36 slachtoffers te betreuren Gisteren is onze nationale luchtvaart door een zeer ernstige ramp getroffen. Om ongeveer half twee kwam uit de Italiaanse havenstad Bari de Jobstijding dat het lijntoestel van de Indië-route» de viermotorige Constellation met de stadsnaam „Roermond", die op thuisreis was, na in brand gevlogen te zijn, een salto mortale bad gemaakt en ongeveer 1500 meter van de kust in zee was gestort. In snelle opeenvolging kwamen de rampspoedige berichten toen binnen, die er melding van maakten dat 33 personen, die zich aan boord bevonden, een jammerlijke dood hadden gevonden. Onder hen bevond zich de tweede zoon van KLM's wakkere president-directeur, de gezagvoerder Hans Plesman.
Het verongelukte toestel de KLMconstellation PH-TER „Roermond" kwam uit Indonesië en was bezig aan de laatste etappe: Cairo-Amsterdam. Omstreeks 10 uur bevond het toestel zich ter hoogte van Bari. Ooggetuigen zagen het rustig in het zonlicht door het luchtruim glijden. Plotseling scheen het in moeilijkheden te verkeren. Het vliegtuig gleed af, men zag het roer afknappen en vlammen naar alle kanten naar buitenslaan. De reusachtige machine sloeg in de lucht tweemaal over de kop en stortte toen van een hoogte van ongeveer 500 meter in zee op ongeveer anderhalve kilometer van de kust. Het toestel verdween in een geweldige fontein van water en zonk onmiddellijk. Dit alles speelde zich af in enkele seconden. Dadelijk voeren reddingsboten uit. Vissers die in de nabijheid waren spoedden zich naar de plaats van het onheil. Duikers begaven zich onder water om de lichamen te bergen. Op zee dreven 23 lijken. Het toestel lag 90 voet onder water en de reddingspogingen werden bemoeilijkt door de ruwe zee. Later voegde zich een kraan bij de reddingsboten om wanneer de zee wat kalmer was geworden te proberen het vliegtuig te lichten. De lichamen van de slachtoffers die geborgen werden, werden op geïmproviseerde brancards naar land vervoerd. De van alle kanten samengestroomde bevolking keek zwijgend naar dit treurige schouwspel. Gezagvoerder Hans Plesman een held piloot van het KLM vliegtuig een held om de wijze waarop hij zijn in ongerede geraakte machine over de huizen van de haven naar de open zee manoeuvreerde. Hoewel het vliegtuig reeds in brand stond en de vleugels in de lucht afbraken wist hij toch nog te vermijden i dat de constellation op de stad Bari neerstortte waardoor ongetwijfeld nog meer slachtoffers gevallen zouden zijn. Ontploffing in de bagage? Omtrent de eigenlijke oorzaak van de ramp tast men nog volkomen in het duister. Een woordvoerder van de „Lockheed"-vliegtuigenfabrieken, die de „Constellation" vervaardigen — verklaarde gisteravond dat men denkt aan de mogelijkheid, dat de ramp met de „Roermond" veroorzaakt is door het tot ontploffing komen van een of ander voorwerp in de bagage van een der passagiers. „Zeer kort voordat de ontploffing aan boord van de „Roermond" plaats vond, zond de gezagvoerder via radio-Bari een normale radioboodschap waarin hij mededeelde, dat aan boord „alles volkomen in orde was". De
theorie, dat een ontploffing in de bagage van een der passagiers de oorzaak is van de ramp, vindt steun in het feit, dat de gezagvoerder van de „Roermond" zich met zijn toestel hoog genoeg bevond — op ongeveer 4500 meter —, om melding te hebben kunnen maken van elke andere oorzaak van de ramp", aldus deze woordvoerder. Deskundigen ter plaatse Omstreeks half zes gistermiddag is een extra KLM-machine met deskundigen naar Bari vertrokken. Als KLM-deskundigen vertrokken de heren v. Balkom, General Operations managet, Koreman, alg. secretaris gemeen chef vliegdienst, dr. Slotboom gemeen chef viegdienst, dr. Slotboom hoofd van de medische dienst en Edward, van Flight-Operations. Bovendien maakt een aantal deskundigen van de Rijksluchtvaartdienst de vlucht mee. Onmiddellijk na aankomst te Bari werd een begin gemaakt met het onderzoek naar de oorzaak van de ramp. De leden van de bemanning Omtrent de slachtoffers die bij deze ramp te betreuren zijn staan ons de volgende gegevens ter beschikking. J. H. Plesman, de gezagvoerder, was gehuwd, had twee zoons en woonde in Den Haag. Een andere zoon van dr. A. Plesman, de president directeur van de KLM, Jan Plesman, is tijdens de oorlog gesneuveld. Hij is in 1944 boven Frankrijk met een Spitfire neergeschoten. De derde zoon van dr. Plesman, Appie. is vertegenwoordiger van de KLM te Milaan. Verder behoorden tot de bemanning de vlieger 2de kL; J. Tuyt uit Den Haag; de vlieger 3e kL: J. van Kuyk, uit Haarlem; de vlieger 3e kl.: A. G. Modard, een Engelsman van geboorte die in Amsterdam woont; de radio tel. 3e kl.: L. Post uit Rotterdam de radiotel. 3e kl.: J. M. W. Hout uit Haarlem; de boordwerktuigkundige le kl.: D. M. Grandia uit Badhoevedorp; de boordwertuigkundige 4e kl.: J. A. v.d. Meer uit Amsterdam; de steward 2e kL: P. J. Overbeek uit Amsterdam; de stewardesse: C. A. Timmermans uit Nijmegen en de boordkok: J. H. Ross uit Amsterdam. Passagiers Als Passagiers waren aan boord: de heer M. S. Broos, mevrouw Broos en kind; de heer W. van Hasselt, mevrouw van Hasselt en kind; de heer W. J. van Dort, mevrouw van Dort en kind; de heer dr. ir. A. G. A. Idenburg, functionaris van de KLM; mevrouw H. Esser en twee kinderen, een jongen en een meisje; mevrouw J. C. C. Meelhuyzen; de heer S. C. van 't Hof en echtgenote; de heer F. Dikkers uit Delden (op 4 Aug. 1886 te Meppel geboren) en de Egyptenaren Mohammed Mustafa Ahmed; Muhmud Ibrahim Albaki;Taha Ahmed Eltauchi; Mohammed Ghasi en
Mohammed Abdellatich Mohassam Bey. Het verongelukte toestel de PH-T ER is hetzelfde vliegtuig, dat de groep Amerikaanse journalisten, die thans een bezoek aan Indonesië brengen, daar heen had weggebracht. De machine maakte een zogenaamde verdubbelingsvlucht, een extra vlucht terug. De vlucht van de „Roermond" was, en dit is wel zeer tragisc i een jubileumvlucht, n.1. de 100ste vlucht Batavia-Amsterdam via Mauritius. De Italiaanse politie was gisteravond in het lijkenhuis te Bari bezig met een onderzoek van de zeer zwaar verminkte lijken der slachtoffers. Uit zee opgeviste bagage en kleren van de slachtoffers werden zorgvuldig nagegaan, doch er hebben tot dusverre nog weinig volkomen zekere identificaties plaats gevonden. Een van deze was die van het stoffelijk overschot van gezagvoerder Plesman. Het wordt als bijna zeker beschouwd, dat de nog niet geborgen lichamen der slachtoffers zich nog, door de riemen aan de zitplaatsen bevestigd, in het wrak van de „Roermond" moeten bevinden, dat op de bodem van de Oceaan ligt. Twee sleepboten van de Italiaanse marine en een drijvende kraan bevinden zich in de omgeving van de plaats, waar het vliegtuig gezonken is. Bevel gegeven? Alle tot dusverre geborgen lijken waren slechts gedeeltelijk gekleed, terwijl aan geen der stoffelijke overschotten schoenen werden aangetroffen. Dit feit heeft de mening doen post vatten, dat gezagvoerder Plesman, toen het vliegtuig zijp val in de richting van de zee begon, opdracht gaf het toestel te verlaten. Naar het Franse persbureau AFP meldt, wordt de .veronderstelling, dat de gezagvoerder bevelen heeft gegeven met het oog op een noodlanding, nog versterkt door de verklaringen van ooggetuigen, die gezien hebben hoe het vliegtuig gedurende verscheidene minuten poogde zich recht te zetten voor het neerstortte. De bergingswerken, die wegens het slechte weder stopgezet moesten worden, werden in de loop van de avond hervat, toen de wind was gaan liggen.
"Constellation „Roermond" op 100ste Indiëvlucht verongelukt Als een brandende fakkel bij Bari (It.) in zee gestort". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/06/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144783:mpeg21:p001
"Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/06/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144783:mpeg21:p001
De Hoge Vertegenwoordiger van de Kroon, de Heer A. H. J. Lovink, bracht een bezoek aan de in Bantam gelegerde troepen van de 1ste Infanterie Brigade Groep van de C-Divisie „7 December". In Maroenggoenoeng zyn de loerah's uit de omgeving bijeengekomen om de nieuwe H.V.K. te begroeten.
"De Hoge Vertegenwoordiger van de Kroon, de Heer A. H. J. Lovink, bracht een". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/06/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144783:mpeg21:p001
Tweede Kamer
Eerste Kamer
(Van onze parlementaire redacteur) In de oplossing van het Indonesische probleem begint langzamerhand enige tekening te komen. Er wordt in Batavia hard gewerkt; daarvan lekt genoeg door, maar toch niet voldoende voor het Nederlandse parlement om zich een juist beeld van de situatie te scheppen. Vandaar dat de fractievoorzitter van de KVP, prof mr C. P. M. Romme, Woensdagmiddag in de Tweede Kamer aan de voorzitter vroeg, of het hem ook bekend was of de regering het voornemen koestert de Kamer in te lichten. De president wist er inderdaad iets van. De minister-president had hem namelijk te kennen gegeven, dat de ministerraad na de terugkeer van minister van Maarseveen uit Indonesië zal overwegen de gevraagde inlichtingen te verstrekken. Waarschijnlijk zal dat op het eind van de volgende week zijn. Zeer binnenkort kunnen we dus opnieuw een regeringsverklaring over Indonesië verwachten. Prof Romme was niet geheel tevreden. Hij wist, dat het commissariale werk na de Van Royen—Rum overeenkomst resultaten heeft afgeworpen. Ook daarvan wenste hij wel iets af te weten. Opnieuw kon de voorzitter hem op zijn wenken bedienen, want nog in de loop van Woensdag zijn de desbetreffende stukken ter visie voor de Kamerleden op de griffie neergelegd. In een snel tempo keurde de Kamer zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming een aantal formele wetsontwerpen goed.
Alleen bij de behandeling van een ontwerp tot gedeeltelijke overneming
van de spoorweg Mecnelen—Terneuzen kwamen even de tongen los. Die spoorweg rendeert niet erg, doordat op Belgisch grondgebied nog altijd twee spoorbruggen vernield zijn. Dat gaf mr J. Algra (AR) aanleiding tot de opmerking, dat het minder prettig is als de staat moet bijspringen speciaal als de exploitatie niet loont. Ir S. A. Posthumus wees erop, dat de functie van de spoorweg altijd sterk samengehangen heeft met de haven van Terneuzen. De belangen van deze haven mogen ook in de toekomst niet uit het oog verloren worden, zo betoogde hij. Nadat de heer J. H. Maenen (KVP) zich vóór het wetsontwerp had verklaard, legde de minister van Verkeer en Waterstaat, mr D. G. W. Spitzen, uit, dat de beftokken maatschappij door een teleurstellende gang van zaken aan beide zijden van de grens in moeilijkheden gekomen was. Dat was voor de regering aanleiding om bij te springen en te zorgen, dat het apparaat niet verloren gaat. De Nederlandse Spoorwegen hebben de exploitatie van het Nederlandse gedeelte op zich genomen, zij het niet con amore. In Beneluxverband zal de zaak zeker nog wel eens bekeken worden. De regering blijft, wat de belangen van Terneuzen en de streek aangaat, stellig waakzaam, zo verzekerde hij. De Kamer verleende zonder hoofdelijke stemming haar goedkeuring aan het wetsontwerp. Voorts zou cs Kamer beslissen over een interpellatie-aanvraag van de heer F. J. Goedhart van de P.v.d.A Deze afgevaardigde had de Kamer namelijk verlof gevraagd om de regering vragen te stellen over de bii haar bestaande plannen tot het repatriëren en demobiliseren van troepen en het uitzenden van aflossingscontigenten naar Indonesië en over de klachten over het militaire optreden daar te lande. Alvorens de Kamer een beslissing kon nemen, deelde de heer Goedhart echter mee, dat hii zijn verzoek introk, aangezien zich sedert hij liet verlof vroeg een aantal nieuwe feiten heeft voorgedaan. Hij vestigde in dit verband o.a. de aandacht op de verklaring van generaal Kruis over de tijdsduur van de herhalingsoefeningen voor ae gedemobiliseerden en op de in Utrecht gehouden Demobilisatie Dag waar allerlei vraagstukken, op de in Indonesië verblijvende militairen betrekking hebbende, besproken zün.
Voor zich zelf en voor zijn partijgenoot, de heer E A. Vermeer vroeg hij nu echter verlof cm de regering te interpelleren over de klachten, die gerezen ■rijn over het militaire optreden in Indonesië en over het eerste punt van zijn ingetrokken interpellatie-aanvrage. Daar over zal de Tweede Kamer Donderdagmiddag beslissen. Als nieuw lid is gistermiddag geïnstalleerd de heer J. J. Fens. De neer Pens is de opvolger van de heer A. H. J. L. Fiévez, oud-minister van Ooolog, die kort geleden gestorven is. De heer Fens is luitenant-kolonel en zal voor de fractie van de K.V.P. de militaire zaken behartigen. Ook heeft in deze vergadering mr. A. C. de Ruiter, de nieuw benoemde commies-griffier der Tweede Kamer, de bij de wet vereiste eden afgelegd. Wet op de aardappelmoeheid aangenomen Verhoging van hei tarief der visaden (Van onze parlementaire redacteur). De Eerste Kamer had Woensdagmiddag slechts korte tijd nodig om zich door achttien wetsontwerpen heen te werken. Bij drie onwerpen kreeg de communistische fractie aantekening, dat zij tegen was, namelijk bij de wijziging van de Visserijwet, de goedkeuring van de Internationale Tarweovereenkomst en de goedkeuring van het verdrag inzake intra-Europese betalingen en compensaties. Tegen de wijziging van de Visserijwet — verhoging van de tarieven der visakten — rees een zwakke oppositie van de heer A. Kievit van de PvdA, doch de minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening, de heer S L. Mansholt, won het pleit glansrijk nadat hij had uiteengezet, dat deze tariefsverhoging een onderdeel is van de algemene verhoging der tarieven;
dat het om slechts uiterst geringe bedragen gaat; dat de gewone hengelaars
er niet door worden getroffen, omdat zij slechts
een hengelvergunning nodig hebben en dat de beroepsvissers er geen ernstige schade door lijden. Het kostte deze bewindsman evenmin veel moeite de Kamer te overtuigen van de noodzakelijkheid van de wet op de aardappelmoeheid. De heren J. L. Hoogland PvdA) en mr. W. Rip (AR) stelden hem er enige vragen over, waarop minister Mansholt antwoordde, dat voor een al te grote bevoegdheid van de regering niet gevreesd behoeft te worden, omdat gestreefd wordt naar een soepele toepassing van de wet door samenwerking met allerlei commissies. Uiteraard zal getracht worden zo goed mogelijk te controleren, maar te dien einde zal geen uitbreiding gegeven worden ;.an het ambtenarenapparaat. De kosten komen gedeeltelijk voor rekening van de overheid en gedeeltelijk van het bedrijfsleven. De Nederlandse Algemene Keuringsdienst, die grondmonsters onderzoekt vooral met het oog op de export van pootaardappelen, zal de regering financieel tegemoet komen, doch alleen als er onrendabele keuringsdiensten zijn.
"Volgende week regeringsverklaring over Indonesië De heer Goedhart wil de Minister opnieuw interpelleren over de demobilisatie der Indische militairen". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/06/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144783:mpeg21:p001
Op tweede Pinksterdag is Purbolinggo het toneel geweest van een overval door terroristenbenden die het in het bijzonder voorzien hadden op het ziekenhuis aldaar en een aantal leden van het personeel en patienten ontvoerden. Over deze gebeurtenis zijn nadere bijzonderheden bekend geworden. Op de bewuste Maandag, omstreeks half tien brak in de stad Purbolinggo een hevig geweervuur los. Binnen korte tïjd braken op 8 verschillende plaatsen in de stad branden uit, terwijl overal in de stad gevochten werd. Ook klonken schoten uit de richting van het ziekenhuis Trenggiling, dat ongeveer 1 km buiten Purbolinggo ligt. Om 10 uur was de situatie in de stad zo precair geworden, dat alle Europese ingezetenen opgeroepen werden om zich te verzamelen, op het kantoor van de plaatselijke militaire commandant. Tegen die tijd werd in de richting van Trenggiling een vuurgloed waargenomen. Na enige tijd kreeg de bezetting van Purbolinggo assistentie uit Purwolterto en spoedig was de tegenstand, die de TNI-benden boden, gebroken. Toen gevechtswagens zich vanuit Purbolinggo naar Trenggiling begaven, was in de stad het bericht doorgedrongen, dat de politiebewaking van 't ziekenhuis, bestaande uit 8 man, zich moedig tegen de aanvallende TNIbende, die uit angeveer 500 man bestond, had verdedigd en zich in een der gebouwen had gehandhaafd. Na ruim een uur keerden de vechtwagens
van Trenggiling te Purbolinggo terug. De manschappen deden 't verhaal, dat bijna het gehele personeel van het ziekenhuis ontvoerd was en dat er veel medicijnen en instrumenten waren gestolen. 's Nachts om ongeveer 2 uur kreeg de geneesheer-directeur van Trenggiling, dr Gramberg toestemming om poolshoogte in het ziekenhuis te gaan nemen. Onder dekking van een carrier en met een politiepatrouille begaf dr Gramberg zich met de hoofdverpleegster, zuster Scheffer, naar het ziekenhuis. Hier bleek hem dat van de 22 verpleegsters er 18 door de TN1 waren ontvoerd, terwijl dit met 9 van de 14 verplegers het geval was. Ook 3 werklieden, in het ziekenhuis overnachtend; waren spoorloos verdwenen. Van de vrouwenzaal waren 10 patienten, onder wie enkele vrouwen in verwachting en een zwaar zieke hartpatiënte, ontvoerd. De aanvallers hadden de mannenzaal geheel met rust gelaten. De apotheek, het internaat, de polikliniek en de operatiezaal boden een troosteloze aanblik De buit aan textiel, medicijnen en instrumenten was voor de extremisten echter niet groot. Uitgebreide pogingen tot brandstichting waren op niets uitgelopen. Slechts enkele huizen rondom het ziekenhuis waren in vlammen opgegaan. Viel dus de materiele schade gezien de omvang van de aanval nog mee, het verlies aan mensen was ontstellend. Slechts 4 verpleegsters en H verplegers waren overgebleven. Over het lot van de ontvoerden is tot dusver geen enkel definitief bericht binnengekomen,
"T.N.I.-bende pleegde overval op ziekenhuis Trenggiling Achttien verpleegsters, negen verplegers en aantal patienten ontvoerd". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/06/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144783:mpeg21:p001
Arbeid en plicht kunnen de mens in donkere tijden staande houden
"Arbeid en plicht kunnen de mens in donkere". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/06/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144783:mpeg21:p001
Nu de boter en de spijsolie van de bon zijn zullen ongetwijfeld vele huisvrouwen zich afvragen, of er nu ook olie te krijgen zal zijn. De laatste tijd is dit artikel immers slechts sporadisch in de distributie gebracht. Bij nformatie te bevoegder plaatse vernamen wil dat men zich niet ongerust behoeft te maken. Ei wordt op het ogenblik volop spijsolie geproduceerd. De bevoorrading van de winkeliers is reeds enige tijd aan de gang, aangezien het aanvankelijk in de bedoeling lag, met ingang van 15 Juli een keuzebon voor margarine of olie in te voeren. Al moet het verloop van de markt eerst even worden afgewacht, men hoopt toch binnenkort de gehele behoefte aan spijsolie te kunnen dekken. Het publiek zal er echter wel rekening mee moeten houden, dat er nog enige tijd nodig is om aan de plotseling gestegen vraag te kunnen voldoen. Koninklijk Echtpaar naar Noord-Brabant De koningin en de prins zijn voornemens op 25 en 26 Augustus a.s. een officieel bezoek te brengen aan de provincie Noord-Brabant. Z.K.H. Prins Bernhard heeft gistermorgen in de Heyschehaven te Rotterdam het naar hem genoemde op een na grootste dok van Nederland in gebruik gesteld. H.M.'s vliegdekschip „Karei Doorman" werd als eerste bodem in dit dok opgenomen. Kanker door boterkleurstof Professor Heinrich Bauer, hoofd van de chirurgische kliniek van de universiteit van Heldelberg, hééft aan de regerngen van de Duitse staten het verzoek gericht, langs wettelijke weg een controle in te stellen op voedselkleurstoffen in verband met de strijd tegen de kanker. Hij deelde op en congres, dat werd bijgewoond door 2.000 Duits chirurgen, mede, dat zijn experimenten met kunstmatige voedselkleurstoffen hadden uitgewezen. dat deze stoffen kanker zouden kunnen veroorzaken. Speciaal de gele boterkleurstof speelde hier een rol.
"Spijsolie is op komst". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/06/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144783:mpeg21:p001
De „Roermond", die nabij Bari is verongelukt. Inzet: de gezagvoerder van het toestel, H. Plesman, zoon van de president-directeur der K.L.M.
"De „Roermond", die nabij Bari is verongelukt.". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/06/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144783:mpeg21:p001
Een Franciscaner monnik heeft verteld dat het stoffelijk overschot van Mussolini ondergebracht is in een gewoon graf op de voornaamste Romeinse begraafplaats, dit in tegenstelling met geruchten, dat het per vliegtuig naar 'n geheime plaats in de V.S. zou zijn overgebracht. Het geheim van Mussolini's graf wordt door de Italiaanse regering strikt bewaard. Het blad „Tempo" zegt, dat een monster van Mussolini's hersenen aan de V.S. is afgestaan doch dat de rest ervan op alcohol wordt bewaard in het instituut voor gerechtelijke geneeskunde te Milaan.
"Mussoslini in Rome begraven". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/06/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144783:mpeg21:p001