De as van een man, die 25 jaar lang geen enkele race te Epsom oversloeg, zal heden, Maandag, over de racebaan verstrooid worden. Het betreft hier een zekere Bill Waldon uit Brixbon, die ds^er dagen op 73-jarige leeftijd ls overleden. Zijn laatste woorden tot zijn beide stiefzoons waren het verzoek dat zij, na de crematie zijn as zouden verspreiden over de geliefde Epsom-baan. Dit zal gebeuren, terwijl de laatste race van de dag gelopen wordt
Provinciale Drentsche en Asser courant
- 08-02-1949
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- Provinciale Drentsche en Asser courant
- Datum
- 08-02-1949
- Editie
- Dag
- Uitgever
- van Gorcum
- Plaats van uitgave
- Assen
- PPN
- 398540756
- Verschijningsperiode
- 1851-1962
- Periode gedigitaliseerd
- 2 juli 1870-30 december 1950
- Verspreidingsgebied
- Regionaal/lokaal
- Herkomst
- Drents Archief
- Nummer
- 32
- Jaargang
- 124
- Toegevoegd in Delpher
- 13-04-2016
LAATSTE WENS VAN EEN PAARDENLIEFHEBBER
Van dit van dat... over 't Drenthe van toen
Anlo heeft een welbekende klank gekregen, toen enige jaren geleden door architect Boelens, aan wiens grote deskundigheid het te danken is dat reeds verschillende historisch merkwaardige bouwwerken voor erger verval werden bewaard, de restauratie werd verricht van wat verondersteld wordt de oudste kérk Van Drenthe te zijn. Mogen wij de historie-schrijver Magnui geloven dan is deze kerk kort na de invoering van het Christendom in deze streken gesticht, zodat hier al tien eeuwen lang een centrum gevestigd is geweest van cultuur en godsdienst. Van die eerste tijd is uiteraard niet zo heel veel bijzonders meer bekend. Picardt wijst in één van zijn welhaast klassiek geworden uitdrukkingen op de voor hem zo typerende wijze de reden aan van het feit dat over de oudste tijden zo wei- 1 nig gegevens voorhanden zijn : „de meeste en oudste geschiedenissen zijn door gebrek van Sribenten in de aerde der vergetenheydt geschreven en uyt de boecken der menschenmemoriën uytgewischt", zo zegt hij. Van de befaamde Kerk van Anlo weet m^n dat zij oudtijds de moederkefk van Gieten en Zuidlaren is geweest, waarvoor beide gemeenten lange tijd aan Anlo medewerking verschuldigd waren aan het onderhoud van het kerkhof en Gieten san Anlo jaarlijks een Sint-Pieter van tien mudden rogge schuldig was. De Anloër kerk zelf moest jaarlijks aan de Utrechtse bisschop acht penningen sterlings betalen welke verplichting in 1139 werd overgedragen' op de kerk te Oldenzaal. Aan de kerk te Steen wijk moest Anlo jaarlijks een afgerichte valk leveren, die de Deken van Steen wijk, die een verwoed jager moet zijn geweest, voor de jacht gebruikte. Toen deze verplichting later in een klein geldsbedrag werd omgezet, behield deze pacht de naam van valkenpacht. Magnin noemt nog enige andere pachtplichtige goederen te Anlo die alle een pacht moeten opbrengen, aan de oude kerk, welke pachten later werden overgenomen door het Landschap Drenthe. Hij noemde o.a. Elmingergoed, Thedingegoed, Horlingegoed en Sijbingegoed. Wellicht , zeggen deze namen de ingezetenen van Anlo nog wel iets, als geslachtsnamen komen zij althans, mogelijk met kleine variaties, nog wel voor. Wij zijn niet van plan in finesses te treden wat betreft de geschiedenis van Anlo's kerk, omdat dat ons dat te ver zou voeren. De historie vermeldt echter verschillende gegevens, die wij graag even zouden willen aanstippen, zoo bijvoorbeeld de mededeling van Romein dat de kerk 1615 in zeer slechte staat verkeerde en dat om een gedeeltelijke herbouw er van te kunnen betalen door Drost en Gedeputeerden werd tóegestaan dat 10 mudden „veldland" deels met heide begroeid werden verkocht voor 120 daalders. Honderd en twintig daalders is niet veel wanneer een gebouw als een kerk voor verval moet worden behoed. Het bedrag schijnt ook toentertijd niet toereikend te zijn geweest, om de restauratie grondig te doen uitvoeren, want negen jaar later was de kerk nog zeer slecht onderdak, terwijl er nog een stenen doopvont in stond, hetgeen ook niet. in overeenstemming schijnt ti? zijn geweest met de eisen des tijds. Daarenboven werden aanmerkingen gemaakt op het beheer der kerkelijke goederen hetgeen alleszins gerechtvaardigd was wanneer men weet dat in geen 25 jaar rekening en verantwoording was gedaan en dat er alleen al op het punt van armenverzorging een achterstand was van f 350. Ook op het terrein van de specifiek godsdienstige zaken waren verschillende aanmerkingen te maken. Een kleine dertig jaar na de invoering van de Hervorming was er in Anlo nog geen enkele lidmaat. In 1630 waren er nog maar vier en daartoe moesten de predikant ds Theodori en zijn vrouw gerekend worden. Betere jaren braken aan in de achttiende eeuw, toen op 16 October 1718, een prachtig orgel in de kerk werd aangebracht en in 1732 een klok voor de kerk gegoten werd.
Amsterdam wil van Schiphol een luchthaven met wereldreftutatie maken Startbanen volgens het raaklijnen-systeem
(Van onze speciale verslaggever) Schiphol wordt Nederlands grootste luchthaven! v Het primitieve vliegveldje van 160 ha groot, dat in 1917 als start- en landingsplaats diende, het weilandje met zijn enkele houten gebouwtjes er omheen zal over enige jaren uitgebreid en herschapen zyn tot een van de grootste en modernste luchthavens van de wereld. Ons land kent geregeld burgerluchtverkeer sedert de beginjaren van deze verkeersvorm, ril. sedert 1920. Het was op 17 Mei van dat jaar, dat Nederland voor het eerst in dit verkeer werd opgenomen door een dienst Atnsterdam-Londen om de andere dag met een open vliegtuig voor twee passagiers. De vliegtuigen hebben zich sedertdien sneller ontwikkeld dan de luchthavens. De organisatie op de grond is vrijwel over de gehele wereld bjj het vervoermiddel zelf ten achter gebleven. Met voldoening kan echter worden geconstateerd, dat het ten aanzien van Schiphol mogelijk is geweest e«n plan van uitbreiding te ontwerpen, waarbij op hetgeen reeds anwe^g is, kan worden aangesloten en waarbij het nieuwe Schiphol op logische wyze kan groeien uit het reeds bestaande. Een rapport, dat daarover is samengesteld, is Zaterdag aangeboden aan de Koningin, aan Prins Bernhard, aan Prinses Wilhelmina, aan de ministers en aan de leden van de Anisterdarïise gemeenteraad. Dit uitvoerige raport geeft een volledig beeld van de beginselen van het plan, dat is opgesteld in nauw overleg met de Rijk,iluchtvartdienst en in overeenstemming is met de door de Rijkscommissie Luchtvaartterreinen g trokken richtlenen. Uit studie, practrjk en strijd gedurende een lange reeks van jaren, heeft zich een plan ontwikkeld volgens het raaklijnen-systeem, ontsproten aan het vernuftige brein van een Frans are uiteet, verbeterd en aangepast aan de situatie op Schiphol. De zes start- en landingsbanen vormen als het ware raaklijnen aan het centraal gelegen stationseiland, waar de gebouwen en verdere voorzieningen voor de afhandeling van reizigers en vracht komen. De banen zullen een lengte krijgen van 1800 & 2550 m. éen een breedte van 60 m. Zij worden aangelegd op vlakke terreinstroken, omgeven door
sloten. Het gebied buiten deze baanstroken kan in gebruik blijven voor landbouwdoeleinden. De baanstrokon zelf worden van een deugelflke grasmat voorzien, die jaarlijks grote hoeveelheden gras van eerste kwaliteit zal opbrengen. De start- en landingsbanen worden by het naar binnen gerichte einde door enkele zogenaamde rijbanen of taxibanen verbonden met een dubbele ring van rijbanen om het eivormige stationseiland. De rijbanen krijgen een breedte van 30 m. en worden evenals de start- en landingsbanen uitgevoerd in een constructie, die de zwaarste vliegtuigen, die in de toekomst wor den verwacht, zal kunnen dragen.
Een aankomend vliegtuig vliegt om de luchthaven tot het gekomen is voor het naar buiten wijzende uiteinde van de baan, die ongeveer ligt in de richting van de op dat ogenblik waaiende wind. Tegen de wind in landt nu het vliegtuig op deze baan .Wanneer het in aanraking is gekomen met ae baan en le snelheid is afgenomen tot de normale rijsnelheid op de grond, rijdt het langs een der aftakkende rijbanen naar de ring en begeeft zich langs een der beide ringbanen naar die plaats van het eiland, waar zich het platform en het stationsgebouw bevinden, waar heen de reizigers of de vracht moeten worden gebracht. Een vertrekkend vliegtuig rijdt van het platform langs de ringbaan en de aftakkende rijbaan naar het begin van de startbaan, die juist aan de andere zijde van het stationseiland ligt als de baan, waarop wordt geland. Langs deze startbaan stijgt het op en verwijdert zich hierbij dus van het stationseiland. Op deze wijze zijn dus twee tegenover elkaar gelegen banen tegelijk in gebruik; op de ene baan wordt geland naar het stationseiland toe, op de andere baan wordt' gestart van het stationseiland toe Draait nu de wind, dan komt er een ogenblik, waarop een ander stel van twee banen in gebruik wordt genomen, omdat de vliegtuigen ongeveer in de richting van de wind moeten landen en opstijgen. Schiphol zal na deze verbeteringen van de landzijde bereikt kunnen worden langs de Rijksweg AmsterdamDen Haag, die door het stationseiland wordt geleid. De bestaande weg zal plaatselijk iets moeten worden omgelegd. Hij wordt door middel van viaducten op twee plaatsen onder de ringbaan voor de vliegtuigen doorgevoerd. Halverwege het stationseiland komen ruime aftakkingen, zodat het verkeer voor de luchthaven het doorgaande verkeer Amsterdam-Den Haag niet hindert. Het middengedeelte van het stationseiland zal worden ingenomer door wegen, plantsoenen en ruime parkeergelegenheden voor auto's. Daaromheen komen de stationsgebouwen voor reizigers, vracht en post en de overige dienstgebouwen. Aan de buitenzijde, bereikbaar van de ring banen, komen de platforms, waar de vliegtuigen kunnen worden opgesteld. Bij het opstellen van het plan is er rekening mede gehouden, dat de nieuwen spoorweg Amsterdam-Den Haag die de Nederlandse Spoorwegen in de toekomst hopen aan te leggen, via Schiphol kan worden gevoerd. Ter plaatse van de luchthaven zal deze spoorweg ondergronds moeten worden Men denkt hierbij aan een station in het centrale eiland, dat onder het stationsgebouw voor de luchtreizigers zal worden gemaakt. De gehele toekomstige luchthaven zal een oppervlakte beslaan van 1200 a 1300 ha. Het verlies van landbouwgrond is een schaduwzijde van de luchthavenaanleg. Er is evenwel ook een lichtzijde. Zo dient te worden bedacht, dat, ongeacht het personeel van Gemeente en aannemers, werkzaam bij de wederopbouw en uitbreiding van de luchthaven, thans op Schiphol rond 7500 personen werken. Verwacht wordt, dat dit antal zich in de eerste 5 è. 10 jaren nog zal verdubbelen.
Gemeenteraadsverkiezingen Dit jaar zulen, zoals bekend is, in alle gemeenten raadsverkiezingen worden gehouden. Normaal moet de eenmaal gekozen gemeenteraad gedurende 4 jaar aanblijven doch in de wet van 1 Maart 1946 is bepaald, dat na de verkiezingen in dat jaar na een termijn van 3 jaren weder raadsverkiezingen zouden v/orden gehouden om te voorkomen, dat bepaalde jaren een opeenhoping van verkiezingen zouden te zien geven. Krachtens de gemeentewet is de candidaatstelling algemeen op de 2e Dinsdag in Mei. Ds. J van Dorp overleden Predikant der Ned. Gem. te Londen In de nacht van Zaterdag op Zondag is in Engeland de oud-predikant bij de Nederlands-Hervormde Kerk te Londen Ds. J. van Dorp, -overleden. Ds. Johnn van TTorr) werd op 10 December 1887 te Zwijndrecht geboren. In 1912 werd hij predikant van de Binnen-Egmonden. In 1914 volgde zijn bevestiging als predikant der Neder'"nds-Hervormde eefne°nte te Veendam. Vervolgens stond hij nog op de kansel te Hoorn en Enschede. In 1929 ging ds. van Dorp naar Londen, waar hij tot 1946 als predikant werkzaam was. In dat jaar trad hij af in verband met zijn drukke werkzaamheden als legerpredikant. Het hoogtepunt van zijn loopbaan noemde de overledene de doop van Prinses Irene op 31 Mei 1940 in Buckingham-Palace, even voor het vertrek van het prinselijk gezin naar Canada. Ds. van Dorp werd in Nederland vooral bekend door zijn preekbeurten voor Radio-Oranje. Hij is onderscheiden met een benoeming tot Ridder in de orde van OranjeNassau.
Vrouw door twee mannen in haar kamer overvallen De buit was twee gulden . . ., Een Amsterdamse politiepost werd Zondagavond opgebeld door een arts, die de hulp inriep, omdat hij in een perceel aan de Ruysdaelkade de bewoonster, een 56-jarige lerares, had gevonden met zware hoofdwonden en wonden aan de keel en omdat hij misdrijf vermoedde. De politie zond onmiddellijk enkele rechercheurs naar het peiceel, waar zij de vrouw aantroffen, die verklaarde door twee mannen te zijn overvallen. Zij sloegen haar met een hard voorwerp op het hoofd en grepen haar bij de keel. Zij verloor direct daarop haar bewustzijn en wist niet wat er zich verder had afgespeeld. Bijna een uur later kwam zij, liggende voor de buitendeur, bij kennis. Zij sleepte zich naar de woonkamer, war- zich de telefoon bevindt en kon met grote inspanning een arts opbellen, die gelukkig zeer snel ter plaatse was. Voorzover voorlopig econstateerd kan worden, zijn in de woning vermist een portemonnaie, inhoudende 2 gulden, een sleutel van een schrijfbureau en enkele zilveren voorwerpen. De vrouw heeft volgens de verklaring van de arts een schedelbasisfractuur en ernstige hoofdwonden. Zij is overgebracht naar het Wilhelmina-gasthuis. Omtrent de identiteit van de daders tast de politie in het duister. Directoraat-generaal voor de Industr alisatie Naar wij vernemen ligt het in het voornemen een directoraat-generaal voor de industrialisatie in te stellen. Met de leiding hitervan zal worden belast dr. A. Winsemius, raadadviseur bij het ministerie van economische zaken.
Middenstandsbonden vragen afschaffing ondernemingsbelasting De voorlopige commissie van overleg der Centrale Middenstandsbonden, ■fieft np.n H» Minister an Financiën een adres gericht, waarin de Minister in het kader van de door de Minister voorgestelde herzieningen de ondernemingsbelasting uit het belastingstelsel te schrappen. Het adres wijst op de onbillijke last, welke door deze belasting op het bedrijfsleven en speciaal op de kleine en middengrote bedrijven drukt. De ondernemingsbelasting als zodanig, menen zij, behoort niet in ons belastingstelsel thuis, aangezien het een extra belasting is. die uitsluitend op de ondernemers drukt.
LIGGING IN OMGEVING
Waar zijn onze schepen?
ALDABI, 5-2 van Antwerpen naar Hamburg. i BLIJDENDIJK, Rotterdam-New York, pass. 6-2 Bishoprock. BOSCHFONTEIN, Kaapstad—Amsterdam 6-2 van Southampton naar Antwerpen. * CONGOSTROOM, Freetown-Havre, pass. 6-2 Las Palmas. DUIVENDIJK, Rotterdam-Vancouver, 6-2 te Los Angelos. GROOTE BEER, Amsterdam-Java, 6-2 dwars van Kaap del Gata. MAASKERK, 5-2 van Port Bpuet naar Tacoradi. NIEUW-AMSTERDAM, 6-2 van Havanna naar New-York. NIEUW-HOLLAND, 5-2 van Singapore naar Penang. NIGERSTROOM, 5.2 van Loanda naar Pointe Noire. ORANJE, Batavia-Amsterdam, pass. 5-2 Kaap Comorin. ORANEFONTLÏN 6-2 van Beira n. Daressalaam. ORESTES, Buenos Aires-Nw. Orleans, 5-2 te Cura^ao SIBAJAK, Rotterdam-Java 5-2 in de Rode Zee ter hoogte van Portsoedan SLOTERDLJK, Java-New York, 7-2 te Aden. f TABINTA, Amsterdam-Java, 7-2 te Genua verwacht. TAWALI, Penang-Amstêrdam, 6-2 te Suez. TEGELBERG, 6-2 van Bangkok te Singapore. WESTERDAM, Rotterdam-New York, pass. 6-2 nam. Lizard. KLIPFONTEIN, Beira-Amsterdam, 7-2 van Suez.
AVONTUUR IN DE RESIDENTIE DOOR TJEERD ADEMA ,
Heb je er ooit besef van gehad hoe veelomvattend en vermoeiend hét leven van, een journalist, is ?" „Ik heb diep medelijden met je", zei Steensma glimlachend. „Wat heb ik aan je medelijden!" riep Storm, met grote passen de ka- ' mer op en neer stappend. „Daden, meneer, daar komt 't alleen op aan"., „Wat had je dan verwacht?" vroeg Steensma uitnodigend naar een fauteuil wijzend. Storm liet zich er met een zucht van verlichting in neervallen. „Wat ik verwacht had!" brieste hij, „wel natuurlijk, dat jij, die niks 'anders te doen hebt dan je vet te mes ten, de moeite zou hebben genomen je luie benen eens te strekken en een wandelingetje naar het redactiebureau te maken, inplaats van mij met mijn honderddüizend besognes hier op audiëntie te laten verschijnen. Je hebt geen begrip van verhoudingen, meneer Steensma. Neen, werkelijk niet, dat meen ik. Je bent, wat dat betreft altijd een kind gebleven".
„Hoe zalig als de jongenskiel " citeerde Steensma glimlachend. „Man", stoof Storm op, „spaar me in 's hemelsnaam de herinnering aan die oerdegelijke Hildebrand, die geslachten lang de vrijbuitersneigingen van alle Hollandse HBS-jongens onderdrukt heeft". „Ik had je nodig voor een ernstige bespreking", zei Steensma, „een conferentie, die ik rustiger hier kan houden dan in die bijenkorf, waarop ze bij jullie de naam „Redactie" hebben geschilderd. ,,'t Zal wel wat ernstigs zijn", zei de journalist smalend. „Geldgebrek natuurlijk. Ver boven zijn financiële draagkracht geleefd. Gisteravond m een onbezonnen bui alles opgegeten en opgedronken en nou diep aan de grond. Een dreigende hospita en een platte portemonnaie. In gedachten de brede rij vrienden gemonsterd en overwogen wie er goed en stom ge- 4 noeg zou zijn om je tot het eind van de maand wat te lenen. En dan is Storm natuurlijk de pisang, dank zij zijn grootmoedigheid, zijn medelijdend hart, zijn. ..." „Kerel!" riep Steensma bezwerend, „schei uit met die zelfverheerlijking". De journalist haalde zijn schouders op. „Och, ja", zei^hij, „wat geeft 't ook of we er nog langer over praten. Je boft, dat ik mij juist bijzonder goed herinner hoe gezellig het gisteravond
is geweest —*al zal ik die gezelligheid dan ook wel duur moeten betalen. Zeg op, hoeveel heb je nodig?" „Geen cent", zei Steensma glimlachend. „Geen cent, beste kerel, integendeel, ik wil je wat aanbieden". „Wat aanbieden?" vroeg Storm verschrikt naar de kliekjes van de koffie tafel kijkend. „Bedoel je misschien dat potje schoensmeer, dat je hospita onder de valse naam „appelstroop" op de tafel heeft gesmokkeld?" „Niets van dat al, Theodours". zei Steensma glimlachend. „Ik wilde je alleen maar voorstellen mijn plaats aan deze tafel in te nemen en je drie maanden als mijn gast van deze appelstroop te bedienen. Ze is werkelijk niet zo zwart als ze door jou wordt afgeschilderd. „Als jouw gast ?" vroeg Storm verbaasd. „En een zeer bijzondere", voegde Steensma er aan toe, „namelijk als een gast zonder gastheer. Ik ga voor ongeveer drie maanden op reis en om dat ik weet, dat je een geschikte kamer, een degelijk pension en een juweel van een kostjuffrouw zoekt, bied ik je dat alles hier gratis en franco aan. Mijn enige verzoek is eventueel voor mij komende brieven te bewaren tot tijd en wijle ik gelegenheid zal vinden ze hier te laten afhalen".
Theodorus Storm zweeg een ogenblik en keek zijn vriend een beetje ongerust aan. „Je hebt goed geslapen?" informeerde hij. „Dat gaat best, dank je", antwoordde Steensma. „En je voelt je ook nu heel gewoon, ik bedoel niet in een droomtoetoestand?" vroeg Storm belangstellend. Ir Steensma legde glimlachend de duim van zijn vechter hand op zijn linker pols en telde een ogenblik de slagen. „Voor zover ik mijn eigen toestand beoordelen kan", zei hij, „ben ik op het ogenblik normaal. Misschien een tikje misselijk, maar dat komt dan alleen door de rook van die stinkstok waarmee jij de atmosfeer in deze kamer zit te bederven". „H'm", zei Storm geïnteresseeitl. „En waar wou jij dan naar toegaan?" „Ik eh.... ik ga op reis", antwoordde Steeïlsma. „Ik heb een eervolle benoeming gekregen, kijk maar hier". Hij reikte zijn vriend het telegramformulier over en Storm nam met buitengewone belangstelling van de inhoud kennis ,Een promotie!" riep hij opsprineend, „eer. pracht promotje. Van harte mijn gelukwensen, beste kerel. Je ziet, dat de stomste kat altijd nog op
zijn pootjes terechtkomt". ,Dank je voor je prettige vergelijking", zei Steensma glimlachend. • „Je moet me goed begrijpen", legde Storm uit. „Ik spreek in 't algemeen. Hoe laat is 't nou?" Hij tuurde nerveus op zijn polshorloge. „Half twee, dat kan nog juist in de stadseditie. Hoe heet die onderneming, waar ze zo onvoorzichtig zijn jou te benoemen zonder eerst eens bij mij te informeren?" D'r staat geen naam in het telegram, Ja toch Den Haag. Een stadstelegram .... Maar waf.,. „Stil nou maar, vaatje buskruit", onderbrak Steensma de woordenstroom, „en laat in 's hemelsnaam die courant er buiten, dan zal ik je een bekentenis doen. Ik ga je iets vertellen, dat jij alleen weten mag en niemand anders. Niet omdat ik jou zo. bijzonder aardig vind of omdat ik zo'n buitengewoon vertrouwen in de zwijgzaamheid van journalisten heb, maar omdat ik je nodig heb, omdat je mijn oudste vriend bent en gentleman genoeg om me van dienst te willen zijn zonder je te zeer in mijn particuliere zaken te verdiepen. . Ik ben helemaal niet benoemd en ik heb dat telegram alleen maar ter wille van mijn hospita aan mijzelf gezonden om een reden te hebben deze kamer voor een drietal maanden te kunnen verlaten".
Theodorus Storm nam de grote sigaar uit zijn mond, tipte de as in een bloempotje en keek zijn vriend belangstellend aan. „Ga je op reis?' vroeg hij, „of blijf je in de stad ?" ,Dat kan ik nog niet zeggen", antwoordde Steensma. ,,Dat weet ik zelf nog niet".Storm haalde zijn schouders op en bleef enkele ogenblikken peinzend voor zich uitstaren. „Natuurlijk een vrouwenkwestie", concludeerde hij. „Ken ik de jongedame ?" „Tot dusver heeft geen vrouw er iets mee uit te staan", verzekerde Steensma. „Dan geef ik 't op", zei Storm moedeloos. „Ik ben te oud om dergelijke raadseltjes^ op te lossen. Het enige dat mij volkomen duidelijk is geworden, is dat jij van plan bent voor drie maanden te verdwijnen en dat je mij gratis huisvesting met pension aanbiedt". „Met bediening van mijn bevallige hospita", verzekerde Steensma. „Wat zei je", vroeg Storm, „bevallige of bouwvallige....?" „Je hebt me heel best verstaan", antwoordde Steensma glimlachend. (Wordt vervolgd)
Pim Pam Pom
door I O VAN BXTEP
149. Dat is waar ook. Door het ongeluk zouden Pim, Pam en Pom helemaal vergeten, dat de veldwachter achter hen aan zit en hen onder het stadhuis wil opsluiten. ,,Kalm aan", roept Pim. „Ik zal wel eens even naar de motor kijken". Met een gewichtig gezicht tilt hij de kap op. Vol ontzag zien zijn vrienden hem aan. Die Pim weet toch maar wat hem te doen staat. 150. Ze weten echter niet, dat Pim
totaal geen versot-ad neeit van motoren. Met een eigenwijs gezicht voelt hij hier en daar aan de draadjes en verklaart dat alles in orde is. „Wacht, ik zal de motor even aanzetten", en zo waar, hij drukt meteen op de juiste knop, want de motor begint te zoemen •en zodra Pim gas geeft, schiet de jeep vooruit. Tommie en Brommie. kunnen er nog net op het laatste moment inspingen en voort gaat het weer.
DAMPO
Verkoudheid van neus. keel of borst, snuift en wrijft U weg met I A 1^1 (Adv )
KLOOSTERBALSEM
SCHRAM HUID -jsfen pijnlijke handen, dóèrwoor is Kloosterbölseffl een heerlijk verzachtend middel, dat Uw huid verjongt en weer prachtig gaal en glad maakt. Ook bij wonden, blaren en als wrijfmiddel: KLOOSTERBALSEM „GEEN GOUD ZO GOED' ' (Adv.)
ODOL
(Adv.)
Albert Schweitzer vestigt zich in het Zwarte Woud
Dr. Albert Schweitzer, de medipus, theoloog en philosooph, die het grootste gedeelte van zijn leïen als zendeling en arts in Frans Equatoriaal Afrika heeft doorgebracht, is in Konstanz teruggekomen. Schweitzer; die thans 74 jaar is, zal zich gaan vestigen in Koeningsfeld, een klein dorpje in het Zwarte Woud.
NEDERLANDSE STICHTING VOOR BEZITSPREIDING.
* Dezer dagen is te 's-Gravenhage de oprichtingsacte verleden van de/ Nederlandse Stichting voor Bezitspreiding. Het doel dezer stichting is, om als onderneming zonder winstoogmerk de bouwbelangen te dienen van Nederlandse ingezetenen door het bevorderen van eigenhuisbezit voor zelfbewoning. Daartoe wil de stichting bemiddeling. verlenen in de samenwerking van gemeentebesturen, deelnemers in bouwkassen, eigen bouwers, architecten, aannemers, fabrikanten 5n leveranciers van bouwmaterialen als anderszins, alsmede met sociale en economische organisaties. Complot in Polen ontdekt Duizend arrestaties De Poolse geheime politie heeft een complot verijdeld, dat ten doel had de vooraanstaande leden van de Poolse regering te vermoorden. Nadat de politie in de loop van de vorige maand het bestaan van deze samenzwering op het spoor was gekomen, zijn op grote schaal arrestaties verricht onder de voormalige led?n van de Poolse verzetsorganisatle in de oorlog. De politie trof in de woningen van sommige gearresteerden wapens van velerlei aard, radio-zenders, zoals die ook in het Poolse leger worden gebruikt »n hoeveelheden gouden munten en Te Warschau werden enkele honderden personsn gearresteerd. In geheel Polen zouden meer'dan 1000 arrestaties zijn verricht. Controle op vervoer naar Sowjet zone verscherpt De Britse en Amerikaanse bezettingsautoriteiten zijn overgegaan tot verscherping van de controle op het ' oederenvervoer over de grens tussen de Oostelijke en Westelijke be-zettingszones van Duitsland. Eenheden van de Duitse grenspolitie hebben posten, betrokken op kruispunten van wegen en op strategische punten langs de gehele, ongeveer 300 kilometer lange grens. Deze verscherpte controle is noodzakelijk gemaakt door dat er nog steeds, een aantal „lekken" in de tegen-„blokkade" bestonden die „één voor één" zullen worden gedicht. Er had in de Sowjet-zone bijvoorbeeld nog een belangrijke invoer plaats van onderdelen van electrische machines en chemicaliën uit Nederland en van grondstoffen, die door middel van het transport over de weg, vanuit Zwitserland, België, Luxemburg en Denemarken werden betrokken. Goederen, die uit Nederland en andere West-Europese landen met binnenschepen naar de Sowjet-Russische zone worden vervoerd, kunnen thans alleen nog door de Britse zone passeren.
GENERAAL DüRST BRITT
GENERAAL DüRST BRITT GETROUWD
Zaterdag is in alle stilte het huwelijk voltrokken tussen generaal-majoor H. J. J. W. Dürst Britt en Mej. J. J. M. var Ovost op het gemeentehuis te Heerde. Slechts de naaste familieleden en enkele vrienden uit Heerde en de naaste omgeving waren bij de plechtigheid aanwezig.
BIJZONDER GERECHTSHOF AMSTERDAM
Het Bijzonder Gerechtshof te Am sterdam deed gistermorgen uitspraak in de zaak tegen de Drentse veenarbeider Anne Veenstra uit Zwartemeer. V was bewaker geweest in het «tamp Ommen en had in 1943 dienst genomen bij de Arbeitskontrolledienst. In die functie arresteerde hij talloze jongemannen. Velen werden voor „Atbeitseinsatz" naar Duitsland gestuurd, vanwaar enkelen nimmer zijn teruggekeerd. Conform de eis werd V. veroordeeld tot 12 jaar gevangenisstraf met aftrek. Nieuwe turbinemotor voor auto's De Hamburgse ingenieur Harmsen heeft een nieuwe turbinemotor voor motorvoertuigen in elkaar gezet, waarvan met in vakkringen een omwenteling verwacht in de automobielindustrie, aangezien zij veel sterker, zuiniger en doeltreffender zou zijn dan de thans bestaande motoren. Deze turbinemotor zou in staat zijn bij verbruik van 8 liter ruwe olie per 100 km. een maximum snelheid van 120 km. per uur te geven aan een auto met 6 zitplaatsen. Daarbij komt, dat deze motor niet veel groter zal zijn dan een kleine electromotor. De uitvinder wil zijn motor tentoonstellen op de voorjaarsbeurs 1949 te Hannover.
Teelt fijne peu'vruchten dient bevorderd Blijkens een rapport van de 'Peulvruchten Studie-combinatie is het gewenst, de teelt der fijne peulvruchten te stimuleren. De produ'ctie van de fijne peulvruchten, waaronder men verstaat witte bonen, kievitsbonen, citroenbonen, kogelbonen, capucijners en rozijnerwten of grauwe erwten .voorziet thans niet in de behoefte. De productie in 1948 van capucijners was 1400 ton en de behoefte wordt geschat op 5000 ton. Van andere fijne peulvruchten is de productie thans vrijwel nihil. De goedbelegde boterham Eeru, Amsterdammer vervoegde zich aezer dagen bij de Keurings dienst voor Waren met een broodje, dat, naar hij zeide, zo vreemd naar soda smaakte. Het broodje werd onderzocht. Geconstateerd werd, „ dat tussen de belegging en de boter een arsenicumpraeparaat was gesmeerd-, zogenaamd rattenkruid. Het onderzoek wees uit, dat de man dit broodje zelf had gekocht, gesmeerd en belegd, maar het niet direct had opgegeten, doch het een paar dagen in zijn woning in voorraad had gehad. Vermoedelijk heeft iemand anders de arsenicum op het broodje gesmeerd. De politie wordt hier voor een zware opgave gesteld.