In De Balie vanaf woensdag vijf voorstellingen van „Protest" door de Nieuwe Komedie. Een stuk van Vaclav Havel voor twee spelers.
Ook „Proces in Praag", acht spelers. Regie Hartmut Alberts. „Proces" gaat over de berechting van zes Tsjechen (Charta in '79) die openlijk stelling namen tegen schending van mensenrechten in hun land. Toneel op basis van geheime aantekeningen. Begonnen als produktie van het Parijse Theatre du Soleil en AIDA (internationale organisatie tegen onderdrukking van kunstenaars). De Nederlandse afdeling hiervan stuurde de president en de minister van justitie van Tsjechoslow*aki)e onlangs een protest tegen het schrijfverbod dat Havel in de gevangenis is opgelegd. Het wordt betiteld als een onaanvaardbaar wrede maatregel en een belangrijk verlies voor de literatuur. HV
"Praags proces Signalement". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
"Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
Sinds kort is in Amsterdam The American Repertory Theatre (ART) actief. Een initiatief van regisseur Raphael Brandow die — in '76 in Londen — stukken liet opvoeren van andere toneelschrijvers dan Neil Simon of Tennessee Williams, twee van de meestgespeelde van dit moment. ART bestaat uit twaalf acteurs en actrices, beroeps en heeft nu vast onderkomen gevonden in De Spijker aan de Amsterdamse Kerkstraat 4 (vanaf de Leidsestraat vlakbij de Leidse-. gracht). Aanvang vier uur 's middags. De eerste produktle die daar zondag (29ste) is te zien heet „A perfect relationship" (van Dorie Wilson) en speelt in nichtenkringen. Centraal staat het vriendenstel Ward & Greg, „living together but loving apart for eight years". Oftewel: ze wonen acht jaar met elkaar maar vrijen apart.
Elke zondag in april „Vanities" van Jack Heiffner. Een stuk in de geest van films zoals „Flying High" en „Kentucky Fried Movie". De drie vrouwenrollen worden door mannen gespeeld, wat het satirisch element versterkt. Zondag 3 mei volgt John Herberts „Fortune and men's eyes": leven in de gevangenis.
Ook in de zomer zijn er nieuwe produkties, zoals in juli een vrolijk stuk onder de veelbelovende titel „I'm working as a waiter but I'm really a star". 230960/259495. HV
"Amerikaans toneel". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
DELFT is het onderwerp van enkele groots opgezette tentoonstellingen in museum Het Prinsenhof in Delft. Op 21 maart gaat deel twee van start, die de geschiedenis van de stad van 1572 tot 1667 behandelt. Een belangrijk deel van de expositie is gewijd aan het vele opgegraven huisraad, het Delftse zilver en schilderkunst (schutterstukken, stillevens, portretten, landschappen). Andere onderwerpen zijn de bouw en inrichting van het stadhuis, het hoogheemraadschap van Delftland, de Oost- en Westindische Compagnie en Delfshaven. Ook de boekdrukkers, weeskinderen en geneesheren komen aan bod. Uit de Oude en Nieuwe Kerk en vooral uit de Oud-Katholieke kerk zijn schitterende voorwerpen aanwezig. Er is een begeleidend boekwerk uitgebracht (m.m.v. 50 auteurs). Tot 25 mei. BEELDEN in de beeldende kunst in Nederland zijn immer stiefmoederlijk bedeeld. Schilders krijgen vrijwel altijd voorrang. Galeriehoudster Nanky de Vreeze van De Beerenburght (naast het pontveer Amerongen-Eck en Wiel) bewijst dat het ook anders kan. In de boomgaard rond haar galerie staat een groot aantal beelden van Nei derlandse kunstenaars, die gezien > mogen worden. Allerhande stijlen - zijn vertegenwoordigd van puur figuratief (academisch) tot puur abstract. De beelden, die tenslotte t zijn gemaakt met het oogmerk ruimte om zich heen te hebben, krijgen die in Eek en Wiel ruimi schoots.
In de binnenruimte van de galerie is evenals vorig jaar een fascinerend overzicht van het werk van 21 grafici uit ons land te zien. Tenslotte is er glas van The Glasshouse uit Londen. De Beerenburght, Wielseweg 31, is van wo. t/m za. van 10-17' uur geopend en zo. van 13-17 uur.
"Exposities". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
Voorstelling „Buren" "_ ' vie Heijermans; "ccl Volkstoneel, regie/bc**! taai Lou Steenbergen, o.a. in ? in 29/3, Rivierenbuurt Ad I** Me' rein 8/5. __J Hite Heijermans schreef ZÜ' fen „Buren" tachtig jaar ge" tsti de huizen in Amsterdam >s»n, wer maar net zo gehoriêJJ tho getreiter dat daaruit vo°Lk z van alle tijden en i herkenbaarheid moetSj *H; Dat zou best eens waar V* maar de voorstelling die' in, theater er van heeft rjgr onbegrijpelijke misser, t De bewerker heeft de «J rje man een Turkse jurk * ioei ken, de commensaal eet> ft( merjas en dito gebaart)' laat de zoon des huiz# ite, apotheker studeert op ' £üj fiets binnenrijden. And'Jlvrj die het stuk dateren vreemd genoeg onvers1 laten. Jir, Zijn regie heeft optreden van een stel *k,j halvegaren aan wie elke a, heid vreemd is. Nou v?e* trjt geloven dat Lou Steelij Jules Croiset van lotje % »e Zij zijn integendeel d<*J % geverfd en moeten ze hebben aangericht. Ze or dacht hebben dat dit de' iq, om het lachgrage volW* poorten van de veruer Theater van de Lach «eg Een nare vergissing waar. ir maar beter over kunnen \ ! t
Heijermans' „Buren" op & "a \ — .. "gri
"Heijermans". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
Gezelschap: Groep 8 oktober. Voorstelling: 'De Lieve Vrede. Dinsdag, Toneelschuur Haarlem. 2 april, Parkschouwburg Hoorn. Nooit In Ad.
Lekker op het graf van je man de waarheid uitschreeuwen, zodat hij zich kan omdraaien wat hij wil, maar bovenkomen is er niet meer bij. Dat moet een heerlijke sensatie zijn voor vele vrouwen tussen de veertig en de zestig, want anders had de groep 8 oktober deze fantasie nooit inhaar programma opgenomen.
Het Alkmaarse gezelschap is met over een nacht ijs gegaan. Er zijn uitputtende besprekingen geweest met vertegenwoordigsters van de doelgroep en met eigen moeders en tantes voordat de thema's waren gekozen en de improvisaties konden beginnen. Zo is er een soort gemiddelde levensloop uitgerold waarvan de bepalende momenten vrijwel allemaal betrekking hebben op het functioneren van het gezin. Deze scènes zijn aaneengevoegd door vier vrouwen in een kliniek te plaatsen waar ze een tijdje tot zichzelf kunnen komen. Wanneer de herinneringen boven komen worden de flashbacks gespeeld. Hoe verschillend de milieus ook zijn genomen, het lijkt allemaal hetzelfde: schoonmaken, opruimen, zuchten en geen gehoor krijgen. Geschiedenis bestaat met: crisis, bezetting, politionele acties, de komst van televisie en de auto worden met genoemd. Psychologisch zal het wel juist zijn maar het irriteert. De spiegel die wordt opgehouden reflecteert naar mijn smaak al te nadrukkelijk een sociologisch beeld waarnaar het publiek zich maar heeft te voegen. Ik kijk liever in eenlachspiegel en ik denk zelfs dat je daarin meer waarneemt.
De moraal 'kom op voor jezelf en laat je niet leven' wordt aan het eind heel nadrukkelijk in een misplaatst Gelders accent gebracht door Marian Geveling, die als boerin het duidelijkste personage speelt. Zij zal zich niet langer laten ringeloren en dat vleutzle optimisme beurt de bedrukte zaal gelukkig weer wat op. De andere rollen worden door mannen gespeeld die zich daarvoor niet speciaal vermommen. Er is eigenlijk mets geheimzinnigs aan; „Bovary c'est moi", zei Flaubert al. Maar daarom is het nog wel een goede vondst. Improvisaties zonder dramaturg of regisseur over het dagelijkse leven zijn bijna nooit hemelbestormend of sprankelend. Rutger Weemhoff wist toch met een gedreven nervositeit een diabolisch tintje aan zijn rol te geven. Hadassah Kaan ontwierp een mooi, helderwit doolhof waaruit ontsnappen met makkelijk valt. Dat slaat er naar ik hoop met op dat deze nog jonge groep zich verstrikt in al te verantwoorde maatschappelijke relevanties. P. J.
"’8 oktober’". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
Gezelscnap: Werktesten voorstelling: „De Huisbewaarder" van Harold Pinter; rollen: Helmert Woudenberg, Renó en Frank Groothof Schröder, plaats: Kattengat, Amsterdam
Het Werkteater is internationaal befaamd om zijn voorstellingen op basis van improvisaties rond een of ander sociaal thema. Sinds vorig seizoen speelt men echter ook een enkele keer weer een bestaand stuk: eerst „Oom Wanja' van Tsjechow en nu is ook „de Huisbewaarder" van Harold Pinter op het repertoire genomen. Dit stuk, al weer meer dan twintig jaar oud, is een van de grootste successen-van het absurdisme op de planken. Drie mannen van wie men de feitelijke achtergronden niet leert kennen, komen in een typische Pinter-machtstrijd ten opzichte van elkaar te staan. Prachtig is ook Pinters weergave van het stuurloos voor zich uit praten, waarin vooral de oude zwerver Davies — destijds een glansrol van Guus Hermus — uitblinkt.
Het Werkteater brengt het stuk nu in een enigszins ingedikte en helemaal naar de Nederlandse situatie verplaatste versie. Helmert Woudenberg is de dakloze oude man die als huisbewaarder bij twee broers mag intrekken. Zijn stijl van spelen sluit aan bij het scherp geobserveerde, ongepolijste realisme dat het handelsmerk van de groep is geworden.
De twee broers worden inderdaad door twee acterende broers gespeeld: Frank en René Groothof Schröder Vooral de eerste is bijzonder treffend als de kwetsbare gestoorde Anton, die hij met een grote geladenheid neerzet zonder één keer zijn stem te verheffen. In de kale werkruimte van de
groep aan het Kattengat ontstaat zó een wel pakkende vertoning, zónder da de indruk gewekt wordt dat het spelen van bestaand repertoire een noodzakelijke aanvulling is op de gebruikelijke werkwijze.
De wonderbaarlijk stérke betrokkenheid die veelal ontstaat als men zonder vastgelegde teksten eigen verbeelding vorm geeft, ontbreekt toch bij een dergelijke meer traditionele uitvoering van andermans werk. Hv.d.B.
„Huisbewaarder" met Helmert Woudenberg (I.) en Frank Groothof. foto CHARLOT WISSING
"Werkteater". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
i! EXPOSITIES — De f cindreizende tentoonstelling van onbekend werk van Pablo Picasso die onder meer in Venetië , Keulen, Frankfort, Tokio en Toronto tëVzien zal zijn, is tot 20 april in het Haus der Kunst in München. Toen Picasso's nicht Marina als eerste een keus uit zijn nalatenschap mocht maken, richtte zij haar aandacht vooral op schetsen, nog niet geëxposeerd schilderwerk en privé-mappen van de meester. Driehonderd schilderijen, tekeningen, oefeningen en plastieken gunnen de bezoeker als het ware een blik over de schouder van Picasso. Het is zijn kladboek ddt wordt voorgesteld, zijn fantasieën en overmoedige oefeningen waarbij de worsteling met de vrouwenfiguur zoals ook in zijn bekendere werk in het middelpunt staat In Düsseldorf in galerie Konrad Fischer werk van de Italiaan Mario Merz (Platanen Strasse 7, van 10 tot 18 uur, za. tot 14 uur), een van der vaders van de Arte Povera, een stroming die midden in de jaren zestig in Italië ontstond en waarbij gebruik wordt gemaakt van de allereenvoudigste materialen. Merz maakte onder meer een wereldberoemde iglo van glas en staal en toont ln Düsseldorf expressieve wanddoeken. Een vergeten Bauhaus-schilder, Fritz Kuhr (1899-1975) wordt in West-Berlijn herontdekt. Galerie Cartouche toont 68 werken van de kunstenaar uit de periode 1928--1974. Een keuze uit de nalatenschap van 400 gouaches, aquarellen en tekeningen. De in Nederland zo populair geworden Max Beckmann is een van de kunstenaars van wie portretten in München op de tentoonstelling „Rundschau Deutschland' vertegenwoordigd zijn, waar dertigers hun woede, onbehagen en kritiek op het huidige en vroegere Duitsland in „kunst"-vorm uiten. De in de actualiteit staande kraakacties vormen een van de vele motieven. („Fabrik, Lothringer Strasse 13. Tot 13 april). THEATER — In West-Berlijn is nog steeds een schitterende revue „Jeder stirbt für sich allein" een verplicht nummer. Mocht het niet lukken plaatsen te krijgen dan wordt Orestes van Aeschylos in de bewerking van de Schaubühne am Halleschen Ufer nog steeds als onvergetelijk evenement aanbevolen. Bertolt Brecht is in Keulen („Baal" in de enscenering van Jürgen Flimm), in Bochum („De heilige Johanna van de slachthuizen" in de enscenering van Alfred Kirchner en vanaf 1 april „Mutter Courage en haar kinderen") en in Bonn („Mann is Mann, in hét Theater der Stadt) te zien. Brecht is weer belangrijk, ook de vroege, ideologische Brecht en natuurlijk Brecht als pacifist. Tot slot nog aandacht voor de Duits-Nederlandse cultuurbeurs op 1 en 2 april a.s. in Kleef: cabaret, straattoneel, kindertheate, muziek, dit alles is te zien in de hoop dat de producenten uit beide landen belangstelling zullen tonen.
"Duitsland". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
Geert Lubberhuizen 65 ft \ w af. Zondag om half drie ij, t ( lair, Nieuwe HerengracPJ, tv sterdam, een literaire e met de scheidende Bezige Bij. k. Op 26/3 — de dafcPa afscheid — wijdt de NÖJJP] gramma aan LubberhuPJlit 23-23.25 uur.) J
"Geert Lubberhurg". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
POOLSE FILMS (Kls Tijdens het festival van * i national in Rotterdam ", reeds uitgebreid aandaCjj aan de Poolse filmers &f blemen met de censuur. *" y belangrijkste onder hen > moment Krysztof Kiesl we hier kennen van «'. „Het Utteken" en „Persofy week gaat zijn film „Rus met in de hoofdrol Jerzy *L speelt een ex-gedetineer°j rugkeert in de zich daarbij heeft voorgel vrede en rust te zoeken. *\a de bouw terecht De ot&m den daar dwingen hem weer tot actie. Volgens . Kielowski heeft zijn ge?e erg veel te maken met o. van de arbeiders op dit n> Polen. a Verder zullen er in heL ma vier korte films van0, seur worden vertoond. P J documentaires „Het JL van de nachtwaker" (I*J?L' culum Vitae" (1975), laar" (1973) en (1979). j
? Bijdragen op deze pag""". i Delden, Mark Blaisse ne van Houts, Jan Bart Kl 3*, Vogel, Ada van Benthem •> , roen de Valk, Frank Justesen, Hans van den 8
"Films in Amsterdam". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
ADVERTENTIE DONDERDAG 2 APRIL A.S. IN HET PAROOL 888-B-BBQ^ prijzen ieVf Q /_ ZVG D_EW_o__S 'eén van de 25 exemplaren van het boek „DE KLEINE DOKTER" ter waarde van ƒ 449U5 per stuk beschikbaar gesteld door BIDHORMA in Elburg. BIOHORMA, producent en leverancier van de bekende A. VOGEL GENEESMIDDELEN, hecht veel waarde aan de ervaringen en ontdekkingen van de bekende Zwitserse natuurarts dr. h. c. Alfred Vogel. Zijn boek „DE KLEINE DOKTER" staat boordevol praktische tips op het gebied van natuurlijk leven en genezen. Alleen al van de Nederlandse uitgave zijn nu al een half miljoen exemplaren gedrukt. EXTRA KANS! Kom met uw oplossing naar de PAROOL huishoudbeurs STAND NO 100 Kans op Iraaie dagprijzen. Altijd prijs! De beurs is geopend van vrijdag 3 april t/m zondag 12 april Dagelijks van 1000-1700 en van 19.00--2230 u. Zaterdag en zondag van 1000-1700 u BBBBBBBBBBBIBBBBBBBBBBBBBBBfI_BBB^^
"Advertentie". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
t Is niet duur en 't Duurt een uur. Stalhouderij (262282) za. 21 maart, 15 u. («He leeftijden)
In een van de kleinste theatertjes van Europa vinden elk weekeinde twee kindervoorstellingen plaats.
De Stalhouderij zal ooit plaats hebben kunnen bieden aan twee pony's, nu gaan er met waf toegevendheid dertig toeschouwers en vier acteurs in. Het zaterdagprogramma is vrijwel elke week anders. Ik zag er een optreden van de Flying Lipstick. Vier kunstenmakende dames brengen een familieprogramma met mime en acrobatiek. Geestige en parodistische nummers met begeleiding van viool en accordeon. Het is hier en daar wat rommelig maar het heeft altijd een feestelijke sfeer die opa en kleinkind zal aanspreken.
Vlieg eens vlug. Marionettentheater Ella Snoep. Centrum Bellevue (247248), zo. 22/3 16 uur (6-11 jaar)
Vogel Robinson krijgt een le-
vensgrote identiteitscrisis wanneer hij van het ooievaarsnest moet uitvliegen. Zelden zie je een kindervoorstelling waarbij een milde spot pp modieuze volwassenen zo vanzelfsprekend is verwerkt. Robinson vliegt de wereld door en ontmoet nergens een gevederde vriend die er echt helemaal hetzelfde uitziet. In India treft hij uiteindelijk een wijsneushoornvogel die mooiklinkende wartaal uitslaat en parmantig verder gaat suffen. Robinson begrijpt tenslotte dat hij Robinson is. De marionettenbeesten zien er prachtig uit en bewegen verbazend sierlijk. De muziek draagt bij tot een gebalanceerd ritme dat door het hele spel heen loopt. Fijnzinnig, dat is het.
Dromen jij. Theatergroep Kip, Cleyntheater (tel. 271815) woe. 25/3 14.30 uur (7-12 jaar).
Remia Botervloot moet slapen maar wil dat niet. Ze krijgt een angstige droom waarin de zon wordt gestolen. Droomverhalen komen in het kindertheater om de haverklap voor. Van mij mag een fantastisch verhaal best zonder zon aanleiding worden gespeeld. Maar dat doet niets af aan de spanning van het veelkleurige en grappige spektakel dat deze groep opvoert. Ze musiceren er zelf bij en spreken soms in uiterst komische onbegrijpelijke klanken die de sfeer ondersteunen waarin IJzeren Willem en het lachmannetje alle kanten uit kunnen.
Mannetje Maneschijn, poppentej. Rudolf Thijssing. Ganzenhoef (tel. 902161) woe. 25/3, 14 uur (6-11 jaar).
Thijssing heeft lak aan logica en consequent uitgewerkte thema's. Hij tovert maar raak en dat kan elke keer weer anders uitpakken.
Naar gelang zijn muts staat of naar gelang de publieksreacties. Maar het is altijd spannend en het tempo ligt altijd hoog. Zijn poppen zijn heel dwingend aanwezig en vertonen onderling mooie duidelijke contrasten. Thijssen zelf rent als een razende van voor naar achter.
Hij speelt lustig mee, een handelende figuur en geen verteller die de brokken lijmt. Zijn spel is erg geconcentreerd en geeft een grillig accent aan zijn onwaarschijnlijke wereld.
Pino Pijnappel. Schimmentheater Ultra Rotonde Stadsschouwburg, (tel. 242311), woe. 25/3,14.30 uur (6-10 jaar).
De laatste maal dit seizoen dat er in Amsterdam schimmentheater te zien is. Deze Dordtse groep is de enige die deze vroeger zo populaire vorm nög praktizeert. Het verhaal is een zeer vrije bewerking van Pinokkio. Pino wil mens worden en het hoe en waarom daarvan wordt van alle kanten scherp belicht. PER JUSTESEN
Ella Snoep, zondag in Centrum Bellevue.
"Jeugdtheater Keus". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
Cornelis Troost (1696-1750) was in zijn tijd een bewonderd kunstenaar. Zijn portretten en taferelen van het alledaagse leven en de toneelwereld (Troost kwam uit een acteursfamilie) vonden grote aftrek. Kort na zijn dood werd het werk van Troost nog populairder doordat toen een reeks prenten naar zijn werk werd uitgegeven. Aan de ruim dertig prenten werd door acht verschillende kunstenaars gewerkt. Pieter Tanjé, Jan Punt, Jac. Houbraken en Simon Fokke namen daarvan het merendeel voor hun rekening.
Dankzij hun prenten werd Troost ln zeer brede kring bekend. De serie, voornamelijk bestaande uit levendige scènes uit het alledaagse leven en toneelscènes, is tot 1811 herdrukt.
In het Stedelijk Museum van Zutphen, Rozengracht 3, is de expositie 'De Ontdekte Schyndeugd, of De Wereld van Cornelis Troost' van start gegaan. De titel verwijst naar D. Lingelbachs gelijknamige toneelstuk, waaruit door Troost een aantal scènes werd afgebeeld.
treil dcuiuoi atciica wciu aigcucciu. Maar ook slaat de titel op andere gebeurtenissen, die Troost vastlegde en waarin de schijnheiligheid hoogtij vierde. Daarnaast worden de geveinsde liefde en trouw, dikdoenerij en quasl-geleerdheid door Troost op de hak genomen. Zelden bereikt Troost de felheid, die bij voorbeeld William Hoggarth in Engeland in die tijd aan de dag legde. Troost is veel milder en burgerlijker; soms is er zelfs sprake van gezapigheid en zelfgenoegzaamheid.
De catalogus (ƒ7,50) schetst de achtergronden van de voorstellingen en verklaart onder meer het plot van enkele toneelstukken. Ook is het verband met de 17-de eeuwse schilderkunst en boeklllu-. straties aangetoond. De expositie is tot eind maart, daarna in Kampen (Koornmarktspoort; april); Den Bosch (stichting Gouden Handen, mei); Bolsward (Raadhuis, juni, juli, augustus) en Valkenswaard (Openbare Bibliotheek; september). J.B.K.
Jan Klaaszen of De gewaande dienstmaagd. Prent naar schilderij van Cornelist Troost.
"Schyndeugd". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
De Nieuwe Komedie speelt sinds kort scènes over kernenergie onder de treffende titel „Kernenergie doodt gewoon". Zeven korte scènes die bij elkaar drie kwartier duren. Niet voor theatergebruik, meer voor informatie-bijeenkomsten, protest-middagen e.d. De hele opvoering of een deel ervan kan voor ƒ250 bij het gezelschap besteld worden. Informatie 070-547104, ook voor speeldata. Morgenmiddag om twaalf uur te zien in Amersfoort op de NTVON-markt naast „De Flint"! „Kernenergie doodt gewoon" is op basis van improvisaties ontstaan. Teksten zowel als vormgeving. Er zijn drie spelers (Adriaan Adriaansen, Edgar Danz, Roel Visser) en Hartnut Alberts regisseerde. Door middel van sterk aangezette, op realistische gegevens gebaseerde scènes ontstaat een voorstelling die wordt omschreven als „dolkomisch". Tussendoor wordt heel sec Informatie verstrekt over kernenergie en de gevolgen bij gebruik/misbruik.
Een van de schetsen speelt in een Amsterdams metrostation dat in tijd van nood als schuilkelder dienst moet doen maar waarvan de sleutels op een nader aangegeven adres gehaald moeten worden indien de atoomaanval buiten „diensturen" valt en de deuren gesloten zouden zijn. Een van de voorbeelden die de Nieuwe Komedie geeft van de belachelijkheid van bepaalde voorschriften.
Ook Toneelwerkgroep Proloog heeft een kernenergie-project, „We zijn met af te koelen" (ml. 040--124045). GLTwee eveneens, „Onder hoogspanning" (040-17764) HV
"Kernenergie". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018
SERGE REGGIANI EN JULIETTE GRêCO. Twee oudere „klassieke" Franse chansonniers bezoeken volgende week ons land. Allereerst komt Juliette Gréco, in-
... volgende week hier... middels de vijftig gepasseerd, diehaar zangcarrière ruim dertig Jaar geleden startte op de linkeroever van de Seine in Parijs gesteund door intellectuele beroemdheden als Jean-Paul Sartre en Albert Camus. Als ze een concert geeft, zingt ze altijd enkele oude chansons als een groet aan haar publiek, zoals Les feuilles mortes,, Si tv t'imagines en Paris canaille. Misschien doet ze dat ook in Almelo <27), Tilburg (29) en Arnhem (30). Serge Reggiani (1922) is een van die Franse zangers die aanvankelijk zich alleen richtte op acteren en zich pas rond zijn veertigste op een formidabele manier in het zangwezen stortte onder meer met werk van Boris Vian. Zijn warme, doorleefde stem heeft een bijzonder timbre. Wie deze integere en innemende zanger wil zien optreden kan in Utrecht terecht (muziekcentrum Vredenburg: 28) en in Groningen; waar de 29ste vanaf 12 uur. een dag aan Reggiani wordt gewijd met filmvoorstellingen, video en tenslotte een concert van Reggiani zelf. Sterk aanbevolen. HONGAARS — De matinee op de vrije zaterdag in Amsterdams Concertgebouw is morgen compleet Hongaars. Solisten, Groot Omroepkoor en Radio Filharmonisch Orkest Voeren onder David Zlnman's leiding Bartóks min of meer vertrouwde „Cantata Profana" en praktisch onbekende „Dorpstafrelen" uit. Maar helemaal onalledaags zijn fragmenten uit Kodaly's typisch nationale zangspel „Hary Jónos," waarvan alleen de orkestsuite tot de concertzaal in het Westen doordrong.
BELGISCH — Van de Belgische vioolvirtuoos Eugène Ysaye, die van 1918 tot 1922 dirigent van het Cincinnati Symfonie Orkest (VS) was, voert het Nederlands Kamerorkest morgen in Amsterdam (22 maart in Rotterdam en 23 in Den Haag) het merkwaardige „Exil" voor violen en, altviolen uit. De Poolse dirigent Jerzy Maksymiuk voegt er een suite van de Tsjechi-
sche barokcomponist vi Bartóks grootse DiverOT v toe. En de Israëlische vfj 4 mo Mintz is solist in MOKUM BEAT — vA \ uur in het BOC in r derde Mokum Beat j gint aan te slaan bij publiek. Ditmaal groep^,l, gouden jaren van de b*j * waren. Short 66 (toen % J kende podiumgroep), *U f liams and the Fighting j * Hunters (bekend van 'iWrj J and I* en Jan ' van de HU, toentertijd "J Chris and the ParamouJ1* £ EVERT HEKKEMA '*' de weinige i| landse trompettisten dtejjj t het traditionele bebop-1) spelen. Vanavond j een uitstekende » nist Nico, drummer JohP 5 bassist Arnold DooyeweCi BIM-huis, Oude Schans ['j i sterdam. De Italiaanse avJ \ trompettist Enrico J morgen in datzelfde \ van de bekendste nog VZ ' bop-dxummers. Art Bla*Si zijn „Messengers" morigj half vier te horen in De te Amsterdam.
Juliette Gréco **> PR,TS DBOOG
"Concerten". "Het Parool". Amsterdam, 1981/03/20 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010847359:mpeg21:p018