel meer) krUgt uw advertentie als die ln HET PARGDL etaat, het dagblad met zn hechte kern ln Amsterdam en en grote landel.k» verspreiding. Meer dan 150.000 betalende abonné's Ruim 100.000 in Amster dam en de rest over hel gehele land verspreid.