ADVERTENTIE Van Dien1 Van Uden1 Besancon' Koppenberg+Co Accountants ■ - a ' \ • • « « ©O© • • •• •• • • ••• • • • • • Aan de eind-examinandi 1970 * > v Een baan is maar een baan... (waarom niet kiezen voor een carrière?) " i . \ %■ ' ' , .... ■ ~v . , ' r■ V' -1-'- • •' ; f ' Geïnteresseerde eind-examinandi lichten wij in een vrijblijvend informatief gesprek gaarne in over de mogelijkheden die het accountantsberoep biedt. Uiteraard kan of wil niet iedereen accountant worden. Maar voor hen die over een „administratieve knobbel" beschikken biedt dit beroep mogelijkheden die je elders maar zelden vindt: zeer goede financiële perspektieven; boeiend werk op intellektueel niveau (en dit is immers ook een belangrijk aspekt bij je beroepskeuze!); ten derde hangen je carrièremogelijkheden uitsluitend af van je eigen ambitie (praktisch iedere accountant is als assistent begonnen). Accountant zijn betekent een bij uitstek modern vak beoefenen met een breed veld van taken. Het tegendeel van saai: je zit niet steeds op dezelfde stoel, maar wordt voortdurend gekonfronteerd met andere mensen en andere situaties. Tenslotte is het een belangrijk punt dat je verdient én blijft doorstuderen (op basis van een gunstige studiekostenregeling). Daardoor verdiep je je in de praktijk opgedane kennis en vergroot je je mogelijkheden. Wij zullen het op prijs stellen als je voor het maken van een afspraak onderstaande bon wilt gebruiken; in ongefrankeerde envelop verzenden en adresseren aan : Van Dien 'Van Uden' Besangon' Koppenberg +Co Antwoordno. 3426, Amsterdam-c. r j i informatie-afspraak i I Ik zou inderdaad graag een gesprek met u willen hebben j . over het accountantsberoep in het algemeen en over de . 1 mogelijkheden die daarbij- gezien mijn opleiding - voor mij 1 I in het bizonder bestaan, op korte zowel als op lange termijn. I j Naam : 1 . j I Adres : I I Woonplaats: ! Tel.: 1 I Leeftijd : Diploma: I i li'lL J Je kunt echter ook rechtstreeks schrijven of telefoneren voor een afspraak aan onze kantoren: Den Haag 2078 - Jacob Mosselstraat 2 (postbus 2093) - tel. 070-831100 Amsterdam - Frederiksplein 1 - te1;.020-64606 Rotterdam - Stadhuisplein 30 - tel. 010 -12 00 91 AMSTERDAM 'S-GRAVENHAGE ROTTERDAM ARNHEM GRONINGEN HENGELO HOOGEVEEN LEEUWARDEN WAALWIJK ZWOLLE ANTWERPEN WILLEMSTAD (CURACAO) ORANJESTAD (ARUBA) PHILIPSBURG (ST. MAARTEN) CARACAS (VENEZUELA)
De tijd : dagblad voor Nederland
- 06-06-1970
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- De tijd : dagblad voor Nederland
- Datum
- 06-06-1970
- Editie
- Dag
- Uitgever
- N.V. Drukkerij De Tijd
- Plaats van uitgave
- Amsterdam
- PPN
- 842127143
- Verschijningsperiode
- 1965-1974
- Periode gedigitaliseerd
- 1965-1974
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Koninklijke Bibliotheek C 236
- Nummer
- 40566
- Jaargang
- 125
- Toegevoegd in Delpher
- 18-11-2014
Advertentie
Geen Zappa, wel Spektakel
HET MASSALE concert dat tijdens het Holland Festival in de RAI 7.011 worden gegeven door een symfonie-orkest cn „The Mothers of Invention" van Frank Zappa gaat niet door. De RAt blijkt op het gewenste moment al bezet te zijn. Teleurstellend omdat het afbreuk doet aan het streven van de Festival-leiding dit jaarlijkse feest te maken tot een knooppunt van gebeurtenissen die anders y.ijn dan anders en die bevruchtend kunnen werken op het eigen „kunstleven".
Natuurlijk zitten er weer gedegen avonden toneel in voor de liefhebber die Schnitzler eens door het Weensc „Theater an der [ Josefstadt" ge: speeld wil zien. En sinds de voorstellingen van experimentele Amerikaanse gezelschappen in het Mickerv-theater, is do
owrkomst van , i.'uvs new troupe" ffleloid door de e*-La Marna-speltfr on Hait-regisst'ur TornvO'Horganhéeöh opzienbarend feit. Bepaald een spektakel wordt Orlando Furioso, oftewel Razende Roel, een op 36 rondrijdende wagens op basis van het 15-eeuwse toneelstuk van Ludovico Ariosto. Speciaal voor dit Holland Festival heeft Michael Croft van het National Youth Tthatre de „Voetbal-opera" weer in tcéne gezet. Honderd jong? acteurs zullen voor ft-n daverende uitsmijter zorgen.
MUZIEK is nog steeds de grootste punt uit de feesttaart. Dit jaar de schijnwerper op Haydn; nlle Parijse symfonieën, no. 82 t/m 87; de opera 1 „De beloonde trouw", sinds Haydns dagen niet mer opgevoerd, met in de hoofdrol Renato Capecchi en geregisseerd door .lean Pierre Ponnelle, de grote man van Salzburg; de Missa in ; tompore bel li. Tweede componist Leos .Janacek, al een bekende in het HF voor wie terugdenkt aan de opvoering van de opera „Het sluwe vosje". Dit keer het kostelijke muziektheater „De reisjes van mijnheer Broucek" (een ruimtevaart-opera in heel ludieke aankleding), door de Opera van Praag, de Glagolitische Mis, verschillende symfonische werken en kamermuziek. Hoge verwachtingen heeft de HF-leiding van de derde, Italiaanse, componist Luigi Nono, hier nog weinig uitgevoerd, die twee hele avonden krijgt in de serie Actuele Muziek. Nono zal zelf dirigeren. De derde avond Actuele Muziek is voor de Nederlanders Peter Schat, Reinbert de Leeuw en Louis Andriessen. Van de laatste het werkstuk dat op de Expo in Osaka in première ging: Spektakel. De naam zegt al genoeg. NOG één afdeling uit c'e grabbelton: de film. Geheel nieuw. In 14 sleden zullen negen recente begeleid wordt door een cXtra nummer van Skoop/Kritisch Filmforum: USA-Today. Op 15 juni begint het festival. Vanaf zaterdag 13 juni tot het einde op n juli zal De Tijd iedere dag uitgebreide voorlichting geven over komende programma's in een speciale 's Lands Festivalkroniek.
rhe New Troupe uit New York speelt onder .meer de eenakter Melodrama Play van Sam Shepard, geregisseerd door Tom O'Horgan.
Solisten, koor, orkest en ballet van de Nationale Opera van Praag komen met De wonderbaarlijke reizen van de heer Broucek van Leos Janacek,
Jostuumantwerp voor Perruchetto(Renato Cap-1 !-V>(r)is o°era La Fedèlta PremiPt-n
Ryo-0 als prins Lan-ling in de voorstelling door het Japans keizerlijk hoftheater Gaqaku.
De componist Luigi N'ono ieidt de wereldpremière van zijn Festival-opdracht Voici destroying muros.
Eva Kcrbier, Fdith Leyrer en Uuido Wieland in de Weense voorstelling van Schnitzlers Das Wort.
Peter Terson in Zigger-Zagger, een produktie van Michael Croft bij het National Youth Theatre uit Londen.
Het gezelschap van Merce Cunningham da nst diéns • rjorde-ballet Walkaround 7 <•>»> "'' «>»>•> p :■> ' • - '< van Mn re I O'
JONGE AMERIKANEN BRENGEN MUSICAL Wereldreis met muziek, maar studieboeken mee
Van onze verslaggever AMSTERDAM, 6 juni — „Je bent wat je doet, en niet wat je zegt of denkt. Wij willen het publiek laten voelen dat je het leven moet leven". Een paar kernachtige uitspraken uit de lachende mond van een jonge Amerikaanse, Linda McLean (21) uit Chicago. Zij is zo'n beetje perschef van een groep van 60 Amerikaanse studenten tussen 18 en 25 jaar die onder de kreet ~Up vvith people" een pittige musical weggeven. In dat muzikale festijn zit geen boodschap, wordt politiek geen stelling genomen. Betekent dat, dat deze jongelui de gelukkige Amerikaan tonen voor wie schietpartijen in Kent en de oorlog in Vietnam niemendalletjes zijn? „Beslist niet", zegt Linda McLean, „er heerst ook onder ons ontevredenheid over de situatie, over het feit dat je onvoldoende geïnformeerd bent, dat je in een maatschappij staat waar je het anders zou willen. Wij hebben deze musical opgezet om met elkaar iets te bereiken. We komen uit alle delen van de Verenigde Staten, zijn van verschillende godsdiensten en huidskleur. We willen ons ontwikkelen tol betere mensen". — Wat is het verschil tussen een musical als „Hatr" en deze? „Dat we tot het einde van de show onze kleren aanhouden. We zijn ook niet satirisch. De muziek is rock, folk r;i soul. De teksten en ■de muziek worden door onszelf gemaakt. Regisseren en dansen hebben we ook in eigen hand. Wij noemen ons professionele amateurs". — Jullie zeggen student te zijn? Verlies jc door zo'n musical niet veel tijd? „Dank zij de belangstelling van de Universiteit van Hartford voor ons streven hebben wij een speciaal studieprogram. Tijdens onze vrije uren op de toernee studeren we. De boeken gaan dus mee. Ook een aantal leraren. Het nuttige wordt met het aangename verenigd". —- Waarom gaan jullie met die musical naar het buitenland?
~We willen graag met veel mensen in kontakt komen. Met ze praten. Door naar andere landen te reizen ontwikkelen we onszelf. We' zijn nu met vier groepen. Eén zit in Japan, een tweede in Canada en een derde in Zuid- Amcrika. Wij zijn eerst naar Engeland gegaan, daarna naar Noorwegen. Na onze toernee door Nederland gaan we terug naar Amerika. We logeren bij particulieren. Dan leer je de mensen erg goed kennen. En daar is het ons om te doen". De groep heeft zün première in Scheveningen al achter de rug en treedt de komende dagen op in Scheveningen 6 juni, Apeldoorn 8 en 0 juni, Amsterdam Concertgebouw 11, 12 en 13 juni, Rotterdam Doelen 14 en 1G juni, en Utrecht Jaarbeurs 18 juni.
Up with people heet de musical die jonge Amerikanen in een toernee door Nederland voert. Geen Hair, geen politieke boodschap, maar gewoon fijne rock-muziek van jonge mensen
Epifani van Berio
DE ZACHTE voorjaarsavond en de C'7o-manifestaties, die de binnenstad van de gezelligheid deden gonzen, hebben niet kunnen verhinderen dat een aantal Rotterdammers, voor plaatselijke begrippen zelfs een aanzienlijk aantal, het concert ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de stichting Gaudeamus heeft bezocht. We mogen aannemen dat de bezoekers niet teleurgesteld zijn. De Franse dirigent Diego Masson leidde exact en trefzeker het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dat zich voor deze gelegenheid in vrolijke zomerse kledij had gestoken. ' Hoogtepunt van het programma was de eerste uitvoering in Nederland van „Epifanie" (1965) van Luciano Berio. Dit gigantische werk, het duurt ruim een half uur, bestaat uit een aantal orkeststukken waarin een aantal zangstukken is geïnterpoleerd. De teksten zUn uit diverse bronnen (Proust, Joyce, Brecht, allés in de oorspronkelijke taal). De volgorde is tamelijk vrU; de dirigent kari de stukken zo rangschikken dat cr een zinvol geheel ontstaat. En dit was inderdaad het effect van <*c in Rotterdam uitgevoerde versie. Cathy Bcrberian (in een geraffineerde blauwe spot) zong de solo. Het stuk is trouwens, evenals verschillende andere werken van Berio, speciaal voor haar gecomponeerd. Haar techniek Is onwaarschijnlijk knap: ze paste in Epifanie diverse zangstijlen toe, van een perverse romantiek, van wellust, extase, bikkelharde zakelijkheid, mengvormen van spreken en zingen, melancholieke blues, tot cn met een gekunstelde en overdadige coloratuur, die uit haar mond overigens iets heel natuurlijks krijgt. Het stuk begon min of meer impressionistisch: muziek zonder contouren, veel fijne geluidjes heel zacht door elkaar. Na een paar muzikale explosies kwam de tekst van Brecht: deels onbewogen en afgebeten gedeclameerd, deels gezongen als een Wagnerapotheose. Het orkest werd steeds meer dreigend en gespannen. De climaxen werden heviger en extatischer: een verklanking van hoop en vertrouwen. Maar vernietigende slagen op xylofonen, zweep en . houtblok deden dit mooie bouwwerk ineenstorten. Het stuk eindigde met hartstochtelijke kreten, een wanhopig protest, een niets. Epifanie is muziek op het randje van kitsch, maar als je je er door laat meeslepen is de dramatische kracht ervan onverbiddelijk HET CONCERT opende met Equivalences (1963) voor piano, harp, blazers en slagwerk van Jean-Claude Eloy, een stuk zoals er tientallen bestaan. Enkele aardige momenten waren cr, waarop verschillend geaarde muzikale bewegingen coïncideerden: maar ja. je krijgt altijd wel iets leuks als zes slagwerkers met een heleboel instrumenten bezig zijn. De pianopartij hing van gemeenplaatsen aan elkaar. Neen, dan hoor ik liever het pianoconcert (1964) van Kees v. Baaren, een stuk waarin het slagwerk sober maar effectief gebruikt wordt. Ritmen brek'li af op he moment waarop de spanning net groeit. De aldus ontstane leegte weet Van Baaren te vullen met een geladen stilte of met intense rust. Er heerst een volmaakt evenwicht tussen ..beweging" en „stilstand". De Rotterdammer Bart Berman vertolkte de solopartij op een sublieme wijze, nu eens bezonken, dan onstuimig, dan glashard cn onbewogen. JOS VAN LEEUWEN
uit de KUNST
DE COMEDIE „De dochter van Helena". geschreven door de Nederlander Hans Koningsberger, heeft bij de Duitse première redelijk succes geboekt. Het stuk handelt over de tegenstellingen tussen twee generaties, de problemen van huwelijk en liefde en het verzet van de ieugd. ALLE DERDEGRAADS leraren op de Gooise MTS in Hilversum, die er Engels en Duits doceren, zullen nog slechts niet-technisch talenonderwijs geven. Zij hebben daartoe besloten nadat staatssecretaris Grosheide ooit gezegd had dat „zelfs een doctorandus in de letteren geen technisch Engels of Duits kan doceren" en vervolgens geen mogelijkheid voor een aanvullende pursus voor die leraren heeft inse«leld