VERDIEN EEN ECHO CHAIN fr Deze sleutelhanger vertelt u waar u uw sleutels $ * heeft laten liggen. Hij is voor u als u ons een w fts» P nieuwe abonnee bezorgt. De nieuwe abonnee j cöfij jf <* krijgt ook een cadeautje: 'de krant de eerste [ tv \ | HT'Aj NIEUWE adres • E I : ABONNEE: postcode'Z'ZZZ'IhuisnrZ'Z'D .p1aat5.:;...;.................: ...:.„..........! I M-U„u NAAM:.... VOORL... I y ECHO CHAIN < ADRE5;:;...............„. :.....,.........;;................ ! I OVouUu4#f STUREN NAAR pOSTCODE . . I |.* ■■.-■ :.: p1aat5..:..;......:... .........;:...;.::.::..:.;:::..:...., DE NIEUWE ABONNEE BETAALT PER MAAND / 22,65 (ACCEPTGIROKAART) EN KRUGT DE KRANT EERST 14 DAGEN GRATIS. ' | '- ' W«i,m>mmm»«op«imoooi«nvttopntttHwVmVc*.«W tummwiwuottimirw»«Mwootaunm* 1678,3000VBBonwdwi DepotueojetDctutn«n ■
Het vrije volk : democratisch-socialistisch dagblad
- 03-06-1987
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- Het vrije volk : democratisch-socialistisch dagblad
- Datum
- 03-06-1987
- Editie
- Dag
- Uitgever
- De Arbeiderspers
- Plaats van uitgave
- Rotterdam
- PPN
- 832737143
- Verschijningsperiode
- 1945-1991
- Periode gedigitaliseerd
- 1945-1991
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Gemeentearchief Rotterdam
- Nummer
- 12269
- Jaargang
- 43
- Toegevoegd in Delpher
- 18-11-2014
Advertentie
A'waard onder druk
DEN HAAG — De provincie Zuid-Holland haalt het instrument van het aanwijzingsbesluit uit de kast voor de vestiging van het goederendistributiecentrum Jt';';: Eemhaven-Zuid. Gedeputeerde Staten hebben dat gisteren besloten, nadat de gemeente Albrandswaard bij de Kroon beroep tegen de vestiging van het centrum heeft aangetekend. De aanwijzing is een planologische bevoegdheid om een dwarsliggende gemeente te dwingen mee te werken aan de totstandkoming van voorzieningen van algemeen belang. Maar dit middel brengt de komst van het centrum" niet (sneller) dichterbij als Albrandswaard daartegen ook in beroep gaat.
Standwerkers demonstreren
ROTTERDAM — Zon achttien standwerkers hebben vanochtend bij het opengaan van de markt op het Afrikaanderplein in Rotterdam gedemonstreerd tegen de nieuwe regelingen die per 1 juni zijn ingegaan. De standwerkers pakten hun handelswaar uit, zonder rekening te houden met de gebruikelijke plaatsaanwijzingen door de marktmeesters. De standwerkers hebben zich deels neergelegd bij de nieuwe marktregels. Enkele 'scherpe kantjes' moeten er echter af. Zo willen de standwerkers af van de beperking van het assortiment. In de nieuwe opzet mogen de standwerkers nog maar één soort artikel aan de man brengen.
Service te duur betaald
ROTTERDAM — Nu de kantonrechter heeft bepaald dat aan 216 huurders van de flats aan de Veenoord in IJsselmonde jarenlang te veel servicekosten in rekening gebracht, wil woningbouwvereniging IJsselmonde die uitspraak laten gelden voor alle ruim 7000 huurders. De woningbouwvereniging wil nog voor het eind van dit jaar de slepende zaak over de servicekosten in IJsselmonde uit de wereld hebben. Het gaat om servicekosten die in de jaren tussen '79 en '86 zijn betaald. I De uitspraak van de rechter is de eerste in een reeks van 'representatieve gevallen. Omdat ■ woningbouwvereniging IJsselmonde vanaf 1979 geen eindafrekeningen van de servicekosten verstuurde, besloten huisbaas en huurders drie jaar geleden de zaak voor te leggen aan de huurcommissie. Het was namelijk onduidelijk of de bedragen aan servicekosten nog wel klopten. Woningbouwvereniging IJsselmonde weet nog niet om hoeveel geld het gaat. „We hebben de uitspraak net binnen," zegt directeur J. Westerman. Volgens een berekening van de huurdersvereniging IJsselmonde moet de verhuurder alleen al aan de 216 huurders aan de Veenoord en alleen al over de jaren '79 tot '82 ruim 226.000 gulden terugbetalen.
Belgisch 'afvalbrein' loopt leeg
ROTTERDAM — Herman S., het Belgische brein achter een omvangrijk milieuschandaal, heeft gisteren bekend zon 150.000 ton verontreinigde grond en chemisch afval uit Nederland rechtstreeks te hebben gedumpt op een stortplaats in Mellery, onder Brussel. Aanvankelijk had de Belgische justitie aanwijzingen dat het ging om 'slechts' 60.000 ton verontreinigde grond.afkomstig van - bodemsaneringsprojecten in onder meer de Rotterdamse regio. De Nederlandse staat is hierbij voor tientallen miljoenen guldens opgelicht. Herman S., zijn vrouw, de stortbaas in Mellery en de eigenaars van twee transportbedrijven in Kieldrecht en Willebroek zijn gisteren door de Belgische justitie gearresteerd. Tegelijkertijd viel de politie het Schiedamse milieuadviesbureau IMU-Iwewa in de Van Heekstraat binnen. Daar werd de administratie in beslag genomen. °e boekhouding in de wo"lng van de 51-jarige stafmedewerker F.8., die met Herman S. nauw zou hebben samengewerkt, .werd eveneens in beslag genomen. Alle vuiltransporten vanuit Nederland naar Mellery vonden plaats in 1985 en volg jaar. Wel heeft de Belgische justitie aanwijzingen dat Herman S. zon 19.000 ton verontreinigde grond ujt Leidschendam naar de «ortplaats in Mellery heeft ■aten vervoeren door een Kieldrechts transsportbedrijf.
Het Vrije Volk metropool 'Zonder snelle steun dreigt afbraak' 'Scheepsbouwbazen' luiden de noodklok Door ONNO BUITER
ROTTERDAM — De Nederlandse scheepsbouw houdt bijna geheel op te bestaan als minister De Korte (Economische Zaken) niet voor de zomer met meer steun over de brug komt, voorspellen de scheepswerven in Nederland. „Anders begint nog dit jaar een ongestructureerde afbraak," zeggen de twee organisaties van scheepsbouwwerven in Nederland. 'j..
„In het derde kwartaal van dit jaar moeten we door meer exportsteun 60 tot 150 miljoen gulden aan orders binnenkrijgen, anders is het gebeurd. Dan zakken we onder het strategisch minimum dat je moet hebben om de sector in leven te houden. Een verdere afslanking is praktisch niet meer mogelijk," aldus de voorzitters W. J. ter Hart en F. Smit van Cebosine (grote scheepsbouw) en Hoogezand (kleinere werven). Van direct levensbelang achten de werven een' verhoging van de exportsteun met vijf percent en verhoging van de jaarlijkse steun aan de scheepsbouw van 50 tot 120 miljoen gulden. Maar zelfs dan zal nog de helft van de 10.000 werknemers zijn baan verliezen door een lagere orderontvangst. De werven verwachten daarin een terugval tot 600 miljoen gulden, ongeveer tweederde van het peil in 1985. De werven hebben in het eerste kwartaal van 1987 nog maar 11 opdrachten geboekt ter waarde van 61 miljoen gulden, waaronder slechts drie
schepen voor de export. Voor ongeveer de helft van hun opdrachten zijn zij op de export aangewezen en krijgen daarvoor ■ veel minder overheidssteun dan de EG toestaat. Die steun loopt in andere EG-landen op tot 28 percent van de koopprijs, terwijl Nederland slechts drie percent biedt, oplopend tot 14 percent voor grote orders.'
Voorrang
Verwezenlijking van dit plan is voor Rotterdam van doorslaggevend belang. Niet alleen wordt de rivier dan eindelijk helemaal bij de stad betrokken, wordt zuid uit zijn stiefmoederlijke rol gehaald, maar betekent het ook dat het volgebouwde centrum anno 1990 een reëele uitbreidingsmogelijkheid heeft gekregen. Dit plan voor de Kop van Zuid, ontwikkeld door het stedebouwkundig bureau Teun Koolhaas samen met de Dienst Stadsontwikkeling van Rotterdam, heeft voorrang boven het ontwikkelen van de Noordrand, hoewel men het liefst beide locaties tegelijk aanpakt. Het plan in zuid maakt een goede kans, gezien de uitgesproken voorkeur van Rotterdamse politici en de niet afwijzende houding van de Haagse collega's. Of het rijk bereid is de brug (mede) te financieren, moet worden afgewacht. De vooruitzichten voor een speciale bouwlocatiesubsidie zijn niet ongunstig. De veelomvattende plannen voor de Kop van Zuid hebben het karakter van schetsplannen die een samenhang beogen op te bouwen. De verschillende elementen die op alle plekken zijn aangegeven laten - alleen een hoofdopzet zien. Daarbinnen is alles nog mogelijk.
Zuidkade
De plannen voor de grootscheepse aanpak van de Kop van Zuid hebben, volgens stedebouwkundig ' bureau Teun Koolhaas, alleen kans van slagen als ten eerste het hele gebied zoveel woningen en kantoren, hoog- en laagbouw krijgt, dat het het bestaande stadscentrrum aanvult en daarmee de Zuidkade van Rotterdam wordt. Ten tweede het gebied direct tot in het hart bereikbaar wordt met verschillende verkeerssoorten: metrolijnen naar Spijkenisse en Ridderkerk, NS-station bij de Kop van Zuid, een autoboulevard van de Stadionweg tot aan de Wilhelminapaier met aftakkingen, onder meer naar het Zuidplein en de oudere woonwijken. Ten derde: de nieuwe I brug kan worden gerealiseerd. Ten vierde: ; de • specifieke! waterfrontkwaliteit volledig kan worden benut voor: zakelijke; toeristische en culturele doeleinden. Ten vijfde: er voldoende verschillende .'.; woonvormen" komen. Laagbouw met tuin, middelhoogbouw en hoogbouw met uitzicht op de rivier en het noordelijk deel van de stad. Voor het groen stelt Stadsontwikkeling een duidelijke en eenduidige aanpak voor. Lange rijen bomen langs boulevards, straten en kades. Kleurrijke beplanting van de binnenhoven van de halfhoge woonblokken. Gemengde beplanting van openbare . parken. Langs de Zuidkade komen pleinen; openbare ruimten met wandelen ontspanningsmogelijkheden op verschillende , niveaus en doorkijkjes naar de verschillende andere stadsdelen. '.";.-' Met name de Wilhelminmapier krijgt in het waterfrontproject veel aandacht. Niet. alleen zijn daar nog de accenten uit het verleden te vinden met onder andere het oude HAL-gebouw met de groene torentjes van architect Van der Tak; ook de gebogen lijnen van de aankomst en vertrekhal van.de zeeschepen van architecten Van den Broek en Bakema blijft bestaan. Aan de hele noordzijde is het werken gepland. Hoogbouw met uitzicht over de rivier, mogelijkheid tot aanleggen van cruiseschepen. Deze hoogbouw moet in verhouding staan tot de hoogbouw in het centrum op de andere oever en tot de grote brug die beide centra verbindt
Tantaluskwelling
„Het is een Tantaluskwelling," zegt Ter Hart. „Regelmatig lopen Nederlandse werven orders mis, terwijl zij toch de laagste inschrijvers zijn. Nederland heeft op Korea en Japan na de laagste kostprijs en de hoogste arbeidsproductiviteit. Zonder concurrentievervalsing zou onze scheepsbouw een zeer goede positie hebben." De Tweede Kamer heeft minister De Korte twee weken geleden per motie gevraagd de exportsteun met vijf percent te verhogen en het totale jaarlijkse budget voor de scheepsbouw van vijftig miljoen gulden voor de komende drie jaar — 150 miljoen dus — 'flexibel' te laten opnemen, zodat de werven op korte termijn toch uitzicht hebben op een ruimere steunregeling.
Motie
Volgens Ter Hart dubt de minister er nog over de motie uit te voeren. Hij beschuldigt De Korte van een „boekhoudkundig beleid", gebaseerd op terugdringing van het financieringstekort. Gezien die politieke realiteit rekent hij in ieder geval niet op meer dan de 50 miljoen per jaar. „Wij willen voorlopig genoegen nemen met de voorstellen van de Kamer. We menen het met een extra exportsteun van vijf percent tegen het buitenland te kunnen opnemen. En als de 150 miljoen op is hebben we voorgesteld opnieuw met de minister te gaan praten," aldus Ter
Gratis expositie over Kop van Zuid
Rotterdam—Het stedebouwkundig ontwerp voor de Kop van Zuid is voor iedereen gratis te bezichtigen van zaterdag 6 juni tot en met 5 juli in het eerste paviljoen van het Maritiem Buitenmuseum aan de Leuvehaven. ledere dag kan men er terecht van 10.00 tot 17.00 uur. Aan de hand van kaarten en tekeningen, een grote maquette, een diaserie en een tentoonstelling krijgen de bezoekers een overzicht van alle plannen. De tentoonstelling laat de ontwikkeling van het hele gebied zien. Verder wordt aandacht geschonken aan de functie van de havens, de verwoesting door het bombardement en de stadsvernieuwing. Een facinerend toekomstbeeld ronai oe expositie ai. Op de eerste zaterdag, zaterdag 6 juni kunnen de bewoners van Feijenoord, Afrikaanderwijk, Katendrecht en Hillesluis gratis met de veerboot Prins Maurits een overtocht maken. De afvaart is om klokslag 10.00 uur vanaf de steiger aan de Stieltjesstraat. Aan boord worden toelichtingen gegeven over de nieuwe plannen door de betrokken ambtenaren. Kees Korbijn en het Asociale Orkest omlijsten de overtocht muzikaal. Er kunnen maar 110 mensen aan boord mee. De terugreis wordt omstreeks 12.00 uur vanuit de Leuvehav.en aanvaardt.
Verkeerslus
. De bereikbaarheid op de Wilhelminapier is gewaarborgd: er ligt nu al een verkeerslus. In het hart daarvan kunnen functies als' parkeren en bedrijven plaatskrijgen. Aan de zuid (zon) zijde komen woningen te staan. Betrekkelijk laag, opdat de noordelijker gelegen gebieden' er overheen kunnen kijken naar de Rijnhaven, waar de binnenschepen; een drijvend stadsdeel vormen.
De stem van een professor uit de Verenigde Staten Door ROLAND VONK
Morgen moet hij voordragen. Het is toch morgen? Wat voor, dag is het vandaag eigenlijk? If this is Holland, it must bewednesday, zou een Amerikaanse toerist zeggen. Nee, vandaag is het dinsdag. Morgen moet-ie op. Voordragen uit eigen werk. Hij is nou al een beetje zenuwachtig maar dat hoort zo als je gevoel hebt, vind hij. En die zenuwen kun je ook gebruiken, je kunt ze omzetten in energie, zoals een atleet. Leonard Nathan (62) is een beetje moe. Vóór Poetry International heeft hij al een week in Nederland rondgekeken en nu dus dit festival. U's a lot of poetry, zegt hij lachend. Hij heeft nog wat moeite zich te realiseren dat dit hier Rotterdam is. Elke zes uur of zo zegt hij het tegen zichzelf: dit is Rotterdam. Dit is echt. Hij zit hier echt te praten, in de Doelen. Hij weet wel dat het zo is, maar op de een of andere manier dringt het wat moeizaam tot hem door. In de Tweede Wereldoorlog is hij in Europa geweest, daarna nog twee keer, maar nog nooit in the lowlands, de lage landen. Hij heeft het grootste deel van zijn leven gesleten in Berkeley, Californië, waar hij professor in de retorica is. Well professor, what do you think of our beautiful country? Het bevestigt het beeld dat hij ervan had. Alleen: dat van die kaas en die wooden shoes, dat klopte natuurlijk niet. In Amsterdam is hij geweest. Echt een stad om te zien en in te lopen. Een stad met verleden. Rotterdam is anders, dat heeft hij wel begrepen. Rotterdam is...ja hoe moet hij het zeggen, het ligt gevoelig, hij weet het...Rotterdam lijkt niet zo buitenlands. Zon shopping mail, zon Lijnbaan, dat komt hem bekend voor. Die hebben ze thuis ook. Hij houdt erg van natuur en ruimte. Amerikanen zijn gewend om te leven met veel ruimte. In anderhalf uur zit hij yanaf zijn* nationaal. park. \En vanuit ,4fjn werkkamer, kijkt hij zo de tuin i in. Bomen, struiken en, nog net zichfbaar?een'klein stukje van de Golden Gate brug 'van San Francisco.'.,..> ':. • -!v.^5v...-■.■ Die ruimte, dat geeft een gevoel van openheid. Waar hij woont is not a bad place to live in. En het zal ook wel zn weerslag hebben op zijn gedichten. Je gaat toch niet over een inferno schrijven als je in Berkeley woont? Hij geeft daar in Berkeley onder andere colleges in mondelinge presentatie. Spreken voor publiek. Een betoog houden. Een juridisch betoog, een politiek betoog en ook: een dichterlijk betoog. Gedichten moet je horen, vindt hij. Als je een gedicht leest en je hoort in gedachten een stem, dan ben je op weg om het te begrijpen. Je moet een stem horen. Daar hou je ook rekening mee bij het schrijven. .Leonard;heeft eens een gedicht gemaakt alsof een joodse huwelijksmakelaar het vertelde. En dat gedicht droeg hij . dan voor met een zwaar Newyorks accent. Succes verzekerd. Hij gebruikt ook bewust spreektaal en probeert zich in een gedicht te richten tot een echt of denkbeeldig publiek. Met woorden als 'you' bijvoorbeeld. .
Hoe groot zijn publiek is weet hij niet. Zijn werk verschijnt wel eens in literaire bladen maar dat levert slechts nu en dan een reactie op. Hoeveel boeken hij gepubliceerd heeft weet hij ook niet. Hij wil niet stupid klinken, maar hij weet het echt niet. Hij denkt graag dat hij een groot publiek heeft, maar echt groot is het natuurlijk niet. Ja, zijn vrouw leest hem. Dat wil zeggen: selectief. Als ze weinig ziet in een gedicht zegt ze: 'Dit is heel interessant.' Leonard Nathan leest vanavond voor op Poetry International in De Doelen. Andere schrijvers die vanaf 20.15 uur voordragen uit eigen werk: Sascha Anderson (West-Duitsland), Clara Janés (Spanje), Christine D'haen (België), Cees Nooteboom (Nederland), Irma Ratushinskaya (Sovjetunie) en Klaus Bifbjerg (Denemarken). Het programma begint vanavond met de toekenning van het Poetry International Eregeld. Dit eregeld gaat elk jaar naar een dichter die om zijn literaire werk in ernstige politieke moeilijkheden verkeert. De NOS zendt de toekenning rechtstreeks uit in het journaal van 8 uur.
Leonard Nathan vanavond op Poetry International: waarom ze nou juist hem moesten hebben? (Foto Bob Cornelder) [.
JUSTITIE KRIJGT HET BLIJDORPRAPPORT
ROTTERDAM — Justitie in Rotterdam krijgt het rapport over de ; vermeende misstanden binnen de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp. Het stichtingsbestuur van de Diergaarde Blijdorp zal de rapportage van bestuursassistente Els Kuijper van wethouder M.J.D. Jansen (Sport en Recreatie) sturen naar officier van Justitie mr J.W. Klein Wolterink.
Tijdens een gisteren gehouden persconferentie van wethouder Jansen, Blijdorp-voorzitter J.S.C. Schoufour en bestuursassistente Kuijper, werd gezegd dat er voor de aantijgingen, dat er in de diergaarde strafbare feiten zouden worden gepleegd, geen aanwijzingen zijn.
Eind juni zal de Rotterdamse raadscommissie voor Sport en Recreatie de notitie van Els Kuijper in een openbare vergadering bespreken. Dan zal ook bekend zijn of de officier van Justitie wel of geen aanleiding ziet om een strafrechtelijkonderzoek in te stellen. In haar rapportage, als voorbereiding voor het gesprek gisteren van de commissie Sport en Recreatie en het Blijdorpbestuur, is Els Kuijper ingegaan op de behandeling en huisvesting van de dieren, handel in dieren en organisatie en personeelszaken. Hiervoor heeft zij gesprekken gevoerd met een twintigtal personen van verschillende instanties, onder meer de directie Natuur, Milieu en Faunabeheer van het ministerie van Landbouw en Visserij, de stichting Traffic te Zeist, de Rijksdienst voor de keuring van vee en vlees en leden van de medezeggenschapscommissie van Blijdorp.
De leden van de raadscommissie en het bestuur van Blijdorp hopen, dat na het gesprek een einde zal komen aan de reeks negatieve publicaties over Blijdorp. Het bestuur en de directie zullen alle krachten aanwenden om de organisatie in de tuin verder te vervolmaken en een 'masterplan' voor de toekomst op te zetten.
Dierenarts
Volgens Blijdorp-bestuurder Schoufour is er officieel nog geen ontslagprocedure ingesteld tegen dierentuinarts drs N. Lateur. Voor een ontslagbesluit is de goedkeuring nodig van het college van burgemeester en wethouder. Bestuursassistente Kuijper heeft voor haar onderzoek niet gesproken met Lateur. Maar, omdat volgens haar opdracht het arbeidsconflict niet ter sprake mocht komen, is het gesprek niet doorgegaan. Als het Blijdorp-bestuur en het college van B en W zullen overgaan tot ontslag, dan zal dierenarts Lateur de zaak bij de ambtenarenrechter laten voorkomen, zo vertelde zijn juridisch adviseur mr P. van Minnen.'*'' "*