¦flB BMH ffffff BBOBU^C SDQBff VPQHCa BOBut «flll AvQMM^r «e aandacht metzya kesteüjka vertooning van Da V<< Frankfarteia raak ca moebt er gisteravond hier eaa welgevuldea Groeten Lebeawlau? «n ten nuf wekte, bulds aandacht voce vinden. Met Noysaids «alvan als daa veel»end«n»«w«ndan gMmen Meijer waarvoor bij een kop val kamige ka» «Msristlek maakte, kregen wij de broers ia bun »«móbMendbeid en ban ovareenkomstlgbead ta *rieu^ waarbij bot hoogtepunt der gzappigbeld bun plettelinge vereenzaming aan bet VannnaHof is» wanneer ay. alle rijt in bet zwart alle vijf de hoogs boeden opzetten» 'f««>enover hunne bnatbeid, da fjjüliolll mi stoiKto der oude moeder; die -Zraobtige rol vaa mevrouw sablai» «üles, waarnaast men de distinctie ksn stellen, door loamiaire als ouden voost van Klanstha» tet pis»» lielc. «ebrncht
Nieuwe Rotterdamsche Courant
- 21-02-1919
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Krantentitel
- Nieuwe Rotterdamsche Courant
- Datum
- 21-02-1919
- Editie
- Avond
- Uitgever
- Nijgh
- Plaats van uitgave
- Rotterdam
- PPN
- 832495182
- Verschijningsperiode
- 1844-1970
- Periode gedigitaliseerd
- 1844 t/m 1869
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- KB NBM Mfm MMK 0030 [Microfilm]
- Toegevoegd in Delpher
- 18-11-2014
Avondblad, A. Letteren en Kunst. „Het Tooneel”.
Jong-Frienen.
Op ean Heestavend -van bet Notteldamseb Fryak l«*Wkip fea Heng-Friezen beeft gisteravond de beer p. K»>» een zede gebonden over: De kroanins ton »t Fryak. De Jong-Friyake beweging is» aoo vertelde de beer cabnn» ia t laatst ran 181* ontstaan. Zij wü strijden ioor bet boog bonden, van de Friesebe nstionaltieit le strijdbn alleen voor bot hebend van de Friesebe Kal beteekent naar de raaening va» de Fongfrytke iLenskip niemendal; zij wil de Friesebe beweging !«bben beschouwd als een gewone nationsle bewering; waarvan de strijd voor de taal slechts een on» lerdeeH, «ij het «lan ook een -voornaam onderdeel vormt De taal is voor baar aiot «loei, maar middel; nnddel tor bereiking Tan bet dool: de meest volledige -eeatelijko ontplooiing -van bet Friesebe vdk. Daar«e moeten aan de Friescke taal worden tezaggeven i>a«r koninklijke zeehten. De Fong-Frysko beweging bad op de Fnesebe Nt» taratrmr een «uiveringsproees toegepast Dat ze «laarbij te K-arHianillg waa le werk gegaan, wilde doheer Kabna niet geheel ontkennen. Met baar eigen werk bad ze bet bewijs gelovend, «lot het Friesch nog al» lijd een levende taal ia in den meest volslagen zin »an bet woord. En nn wilde ze de aanspraken van 5a Friesclie taal op baar zeehten doen gelden. Zij «aagt, dat voor t Frieseh in de scholen in Fries» land een plaals op het wettelijk leerplan zal worden Ingeruimd. En zo zou niet rusten, voordat de Fnescbe 'taal weer klinkt in de Friesebe Ltaten-nol. Verder «treeft de Fong-Fryako beweging naar een volks» .nivezsileit voor Friesobo kunst en wetenschap te ïoeuwnrden. \ (Do Fr*iea«Ho boogesobool te Franeker» die de beer Kalma vroeger wou, is overboord gegaan, — zooals Zooveel van wat de.boer Kalma vroeger beeft te !»ë*nlo gebracht) .. ,-^ Do beer Kalms -spreekt zeer gemakkolnk en be» <<«baaf«l, en in zijn spreken is iels, dat «enigszins verklaart ,hoo enkele Friezen er toe «qjn kun„en komen, hem te beschouwen als ecu profeet De «voorritter van bet Hotterdamscbe 6elskip «n ?,ing»Frio«!n. de beer Waling Dykstra --.«m klemloon Tan Waling-om — droeg verdienstelyk gedioh.en ran Xalma, lt Sybesmo, Pieler bolles, 3. O. Dykolra, «hv O. Postma. Slpma en Ljouke de Zee voor. )lej» D. Vliet«ttra zong «en paar Fnesehe "edez^, ,n do hoor Lwart. van Zwolle, voorzitter van de bul» tenafdoolinc van do Jong-Fryake JücneJuis w«kto «o tot steun van die Mienskip. Hu sprak van bot iHlboren Friesland en deelde mee. «lat het «i de be» «loeling ligt, van het weekblad It DorlelLn^ dat eerst, «laag» vuschijnt »n do toekomst een Fne-ch dagblad te maken. ... . ? .. 'lot be»lnit heelt de beer lvalma verteld van heft wolk en het loven van den sympathieken jongen Khrfrver Marlen llaemma (vottema). d»o een slacht» ,ffor von de Lpaaneehe griep is geworden.
Zuid-Hoh. Ver. r. Kunsten. en Volksunst.
De Bazel.
Do koinor i» bijna to klein om bet ameublement van l'«> Bazel to bevatten, maar juist nn do kosten, do kl^e tafels, de leuning» en andere stoelen hier allo •nn do eettafel zoo dicht gerangschikt, *»«* zo" innig schoon en rustig aandoen, beseft men hoe het effect moet zijn, wanneer alles meer ruimte om z»cli been zal bobben. .. -. . ... . Hot karakter van dit ameublement is, als alles wat v.m do llazel komt, dot vnn deftige voornaamheid. Det looft niets statig», niets grootsch. — voor een »wt*n»a. „erd bet niet ontworpen. — moor bet geeft dofttge i.'ezelligbeid; bet is deftig, door de degelijkheid, de ooberileid. de schoonheid dor verhoudingen; gezellig «ioor intieme vormen. Do stoelen missen, evenals do rist allo ornamenteels. Do kast Meen heeft eea eenvoudig, sierlijk slot en drie uitgesneden koopjes Wen aan de driehoekvormlge zuiltjes, dio de uiteinden der zijvlakken vormen, waardoor de «instructie» vorm dus tevens do versleringsvorm uitmaakt De kastdeuren bestaan evenals het mssrief-aeboone tafelblad uit eenigo grooto ingelegde bladen bont» welke met een driedubbele laag op elkaar zija gelegd, zoo«lat kromtrekken onmogelijk is. Ook bier «las hetzelfde sMtoem, oonstmetie ln versiering «n. Want boe schoon, levendig en «diep vnn kleur «leen «leze groote vlakken donker gebeitst eikenbout door de veraebil» lendo richtingen vnn do nerf! En daar tusschen kijken «oo vriendelijk en besebelden de stoelleuningen, Klets dan zes spijlorriea, vier» hoekig, «ie hoeken afgerond. Zij ritten heerlijk, deze zot-Ja, en doen nog terug denken san de oude meubels onzer grootouder», meubels dio vertelden van bet lang voorbije en die hier nu stonden in de vriende» >Hke rust slch bet onvergankelijke, als do ziel van bet leven, dat bier tusschen gehuisd geleefd bad, iets «lat men zelden voelt ia nieuwe «lingen. Den «boone baard van lUnglever's smeedwerk met eea «-«kei plaatje opgedreven koper er sou, sierlijk als het hart van een bloem aandoend, staat in den schoor» steen en «laarhoven een klok van Winkelman. Glos» werk voor bloemen en fruit van Do Bazel tooit zijn meubelt. Ook «en theeservies van I^nnooy. Ven niet onaardig ameublement van reis staat in ds andere kamer, eveneens sober en «oliede en vrij van al wat looi ijk «e. Verder een massa voorwerpen van Zwolle en ürieger, van den eerste met kleurig email som» even getooid; ook sieraden voor hot tot» let en een grooto, roodkoperen schotel, gloeiend als een zonnebloem in het licht En toa«heu dit al liggen «Ie heerlijke zijden bntiklappen van mej. d'Aiiiy, wier rijke, teero kleuren, wüer weelderige ornemcntatie — ib den Inatston tijd met groote motieven — altijd weer «toen verbazen «ver haar verrukkelijke kleurcombinaties «n haar schoons fantastisch" teekening.
Haagsche Kunstkring.
l!,nnstnn verbeid. Opnieuw kmaltnijVSlbeid, een verzameling srebi, loetuurontwerpen san do wanden en in de ruimte laortusachen toegepaste kunst Ton P. V. van Baartdl zijn er ontwerpen vnn glas in lood en is er een antwerp uitgevoerd door Gips; de tooneeldeoomUes ran lle>lage,«liens ontwerpen vooreen Gijsbreght-vnn»Xem»Uel»
Uit Dordrecht.
BL T. «TSfli
Men m^bri^ft ens alt Dordreebtl Uier zijn drie tentoonstellingen tegelijk. Over «ei«en tijd zal men bier tevens twee seblhler^ennmsea bezitten. Dot publiek, do smaak kan «lob dus entwikkelen. Werken vaa alle richtingen ziet men ook bier elkaar afwisselen. Na Bebmna«*ber, dea moderne, die de natuur meer aanvoelt, meer met rijn gemoed ondergaat dan met de oogen; hebbea we deallotto» dammer Woyns ia de KaaatzasH Voorstraat; Weijns, «ion helderen zuiveren kijker, wiens streven ia de impressie welke de notnnr op tam oogea maakt zuiver, zoo nstnuigetronw mogelijk weer te geven. Innig gerond werk, dat van Weijns, die den loatsten tijd voornamelijk in de eade buurtjes vsn Katwijken in do hofjes van loeiden studeerde. Ook bier zien wij ze, de rustige boekjes^ de binnenplaatyjes, de kleine lage buisjes met de green gevende dubbele deuren» met de stille ramen, de stille propere muren, waar bet zonlicht zacht plekt op do witte kalk, de schaduw zacht, blauw Tan een heidezen klank is; waar een rustige, gezonde sfeer hangt om al dat oude^ door azbeidzame vrouwe-handen wel onderbonden.
In een groot winterlandschap toont deze schilder zijn bekwaamheid in bet hoog opvoeren van de blankbeid van bet wit Dik besneeuwd zijn er «ie velden, rustig, intiem liggen er do »«b<*»deishui-»n: «ie «la» ken, de kleine afdakjes, de kozijnen met een witte muls bedekt
stoer staan er do stammen van oude knotwügen aan den slootkant; bun takken uitsprietend tegen de sUUo zacht-grijze lucht Nust en landelijke vrede waart ook hier over «ie natuur.
In Dordreobts Museum houdt Mej. Van dor Willigen eon uitgebreide expositie. Deze bloemen» schilderes, wier vnn kleurgloed als druipende aqua» zeilen steeds bewondering ondervonden op gemengde tentoonstellingen — hoor dnizendschoonen, donker zwoel bordeau-rood; hsar anemonen paars, rood en lila zacht uitvlekkend in den fond. haar zwoele rozen, haar koninklijke rhododendrons. haar violen en einerarias; aquarellen waarin rij zich overgaf aan de kleurpnacht en veel van het overvloedig schoon «ler natuur in wist neer to plassen, vindt men ook hier — dezo stoute aquarelstor komt nu mot werk van allerlei aard voor den dag, aquarellen en krijttoeke» ningeu naar onderwerpen, die buiten hot bereik van haar bekwaamheid liggen, en waar zij dus beter deed zich niet non to wagen. , __iJ
Hollandsen Trio.
Men meldt ons uit den Haag: Drio jonge kunstenaars, de pianist Jon Kuiler, de violist Jon llr««er en do violonoollist Uuillnume Desse hebben riob lot een Trio voreenigd en gin/teravond een concert gegeven in de zaal Diligeutia, waarop «on paar trièi» von Aozart en sohubert ten gehooro gebracht zijn, terwijl bovendien ieder een solostuk ten beste gegeven hoeft Als ensemble spe» lers toonden zij veel zorg to hebben besleed om tot overeenstemming vnn spel en opvatting to geroken. Zy gingen dan ook wonderwel samen. Doe rij er evenwel toe kwamen Aozart zoo bijna toonloos te vertolken, is niet goed to begrijpen. Fijn en delikoot voordragen behoort toch samen to kunnen gaan met een melodieuze klonkontwikkelingl In sobubort behoefde onzo opmerking minder lo worden gemaakt al was wel to bespeuren, dat do nrtislcn veel effeot verwachten van to groote tegenstellingen. De pianist speelde vhopin s Ballade in Aa»ma*jeu*r. Zijn algebeelo ontwikkeling is daartegen nog niet opgewassen, hij voldeed dan ook in de trio's heler. Jon Brosser is ontegenzeggelijk oen viooltalent wier» techniek reeds een aanmerkelijke hoogte heeft bereikt De voordracht lijkt nog te «ehoolsch. Of het niet aanspreken van enkele tonen oan den spe» ler dan wel aan zijn instrument to wijten is, is niet goed uit te maken. De inzet van Ilach's Adagio der eerste solo Sonate was zelfs ruw en ook later in de Fuga kwamen dergelijke ongerechtigheden wol voor, waartegenover to stellen zijn goede eigenschappen van stok» en vingervnardighind. In boeverre deze violist tot hoogere ontwikkeling voorbestemd is, kan na bet gehoorde niet vastgesteld worden. Mot Negers Suite voor violoncd in N-ma^eur toon» de G. Desse een cellist met goede capaciteit te zijn; de techniek ia voorbeeldig, hoewel sommige dubbelgrepen onzuiver klonken; zijn voordracht zon bij minder opzettelijkheid winnen. De phmses werden
Concertgebouw.
Ilen -schrijft ons uit Amsterdam: Gerard voa Drueken Fock beeft Ha nnlztkalo go» loofshelij
1 bij wie dat hoof'lzaak schijnt to zijn geworden. Pij I von Broeken Fock blijft «In gedachte hoofdzaak. «In I idee, die bij in zijn kunstwerk tracht to benaderen desnoods mvt vcrwaarloozing vnn allo goijkte architoctouischo beginselen. Vandaar «lat wij on» kunnen voorstellen, dat er van murikaal»l»ouwku»dig st>in«li«mt liericn togen sommi-o i uitingen in do symphonie bezwaren zomkn kunnen w«ird«n aangevoerd, al «lellen wy di» liezwitren allerf .minst gelet o,» «!o evolutie, welko l„it begrip s)^n» ! phonio hoeft on
Chariotte Bara.
Man meldt ens uit Dea Daagt lHarlotts Hars, de jeugdige tlnitsebt, b«*<» bier on baar dansavond in het -Theater Verluide eea talrnk publiek gevonden. Zij danste betzelfde programmaal* waarvan, toen zij te Ilotteidsm optrad, uitvoerig is bericht «sa er is da» geen aanleiding om er bier op» nieuw over in blzonderheden to truien, liet publiek leek niet recht te weten wat bet er van denken moest Ra dat is geen wonder. Waf vharlotte Ilara te zien geeft ia in «Je eerste plaats ongewoon. Voeb waren er enthousiasten die vcmkt klapten» evengoed ala seop» tici die op een volgend nummer wachtten en tenslotte onbevredigd heengingen. Deze laatsten waren, vergisten wij ons niet, verreweg in de moerderbeid, en wij moeten betreuren, dat wij ons tot hen rekenen, si gunt bet ons «lus ook niet als dien beer naast ons, die bij ieder nummer als het voorbij wns met «lea nagel een streepje zette om niet in «ie war (e nken. I?oeb—waren, de indrukken die tüharlotte Bars ons «af, onbestemd, geheel ging het programma nlet san ons voorbij. In ve«,ehillende nummen» mus er toch in ieder geval menig schoon detail van plastiek to waardeeren en ook de fraaie eostnmes, die de danseres droeg, boei» den bet 005
Nederlandsche Opera.
In do buitengewone algemeene vergadering van oon» «ieolhouders «ler X. V. Do Xederl-Uidecho Opera be» den to Amsterdam gehouden, hooft,lo h««r G. 11. K.«opman ecu rede gebonden, waaraan wij heb volgende ontleenea: --, • ••'«• n*
»X.t drie jaren van 'ondervindingen vaa bard en «riens werken, hen ik tot het . besluit gekomen» «lat noodig is: oene algohoelo reorganisatie. Ons volk verlangt, ««ebt, hoor Xcderlondacbe Op»» ra, — eu nu zou ik willen breken met alle trnditiea en een. van artistiek standpunt, geheel nieuwe regeling willen voorstellen.
lk zon wenschen: eene artistieke kommissie van vooraanstaande kunslenso», dio bun oordeel gaven orer do voor opvoering to kiezen werken^ over dokons taal, enz. Kn ik zon don willen beginnen met alle opera's op. nieuw te laten vertalen. Het perr-oneel zou ik voor 12 maanden willen cngageoren. Ik zou voorstellen» de salarissen «nigszins te vernoegen en hot nit to betalen bedrag over 12 maanden to verdeelen. lk zou dan 7 opera-maanden geren, 4 maanden ezploitoeren met concerten en opera-eoncerten^ en «An maand of zes weken vacantle, natuurlijk met hebend vsn salaris. Do solisten zouden dan niet in bioskopen behoeven to ringen, wat bun hetoekenis en hunne waardigheid als zang»» in de oogea vaa bet publiek toch altijd ecnigs» zins vermindert
Ook bet orkest moet voor 12 maanden geëngageerd worden. Het moet vast aaa de opera verbonden zijn. Ook moet er een opera-school komen voor solisten en voor koor. Dia zeiden steeds nieuwe krachten kun» nen worden aangekweekt — «on ook drnmatischo voorbereiding kunnen plaats hebben, — en zonden do endere solisten kunnen hijstndeoren wnt bun, b.v. arm spel en uitspraak ontbreekt Dot koor zou een afzon» derlijke opleiding'rioodig bobtail. Zanglessen, sotto, uitspraak en voortdurende studio vnn nieuwe werken kunnen den dames en hoeren van bet koor. onder de tegenwoordige omstandigheden, «tot voldoende worden bijgebracht Vanzelf -enden onzo kemponiston. indien er een vaste Xederlandsclto Opera was met een «laaraan ver» bonden opera-school, hnn talenten wij«len aan bot komnoneeron van lie**lerlands»l>o muziekdrama's. Hot zon »n ons land gaan precies als ia alle andere landen, waar do «
Men vma«?t mij.X»^krlan»!>
On «li» te berl'.ken mo»»t «yin oiXlrainQtolling op «v» sse^od" !».ici,. r.taan. In do e.trjg-, go*a»n,k l»s^s is vobi»»?*»!» financiën «-n «vn c> fa z-i!l>ouw! K>« opot». beest «lit moor n«"lig «hm welk toonocüge/,>lxb..n ooi, on.dat dn «tn< ht «lan bet in. I^, n ei^ei! ;;i Il» kit gcmaehl!?!, li'.iiii 'X <« il consortium, hier de m>'r «k «rnn-«\ito Am» ftcrdaiii et-u ter,-c»n ter * 'oe:!< !>!!»!.!!>,'» wil stellen voor ren seb.oatvbur,- in hot ««n.n.ai «kr stad, ik «l.t I»>» «t'ii'.kin^ hel, grirc,;«-n over «en kapitaal van een müliuen gulden, 01» zulk een <-honwbiir^» to kmwen. Ik zou b.v. nan » l?cnie . Zoola kapitaal zon zeplaatst kunnen wolden op da volgendo manier: , >_/ v een hypotheek vaa 600.000 gld.; > t 3CO aandeelea van 1000 LLHOM «ld., .„ . . 360 aandeelen van 600126.000 gl^ '" 600 aandeelen van 220 125,00) gld. " Ook kleinere aandeelen. b.v. van 100 «gulden, zqja mogelijk, indien de hypotheek niet geplaatst zou kun» nen worden; het dividendbewijs von die aandeelen zou dan kunnen recht geven op tweo plaatsen eersten rang. De beer Neyaaids moet dan natuurlijk zelf een ter» rein aangeven, — zooals ik nu voor mijn opera» gebouw voorstel: een gebouw op den hoek van do llegnlielAhreestraat Verder: Omdat de Opera niet eiken avond te Am» sterdam kan spelen, zou zij bepaalde avonden kannen ruilen met llaogseho en üottonlamsehe gezelschappen. Zóó zouden ook onzo drie hoofdsteden er wel bij va» ren: zoodoende wonlt te Amsterdam gezorgd voor variatie op het gebied der goedo kunst! Goede kunst-instellingen, en eene Opera in «de aller» eewte plaats, behooren tot de garneering van een Staat!.... Zoo goed als men zijn huis gegarneerd en versierd wil hebben, zoo goed hoeft men ook gameezing voor den Staat noodig 1 H» mnri«k-dramati««» gebied staat Nederland ach» ter bij alle kleine landen van lluropa» speciaal bij Delgiö en Denemarken, dat doordien staat en stnd «le Nationale Opera steunt hun eigen opora»komponis> ten hebben voortgebracht, die bovendien weleldbe» zoemd zijn geworden. Ka om nu tot een konklnaie te komen ia de ssn<»> legenbeid. «lio hier tor sprake moet worden gebracht, — ik heb, mijne heeren. u reeds per brief medege» deeld, wat mijne inzicktoi» zijn in zake, de mogelijkheid van het voortbestaan der X. V. Do ?iv6erland«be Oi^m. Ik lxib. om rustig tot het einde van «Ut seizoen te kunnen doorwerken, een reserve noodig ran 20.000 gublen. waarvan tb.-w» een gedeelte is toege*zegd» Om bet volgendo seizoen to kunnen beginnen, moet ik een e-^üoitatie-kapitaal hebben van ton nnnate 50.000 gulden. Daarbij moet ik kunnen rekenen op: IN lot IK «luizend gulden subsidie van A«nsterd«n; 10.000 gulden voa ltotterdam; 10,000 gulden van Den Daag; «n op 10 tot 15 duizend gulden vnn bet rijk. Voorts moot ik in do toekomst kunnen ««enen op een eigen gebouw, ia verband waarmede ik u, mijne hëönm, voorstel «on a,lres to zichten tot den Amster» «lamsehen gemeenteraad. Mochten dezo noodzakelijke voorwaarden voor doge» zonde exploitatie cener opera-instelling kunnen .worden vervuld, dan ben ik gaarne genegen de exploitatie voort te zetten. Mocht het evenwel niet gaan. mijne heeren, dan heb ik «lo eer u voor te slellnn, do naamlooze vennoot» «ehap le ontbinden en do Nederlandsche Opera op le heffen. Wanneer dan later een zeker deel van onze auto» ritoilen wat ruimer van blik zullen zijn geworden. — wanneer «lezen hun gezichtskring voldoende hebben uitgebreid, «lün zou misschien weer vtrder kunnen worden gegaan. Voor liet oogenblik moet ik # u do verzekering geven, «int ik eene Opera, die niet ge» grond is op eene basis, gelijk ik de eer had u hier uiteen to zetten, mijne werkkracht niet verder wen«cb tor beschikking to stellen. Ik resumeer dus: 1. F.r moeten «ij» ƒ 20.000 voor het ten einde brengen van «lit seizoen. 2. Kr moet zijn minsten» ƒ 50.000 om het volgend «eiroen opnieuw te beginnen. 5. Ik moet hel,b«.n toeregging von grond om in de toekomst oen getouw te zetten. 4. Kr moet komen nlgcheele reorganisatie, zoosls ik «Int heb aangegeven. * _^ Mocht dit nl!e« niet kunnen worden verwezenlijkt ben ik verplicht mij van de >'e«?erlan«lsehe Opera terug to trekken. Kaar de ff. Cl. verneemt is Dr. G. Koutte! Wzn. roet ingang van l Maart benoomd tot wetenschappolyk n«lri«nm!r asn het (Gemeentelijk zlnsemn to s-Nraven*» bage. The Obieago Nvening Post g<»ft bet portret van drio thans to Ohücago vertoevende tennis» spelers die 00k...» viool spelen, nL lac«ples Ihibaud. I«ig<-ne Isaye on "Loon samethini. Over onzen land» genoot dio 'mot het svmphouio^rkest te Nhicogo opgetreden is schrijven do critici zeer vleiend; de ver» tolking van Baint»Baena Vioolconoort wordt schitterend genoemd. Paul Ford dingt naar den zetel van Kostend in de Académie francaise. mM P«»rto.lliche, ?snl Adam. dammes a. a.
Maatschappij „Apolo”.
Bonion.
Men sebzHft ons tot Amsterdam: Om san to geven in welke mate men een auteur vrij moest laten in zijn visie van «ie door bom behandelde stof, zeido Lareey als voorbeeld, «lat bh, wanneer hij een stuk ging zien, waarvan Napoleon «Ie hoofdfiguur was, alles vergat wat hij tot nog toe van hem wist Nn wij gelegenheid hebben, «lit voorbeeld uiterlijk op to volgen, zullen wij maar niet nagaan, of Napoleon wel gelijkenis vertoond heeft met do figuur, die ons in «leze «episode" uit zijn: «gelukkigen tijd" getoond weid; evenmin of men ooit zelfs oan dit hof van snel omhoog gekomen hovelingen elkaar zoo op den man of — «n op do vrouw af — de waarheid zal gezegd hebben; noch zelfs of -Je peuple lo plus spiritual da monde" zich ooit in dergelijken dialoog onderhouden beeft Wij zullen zélfs niet vragen of deze Napoleon wel de buitengewone figuur was, die bij, hoe dan ook bezien, toch moet geweest zijn. • Laten wij volstaan met to verklaren, «lat NhrispHn kwiek en energiek «lezen Napoleon speelde «n Martba Walden levemiig ons do vrijpostige l
Tijdschriften.
Lij een opstel in Kunst und XllastlSr. getltsli» Nremer l^rlvatsammlnnaen en geecbreven door *Lmll Vsaldmann, vinden wo de afbeeldingen vsn werk door *l.l«bermnnn uit on, land, Aoordwijk, Katwijk «n andere plaatsen. llarl »«
Op een artikel door Mr. P. .l. f. 'Pct.redo o-^er ,le, .Tav»» «s!i< f.'i,k eu 1,-». ir -edo.i»r
.. v'< ,«,
..!>» ma, !>t!»'>'^t!.len ntoe^er» rkb wel b-wn,.t riin ce> vee»» v-n lint „nreebt l.tnan^oen al>t,<-el-»^t>. ii! tt>l..!en eehier >!< n ».->> «den wil etn i!!l te lier.lellen. ll>ia ittbrak ook. «> ti»! >'*^i, I'te'ie.,l' met tncf. >>rt>!>!' w-.ta> >!enkh,i!.l> ii, t.< «i.va wat ln 1<«'! «li'or he» i >-r. t? o>l»iir wan iiili*e..pr>>ki'ti in t. oonlen r.,*, dü'.te*!!'!» ,'-.'. si» a mi.» •!« n!>." Waarsrlinwen.!. oe!. n. voer bel be.le7!. lijkt dein vrienito'li-ppel üke «s rakeün? Tan doorloien nxrtvlil. II etllnls<> ti .1 en Nieuw heelt e.»n e^tik.e r,-.n nx-j. E. Vi«-erit«? 0T1»- >I!!!»ie>'t»,:i en een van .'. «1. .^inli» ..l»2n Pc rc>ki .« cnUetwijleld d«elkt Vat sa vond bis» tot Mad dracht valt uUt mes» weg ta «Meren; do ragaering aoowal aU da plaatselijke autoritalten sullen ar rekening mee ta houden hebben, «p poene vaa disaredist; de lucht la ar mee ge. klaaid — de uitrichten lijn er moe verhelderd. il aar, er Is een maa?dlo wa hier niet kunnen «n aiet willen venwUgen. Door heel de brochure klinkt ene al te vaak en al ta luid «Ma sehoolmeestarachtlge toon. Net was. soo men wil. moeilijk ta vermijden, waar het gaat om ba: vesdcUgen van ?sto]]ingeau en aat nog wel veer «n publiek, dat men van onwil o! onverstand kan vardenkes». Dat war» nog soo heel erg nlet wanneer er nlet net gavaar in schuilde van een scheohneesteraehUg» toepassing der ontwikkelde denkbeelden «n prlnripea. Er spreekt oas een al la groot enthousiasme uit wo» da heerlijkbeden vsn een modern, „wetenschappelijk" geer» dend inuMun; bet "syslecm" wordt er gehuldigd als hst hoogst» Ideaal. Wij dealen dit enthousiasme en «Ut idealisme niet Runstmn*K-a rijn ons een onvermijdelijk kwaad: v«r»»n>elplaat<»-n van dingen, dle elders thuis hoeren. V^j kunnen er nu eenmaal nlet buiten: wij moeten «r bewaren, wat elders rijn natuurlijke functie niet langer vervullen kan; maar kunstwerken rijn geen mineralen of losslelea; »U laten sieh zoo maar nlet otl<,ueteer>», en rangsehlkkaa in rijtjes en vakje,. vol«»n, een dor systeem, tea behoeve van «studeerenden", want dan verlieten »e ds«lelijk ban »nee»t weeenliike beteekenls. Er b heel wat m Voor het gvbonw w»»cht men. dat het aoodanlg weaGs opgetrokken, «lat elke hoofdafdeeUng naar willekoor kan uitgebouwd worden, indien de uitbreiding der veraamelb*<«? «11l no>lig maakt vil ware, van praetls«h standpunt en» getwijfeld l«^r gerieflijk: maar men stelt rich niet eens da vraag ol zoo leis esthetisch mogelijk la en schijnt ar geen kwaad in te «len dst soo'n gebouw op den duur het grond» plan rou gaan vortoonen van een model-eeUulalra ga* vaufrenis. l*!l^l!s (p. «58— wordt lo^egaren, dat het gewensebt *» knnstwoiken te laten op h«m oorspronkelijke plaats, «t re relf uit musea terug daarheen te souden: maar vwnler dan bot voorbeeld, gegeven bij het torugeenden vaa eealgch kl'ten oude all»s»»Hervcn, schijnt men dien weg toeb alet gaarne te willen uitgaan» Do overweging «Ue^ v«>»«na den llond, den doorslag geven moet is «f de «xirspruukeügba pl.nt^ wel even groote waarborgen voor bewaring aa .-«cd Wie-r oplevert Altijd dezelfde wüsneeri^etdl Men »1 roker niet wetens en willens een kunst wei k wit ren veilig museum terug gaan voeren naar een plaats, waar spoedige ondergang onvermijdelijk ia. Maar dia ga. varen van ondergang sijn niet solden weer denkbeeldig «laa reë?l. «n worden al te grif als een voorwendsel aanzevoard lot liet bevredigen van verkoop» of v«»,«l,«»lmanla7llat een nll!,»r,t,lk b.v. aan kaarswalm en wierook ls blootgesteld» »pr,-ekt van,elf; dat is er het natunrUlke lot van, ca het 1,-Iloelt er nlet onherroepelijk door te bederven: ca al* het dsn. na eeuwen, toch moet onderdaan, wel, daa sega-sa wo ronduit dat die schoone» natourlüke dood, op do plaats «dvo waar het voor vele «slsohten rijn taak troawriLk heelt vervuld, ons liever is, dan do ammmlfleatle ia hst bol'lcr-t relljkmatlgst verwarmde «a weiaascaappaizkaD !«'be»»rdo museum van de werrid. Wat waan, ovarigena, «a» te <-<:loov»?n dat het bestaan der kunstwerken b» toMorke» zlagarya vtadl men «aa «pabl va» ma. viouw De iaboe«l van De »l««we ««eva b« i'xmH vas» na»>s, in Memoriam Fran«ols P«w«h«<. «Ue met ean kleinen bundel »benV^' venen ook hier te lande belangstelling heeft gevonden, komt lndollevuedesPeiixM ondes van V* Februari met een reeks gedichten 1.0 Po» ra e de la Pell» Tr?nl.e: rier ..af'leoliaircn" ro» n^»n wil: P»tres«« «lo la Torre. I.es Deux Camp*. Pernlors Mol, <-, Et Ie jour rcparut Net slot mo^o bier worden o«>rg>»«n«n. .' Tont meet tn. Ix»t«a»cnt Ia pousri*>re retombe. Ft Ie sommell enfin s'empare des vlvanle» Mort*, mlllll»» «to morts, sortt» do votre tombe, ttaestnublex-vnus. zlls-oe sur les ebemins des ven: I u soufflé otocnr <»éndt S l'cntou» ,les trol*'** Kt se«»o en pa.»sant les lamplons «1e1u,,. Appele-.vons «lans I'alr «lo v,»s volx , t>»,.lfé«s. Morts encoro «anzlenta et mor»» des jours lolntau.», IA nouvolle a cour» dans lo niou'le »>t vou» C lee, Apz>ort»«», i» midi par le, demler» tornt»'*. Vu-je/, indifferent, aux ruweur.» de tn** Mes. Mor», eberl.-. j«i»» , front* i|ii.« la >»l»!re a eonrta.». tlemoutos «7»»lt>, nu.it m col >vvo» proton'!"*» l >¦•-. forèts «»t dcc
Weekbalden.
Op b««t «li«r ot« -n-ltteld» o^i.l -jn liolo iv «ls, t*vtin«t,ib r»ni k va» 7 «ie-.? lolz». oen l»oprel»tl>gd>««' Ilar»» °Pie «l«u «1.-.o redenen ineeat b'j. ,1*»» ll,»!iê aanspraak »>«- I>ü!t^,'l«> ,ii «,>.»>>>'nri!k.-c!!ie kiilU^werken kan maken. I>t. o"i-.