De tentoonstelling waarmee de van huis uit Leeuwardense galerie Van Hulsen zich voorstelde in Amsterdam, liet onder meer ook etsen zien van Sies Bleeker. Er verscheen in die etsen een Heyboerachtig mannetje, meer teken dan tekening, dat de indruk wekte altijd in onduidelijke, maar heftige conflicten verwikkeld te zijn. De etsplaat / was verdeeld in meerdere platen. Het geheel kreeg een stripeffect, een epische gehalte dat verduidelijkend had moeten werken, maar eerder de zaak volkomen onoverzichtelijk maakte: door uitleg voor te wenden en die toch niet echt te geven werd de verwarring volkomen. Het vreemde was zeker, dat de mogelijke irritatie daarover niet de kans kreeg de aandacht te verstoren. Maar nóg vreemder is ongetwijfeld, dat Sies Bleeker op zijn terecht gekregen eenmanstentoonstelling, nu te zien bij Van Hulsen, Keizersgracht 495, Amsterdam, met zoiets komt als op-art. Hij is nu achtentwintig. De etsen blijken van enkele jaren terug. Jaren alleen in zijn atelier in het Friese Rotstergaart, is hij van de veelledige prent — waarop het mannetje meest blauw was gekleurd — overgestapt op de ontleding van de kleuren blauwen wit. Het zijn reeksen als toonladders. Het is de wijze waarop kleur, vertaald in reeks, tevens de ruimte verbeeldt in tijd. De spannende controverse van de etsen had Sies Bleeker kunnen maken tot een dramatisch etser als Heyboer is. In plaats daarvan heeft Bleeker plotseling het avontuur en de mysterieuze kanten van de werkelijkheid gelaten voor wat ze zijn, om daarvoor in de plaats het systeem te kiezen. Een tijdelijk thuis? De vindingrijkheid waarmee hij vorm heeft gevonden voor zijn regelmatige kleurreeksen, wijst niet op voorlopigheid. Zijn werken zijn geen vluggertjes dié voor de aardigheid even konden worden gemaakt. Ze zijn werkelijk een onderdak en de veelvormigheid van de uitvoering bewijst, dat Sies Bleeker zich in deze trant diep heeft ingenesteld. Tegelijk echter laat hij de tentoonstelling vergezeld gaan van een tekst, waarin zij zegt te dromen van volumen lucht die hij zou willen kleuren. Het blijkt, dat hij bezig is geweest met ontwerpen voor een environment van wit-blauw gestreepte ballonnen. Die ballonnen hebben figuurachtig aanzien. Het wordt moeilijk de ene fase aan de andere te verbinden. Sies Bleeker zou ook willen filmen. Hij wil behalve driedimensionele plastiek ook het environment geluid en licht. Wat ongetwijfeld indrukwekkend werkt is Sies Bleeker tot zijn werk komt in een strenge, bewust gekozen provinciaalse afzondering. Wat er in zijn werk het gemakkelijkst benoembaar is, zijn de trekken die hij gemeen heeft met al bekende tijdgenoten. Er blijft iets in hem krachtig, dat niet is thuis te brengen voorlopig, en waarvan men mag hopen, dat het het eigene en unieke van Sies Bleeker zal zijn. De voornaamste waarborg daarvoor is de telkens weer treffende intensiteit van • zijn werk.
De Volkskrant
- 24-12-1969
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- De Volkskrant
- Datum
- 24-12-1969
- Editie
- Dag
- Uitgever
- NV De Volkskrant
- Plaats van uitgave
- 's-Hertogenbosch
- PPN
- 412869594
- Verschijningsperiode
- 1920-...
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Koninklijke Bibliotheek
- Nummer
- 13743
- Jaargang
- 48
- Toegevoegd in Delpher
- 11-12-2017
sies bleeker
Familiebericht
Algemene kennisgeving t Heden overleed na een geduldig gedragen lijden, voorzien van de heilige Sacramenten der Zieken, onze lieve zuster, schoonzuster en tante CATHARINA DOROTHEA POPMA weduwe van Johannes Antonius Resink op de leeftijd van ruim 70 jaar. FAMILIE RESINK FAMILIE POPMA Amsterdam, 23 december 1969. Ceintuurbaan 410 I. De gezongen heilige Requiemmis zal worden opgedragen zaterdag 27 december te 2 uur in de parochiekerk van de heilige Willibrordus (De Hoeksteen) Van Ostadestraat 268, waarna te 3.15 uur de bijzetting in het familiegraf op het R.-K. kerkhof Buitenveldert, Amstelveenseweg3sl. Na de bijzetting gelegenheid tot condoleren in de ontvangkamer van het kerkhof. THUIS GEEN BEZOEK. t Algemene kennisgeving Tot onze grote droefheid overleed heden in het St Carolus I Ziekenhuis te 's-Hertogenbosch voorzien van het Sacrament der Zieken in de leeftijd van 61 jaar mijn beminde echtgenoot en onze zorgzame vader en grootvader JOHANNES MARIA VAN DER PLAS echtgenoot van Jacoba Wilhelmina van der Donk Rosmalen: J. W. VAN DER PLAS-VAN DER DONK C. P. VAN DER PLAS W. J. VAN DER PLAS-SWANENBERG G. M. VERBIESEN-VAN DER PLAS TH. M. VERBIESEN l A. C. GERRETSEN-VAN DER PLAS D. H. A. GERRITSEN Tilburg: J. M; J. CRAPTS-VAN DER PLAS W. J. CRAPTS Rosmalen: E.A.M. VAN DER PLAS Waalwijk: L. M. J. VAN DER PLAS L. P. F. M. J. VAN DER PLASVAN ESCH EN KLEINKINDEREN Rosmalen, 23 december 1969 Weidestraat 5 De plechtige H. Mis van Requiem zal worden opgedragen zaterdag 27 december om 12,00 uur in de Parochiekerk van de H. Lambertus te Rosmalen. Bijeenkomst in de kerk om 11.50 uur. De avondmis tot intentie van de overledene zal worden opgedragen 2e Kerstdag om 119.30 uur in de Parochiekerk. Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in de Kentering. De overledene is opgebaard in de rouwkapel van het St Carolus Ziekenhuis. -mmÊÊÊmmmmÊimmmmmßmÊÊÊmÊt^mmmmmmÊmmmmÊÊmmkmkwmm BBMBBBBBBBBBBBmmmmmmmmmmmmmmmßmmmmmamßßßWÊßßßß^ t Met grote verslagenheid moeten wij U mededelen dat heden op de leeftijd van 61 jaar is overleden de Weledele Heer JOHANNES MARIA VAN DER PLAS Directeur van onze N.V. Zijn leiding en toewijding zullen ons steeds als voorbeeld dienen. DIRECTIE N.V. V/H FA. L. VAN DER PLAS Rosmalen, 23 december 1969 t Diep zijn wij getroffen door het overlijden van de Weledele Heer JOHANNES MARIA VAN DER PLAS Zijn grote menselijke gaven en energie zullen wij steeds dankbaar blijven gedenken. PERSONEEL VAN DE N.V. V/H FA. L. VAN DER PLAS Rosmalen, 23 december 1969
Familiebericht
Na voorzien,te zijn van de Sacramenten der Zieken is in de leeftijd van 78 jaar overleden onze lieve man, vader, schoonvader en grootvader THEODOOR JOHAN BREMER Soestdijk: F. C. BREMERMULDER Roermond: P. A. F. ADRIAENSBREMER F. H. M. C. ADRIAENS Geleen: B. E. C. KUIZINGABREMER S. P. KUIZINGA EMILE PAUL RUDI ELLEN Breukelen: F. A. VELTMANBREMER P. J. C. VELTMAN JACQUELINE RENATE Soestdijk, Sophialaan 12. 22 december 1969. De gezongen uitvaart wordt gehouden op zaterdag 27 december te 10.30 uur in de parochiekerk van Maria Onbevlekt Ontvangen, Nieuwerhoek te Soestdijk. De begrafenis vindt plaats om ± 13.00 uur op de begraafplaats Driehuis te Westerveld. Aandeelhouders en commissarissen van N.V. Internationaal Advertentiebureau v/h Spin geven met leedwezen kennis van het overlijden van de heer TH. J. BREMER oud-directeur der vennootschap Hij heeft tot april 1965 op zeer bekwame wijze gestalte gegeven aan onze vennootschap, wij hebben hem leren kennen als een uiterst integer mens en betreuren zijn heengaan diep. Directie en medewerkers van N.V. Internationaal Advertentiebureau v/h Spin betreuren het overlijden van hun oud-directeur, de heer TH. J. BREMER De uiterst humane wijze waarop hij ons heeft geleid zal ons tot voorbeel d blijven dienen. Hij ruste in vrede. t Tot onze grote droefheid is, na een langdurig, geduldig gedragen lijden, nog onverwacht, van ons heengegaaci mijn lieve, zorgzame man, onze lieve vader NICOLAAS WILHELMUS JOHANNES VAN WEES voorzien van de H.H. Sacramenten der Zieken, in de leeftijd van 47 jaar. M. A. VAN WEES-HERMANNS ELS CAROLIEN Amstelveen, 22 december 1969 Amsterdamseiweg 181 Condoleance-bezoek vrijdagmiddag (tweede Kerstdag) van 2,00—3.00 uur in de rouwkapel van de parochiekerk vaa de H. Urbanus, Noord<_arnir_erlaan te Bovenkerk. De plechtige gezongen H. Requiemmis zal worden opgedragen zaterdag 27 december te 12 uur in de parochiekerk van de H. Urbanus, waarna de begrafenis zal plaatsvinden op het parochiekerkhof aldaar. I iii
realiteiten
De Maatschappij Arti & Amicitiae heeft een „Realiteitenkabinet" ingericht. Dat is iets anders als een rariteitenkabinet, maar iets raars is het resultaat ongetwijfeld. Het is opmerkelijk: als mensen ons, hun argeloze medemensen, iets voorhouden als reëel, is dat meestal iets waarvan wij de realiteit niet zo zien. Een paar tientallen jaren terug heerste de vague der abstracten, meestal een hoop decoratieve poespas, maar een enkele keer een overweldigende realiteit. In die tijd „verachterlijkte" een club als Arti zeer sterk. De leden waren één in de afwijzing van de abstracte onderneming. Als ze toen een tentoonstelling van „realiteiten" hadden georganiseerd, zou dat een anti-abstracte, negentiende-eeuws realistische tentoonstelling zijn geweest. Op dit moment is de polemiek van de Artiesten met de rest van de artiesten nog zeker niet over maar hun huidige realiteiten moeten het opnemen tegen andere, realisten: van de pop-art, van de objectenmakerij en van de lahd-art, city-art, concept-art, meest meligaards. Want de hele post-abstracte kunst heeft een wending terug naar een of ander realisme gemaakt. De Arti-show is een prachtige tentoonstelling, waar veel te kijken valt. Dat neemt niet weg dat een nog tamelijk groot deel van de exposanten hier wordt vertoond als weerwerk tegen een al over abstract getij. Maar er is ook een golf surrealisme, het historische en het niet historische, een soort realisme dat is bestemd voor mensen die eindelijk „can bear a bit more reality", zou Eliot misschien wel zeggen. Zo het al weer oudere werk van J. H. Moesman, dat van Melle en Langeweg, het nieuwere van Teun Nijkamp en Doolaard, van Christiaan van Geestf (monumentaal werk: „gesloten karakter", een man in fauteuil, die op Ka-ka-manier overgaat in grijs gesteente). Deze „verschrikkelijke" realisten worden door een wat speelser en vrolijker slag gesecundeerd: een verteller als Berserik, een schilder B. H. Brunklaus, die de wereld van etalage en straat naast elkaar zet en soms onthutsend dooreen haalt, Hendri van der Putten, die de dingen onderste boven bekijkt, Matthijs Ruling soms, aarzelend tussen impressionisme en exacter waarneming, HarSanders met zijn blow-ups van, onschuldige, zuiver picturale aard, Dora van der Veen met haar neiging naar symbolisme. En daarnaast een enkele grand seigneur, als Theo Daamen, die zich de realiteit aan de borst drukt als een verlichte vorst zijn meest geliefde maifresse. Of Jan Beutener, die pleinvorming bespeurt in een achtertuin met schuttingen.
Er is in Arti een grote diversiteit, die zich eigenlijk kwalijk laat samenbrengen op de ene noemer van „realiteiten". Hun grootste gemene deler is eigenlijk nog veeleer, dat ze allemaal schilderen.
verenigingen
Dat „de Onafhankelijken" zich onafhankelijken durfden noemen, en daar prijs op stelden, moet lang zijn geleden. Het werk waarmee ze nu de bovenzaal van de nieuwbouw van het Stedelijk vullen, maakt van die zaal voornamelijk een echoput. Het is ongelooflijk zoveel ouderwetse en modieuze vlijt bijeengebracht te zien. Van de allerzompigste heidelandschappen tot de allerberekendste geometrie is het allemaal één domme herhaling. Beneden is de „Hollandse Aquarellistenkring" te zien. Wat ik heel goed begrijp, is dat de ziel van de oprechte aquarellist telkens weer in trilling geraakt bij het. aanschouwen van Hollands water, beemd en eindeloze wolkenstoeten, of hoe zeg je dat? Maar wat ik niet begrijp, is dat zo weinigen van deze zielsbegaafden op het idee komen, dat een Haagse-Schoolvertaling van zon landschap op zich al een vertaling van een veel oudere inspiratie was en dat de huidige herhaling van die vertaling van vertalingen tenslotte gaat lijken op de manier , waarop we hier vroeger via het Duits aan de Nederlandse vertaling van de Grote Russen kwamen. Als ik Hollandse aquarellisten zie, honger ik altijd weer naar de Grote Russen van het Hollandse landschap. Een paar uitzonderingen: de Waalgezichten van bijna niets door Willem den Ouden, de kleurige fantasieën van Paul Hugo ten Hoopen, de ruime lege bladen van Jacob Kuyper, ook door de Waal geïnspireerd, zoals ook een meer gebouwd en zwaar gekleurd blad van Theodoor Heynes. Verder op deze tentoonstelling van de knappe, decoratieve bladen van Jan van Heel.
Schilderij Erik Roos op de tentoonstelling „Realiteitenkabinet" in Arti, Amsterdam.
Advertentie
WESSANEN'S KONINKLIJKE FABRIEKEN N.V. gevestigd te Wormerveer De Directie bericht dat over het boekjaar 1969 op de gewone aandelen een interifridividend van 6°/ o is vastgesteld. Dit dividend zal met ingang van 2 januari 1970 tegen inlevering van dividendbewijs nr. 4 betaalbaar zijn met ƒ1,20 per aandeel van ƒ20,-, onder aftrek van 25". dividendbelasting, bij de Amsterdam-Rotterdam Bank N.V. te Amsterdam (gebouw Rokin, ingang O.Z. Voorburgwal 274), Rotterdam (Coolsingel 119), s-Gravenhage (Kneuterdijk 8) en Wormerveer (Wandelweg 45). Wormerveer, 23 december 1969. De praktijk van G. Szabó tandarts is wegens verhuizing gesloten van 23 december 1969 t.m. 6 januari 1970. Het nieuwe praktijk- en huisadres is Willem, de Zwijgerlaan 108, tel. 55 38 33. Spreekuur ongewijzigd di. en do. van 5.30 u. tot 6.00 u. wo. en vrij. van 1 tot 2 uur. Voor spoedgevallen: tandarts Lentze, tel. 33 44 09.
Advertentie
FAMILIE-KERSTCONCERT ; CONCERTGEBOUW (grote z**9 h vrijdag 26 december - 20.15 uur HERMAN KREBBERS i i. speelt met het i( AMSTERDAMS PHILH. oRK^s| o-i.v. ANTON KERSJES J-S. Bechj Vioolconcert a kit. M. Brucn= . s concert g td.t. J. Brahms: Vioolconcert V « Kaarten a f 4 - (.a.i.) van 17 december af . dagelijks van 10-3 uur a/h Concertgebouw (bah. xtu, zo. an Ie Kerstdag) tel. 718345
Advertentie
1 • ..... -^ KATHOLIEK PEDAGOGISCH CENTRUM Koninginnegracht 70-71, 's-Gravenhage tel. 070—659800 Het Bestuur van de Stichting Katholiek Pedagogisch Centrum roept sollicitanten op voor de functie van: AFDELINGSDIRECTEUR Klauter-, Basis- en Buitengewoon Onderwijs — De functionaris wordt belast met de leiding van de afdeling voor kleuter-, baS en buitengewoon onderwijs. .fl — Hij verricht zijn werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van het bestuu nauwe samenwerking met de algemeen directeur van het Centrum. fl — Zijn arbeidsvoorwaarden 2ijn volgens Rijksregeling. Salarisgrenzen tuS ƒ 2.355,— en ƒ 3.507,— per maénd ex. G°/o vakantie-toelage. ,e ! — De voorkeur van het bestuur gaat uit naar een katholieke, academisch SeVCfeï onderwijskundige die in staat is leiding te geven aan de kwalitatieve verbet van het katholiek kleuter-, basis- en buitengewoon onderwijs in Nederland. ii — Zijn standplaats is vanaf 1 september 1972 's-Hertogenbosch. Tot deze datum der overeen te komen. — Sollicitaties vóór 15 januari te richten aan drs G. A. J. Janssen, Katholiek "cc gisch Centrum, Koninginnegracht 70-71 te 's-Gravenhage onder vermYj-ge' van D.8./70/1. Eventuele informaties kunnen aan ditzelfde adres worden , wonnen. H
Familiebericht
FAMILIEBERICHTEN Met grote blijdschap GETROUWD: geven wij kennis van de rjrs PAUL P. J. H. geboorte van onze doch- MULDER ter en zusje en ELSE FEA A. PH. VAN DEN H. Schepers BERG L. Schepers-Mars 23 december 1969. Herman Utrecht, Eijkmanlaan 403 Nieuw Schoonebeek, GETROUWD' 1969 D. WILLIG „De Zwarte Racker". M. H. GA. TH. De heer en mevrouw LAURIJSSEN Buskop-Clark geven TTtrecr,t 24 dcc '69 met grote vreugde ken- Utrecht, n oec. w. nis van de geboorte van Drs P. J. F. G. hun zoon MEULENDIJKS ADRIAAN STEPHEN en JOHAN BRIGITTE NA. M. C. Amsterdam, 22 dcc. 1969 BOGAERTS Nic. Anslijnstraat 32. trouwen op zaterdag, 27 '__,_■_ december 1969. VERLOOFD: Dagadres: Restaurant 25-12- 69 De Hoefslag Warande AD VAN DER MAAT 2, Helmond. en Toekomstig adres: 16 SOPHIA MOLS Chemin des Aubépines Tilburg Citadel, Namur, België. Amsterdam 3q december a.s. is er in Geen ontvangdag. Hotel Noord-Brabant te zz—;—jz Utrecht tussen 15.30 en verlooja: 1730 uur gelegenheid HENK BERENDSEN onze °uders en P. C. KOOPMAN INEKE ACHTEREEKTE .-6_.,-.-_„-A ■_. J. M. C. KOOPMAN- Deventer, • VAN MEURS 19 december 1969. te feliciteren met hun VERLOOFD: 50-jarig huwelijksfeest. ELLY EIKENBROEK HtreC,hk . „o Karel Doormanlaan 122. en ——_——————————— DRS C. G. M. SMIT mf™""!™-T_ü_™__"r Wij verloren heden nog Schiedam, onverwacht onze lieve, 2e kerstdag 1969. dappere v. Leeuwenhoeckstr. 18. ERNST JAN op de leeftijd van 5 maan- V ERLOOFD: den. SABINE BRUENS j. BROUWER A. M. E. BROUWERen VERHAGEN JAAP VAN GILS Castricum. ..atpncinoel 193 R 23 december 1969. D_-<_Si_ johan WiUem Friso- Rotterdam. straat 22. Joh. Gerardsweg 64, ~_.,_ Wil-.0-cuTY. De begrafenis zal In stilte Hilversum. plaatshebben. 25 december 1969. IL_________________________-_-_-------__-l In rustige overgave aan de Heer, gesterkt door de H. Sacramenten der Zieken, overleed in de ouderdom van 83 jaar op 23 december 1969 onze medebroeder, de zeereerwaarde pater CHRISTIAAN VAN ASPERT missionaris van Scheut Mede namens de familie: A. VERSCHURE, provinciaal De uitvaart vindt plaats op zaterdag 27 december om 10.30 uur in het Missiehuis „Sparrendaal" te Vught, waarna de begrafenis op het kerkhof aldaar. Op 20 december overleed tot onze grote droefheid na een langdurige ziekte mijn lieve man, onze vader en schoonvader JAN PIETER MARINUS PRIESTER op de leeftijd van 55 jaar. 's-Gravenhage: J. PRIESTER-VAN SCHAIK Voorschoten: S. A. ALBLAS-PRIESTER R. H. ALBLAS 's-Gravenhage: J. P. M. PRIESTER Jr. RENÉ PRIESTER 's-Gravenhage, 23 december 1969 Mient 378 Geen bezoek. Op uitdrukkelijk verzoek heeft de crematie heden in stilte plaatsgehad.
marjan plug
De articulatie van Marjan Plug wordt steeds luider en schijnt zelfs naar een zekere brutaliteit te streven, en dat ofschoon haar allervroegste, kleine aquarelletjes al buitengewoon duidelijk uitspraken wat uitgesproken moest worden. Haar vroegste dingen, waren blaadjes, waarop her en der minimale tekeningetjes stonden in minimale kleuren, en het overgrote deel van het papier bleef leeg. Haar schilderijen, die nu zijn te zien in Galerie De Berekuil in Breukelen, hebben nog altijd diezelfde opvatting: kleine kleurvlekken om het vele wit van de fond heen. Er komen figuren voor op haar schilderijen en de koppen daarvan laat ze „onaangetast", maar het landschap ondergaat onbekommerde deformaties. Dieptesuggestie is niet afwezig, maar ook nauwelijks bedoeld, de ruimte die wordt gesuggereerd, is in samenspraak met het platte vlak waarop ze de kleur aanbrengt, en hij blijft schetsmatig. De witte plekken zouden kunnen staan voor het tweedimensionale doel zelf *— volgens haar nieuwste dingen zou men ze gaan begrijpen als de eigenlijke „diepten" van het schilderij. Ze maakt nu gaten in het doek en bouwt daarachter een kijkkastje voor meer, of misschien zelfs de eigenlijke beelden. Ongetwijfeld een inspannende constructie voor iemand die het altijd meer moest hebben van wat ze juist niet deed, maar wit liet. Ik zie de inspanning niet als winst: aan de prachtige schilderijen, die het merendeel van de expositie uitmaken, doen de diepteconstructies werkelijk geen concurrentie. Het minste is bij Marjan Plug altijd het meest geweest.
Bod ICI op Viyel
(Van onze LONDEN, 24 dcc. —• chemisch concern ICI heelt 0 van 21 miljoen pond grote textielcoeceim ViyeU3- j dagen geleden werd to revolutie de president-direc j Viyella, Joe Hyman, van Z",W oratheven. De sindsdien sterk gezakt. ICI groot gestroomlijnd texti maken met Viyella. De Viyella wenste gisteren ê& menteEir te geven. .
GALERIJ der galerijen tsjechische primitieve
Onder de vele zogenaamde zondagsschilders die Joegoslavië rijk is, heeft Galerie Mokum, Amstel, Amsterdam, zeker niet de twee beste weten over te halen naar Nederland. De schilder Ilija schijnt weliswaar een vermaardheid, maar de tableautjes die hij in Amsterdam toont, zijn niet meer dan hele volkse en bovendien van sleetsheid en ouderdom ook ietwat kreupele ikoontjes. De fond is van goud en verder is er kraak noch smaak aan. Met hem is een beeldhouwer gekomen, Kreca, wiens stijl een vermoeide echo is van negentiende-eeuws realisme, maar die daarenboven een bekwame houtsnijder is, altijd bekwaam, meestal erg duf, een enkele keer, als in „de slapende guslar" (een soort gitaarspeler) en „kosmonaut" door verbeelding bevlogen.
de huizen te brugge
Een monumentaal werk, dat ik niet gelezen heb: De huizen te Brugge, twee delen, door Luc Devliegher (uitg. Lannoo, Tielt en Den Haag). Ze vormen de delen 2 en 3 van een reeks „Kunstpatrimonium van West-Vlaanderen'. Daarmee is de bedoeling duidelijk omschreven: de provinciale overheid van West-Vlaanderen wil een inventaris opmaken van het cultuurgoed dat 2e van de vaderen ter bewaring heeft geërfd. De twee nu voor ons liggende delen vormen natuurlijk geen leesstof. Het is een inventaris, en dat die toch prettig leest, als men eenmaal ergens een plaats is begonnen te lezen, is gek genoeg. In Nederland bezitten we soortgelijke studies van woonhuizen (over Utrecht bijvoorbeeld van C. L. Temminck Groll), waarvan het belang naast de studie van kerken, paleizen en kastelen duidelijk genoeg is. De grote stijlen horen bij de grote huizen; de kleine huizen participeren daaraan, maar geven er tevens een wending aan zó dat de stijl op zijn grenzen van dagelijkse bruikbaarheid wordt getoetst. Devliegher heeft zijn Brugse huizen verdeeld in vier groepen: alle nog bestaande huizen uit de periode voor 1800. de gedateerde huizen gebouwd tussen 1800 en 1860, belangrijke huizen na 1860, de belangrijke verdwenen huizen en die waarvan enkel een ontwerptekening bekend is. Hij beperkt zich niet tot de studie van de gevels, hij betrekt ook de plattegrond en constructieve details in zijn beschouwing. Hij heeft tevens een systeem ontworpen van alle voorkomende profielen en van het maaswerk in de vensters. Verder gaat hij alle straten na die in Brugge van belang zijn. Daarbij veel illustraties. Het zijn twee boeken geworden die niemand zal lezen, maar die voor velerlei mensen interessant zijn. Voor historici, kunstgeleerden, architecten en feitelijk voor iedereen die belang stelt in de verschillende wijzen van wonen en steden bouwen. Het is een inspirerende confrontatie in zon exact register verzeild te raken. LAMBERT TEGENBOSCH
Landbouwschap voldaan over Brussels akkoord
(Van onze correspondej* DEN HAAG. 24 dcc. — bouwschap is voldaan over de ten die de EEG-ministers W> marathon-debat in Brussel he reikt. De overeenstemming j verdeling van de lasten ttfi mogelijk dat het gemeenscn". landbouwbeleid verder wort> 3 bouwd. De toetreding van * [ behoeft door het akkoord ov» nanciering geen elemmerinl. 8 dervinden, aldus het schap- i
Drie kina-bedrijve in handen ACF
AMSTERDAM, 24 dcc. -" \ Amsterdam Chemie Farmacie i ruil voor aandelen ACF, *j ondernemingen in Kongo ij* , kregen. De bedrjjven worden percent deelnemingen in he f opgenomen, zo deelt het &**. j De transactie past geieVYI|j1|j streven van ACF onafhanKew staan bij de grondatoffenvoo ] ACF heeft reeds plantages »L Rwanda en Guatemala. wordt dat de kinabasoorgsten plantages de komende jaren > | mende mate zullen voorzie" grondstof f enbehoef te van At>r'
DSM geeft miljoene voor Japans procéd
BEEK, 24 dcc. — DSM,fZ\ Japanse maatschappij SunHl' f mical rond één miljoen &°' v 0! miljoen gulden) aan royalöejYji ] produktieproces voor poliv"''. de (PVC) dat «al worden to«' de nieuwe fabriek te Beek "V -richt, die in de loop van 19' komt. . -j) Het is de tweede maal maanden dat DSM de voorK« . aan Japanse know-how. p* # fabriek krijgt in eerste aanWß paciteit van vijftigduizend per jaar. .
Advertentie
Rectificatie Studio K. Nacht-voorstelling In tegenstelling tot de vermelding in het filmprogramma d.d. 33 december The Cincinnati Kid 18e week 18 jaar AAMBEIEN schrompelen weg Pön en jeuk wègr Zwelling verdwijnt De wetenschap heeft thans een helende substantie ontdekt met de verbazingwekkende eigenschap de aambeien eenvoudig te doen wegdrogen - de pijn houdt op, zwelling verdvrijnt. Toegepast in SPERTI doet deze weefselvernieuwende stof zelfs de meest hardnekkige aambeien ineenschrompelen, zó afdoend dat ze na geen probleem meer zijn. Sperti ZaM en Zetpillen SPERTI is zacht en desinfecterend - bevat géén verdovende middelen. Voor snelle, rechtstreekse behandeling' van aambeien: SPERTI Zalf f 3.86. Zetpillen f 620.
Advertentie
SOLLICITANTEN: Sluit nooit uw originele getuigschriften in bij een sollicitatie. Als u ze niet terug ontvangt kunnen wij meestal weinig voor u doen.
Advertentie
-—-———-•--——-—---—--—--—--—— l