Importeur Nefkens van Peugeot heeft het op de Parijse autosalon gein ticeerde rnodel 304 deze maand ook in Nederland geïntroduceerd. De prijs van dit fraai uitgevoerde 1300 cc-model met een vermogen van 70 SAE pk ren topsnelheid van 150 km/uur is op f 8.790 (incl. BTW) vastgesteld. Voor f 200 meer kan een model met achuifdak worden geleverd. Peugeot is nu ook met modellen zander schuifdak gekomen. Binnenkort
wordt een 204 Sedan type „Luxe' leverbaar voor de prijs van f7.49C (incl. BTW), welk model dezelfde motor als de 204 Sedan „Grand Luxe" heeft, maar niet van een schuifdak is voorzien en verder qua uitvoering iet? eenvoudiger zal zijn. liet prijsverschil met de „Grand Luxe" bedraagt f 500 De prijzen van de andere 204-modellen zijn, evenals die van de 404 en 504, niet gewijzigd.
De Peugeot 304; nu ook in Nederland
"FRAAIE PEUGEOT VOOR NOG GEEN NEGEN MILLE". "De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021
"De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021
OM DE VEILIGHEIDSPROEVEN met auto's en hun inzittenden zo realistisch mogelijk te doen verlopen maken de autoconstructeurs al jarenlang gebruik van testpoppen. Naarmate do wetenschap voortschrijd!, tracht men de auto's veiliger en de poppen „menselijker" te maken. Elke grote autofabriek heeft op het ogenblik wel één of meerdere „dummy's" in dienst, die tijdens de botsproeven de klappen moeten opvangen. Opel, de Duitse dochteronderneming van General Motors, is nu al aan zijn „derde generatie" toe. Deze maand werd de nieuwe Opol-pop te Frankfurt officieel ten doop gehouden. Het is griezelig te zien, hoe sterk deze kunstmens, die de naam „Oscar Humanus" kreeg, gelijkt op een levend wezen. De pop heeft beenderen van kunsthars, die onder dezelfde belasting kunnen breken als de menselijke botten. Verder gaat de huid van de pop bij het ontstaan van schrammen ook bloeden. Inwendige organen zijn in plastic materialen nagebootst. Op deze manier hoopt men een zo getrouw mogelijk beeld te krijgen van de reacties van het menselijk lichaam onder omstandigheden die zich bij aanrijdingen kunnen voordoen.
De testpop Oscar Humanus, op het eerste gezicht sprekend een mens, achter het stuur.
Röntgenfoto van een dummybody: deze testpop is voor Opel al de ..derde generatie".
"TUSSEN DE WIELEN ONDER REDACTIE VAN VIC SNIEKERS Testpop Oscar Humanus". "De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021
OP DE VORIGE MAAND gehouden London Motor Show in Earls Court heeft het Institute of British Carriage and Automobile Manufacturers een wedstrijd georganiseerd met de „styling" als inzet. Daarbij hebben de Britten volop de kans waargenomen om hun nationale trots over hun eigen produkten te etaleren. Een regen van gouden medailles — een wolkbreuk bijna — barstte boven Earls Court los. Biitish Leyland , won maar liefst acht maal goud. In de afdeling gesloten seriewagens kneog het grootste Engelse autoconcern medailles voor de Mini Clubman 1000. de Austin Maxi, Triumph 2000, de Jaguar X.16 en Jaguar 420Ci-modellen. In de categorie ooen seriewagens won de Triumph Vitcssè Convertible nog een gouden medaille en de MGB kreeg een gouden medaille voor de categorie open sportwagens. De achtste gouden plak voor British Leyland ging naar de Triumph 2000 Estate. In één van de drie categorieën voor „utiliteitscarrosserieën". •Vauxhall Motors haalde vijf gouden medailles binnen 'en wel voor de Viva de luxe 4-deurs, de Viva SL 4-deurs en de Victor 2000-saloon. In de categorie ..utiliteitskoetswerken" gingen medailles naar de Viva de luxe Estate en de Viva SL estate. Van de overgebleven gouden medailles — die waren er nog — nam de carrossier H. J.. Mulliner, Park Ward Ltd, er drie in beslag. In de categorie „gesloten koelswerk met separatie" ging de Rolls-Royce Phantom VI limousine mot de eer strijken; in de categorie „gesloten koetswerk, waarbij de eigenaar tevens de wagen in de regel bestuurt" ging de gouden medaille naar de Rolls-Royce Silver Shadow 2-deurs saloon, terwijl de categorie „eigenaar-chauffeur met open kap" werd gewonnen door de Rolls-Royce Silver Shadow Convertible.
In de categorie gesloten seriewagens won Rootes Motors een gouden medaille voor de Sceptre saloon en Lotus Cars zap. zijn Elan S 4 bekroond met het gouden eremetaal. En toch is het in Engeland — zeker met de autoverkopen — niet alles goud wat er blinkt. De medailleregen zou het haast verbloemen.
Ook Mulliners Rolls Royce Phantom VI kreeg voor het fraaie koetswerk een gouden plak bij de Londense medailleregen.
"WOLKBREUK BOVEN EARLS COURT Acht gouden medailles voor British Leyland". "De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021
DEN HA Au. 29 nov. — In een van de Hout rust hallen zal '22, 23 en 24 januari de eerste internationale reisbeurs worden gehouden. Een reisbeurs is voor Nederland een nieuw begrip, maar volgens een van de organisatoren, do heer 11. de Riemer, hebben dergelijke toeristische beurzen in het buitenland hun bestaansrecht al duidelijk bewezen. De opzet van de reisbeurs is het concentreren van toeristische voorlichting op een direct voor het publick bereikbaar punt.
DE PONTIAC Dl VISION van General Motors, die in do Verenigde Staten de derde plaats op do ranglijst van de autoverkopen inneemt. presenteert voor 1970 een uitgebreid modollcnprogramma. Dt> Tempest-serie met zijn varianten ..Le Mans" en ..GTO". kreeg een nieuwe voorsteven, waarbij het aaiOhet merk eigen, gescheiden radiateurseherm behouden bleef Deze. naar Amerikaanse begrippen, tamelijk compacte modellen zijn uitgerust met een li-cilinder 4.1 liter motor met bovenliggende nokkenas; ook zijn V 8 motoren leverbaar. Pontiac brengt thans op alle modellen de onzichtbare, in de voorruit verwerkte radio-antenne, die vorift jaar als nieuwtje voor de „Grand Prix" werd gelanceerd. Dc grote Pontiac-modellon hebben een verticale grille gekregen, die geïnspireerd is op de „Grand Prix", welk model overigens weinig gewijzigd word. Do „GTO" on de daarvan afgeleide „The Judge"-uitvoering, kregen eveneens . een nieuwe voorsteven, waarvan hot front vervaardigd wordt uit kunststof. Pontiacs „Muscle cars". de sportieve „Firebird"-modellen. blijven tot begin volgend jaar ongewijzigd.
Een nieuw front voor de Pontiac Le Mans.
"Eerste reisbeurs COMPACTE PONTIACS". "De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021
Het grootste bandonconcern ter wereld, de Amerikaanse fabriek Goodyear, boekt dit jaar opnieuw hogere omzet- en winstcijfers. De eerste negen maanden van 1969 noteerde Goodyear een recordomzet van 2.836.499.000 dlr. on een nettowinst van 116.310.000 dlrs. waarmee de resultaten die van de overeenkomstige periode in 1968 met respectievelijk 11,1 en 8,3 pet. overtreffen. Goodyear-president Russel DeYoung schrijft de forse omzetstijging toe aan de steeds groter wordende waardering voor de Decathlon Polyglasband door do automobilisten en de autofabrikanten, die deze band voor eerste montage kopen. De Decathlon Polyglas is het nieuwste type personenwagenband met een diagonaal karkas en een gordel van glasvezel. Goodyear heeft sinds het tijdstip van de introductie, nu bijna twee jaar geleden, meer dan 22 miljoen van deze diagonaalbanden geproduceerd.
"Opnieuw meer winst Goodyear". "De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021
AAN DE VOORAVOND van het Sint Nicolaasfeest 1069 is de keus in al dan niet nuttige „Speeltjes" vooi de automobilist groter dan ooit. Het lijkt wel, of de autobezitter naar steeds meer h'xe hunkert althans wanneer we nfgaan op wat geëtaleerd én verkocht wordt. Het arsenaal is zo rijk, dat een vreemdeling, tl ie uit een niet gemotoriseerd land bij ons komt binnenvallen, allicht de indruk zou krijgen, dat wij onze Hiito's toi'h maar zéér onvolmaakt bouwen, daar er immers naderhand nog zo\ éél aan dient te worden toegevoegd. Helemaal ontkennen kan men dat niet. Kr zijn in de autoshops attributen le koop, waarmee de auto van huis-uit al moest zijn uitgerust en we noemen dan bijvoorbeeld behoorlijk gereedschap, ifserve-zekeringen, een anti-verblindingskapje voor het achteruitkijkspiegeltje, en een behoorlijke voorziening tegen het beslaan van de achterruit. Natuurlijk zijn er wagens, die standaard van al deze zaken zijn voorzien. Maar dat zijn nog te veel uitzonderingen. En het is een verstandige automobilist, die de uitrustikg van zijn wagen aanvult met die zaken, die met name voor de veiligheid van belang njn. Een nog veel royaler terrein ligt open op het gebied van comfort. Om het leven van de automobilist te vergemakkelijken zijn vele honderden zaken bedacht, variërend van de kokosmat voor warme voeten lot het elektrisch koffiezetapparaat je, van de automatische sigaretten-aansteker tot het prullenmand je, van hel prettig aanvoelende lederen stuurhoesje tot de auto-schoenen met anti-sliphakken. Weer een andere sector is de verfraaiing van auto en automobilist. Onderschat dit terrein niet: het is nagenoeg grenzenloos. De mooie houten versnellingspook-knop, de snelheidstrepen (gemakkelijk over de auto te plakken), de soepele knokkels-onthullende auto-handschoenen; de racejacks, en ga zo maar door. Een zeer *pec i a 1 e uitdrukkingsmogelijkheid wordt gevonden in plakplaatjes, die de sportiviteit van de automobilist verkondigen of vermanende boodschappen bevatten als „U-bent-te-dichtbij." Dankbaar maakt de investerende automobilist anno 1969 gebruik van al deze zaken. Hij voorziet zich van een brandblusapparaat (zeer nuttig), een reserve accu (ook zeer nuttig) en een jerry-ean (ook zeer nuttig), een paar mistlampen (ook zeer nuttig), een interVal-schakelaar voor de ruitenwisser (zodat het wistempo ook aan een lichte mbt regen kan worden aangepast —■ ook zeer nuttig, alsmede een wielmoerenborgschijf. een noodknipperlichtinstallalie, veiligheidsgordels die zichzelf oprollen, en ga zo maar dooi'. En hij schaft zich bovendien een aantal handige spuitbussen aan, vol anti-corros;e, anti-slip, anti-bevroren slot en anti-piep. Allemaal erg nuttig. Voor automobilist en handel.
Knokkels — onthullende auto-handschoenen: lekker luchtig.
Houten sierknoppen om uw pookje een sportief imago te geven
Speciale autoschoenen komen steeds meer in zwang.
"Voor wie Sinterklaas rijdt DUIZEND- EN- EEN DINGEN VOOR COMFORT IN AUTO". "De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021
F!r zijn vp!p gegadigden, d> thans hur» waren aanprijzen. De autoshops zijn in do jaren zestig als paddestoelen uit de grond gekomen en ook de grote warenhuizen hebben speciale hoekjes met ruime sorteringen aan allerlei autozaken ingericht. Nieuw is de activiteit van de grote oliemaatschappijen op dit terrein. Ksso lanceerde onlangs een campagne waarbij allerlei auto-attributen. variërend van veiligheidsdriehoeken tot sleepkabels, van mistlampen tot autogordels, op de markt worden gebracht. Alen werkt met eigen merknaam — zelfs voor banden — zoals bijvoorbeeld ook Ford accu's van eigen merk (Fomoco) in de handel brengt. Wél een bewijs, dat men ook van deze zijde der grote concerns rijke verkoopmogelijkheden ziet, welke nog steeds braak liggen in een land, dat volgend jaar zijn 2'/* miljoenste automobilist zal verwelkomen.
"Mogelijkheden". "De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021
HET STEEDS DRUKKER wordende verkeer — dit jaar kwamen er weer een kwart miljoen auto's bij — doet thans ook op de autosnelwegen in westelijk Nederland steeds meer problemen ontstaan. Stagnaties op deze vitale verbindingen in ons wegennet doen zich vooral voor, waar de snelwegen uit vier rijstroken, d.w.z. uit twee banen van elk twee stroken bestaan. Op de wegvakken tussen Den Haag en Rotterdam en bij Schiphol, waar zes rijstroken bestaan, heeft de automobilist met aanzienlijk minder moeilijkheden te kampen. Wel staan nog enkele zesstrookwegen in de planning, maar dat zijn er niet veel. Ilct uitvoeringsprogramma Rijkswegenfonds' voor de periode t/m 1973 voorziet alleen in een verbreding van de bestaande Rijksweg 2 (Amsterdam-Utrecht) en Rijksweg 12 (Den Haag-Utrecht tussen Woerden en Bunnik) tot twee maal drie rijstroken, terwijl verder Rijksweg 4 zes stroken krijgt tot daar, waar de weg van Amsterdam naar Den Haag cn Rotterdam zich splitst. Maar de noodzaak tot verbreding doet zich tevens voor bij andere wegen en bij belangrijke oeververbindingen. De meeste bruggen en ook het aquaduct in de weg Amsterdam-Rotterdam bestaan helaas uit slechts vier rijstroken en het zal stellig kostbaar zijn om deze te verbreden. Het is daarom zaak, dat voor de toekomst al met de bouw van „kunstwerken" rekening wordt gehouden met zes- en achtstrooks autowegen. Intussen wordt op het ogenblik de weg Amsterdam-Rotterdam tussen Leiderdorp en Voorburg verbeterd, maar niet tegelijkertijd verbreed. De brede vluchtstrook is van dezelfde kwaliteit als het wegdek en zou dus zonder bezwaar een derde rijstrook kunnen worden. Dan blijft het alleen nodig een vluchtstrook erbij te maken, maar deze behoeft niet — zoals thans het geval is — de kwaliteit van het normale wegdek te hebben. Stilstaan is er toch verboden; de verharde berm is alleen een uitwijkplaats voor automobilisten met panne. Zoals het er nu voorstaat moeten later wegen verbreed worden, die in feite nu al die verbreding nodig hebben, en zal Rijkswaterstaat dus dubbel werk moeten doen. Hetgeen echter in de planning weinig schijnt uit te maken, omdat dit wel vaker voorkomt. De brug bij Leiderdorp over de Oude Kijn is bijvoorbeeld enkele malen achtereen voor verschillende werkzaamheden opgebroken geweest.
"Randstad potdicht door gebrek aan zesbaans-wegen". "De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021
DE ROVER COMPANY, thans ren dochteronderneming van British Leyland, heeft bekendgemaakt, dat haar export van personenauto's over het per 30 september 1900 geëindigde l>oekjaar een recordhoogte heeft bereikt. Ju die periode werden iets meer dan 10.000 auto's in het buitenland verkocht; 12 pet. meer dan in liet daaraan voorafgaande boekjaar. De totale verkoop van Rover-personenwagens in binnen- en buitenland steeg tot 36.500 stuks, nóg een. record voor deze onderneming. liet exportaandeel in de produktie bedraagt thans 30 pet. Vooral de Three Thousand Five — de 2000 met VB-motor — heeft tot cit succes bijgedragen. In het boekjaar werden bijna 9.500 van deze modellen gemaakt. De band voor de gehele Rover 2000-serie werkt op het ogenblik op maximum capaciteit: ongeveer 900 wagens per week. De verkoop van de 3'/j liter Saloon en Coupé-modellen Vertoonde een stiiging van 33 pet. ten opzichte van het voorafgaande boekjaar.
"Records bij Rover". "De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021
CHRYSLER hooft voor do Plymouth, Dodge- <'ii Chryslermodellon 1970 in de Verenigde Staten een systeem ontworpen, waarmee do koplampen vertraagd worden gedoofd. Deze tijdschakelaar werd ontwikkeld door de afdeling ruimtevaart van de Chrysler Corporation te Huntsville (Alabama), waar de autofabriek o.a. aan de Saturn 1B raketten voor het Apollo maanprogramma werkt. Het ingenieuze apparaat is nauwelijks groter dan een luciferdoosje en laat de koplampen nog 90 seconden doorbranden, nadat het contact wordt afgesloten, en de schakelaar van de koplampen is omgezet. De koplampen doven automatisch door een elektronisch signaal, dat uit een kleine lelaisschakelaar achter het instrumentenbord komt. De duur van 90 seconden kan elk ogenblik worden onderbroken door de contactsleutel heel even in te schakelen. Als men eerst de koplampen doolt en pas daarna het contact afsluit, vermijdt men dat het systeem in werking treedt. Sluit men bij vergissing het contact eerder af dan de schakelaar van de koplampen, dan moet men wel even weer het contact aanzetten.
"Tijdschakelaar voor doven van koplampen". "De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021
Het probleem is hoo de automobilist de kostprijsberekening opvat. Vaak kijkt hij slechts naar de eindprijs en dal terwijl hij . alleen „bij een zeer kundige beoordeling voldoende houvast krijgt om zo goed mogelijk het kostenverloop in zijn eigen geval te benaderen." Aanvechtbaar acht de RAI de kostenposten voor renteverlies en stalling. Welke automobilist ziet dat als kosten. En dan lopen verder de berekeningen van ANWB, EVO en KNAC op verscheidene punten uiteen. De all-risk verzekering* premie wordt door de EVO hoge geraamd dun door de ANWB ei KNAC.- De kosten van hel benzine verbruik verschillen eveneens „Ken Fiat 124 kost bij de KNAC 5,1 cent per kilometer (verbruik 1:111 bij de ANWII ti cent <1:10) en di EVO komt op 5,8 cent. Voor d' Citroen '1 CV rekent de ANWB ;i.: cent en de KNAC .'l,l cent bij eei verbruik van één liter op 18 kilo meter. Hier is de KNAC van een t< lage benzineprijs uitgegaan. Alleei de EVO rekent bij de VW 1300 me normale benzine, de andere bondei komen zodoende hoger uit, aldu het RAI-Orgsan, dat hieraan ook een verschil in de prijs van doorsmeren en olie verversen toevoegt ~De ANWB zit tussen de 0,5. en 1,( cent per kilometer. De EVO ci KNAC blijven onder de 0,5 cent. Ook het afzonderlijk toevoeger van de kosten van periodieke keuringen, zonder dat hierdoor de reparatiekosten zouden dalen, acht dc RAI onjuist. De ANWB maakt hiei trouwens een goede propagandt voor die keuringen, want die zouden inderdaad alleen zin hebben als er besparingen uit voortvloeien Voor de automobilist blijft het lezen en interpreteren van de ingenieuze kostprijsberekeningen derhalvt een gecompliceerde affaire
"Beoordeling". "De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021
Ligt de — vaak gehanteerde — kilometerprijs, die de A.N. W.B. voor een groot aantal auto's opgeeft, te hóóg? Deze vraag za! die. automobilisten, die een kilometervergoeding van hun werkgever bedingen, onder verwijzing naar door de ANWB' opgestelde eindprijzen, wellicht onplezierig in rle oren klinken, maar van de andere kant zijn niet alle werkgevers bereid, de optelsommetjes van de ANWB als alléénzaligmakend te accepteren. Zélfs de ANWB niet. althans in de positie van werkgeefster aan employees met automobielen. Een interessante vergelijking van de eindprijzen, die worden opgegeven door de ANWB, de KNAC en de P',VO, is opgesteld in het RAI- Orgaan van deze week. Gesteld wordt, dat de kostencalculaties van de ANWB en de EVO te hoog zijn. „Dat blijkt", aldus het RAI-Orgaan, „alleen al uit het feit dat de ene organisatie met de ene kostenfactorgoedkoper uitkomt en de andere weer met een andere kostenpost. De EVO geeft calculaties in- en exclusief BTW. We hebben voor de vergelijkbaarheid natuurlijk die incl. omzetbelasting genomen. Maar zelfs als we dat niet doen, dan ligt de km-prijs die volgens deze opstelling de bedrijven voor hun auto moeten betalen, hoger dan de kmprijs in de KNAC-calculatie voor de particulier, die geen BTW aftrek kent." De RAI concludeert: ~De ANWB en de EVO hebben er duidelijk naar gestreefd geen enkele mogelijke uitgave over te slaan. Hoewel dit op zich is te billijken, verkrijgt men zo eindprijzen, die niet in overeenstemming zijn met de werkelijkheid. Al.; autorijden zo duur was, als uit de kostprijsberekeningen afgelezen wordt (niet: afgelezen mag worden, want het mag juist niet), dan reden geen twee-eneen-kwart miljoen Nederlanders auto."
"Wat kost uw auto per km?". "De tijd : dagblad voor Nederland". Amsterdam, 1969/11/29 00:00:00, p. 9. Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110612003:mpeg21:p021