/ (~X[r\ REFINERIA \ ISLA (CURAZAO) S.A. \
Amigoe
- 12-09-1992
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- Amigoe
- Datum
- 12-09-1992
- Editie
- Dag
- Uitgever
- Amigoe
- Plaats van uitgave
- Curaçao
- PPN
- 863860281
- Verschijningsperiode
- 1976
- Periode gedigitaliseerd
- 1976-1994
- Verspreidingsgebied
- Nederlandse Antillen
- Herkomst
- KB C 251
- Nummer
- 210
- Jaargang
- 109
- Toegevoegd in Delpher
- 18-11-2014
Advertentie
NIEUW TIJDPERK
Essentiële voorwaarden voor economische groei zijn altijd de wijze van communiceren en transporteren geweest. De naties die over de beste faciliteiten voor distributie beschikten groeiden het snelst naar economische macht.
Communicatie-kanalen zijn een vitaal onderdeel van de sociale infrastructuur. In een gemeenschap met een hoge graad van automatisering verlangt men naar een mogelijkheid tot elektronisch communiceren. Fabricageprocessen worden steeds vaker bestuurd door computers en robots. Administratieve taken worden steeds meer geautomatiseerd. Naarmate de markt van een bedrijf zich vergroot heeft de bedrijfsleiding een groeiende behoefte aan informatie. Omvangrijke gegevensbanken worden gebouwd om vele lokaties te kunnen ondersteunen.
Omdat informatie-systemen en de bijbehorende technologie in complexiteit toenemen behoeven informatienetwerken een continue aanpassing.
Een computer moet snel zijn. Een directeur wenst snel antwoord op zijn vragen zodat er snel beslist kan worden. De levenscycli van produkten wordt steeds korter zodat de tijd tussen het ontwikkelen en het verkopen van een produkt ten volle moet worden benut door alle relevante informatie tijdig in de markt weg te zetten. De reactiesnelheid van een dokter is afhankelijk van de snelheid waarmee de uitslag van een ECG of andere onderzoeksgegevens worden verkregen. De produktie-vloer in een fabriek wordt in real time, dat wil zeggen op hetzelfde moment dat dingen plaatsvinden, bestuurd.
In veel gevallen vervangt telecommunicatie het steeds duurder wordende fysieke transport. Er is geen noodzaak meer om de post van bedrijven en overheden fysiek te versturen, elektronische post is goedkoper. Men hoeft geen facturen meer te verzenden, de ene computer rekent automatisch af met de andere computer. Banken sturen elkaar geen cheques meer, hetgeen allerlei sorterings-problemen veroorzaakt. Omvangrijke financiële netwerken geven de gelegenheid tot het elektronisch overmaken van geld. Een manager behoeft geen lange reizen meer te ondernemen om zijn/haar standpunt te verkopen of gegevens te verzamelen, dit kan nu elektronisch met behulp van het video-bedryfsnetwerk. Een onderzoeker gebruikt momenteel een computer en informatienetwerken om gegevens uit verschillende, verafgelegen, bibliotheken en databanken te onderzoeken.
Zoals in het verleden, zullen die naties met de meest optimale communicatie-faciliteiten de grootste economische groei te zien geven. De bedrijven met de beste elektronische communicatie-voorziening laten de concurrentie achter zich. "He who runs the information, runs the show. Tijdens de industriële revolutie liepen beschikbare middelen achter op de behoefte. Momenteel bestaat een dergelijke achterstand met computers en communicatie. Tijdens het eerste decennium van algemeen geaccepteerd commercieel gebruik van computers bestond er nauwelijks data-transmissie. Nu wordt datacommunicatie steeds meer gebruikt maar ondervindt nog problemen.
Telecommunicatieverbindingen en schakelmechanisme zijn vooral ontwikkeld ten behoeve van telefonie, dat wil zeggen spraak maar geen data. Met wat aanpassingen kunnen deze faciliteiten data verwerken, maar elektronische verbindingen voor gegevensverwerkende toepassingen binnen het bedrijfsleven en de overheid stellen fundamenteel andere eisen dan het publieke telefoonnetwerk. Een moderne gemeenschap heeft behoefte aan moderne technologie zoals breedband geschakelde datanetwerken, communicatiesatellieten van hoog vermogen met kleine, goedkope aard-antennes.
Toekomstige ontwikkelingen voor data-transmissie komen voort uit twee bronnen. Als eerste worden de telecommunicatie-faciliteiten geoptimaliseerd. Tfen tweede verbetert ons vermogen om met deze faciliteiten te kunnen werken. In de tachtiger jaren ontdekten vooral Amerikaanse en Europese bedrijven de voordelen van het gebruik van netwerken. Maar het gebruik van deze netwerken was meestal beperkt tot één plaats, een bepaalde afdeling. In de jaren negentig ont-dekken bedrijven dat de werkelijke voordelen liggen in totale bedrijfsnetwerken en koppelingen naar business partners op andere lokaties.
Lokale netwerken worden gekoppeld en verbonden met netwerken in afgelegen lokaties. Het resultaat is een informatienetwerk bestaande uit de gegevensverwerkende faciliteiten van het totale bedrijf waarbij alle gebruikers toegang krijgen tot de gewenste informatie vanuit elke werkplek, New Vork, Amsterdam, Curagao etc. Maar informatienetwerken doen meer dan het koppelen van computers, informatienetwerken resulteren in meer dan de som der delen.
Een revolutie in menselijk gedrag met betrekking tot automatisering en de lokatie van informatiebronnen is veroorzaakt door de penetratie van de Personal Computer. Een draagbare PC van nu is net zo krachtig als het mainframe' van tien jaar geleden.
Deze trend zet voort en beïnvloed de structuur van telecommunicatienetwerken. De tijd is voorbij waarin veel gebruikers met domme terminals via een gewone telefoonlijn op een centrale computer, hun gegevens verwerkten. Huidige netwerken met computers verbinden met hoge snelheid, lokale en afgelegen gebruikers, waarbij niet slechts data maar ook tekst, grafische gegevens en videosignalen worden getransporteerd.
Aan de andere kant van de schaal worden grote computers steeds groter. Aan het eind van de jaren negentig bestaan er mainframes welke in staat zijn miljarden instructies per seconde te verwerken en PC's welke in staat zijn miljoenen instructies per seconde te verwerken. Deze 'mainframes' ziet men dan ook steeds vaker terug als schakelmechanisme op hoog niveau binnen de getrapte structuur van omvangrijke informatienetwerken.
Ook het vermogen tot gegevensopslag groeit enorm. Optische schijven bieden de mogelijkheid omvangrijke hoeveelheden gegevens in elk gewenst formaat zoals spraak, data en video op te slaan. Eén enkele 4.75 inch CD-ROM schijf kan nu reeds data bevatten gelijk aan de hoeveelheid informatie van duizenden boeken. Omdat optische schijven elk gewenst formaat aan gegevens kunnen opslaan, ontstaan er nieuwe gegevensbanken met spraak, video, grafische data etc. Boeken geleverd op optische schijf bevatten bewegende beelden, gesproken en beeldende tekst, data en krachtige mogelijkheden tot opvragen van gegevens. Met deze ontwikkeling van gegevensbanken ontstaat de behoefte aan snelle verbindingen voor het opvragen en verzenden van gegevens vanuit kantoor en thuis. In plaats van het publieke telefoonnet worden nu informatienetwerken gerealiseerd waarin met name glasvezelverbindingen in staat zijn de hoge snelheden te verwerken.
Zeer indrukwekkend, maar waar veel misvattingen over bestaan, is de communicatiesatelliet. Commerciële satellieten sturen signalen van grote capaciteit direct naar de gewenste werkplek. Kleine satelliet-antennes worden steeds goedkoper zodat op elke plek ter wereld televisie, documenten, post, kranten etc. ontvangen kunnen worden.
Speciaal op eilanden met veel internationaal georiënteerde bedrijven zijn deze ontwikkelingen van groot belang.
De basis van een bedrijfsnetwerk is het Local Area Network (LAN). Het LAN levert de basisverbindingen tussen computerapparatuur op één lokatie, zoals in een kantoor of op een afdeling. 'Inter-networking wordt opgebouwd uit meerdere LAN's. Er bestaan echter verschillende manieren om LAN's te koppelen. Indien meerdere LAN's worden gekoppeld binnen een gebouw/terrein dan is het resultaat een facility-wide netwerk. Indien LAN's worden verbonden over grote afstand, bijvoorbeeld tussen eilanden, dan spreken we van een Wide Area Network (WAN). Het grote verschil tussen een facility-wide netwerk en een WAN is dat het laatste vaak gebruik maakt van exploitanten van publieke netwerken waarin netwerkcomponenten zijn opge-nomen zoals telefoonlijnen, satellietverbindingen en datanetwerken. Doordat de computertechnologie zich vanuit verschillende plaatsen en toepassingen ontwikkeld heeft zijn de componenten binnen de genoemde netwerken van verschillende makelij zijn. Dit nu levert de nodige problemen met betrekking tot de koppelbaarheid.
TECHNIEK PC zorgde voor revolutie bij automatisering Telecommunicatie en computers vormen een opwindend huwelijk
VANDAAG beginnen we op deze pagina met de publicatie van een serie artikelen die te maken hebben met telematica, automatisering, netwerken e.d. Deze rubriek wordt verzorgd door Jan de Wit en Barend Houtsmuller, twee professionals met ruime ervaring die nu beiden als consultant op Curagao werkzaam ziin.
JAN DE WIT (39) heeft van 1958 tot 1970 op Curagao gewoond waar hij op de Albert Schweitzer school het lager onderwijs en de MULO heeft gevolgd. In Nederland volgde hij de MTS en HTS electronica. Begin 1981 keerde hij terug naar Curagao en tot 1984 was hij werkzaam bij de Setel NV, verantwoordelijk voor de openbare centrales en de opzet van een afdeling kwaliteitscontrole en statistiek. Eind 1984 keerde hij terug naar Nederland waar hij tot 1988 werkzaam is geweest bij de Centrale Directie der PTT- Telecommunicatie. In deze periode was hij verantwoordelijk voor de informatieplanning en de uitvoering van landelijke automatiseringsprojecten ter ondersteuning van de planning infrastruktuur. Tijdens deze periode volgde hij een postacademische opleiding bedrijfskunde aan de Universiteit Groningen resp. een post HBO opleiding informatie-analyse aan de HTS in Den Haag. Begin 1989 is hij verzocht °ni, vanuit Curagao, de coördinatie van automatiseringsaktiviteiten op zich te nemen ten behoeve van de Citco vestigingen in het Caraibisch gebied. Sinds medio 1991 is ny werkzaam bij de PTT-T Caribbean dochter Antillean Telematics NV. als technical J^anager. Nevenaktiviteiten betreffen o.a. de opzet van De stichting EDI Curagao' Welke zich ten doel stelt van Curagao een knooppunt in mternationale informatienetwerken te maken.
«AREND HOUTSMULLER is directeur van Carib leleConsult N.V. Dit bedryf, in het International Irade Center te Curagao, Beeft onafhankelijke ezen 0p het gebied van telecommunicatie, datacommunicatie, computernetwerken en telematica.
In zijn loopbaan heeft "arend Houtsmuller talloze geadviseerd en geassisteerd bij het opzetten van telecommunicatienetwerken. **ij is afgestudeerd aan de lechnische Hogeschool te Delft richting Informatietheorie. Voordat hij in 1989 naar de Nederlandse Stillen kwam is hij werkzaam geweest bij PTT-lelecom, Digital Equipment en Intercai.
Met behulp van 'Electronic Data Interchange' (EDI) vertelt Federal Express haar klanten, op elk gewenst tijdstip, waar hun produkten zich bevinden. Word Perfect biedt baar klanten via 800--nummers gratis ondersteuning op afstand door middel van 'audiotex'- en videotex'diensten. Door aan hun produkten en diensten een efficiënte informatievoorziening te koppelen - informatie waarvoor de klant bereid blijkt te betalen - bouwt men een bestendige klantenrelatie op. Betreffende informatie geeft de leverancier van de produkten inzicht in gebruik, wensen, markten etc, waardoor de ontwikkeling van produkten en diensten goed gestructureerd kan plaatsvinden. Informatie-uitwisseling bepaalt voor een groot gedeelte het verschil tussen succes en mislukking.
Om informatie ten volle te benutten moet het op elk moment, in elke vorm en op elke plaats ter beschikking zijn. Als marketing manager op Curagao moet u in staat zijn over informatie te beschikken met betrekking tot de laatste ontwikkelingen van de bedrijfsprodukten en -diensten in Miami of Rotterdam. Als bank-manager belast met het toekennen van hypotheken moet u beschikken over de meest recente informatie met betrekking tot de kredietwaardigheid van uw klanten, de marktbewegingen van onroerend goed, de juridische ontwikkelingen en de internationale rentebepalingen.
ledereen werkt met, en beslist op basis van informatie. Hoe meer je weet des te meer je kan verkopen. Hoe sneller je op de hoogte bent des te sneller je kan verkopen. De vraag is echter: hoe krijg je de informatie op het gewenste tijdstip, de gewenste plaats en in de juiste vorm? Het antwoord: middels een informatienetwerk.
Informatienetwerken zijn geautomatiseerde systemen voor de exploitatie van informatie. Deze systemen zorgen voor het vergaren, manipuleren, bundelen en distribueren van de informatie. Op de volgende wijzen kunnen informatienetwerken de voorsprong van uw bedrijf op de concurrentie beïnvloeden :
Een directe beschikbaarheid. Informatienetwerken transporteren de informatie met de snelheid van het licht.
IN DE HUIDIGE concurrerende wereld van ondernemen is de marge tussen succes en mislukking aan het afnemen. Waarom slaagt de ene onderneming waar de ander mislukt? Waarom werd Federal Express, binnen kort tijdsbestek, de meest succesvolle koerier? Waarom is Word Perfect het meest populaire tekstverwerkingspakket ter wereld? Het antwoord is 'informatie. Om klanten te binden en te houden, zorgen deze succesvolle ondernemingen voor voldoende en toegankelijke klanten-informatie met betrekking tot hun produkten en diensten.
Een van de meest opwindende en belovende ontwikkelingen van deze eeuw is de integratie van telecommunicatie met de computerindustrie. Beide gebieden ontwikkelen zich snel en zijn afzonderlijk in staat veranderingen tot stand te brengen in onze gemeenschap, in de werkomstandigheden van medewerkers en de besturing van de organisatie. Maar deze twee technologische ontwikkelingen zijn complementair. Gecombineerd versterken zij elkaar en wordt de som niet twee, maar drie. Met behulp van telecommunicatieverbindingen stellen computers informatie uit gegevensbanken ter beschikking aan miljoenen mensen op verschillende lokaties. Computers op hun beurt beheren schakel- en transmissie-mechanismen waardoor de informatie op effectieve en efficiënte wijze wordt gerouteerd naar de feitelijke gebruikers.
= door Jan de Wit en Barend Houtsmuller =
Deze netwerken zijn in staat informatie in verschillende vormen te transporteren zoals data, tekst, grafieken en videobeelden.
Bereikbaarheid. Informatienetwerken geven de gebruikers de mogelijkheid over bedrijfsinformatie te beschikken vanaf elke gewenste werkplek.
Controle over, beheer van bedrijfsinformatie. Door de integratie van bedrijfsinformatie bronnen en het gebruik van informatienetwerken kan de besturing worden gecentraliseerd.
Ontsluiting van nieuwe markten. Naast een directe terugkoppeling van marktgegevens en de mogelijkheid tot effectief bijsturen van interne ontwikkelingen, blijkt uw informatie een gewenst produkt voor derden. Het gebruik van toepassingen zoals EDI. Voor de communicatie tussen u en uw 'business partners' ontstaan standaarddocumenten ter ondersteuning van de bedrijfstransacties. Gestandaardiseerd zodat de verwerking sneller, nauwkeuriger en goedkoper plaatsvindt dan
met traditionele methoden zoals post, telefoon en koerier.
PROBLEMEN
Het grootste probleem bij de opzet van netwerken vormt de koppelbaarheid van netwerk-componenten. Computerleveranciers hebben het belang van netwerken niet ingezien. Het zijn met name de leveranciers van de basistelecommunicatieinfrastructuur infrastructuur geweest die druk uitoefenden op de standaardisatie van apparatuur en signalering.
Leveranciers van computers trachten cliënten te forceren tot eigen configuraties. Open netwerken, waarin apparatuur van verschillende leveranciers kan worden opgenomen zonder aan-passingen, zijn vaak niet in het belang van grote fabrikanten. Gelukkig bestaan er oplossingen.
In een volgend artikel zullen wij dieper ingaan op: * De architectuur en componenten van netwerken; * Hoe netwerken internationaal gekoppeld kunnen worden; * De rol van leveranciers van produkten en diensten zoals VANS (Value Added Networks), schakelmechanisme zoals PABX'n, transmissietechnologie waaronder modems, multiplexers enz. Voordien verschijnen echter een aantal artikelen in de Napa van dezelfde hand waarin de zogenaamde Value Added Services (VAS) aan de orde komen. Deze, direct aan bedrijfsprocessen en bedrijfsgegevens gerelateerde diensten moeten de gebruikers, waaronder het management, vanuit de verschillende sectoren op Curacao de ingang geven om tot actie over te gaan. De herkenbaarheid zal groot zijn vanwege de concrete toepassingen waarbij gegevens zoveel mogelijk zullen worden gekwantificeerd. Deze "VAS beschrijven o.a. toepassingen voor: * De financiële sector zoals, 'Electronic Fund Transfer', 'Debit and Credit card verification', 'Automated Clearing', 'Security Portfolio Management', 'Electronic Banking' enz.; * De sectoren handel en transport, waarbij moderne vormen van logistiek management aan de orde komen; * Het toerisme, zoals reserveringsystemen; * Overheidsaktiviteiten, waarbij EDI de fysieke documentenoverdracht vervangt; * De medische sector waar medische gegevensbanken de laatste ontwikkelingen en medicamenten ter beschikking stellen; * Thuis waar vandaan sociaal en zakelijk gecommuniceerd kan worden.
De structuur van genoemde artikelen is zodanig dat de herkenbaarheid voor de gebruiker de ingang vormt. Noodzakelijke technologische voorwaarden worden zo simpel mogelijk, op de achtergrond, verwoord. Mondiale ontwikkelingen, lokale ontwikkelingen, bestaande organisaties waaronder leveranciers binnen de werkvelden, aspecten van veiligheid en juridische consequenties zijn allemaal onderwerpen die voor de toekomstige gebruiker van essentieel belang zijn.