f Advertentie) ""v "■ WSSj __v w^rHkEl jMBKËjit ■■wJbHIh ■ ::-:^_i-_l,::: \mw:_p-___^': _? _f _EP'^^HB_i_r_____-_ta______-rJ^__Hl_______l ---?;£-' A ' „.-"■ V- _n_P_> -■■■■.- H V_B _ïÉi'^l_^l___i Dh>>:. ' '*■____■&■ _____l___i afe ■■■'■■-■ §EAU DE COLOGNE BOURJOIS PARFUMS PARIS
Het Parool
- 20-12-1958
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- Het Parool
- Datum
- 20-12-1958
- Editie
- Dag
- Uitgever
- [s.n.]
- Plaats van uitgave
- Amsterdam
- PPN
- 412869543
- Verschijningsperiode
- 1941-...
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Koninklijke Bibliotheek
- Nummer
- 4279
- Jaargang
- 18
- Toegevoegd in Delpher
- 11-12-2017
Advertentie
Advertentie
(Advertentie) VOOR UW BIBLIOTHEEK EN ALS GESCHENK BOEKEN OVER KUNST m Zojuist verschenen : DE VLAAMSE SCHILDERKUNST II CARPACCIO MONET Vraag Uw boekhandelaar ■■ 1■ ■ — —■——-■_-----■—-_-_—__—^^
Advertentie
.DRrUÏt4?J
Advertentie
(Advertentie) .__È__fÉ fl_____Ë__P s .--J-Sm Het antwoord op Uw hoogste auto-eisen... FIAT 1100 Fel is de acceleratie. Groot is de remkracht. Veiligvast is de wegligging. Daardoor werd de Fiat 1100 beroemd. Déérdoor is de 110 0 een pittige ras-auto die tevens bijzonder zuinig is! Zon wagen, waarop innerlijk èn uiterlijk niets beknibbeld is, voldoet aan al Uw eisen... zon Fiat 1100 geeft U „rijders-rijkdom"! QBH__Hl__----__________________l ft°yBte ■ I voor en achter! Verfi ■ I grote kofferruimte wkjmmXjLe&M l_______fe_fl len ver^enê^e carrosr___ti __H________i serielijn! In fraaie 2-kleurenuitvoering, mcl. verwarming en undercoaüng: vanaf f 6850.--__——_____—_______________________—__—_————————— — a Importrice: J. Leonard Lang's Automobielbedrijven N.V. Stadhouderskade II4E - Amsterdam - Telefoon 719744
Advertentie
(Advertentie) BLUYCKSn____o3___ SINDs{6Oj'JAAR ONMISKENBAAR AAN DE TOP (Advertentie) in MiTrmiSfiuiT m
Drieluik van Puccini: tragiek, kitsch, humor
Nederlandse Opera gaf première van eenacters met niveauverschillen
pUCCINI kan zich nog steeds in een uitbundige populariteit verheugen, en het is dan ook begrijpelijk dat de operawereld het feit dat hij honderd 3Qar geleden geboren werd, gretig aangreep om er een herdenking op te baseren. De Nederlandse Opera heeft daarmee gisteravond een begin gehaakt, door de eerste opvoering van II Trittico, het Drieluik van eenacters, daarvan men tot dusverre alleen de derde (Gianni Schicchi) op de planken had gebracht. De overige stukken, Il Tabarro en Suor Angelica, tvaren dus nieuw voor Amsterdam. Een volle Stadsschouwburg heeft op dit alles op even geestdriftige wijze gereageerd, ongeacht de grote verschillen in niveau <*ie deze voorstelling bezat. Kon men voor II Tabarro bewondering hebben en voor Gianni Schicchi waardering, Suor Angelica voldeed heel wat minder, wat niet wegneemt dat de kennismaking met de volledige trits alleszins de moeite waard was, omdat men op die manier in één avond een vrij volledig beeld van Puccini's muziekdramatische vermogens kon krijgen.
Wat tot nu toe als voornaamste karakteristiek van de componist te voorwijn was getreden, wero thans met •\adruk in zowel positieve als negatieve B>n bevestigd Puccini is vooral een geraffineerd meester in het oproepen van •tmosferen geweest Een sterk bewijs daarvoor leverde II Tabarro (De Mante|), waar htj een tragisch eindigende driehoeksverhouding tegen de achtergrond van het leven van werklieden aan word van een sleepboot in de Seine *|tueert Het is in de eerste plaats het parijse milieu dat hier wordt gesuggereerd en pas daarna komt het drama, dat zich hier In gecomprimeerde vorm •fspeelt, zonder psychologische diep- fnng. maar als onderdeel van een vol tekenende effecten stekend wereldje.
Puccini weet met zulk een sfeer •-neppende opgave wel raad, laat een Orgeldraaier en een liedjesverkoper (die bohème te citeren krijgt) de revue pas•eren en roept zodoende een kleurig drama te voorschijn, dat z;jn uitwerking niet mist. Maar zodra hii het zonder uiterlijk vertoon moet stellen en *ielsconflicten genuanceerd en ver'hnelljkt ontwikkeld dienen te worden, blijkt hii te kort te schieten, zoals Suor (Zuster Angelica) aantoonde. Oit keer wordt men geconfronteerd met *tet kloosterleven van nonnen in de zeventiende eeuw, en wat daar met zuster ■Angelica voorvalt mag. menselijk ge■proken, nog zo tragisch zijn, op het Publiek berekende effecten moesten bij *en zo precair onderwerp natuurlijk verdeden worden. Angelica heeft schande over haar fa- Jhilie gebracht, toen zij, ongehuwd, een *'nd kreeg. Het klooster was de oplos■'ng en daar wordt zfl door haar tante die haar komt opzoeken, tot het tekenen v*n een document gedwongen, waarbij *J) van al haar bezittingen afstand doet. "en slotte pleegt zij zelfmoord.
Ouderwetse draak
Dit hele mengsel van lyrische, religieuze schildering en ouderwetse draak *« één brok onvervalste kitsch, ongeloofwaardig omdat Puccini het niet zonder *e steun van klankraffinement en effect «an stellen en niet in staat is mensen waar te maken. Nu dient daaraan meteen te worden toegevoegd, dat de componist de grootst mogelijke tegenwerking had van regisseur Wolf-Dieter Ludwig, die de zoetelijkste kleuren uit Jjet variétébedrijf zonder schroom over het toneel deed schijnen, waar hem dat io overeenstemming leek met de situaties. Dat werd dus nogal eens roze en paars, hetgeen de kitsch nog eens extra beklemtoonde. Bovendien liet Ludwig 'die ook de bruikbare decors en koslUrns ontworpen had) de titelrolvertolk•ter Angela Vercelli zo dwaas en gekweld over de planken gaan, dat men *er aan een geesteszieke dan aan een geteisterde vrouw dacht. Haar sopraan bleek ook nu weer van matige kwaliteit. Jp van de Meent. Lidy van der Veen en "rances de Bossy vertolkten de belangrijkste nevenpartijen prijzenswaardig.
Goede Tabarro
De opvoering van II Tabarro stak daartegen bijzonder gunstig af. Hilde- Sard Hillebrecht schitterde met haar gloedvolle en buigzame sopraan als de vrouw Georgetta, die ook als toneelfiguur tot overtuigend leven kwam. man Michele kreeg dank zij Ran- Jolph Symonette's volumineuze en "achtige bariton voortreffelijk gestalte *h Johan van der Zalm verleende de figuur van haar minnaar Luigi een vurig bravour. Een treffend karakter ontvingen het vrouwtje La Frusjola en haar echtgenoot Talpa, die resp. door Cora Can-ne Meijer en Cornelis Schel uitstekend vertolkt werden. Frans Boerlage zorgde voor een overzichtelijk gehanteerde regie, die slechts tn de slotclimax (het vlammetje, dat hier een alleszeggend teken dient te zijn) meer duidelijkheid behoefde. De decors en kostuums van Hans van Norden ademden precies de sfeer, die hier nodig is.
Grappenmakerij
Rest het weerzien met Gianni Schicchi, het omstreeks 1300 in Florence spelende komische deel van het Drieluik, dat in Ludwigs regie ook nu weer niet echt burlesk wilde worden, maar veeleer een nadrukkelijk soort gemakkelijke grappenmakerij prijs gaf. Evenals voorheen voelde ik het als een ernstig bezwaar, dat de rappe woordenvloed niet in het Nederlands verklankt werd. Want ongetwijfeld zullen maar weinigen de zeer buffoneske gebeurtenissen rond een erfenis in het Italiaans kunnen volgen. De opvoering van dit tintelende gevalletje was bepaald n*et slecht, manr ook niet goed; daarvoor miste zij te zeer de esprit en lichtvoetige zwierigheid, die fir de schuimende zeepbel van kunnen maken, die zij is. Het verliep allemaal juist iets te uitbundig en te lollig, de contouren waren te zwaar aangezet, en dat vormde dan weer eer contrast met de verrukkelijke decors en kostuums van Nicolaas Wijnberg, die voor zulke zaken het aangeboren instinct heeft Paolo Gorin maakte van de titelrol toch nog een geslepen commedia dell'arte figuur, en naast hem zag men een hele reeks (voornamelijk op erven beluste) personnages, van wie Marilyn Tyler, Lidy vn der Veen, Guus Hoekman. Ettore Babini, Corrv "van Beckum en Chris Reumer hun beste krachten gaven. Arrigo Guarnieri heeft het drieluik gedirigeerd, met als gevolg een over net algemeen voortvarend musicerend orkest, dat vaak goed afgewogen klankverhoudingen liet horen. Hij bereikte in lyrische passages treffender resultaten (ian in speelse of dramatische, en meer dan eens viel het op dat tussen hem en het toneel verschil van mening over tempi bestond. Duidelijker; het klopte niet allemaal. LEK VAN DELDEN
IN II Tabarro, een van de drie eenakters die de Nederlandse Opera in de Puccini-herdenking in Amsterdams Stadsschouicburg gisteravond ten tonele bracht, zag men Randolph Symonetle als Michele en Hildegard Hillebrecht (rechts) in de rol van Giorgetta.
Henk Poldermans in Kleine Zaal Pianist zonder voldoende macht over de materie
DE pianist Henk Poldermans, die gisteravondwn de Kleine Zaal van Amsterdams Concertgebouw een recital gaf, is sinds jaren in Parijs gevestigd, waar hri zijn opleiding kreeg bij Paul Roes, de auteur van een pianomethode waarvan de ondertitel luidde ~mystère et réalité". In „et spel van Poldermans, zoals dat gisteren in vertolkingen van werken der componisten Sweelinck, Mozart, Franck, Voormolen, Chopin en Debussy te beluisteren viel, waren de ernstige artistieke aspiraties telkens duidelijk, maar juist de technische kunde en beheersing van de instrumentale middelen ontbraken al te zeer om die gekoesterde visies waar te maken, zodat hier de realiteit ontbrak en het mysterie slechts in de vorm van een raadsel overbleef. Een raadsel: hoe iemand, met zo duidelijke artistieke idealen, genoegen neemt met een zo onvolmaakte en vaak zeer onvoldoende macht over de materie Wanneer er zo weinig organisch evenwicht en verband is bereikt tussen intentie en vermogen, zou juist een ernstig muziekminnaar zelfkritiek genoeg moeten hebben om het podium te mijden: zelfs wanneer hij op zichzelf méér kan dan de gemiddelde of zelfs goede amateur. Want Henk Poldermans kan meer, maar hjj zou toch een strenge pianistische scholing moeten ondernemen om de vertolker te worden die op een concert zich in dienst kan stellen van werken als deze. Daarbij reken ik dan niet Voormolens Trois Tableaux des Pays-Bas (waarom dan in het Frans? Voormolen is toch geen Fransman?) want deze stukjes behoren, zacht gezegd, niet tot Voormolens beste werken; het zijn smakeloos gekleurde prentbriefkaarten (in-klank). BERTUS VAN LIER
Zang na Studie gaf jubileumconcert
Het Amsterdams gemengd koor Zang na Studie heeft gisteravond zijn 30-jarig bestaan in het Concertgebouw luister bijgezet met de eerste van twee „buitengewone uitvoeringen", gewijd aan het Requiem van Mozart en de door Mendelssohn verklankte Goe the-ballade „Die erste Walpurgisnacht".
Het .buitengewone" dit concert was, dat de netto-recette bestemd was voor het Koningin Wilhelmina Fonds en dat men terwille van deze recette vier vocale solisten van inter.iaUonale naam op het podium bijeen had gebracht. Dat waren de Amerikaanse sopraan Teresa Stich-Randall, de Engelse tenor Richard Lewis en (onze landgenoten 1 de alt Aafje Heynis en de bas Herman Schey. Artistiek beluisterd viel er echter voor de pauze aan de vertolking van het Requiem weinig buitengewoons te beleven; want dirigent Willem Wiesehahn joeg Mozarts zwanezang ei met dermate frivole tempi door, dat zelfs van hel illuster solisten viertal, noch van het (Utrechts Stedelijk) orkest of van het koor meeslepende inspiratie kon uitgaan. De technische afwerking der twee ensembles was zelfs buitengewoon... gebrekkig. Maar gelukkig, na de pauze gebeurde er een klein wonder, dat de sfeer van obligaat geduld meteen deed opklaren. De bruisende lichtvoetige romantiek van „Die erste Walpurgisnacht" volbracht deze ommekeer — vooral bij de solisten, van wie Herman Schey dooi onnavolgbare suggestiviteit en bravour het meest uitblonk. Ook koor en orkest gaven nu de volle maat aan toewijding en werkten er zo (hoewel niet zonder oneffenheden) aan mee, dat men met deze na-oorlogse première van Mendelssohn toch iets buitengewoons kreeg. Teresa Stich-Randall compenseerde haar afwezigheid in Mendelssohn, door een met koeie behoorlijkheid en smetteloos gemak gezongen aria van Mozart uit ~11 re pastore". De belangstelling voor dit concert (dat zondagavond herhaald wordt I was helaas malig — de zaal ,vas nauwelgks voor tweederde gevuld. LEO HOOST
Hoogoventoernooi weer attractief
BEVERWIJK, zaterdag (ANP). — Aan het 21ste Hoogoven schaaktoernooi, dat van 8 tot en met 18 januari in het Kennemertheater te Beverwijk wordt gehouden, zullen schakers van ten minste veertien verschillende nationaliteiten deelnemen. De volgende landen zullen zijn vertegenwoordigd: IJsland, Zweden, Engeland, Denemarken, West-Duitsland, Nederland, België, Luxemburg, Hongarije, Spanje, Portugal, Joegoslavië, Canada en Zuid-Afrika. Waarschijnlijk komen ook Franse en Tsjechische spelers naar Nederland. De ongeveer 100 schakers zn'n ingedeeld in groepen. De hoofdgroep is zeer sterk bezet. Zij wordt gevormd door de grootmeesters Bent Larsen (Den.), Fridrik Olafsson (IJsl.), Gideon Stahlberg (Zweden) en - waarschijnlijk — Petar Trifunovic (Joegoslavië), de meesters Hans Bouwmeester. Nico Cortlever, Jan Hein Donner en Theo van Scheltinga (allen Nederland), alsmede Carel van den Berg (Ned ). De dampssroep wordt gevormd door Sinka. Josza Langos (beiden Milunka Lazaravic, I.ubica Bacic (beiden Joegoslavië) Fenny Heemskerk. Cath. Roodzant—Glimmerveen. A. van der Veen—Ba->s. Corrv Vreeken—Bouwman
Weer pianowedstrijd voor de jeugd
AMSTERDAM, zaterdag (ANP) —De Nederlandse Bond van Piano- en Orgelhandelaren heeft voor de derde maal een landelijke pianowedstrijd voor de jeugd uitgeschreven, die in januari en maart zal worden gehouden. Jongens en meisjes die nog geen 15 jaar -?jjn en tenminste één jaar les hebben, kunnen aan de wedstrijd deelnemen. De wedstrijd bestaat uit drie ronden. De besten van de eerste ronde mogen deelnemen aan de plaatselijke eindronde. Zij ontvangen een waardebon voor de aankoop van muziek. In Amsterdam bestaat de uit een boek over muziek. De winnaars in de tweede ronde worden afgevaardigd naar de landelijke slotronde, die op 2 april in Amsterdams Bachzaal wordt gehouden.
Juryleden zijn Annie Nederbragt, Willem Andriessen en Gerard Hengeveld. Wie de eindronde heeft bereikt ontvangt een dubbele waardebon en de winnaars van de wedstrijd krijgen bovendien een bedrag voor het nemen van pianolessen.
Drie winstpunten voor Cortlever
(Van onze sportredactie) AMSTERDAM, zaterdag. — Het is gisteravond voor de schaker Nico Cortlever wel een zeer succesrijke avond geweest. Hij werd drie winstpunten rijker. Zijn afgebroken partijen uit respectievelijk de zevende en achtste ronde tefren Jonkman en Roessel werden overwinningen en In de negende ronde versloeg h[\ Ir. Van Donk. De partij Donner— mr. Spanjaard werd afgebroken. Donner neemt nog steeds de eerste plaats in met 7% punt en een afgebroken partij uit negen partijen, gevolgd door Cortlever met zes punten uit acht partijen. De uitslagen van de negende ronde waren: Roessel—dr. Barendregt 0—1: ir. Van Donk—Cortlever 0—1; Van den Berg—Van Scheltinga afgebroken; Van Weezel—Orbaan afgebroken; mr. Spanjaard— Donner afgebroken. Jonkman was in deze ronde vrij. Voorts werden vrijdag enkele partijen uit de voorafgaande ronden uitgespeeld. De resultaten hiervan waren: 7e ronde: Jonkman—Cortlever 0—1; 8e ronde: Cortlever—Roessel 1 — 0. Na de negende ronde ziet de stand er als volgt uit: 1. Donner 7V2 punt en 1 afgebroken partij f 9); 2. Cortlever 6 ptn. (8); 3. Van Scheltinga 4Mi punt en 3 afgebroken part. (8); 4. Van den Berg 414 punt en 1 afgebroken partij (8); 5/6. Barendregt en Spanjaard beiden 3"2 pnt. en 1 ifgebr. partij (8); 7. Van Donk 3 pnt. (8); 8. Orbaan 2 pnt. en 1 aftrehr. partij (81; 9. Roos«el 2 pnt. en 1 nfgehr. oarttj 19); 10 Jonkman 2 pnt. 18): 11. Van Weezel IV4 pnt en 1 afgebroken partij (81. Hét verloop van de partij Cortlever— ir. Van Donk was als volgt: Wit: ir H. J. van Donk. Zwart: N. Cortlever. Spaanse partij. 1. e2—e4, e7—es; 2. Pgl—f3, PbB— c 6; 3. Lfl—bs. a7—a6; 4. Lbs—a4. PgB—f6; 5. o—o, Pf6Xe4; 6. d2—d4. bf—bs; 7. La4—b3. d7—ds; 8. Pf3Xes. Pc6xes; 9. d4Xe5. c7—c6; 10. c2—c3 _f_—e7; 11. Lel—e 3 0—0; 12. Pbl—d 2. f7-f5; 13. f2—f4, Po4—cs; 14. Ddl—e2. LcB—e6: 15. Lb3—c2, DdB—cB; 16. De 2 —f 2, Pcs—b7; 17. Pd2—f3. KgB—hB; 18. Tal—dl. a6—as: 19. a2—a4. bs—b4; 20. h2—h3. c - c 5; 21. sr2—g4, DcB—c6; 22 Df2—er2. g7-g6; 23. g4—gs. TaB—eB; 24. Tdl—d2. ds—d 4: 25. c3Xd4. cs—c4; 26. Tfl— cl. Le6—ds: 27. Td2—f2. Dc 6— b 6; 28. Ds?r2—fl, Pb7—dB; 29. h3—h4: PdB—e6; 30. h4—hs KhB—g7; 31. Pf3-h4. Pe6xd4: 32. Dfl—h3, Le7—cü; 33 Ph4Xg6, h7Xg6; 34. Tel—dl, TfB—hB en wit verloor in tijdnood.
Zeilers kiezen nieuwe voorzitter Crone zal zeer moeilijk te vervangen zijn
AMSTERDAM, zaterdag. — Bestuursleden van watersportverenigingen uit alle delen van ons land zijn vanmorgen naar Amsterdam gereisd voor een zeer bijzondere algemene vergadering van het toporgaan in de Nederlandse zeilwereld, de KVNWV. Voorzitter Ernst Crone, die de leidersfunctie 24 jaar lang heeft bekleed, heeft zich niet herkiesbaar gesteld en hoewel er natuurlijk een kandidaatvoorzitter ii (de hoofdstedelijke notaris A. J. Dragt), is iedereen het er toch wel over eens, dat de heer Crone onvervangbaar is. Door zijn financieel onafhankelijke positie heeft hij zich kunnen veroorloven praktisch zyn gehele leven te wijden aan de zeilsport en de zeevaart (hij had graag zeeofficier willen worden). Het is onmogelijk gebleken een opvolger voor hem te vinden, die zijn werk niet naast een drukke dagtaak zal moeten verrichten.
ALLEEN al daarom spreekt de zeilerswereld bü het afscheid van de heer Crone van een groot verlies. Het leiden van de K.V.N.W.V. mag men gerust een heksentoer noemen, die hq heeft volbracht. Het verbond verenigt, immers even hartstochtelijke toervaarders als wedstrijdzeilers. Aangesloten bij een club als De Maas te Rotterdam (waar het geld geen rol speelt, zoals dat heet), of lid van een verenigingetje in een uithoek van het land, waar de scheepjes met guldens per maand bijeen znn gespaard en waar 's winters in de winterstallingloodsen moeizaam met de verfkwast en het schuurpapier wordt gezwoegd.
##Expert in plaatsbepaling
De heer Crone (67 jaar oud thans) heeft zelf geruime tijd behoord tot het «tilde der zeezeilers. Hij bezat een prachtig jacht van meer dan 22 meter, de Frida, dit enkele jaren geleden naar Amerika la verkocht. leder jaar maakte hij er grote tochten mee, naar Schotland, de Noorse fjorden of de landen rond de Oostzee. Opgeleid voor de navigatie (maar afgekeurd toen hij zijn diploma had) ontwikkelde hij zich aan boord van zijn jacht tot een expert op het gebied van de plaatsbepaling op zee.
In de loop der jaren kreeg hjj daardoor een ontzagwekkende reeks functies aangeboden, die met de zeevaart verband houden: hij werd o.m. commissaris van de kweekschool voor de zeevaart, kaartenarchivaris van het Aardrijkskundig Genootschap, voorzitter van het Historisch Scheepvaartmuseum, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Zeil- en roeivereniging, bestuurslid van de A.N.W.B. en van de vereniging ter opleiding van leraren voor het zeevaartonderwijs, lid van de staatsradarcommissie, lid van het studiecentrum T.N.O. voor scheepsbouw en navigatie, bestuurslid van het college zeemanshoop en van de stichting hospitaalkerkschip De Hoop. Toen hij vorig jaar aftrad als voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Zeilen Roeivereniging, heeft men uitgerekend, dat hij in totaal V,i jaar van zijn leven aan boord van het startschip heeft doorgebracht bij de wedstrijden, die zijn club organiseerde. Hij werd toen tevens benoemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau. Behalve de talrijke publikaties op het gebied van de plaatsbepaling op zee, znn artikelen in de Waterkampioen en in zeevaartkundige geschriften, heeft de heer Crone een boek geschreven over Corneli» Douw e».
ERNST CRONE moeilijk te vervangen . . .
Lotsy wordt voorzitter van sportfederatie
Amsterdam, zaterdag (ANP) — De, heer J. J. Lotsy zal, naar het zich laat aanzien, de eerste voorzitter van de op 24 januari op te richten Nederlandse Sport Federatie worden. Tijdens de in-; formele bespreking die het Nederlandsen Olympisch Comité vrijdagavond | ter voorbereiding op deze oprichtingsvergadering te Amsterdam had belegd en waarvoor ook een aantal niet-aangesloten organisaties was uitgenodigd, znn de afgevaardigden namelijk na een levendige gedachtenwisseling in grote lijnen akkoord gegaan met de door het: NOC voorgedragen kandidatenlijst.
EUWE blijft (tot oktober '59) vice-voorzitter van KNSB
„Demagogische zinsneden" van Luns in vergadering
(Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM, zaterdag. — Dr. Max Euwe is — gezien de na volgende verklaringen — bereid zijn functie als vice-voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Schaak Bond te blijven waarnemen tot zijn ambtstermijn (oktober 1959 — red.) is verstreken. Hij is ook bereid erelid van de Amsterdamse Schaak Club te blijven. Aldus luidde de verklaring van dr. Euwe in het communiqué dat vannacht om vijf over half twee in café-restaurant De Kroon te Amsterdam door de schaakmeester Nico Cort'ever (in zijn functie als voorzitter van de door de Hoofdstedelijke Schaakbond georgani- j seerde besloten vergadering) aan de wachtende verslaggevers werd voorgelezen. Toen de heer Cortlever het uit verklaringen van de heer Th. M. H. ' Luns (voorzitter Hoofdstedelijke Schaakbond en penningmeester I ASC), van het bestuur van de ASC, van het bestuur van de Hoofd- i stedelijke Schaakbond en van dr. Euwe bestaande communiqué wilde toelichten en vragen van de pers wilde beantwoorden, werd hem dit onmogelijk gemaakt door de heer W. F. Misset, eveneens bestuurslidl van de Hoofdstedelijke Schaakbond, met de mededeling dat de heer Cortlever alleen bevoegd was om het opgestelde en door alle partijen goedgekeurde communiqué voor te lezen.
De verklaring van de heer Luns in het communiqué luidde als volgt: Ie dat de heer Luns tn de bondsvergadering de aanstootgevende passages als privépersoon heeft gesproken en noch als bestuurslid van de Hoofdstedelijke Schaak bond noch sis bestuurslid van de ASC. 2e. Dat de tekst van de toesnra-ik door de he»r Luns was opgesteld en niet was besnroken met dp medebestuursleden vande Hoofdstedelijke Schaakbond Be. Dat de heer Luns om ..bepaalde redenen" in een geprikkelde stemming verkeerde. 4e. dat de redevoering van de heer Luns was bedoeld om een benaald voorstel door te drukken en niet vrJJ was van „demae:ogisehe zinsneden". se. Dat de h<"er Luns het betreurt dat zijn woorden die niet bedoeld waren de spelers te kwetsen algemeen 7,0 opgevat werden. De heer Luns erkent dat z\J minder gelukkig gekozen waren. Hpf bestuur van de Amsterdamse Schaak Club verklaarde: le. Dat hetgeen de heer Luns als penningmeester van ARC heeft gezegd, niet namens het bestuur werd gezegd en buiten medeweten. 2e. Dat de heer Euwe in maart '52 tot honorair bestuurslid met alle rechten van erelid werd benoemd en mitsdien vrrlgesteld is van contributie. 3e. Dat het bestuur van ASC indertijd besloot van al'e FTDE-spelers geen con. trihutie te heffen. Het bestuur van de Hoofdstedelijke Schaakbond verklaarde ten slotte de gang van zaken ontstaan door uitlatingen van de voorzitter (de heer Luns) te betreuren en b"*,i fnonde van mr Steenveld veroodreeld. Overigens houdt
de voorzitter van ASC, de heer Chr. van Weezel, ondanks al deze verklaringen de vraag of hij als aodanig in ASC zai terugkeren nog in beraad, wacht de heer Lod. Prins eerst de komende ontwikkelingen af voordat hij zal beslissen of hij eventueel weer lid van ASC zal worlen en was de heer H Bouwmeester, die eveneens als lid van ASC had bedankt, iet aanwezig.
Toch besloten
Een half uur voordat de verg»'ering gisteravond (om half elf) in De Kroon ie Amsterdam begon, kwam het uericht, dat de heer Cortlever de per» toestond rleze vergadering bij te wonen. Vijf minuten voor de aanvang kwam dé heer l.uns echter mededelen, dat de heer Cortlever „buiten zhn boekje was gegaan" en dat de vergadering toch als Mn besloten vergadering diende te worden beschouwd.
Wanhoop op tennisbaan
DE Italiaanse term skamploen Nicola Pietrangeli, die gisteren in de Davis Cup wedstrijd Italië-Verenigde Staten te Perth In Australië tegen Alex Olmedo speelde, kon zich niet helemaal meer be neersen, toen hij een kans verknoeide. Pietrangeli werd overigens in vier sets verslagen: 7—5, 10—8, 6—o, 6—l.