(ADVERTENTIE) t4e. ht ____-______-_-_-_-____ H 7 r-^t^k"'■■ "' i' ï uiarmantp \Wf *3fêf pullovers 1;4 r .jf=* BI £ charmant geprijsd] \>*k %s%_# J* I 1. pullover van praktisch Terlenka. %*___ \ WYifi P|issé gebreid, dus ideaal voor grotere v*^ Vv-..* ƒ/- /. Wm ' maten, in 10 kleuren, maten 42 t/m 52. | /^N**-™-^ vfj JÊL f \ -~~,2. Leacril pullover,fully-fashioned. y_&^ Xw** \ ;, V*™" ritssluiting achter, in 10 najaarstinten. 3. modieuze pullover van polyester acetaat, in 9 kleuren, maten 40 t/m 48. fjÉTy f é Jm 818 \ 4. pullover in prachtige cashmirette. pf*% _*-*-*'''" T m s - _ f ully-fashioned. keuze uit 7 najaars- J& tinten-maten4ot/ms°- 14.95 l| VERKRIJGBAAR IN 63 WARENHUIZEN VAN VROOM & DREESMANN X^^^J%.
De Volkskrant
- 24-09-1968
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- De Volkskrant
- Datum
- 24-09-1968
- Editie
- Dag
- Uitgever
- NV De Volkskrant
- Plaats van uitgave
- 's-Hertogenbosch
- PPN
- 412869594
- Verschijningsperiode
- 1920-...
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Koninklijke Bibliotheek
- Nummer
- 13358
- Jaargang
- 47
- Toegevoegd in Delpher
- 11-12-2017
Advertentie
Gemeentelijk parkeerbeleid wordt vrijer
(Va» onze correspondent)
DEN HAAG, 21 sept. — Minister Bakker (Verkeer) wil de gemeenten meer armslag geven btf hun parkeerbeleid. Hij zal de gemeentebesturen in staat stellen de maximum parkeerduur op een langere tijd te stellen dan het reglement verkeersregels en -tekens nu toelaat. Daarbij kan worden nagegaan of een naar plaats en tijdstip verschillend prijzensysteem kan bijdragen tot een efficiënter gebruik van parkeermogelijkheden (prijsmechanisch parkeren). Dit staat in de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Op de begroting wordt een miljoen gulden uitgetrokken voor het Luchtvaartmuseum. Dit als bijdrage in de bouw van een museum op het nieuwe Schiphol. Het huidige museum is onbruikbaar geworden. Zonder deze subsidie zouden de stichting Luchtvaartmuseum en een unieke verzameling verloren gaan.
Door Eurocontrol worden voorzieningen getroffen om de capaciteit van het in 1972 in gebruik te nemen verkeersleidingscentrum bij Maastricht zo op te voeren, dat dit op een drukte berekend is, die voor de jaren zeventig wordt verwacht. Het centrum zou aanvankelijk het luchtverkeer boven het Benelux-gebied en Noord-Duitsland regelen. Daardoor is de vestiging van een Eurocontrolecentrum in Luxemburg, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, overbodig geworden. Het centrum bij Maastricht zal werk kunnen bieden aan bijna vierhonderd mensen.
OVERLEG MET MINISTERIE VASTGELOPEN Broodbakkers aangebrand
(Van onze correspondent) DEN HAAG, 24 september DE bakkerswereld reageert heftig op de concentraties en vernieuwing in de detailhandel, waarvan onderminister Van Son van Economische Zaken onlangs heeft gezegd dat ze dringend noodzakelijk zjjn. Het opengooien van branches en de versmelting van typische, geïsoleerde produktie- en verkoopsystemen tot supermarkten en detailhandel met brede keus van waren, gaat gepaard met het openbreken van prijsstelsels.
Volgende week betoging voor minimumprijs
VAN 1 januari af mag brood ook worden verkocht buiten de bakkers om. Dat gebeurt. In een beperkt aantal gevallen ging dit gepaard met prijsverlagingen die variëren van enkele centen tot dubbeltjes. De bakkers hebben dit aan zien komen en hebben anderhalf jaar lang onderhandeld met het ministerie van Economische Zaken over een mininiumprijs voor brood. Vorige maand liep dit overleg definitief vast. Bakkers en ministerie konden geen bodemprijs vinden, waarover ze het samen eens waren.
Er is een aantal factoren waardoor de bakkersstand onder druk komt te staan. Daar is eerst de gestage daling van het broodverbruik. De snelheid hiervan is vrijwel recht evenredig met de toeneming van de welvaart. Deze ontwikkeling heeft — samen met een aanwezige overcapaciteit aan bakkers — geleid tot een zeer drastische sanering van het aantal bakkers. Na de oorlog meer dan een halvering.
SANERING
Terwille van deze zelfsanering besloot de overheid voor vijf jaar — ~- 1963 tot en met 1967 — de ver- Koop vc. vrijwel uitsluitend toe te staan aan bakkers. In die tijd kwam de parallellisering goed op gang. Dit is het verschijnsel, dat een winkelier ook artikelen gaat verkopen die oorspronkelijk buiten zijn terrein lagen. Zoals de kruidenier die ook boeken verkoopt. Dit leidt automatisch tot een sanering in de detailhandel, waarbij de zwakke broeders het eerst uit moeten stappen. De overheid tracht deze sanering — die ook op andere gronden onafwendbaar is — te begeleiden met financiële regelingen.
De bakkerswereld, die zich in redelijke rust zelf -kon saneren, kreeg dit jaar ineens in sterke mate te maken met de versmelting van branohes. Brood is duidelijk een artikel dat zich leent tot verkoop in andere winkels, speciaal supermarkten die de huisvrouw in staat stellen om op één adres vrijwel al haar inkopen op 't gebied van levensmiddelen te doen. Brood is een volksvoedsel, hoewel de betekenis ervan geleidelijk afneemt. Daarom heeft de overheid altijd de prijs ervan beheerst in die zin, dat voorgeschreven wordt hoeveel een brood hoogstens mag kosten. Regelmatig vindt overleg plaats tussen bakkers en overheid over prijsverhogingen, waarbij met tienden van centen wordt gerekend.
Naar beneden is geen minimumprijs voorgeschreven. De overheid doet niets als iemand brood gratis uitdeelt. Afgezien van enkele lokale broodoorlogjes is er nimmer sprake geweest van beduidende prijsafwijkingen naar beneden. Totdat dit jaar de supermarkten op volle _rae__ in de broodmarkt sprongen. Bekend __ de ruzie begin dit jaar tussen De Gruyter en de Rijswijkse broodfabriek Sitos, waarbij de laatste de levering van brood stopte toen De Gruyter weigerde een prijsverlaging van vijf cent te laten vervallen. De overheid dwong toen Sitos weer te leveren ook al berekende De Gruyter een lagere verkoopprijs.
Dit is een geval van gering prijsverschil. Er waren ook „prijsbrekers" die bijna twintig cent lieten vallen. Hoe kan dat? In een supermarkt betekent brood op de totale omzet nauwelijks iets. Voor de huisvrouw is goedkoop brood wél belangrijk. Een supermarkt kan bij wijze van spreken brood verkopen te gen inkoopsprijs. Zij gebruikt brood dan als lokmiddel om de huisvrouw in de winkel te krijgen. Allicht koopt zij dan in een moeite door andere artikelen, waar de supermarkten wèl winst op maken. Een bakker, voor wie brood het grootste deel van de omzet vormt, kan zich zoiets niet permitteren.
CONSUMENTEN
1 De consumentenorganisaties krijgen alle steun van het ministerie. Zij stellen zich op het standpunt dat artikelen in het algemeen zo goedkoop mogelijk moeten kunnen zijn. Afhankelijk van doelmatigheid van een winkelier. Zij zijn tegen stuntprijzen, waarbij brood of andere artikelen zonder winst of met verlies worden aangeboden om de klant de winkel binnen te lokken. De consumentenorganisaties menen dat de verkoopprijs gebaseerd moet zijn op de kostprijs plus een redelijke marge. En aangezien de kosten voor de ene ondernemer anders liggen dan voor de andere, is een prijsverschil logisch en volkomen aanvaardbaar.
Het ministerie vindt dat minimumprijzen pas gerechtvaardigd zijn als het voortbestaan van de bakkersstand als zodanig in de knel komt en als een behoorlijke verkoopvoorziening voor de consument in gevaar komt. De bakkers willen meer waarborgen, een hogere bodem in de prijs.
Nu het overleg met het ministerie is vastgelopen willen de bakkers de zaak naar buiten brengen en via de politieke partijen hun zin trachten te krijgen. Aanstaande woensdag houden zij in Arnhem een protestbijeenkomst.
HARRY VAN SEUMEREN
Konijnenziekte dreigt in Groningen
(Van onze correspondent) STADSKANAAL, 23 sept. — De konijne—ziekte — myxomatose — heeft in het Drents-Groningse grensgebied talrijke slachtoffers gemaakt Niet alleen wilde konijnen, maar ook die van fokkers zijn sterk aangetast.
In de omgeving van Borger zijn de konijnen van liefhebbers ingeënt. Ook in Stadskanaal zijn verschillende gevallen geconstateerd.
BEPERKTE INVESTERINGE Verlies NS dit jaa weer 165 miljoe Zeventig miljoen van overheid gevraagd
(Van onze correspondent) DEN HAAG, 24 sept. — Voor zover nu is te overzien zullen de Nederlandse Spoorwegen in 1969, evenals dit jaar, een verlies van tenminste 165 miljoen gulden lijden. Dit staat in de begroting van Verkeer en Waterstaat. Hierin wordt een bedrag van zeventig miljoen gevraagd als bijdrage aan de NS in verband met de overneming van bedrijfsvreemde lasten. Aan de hand van een binnenkort gereedkomend onderzoek naar de kostensplitsing zal de definitieve tegemoetkoming aan de NS voor deze lasten worden berekend. Het verlies brengt met zich, dat de NS ook het volgend jaar met een beperkt investeringsprogramma zullen moeten volstaan. In 1969 krijgen de NS de beschikking over acht nieuwe tweewagenstellen ter vervanging van reizigersmaterieel uit de jaren '36-'4O. In totaal hebben de NS 31 nieuwe wagenstellen besteld. De rest zal voor de zomerdienst van 1970 beschikbaar komen. In 1969 zal het totaal aantal zitplaatsen ongeveer 113.000 bedragen. Ter verhoging van de efficiency zullen in de rangeerdienst van de goederenvervoersector radiografisch bestuurde locomotieven worden gebruikt. Vorige maand kwamen de eerste twee van deze locomotieven in dienst.
Nieuw station
Het volgend jaar zal ook begonnen worden met de bouw van het nieuwe station Bezuidenhout in Den Haag. Dit vervangt het station Staatsspoor. De voetgangerstraverse over het station in Utrecht zal in 1969 vrijwel gereed zijn.
Modernisering van de beveiliging krijgt het volgend jaar de aandacht. De baanvakken Almelo-Hengelo-Enschede-Oldenzaal en Arnhem-Zutphen zullen van automatische blokstelsel en centrale verkeersleiding worden voorzien. Ook zal de temperatuur voor de automatische treinbeïnvloeding
(ATB) gereed komen. De deze apparatuur op het burg-Boxtel-Eindhoven komt T jaar klaar. Het is mogelijk dat door r_H veling 22 openbare en 60 Par°| overwegen worden opgeheyeJi| moedelijk zullen bij ruim vijföl wegen automatische knippeJH stallaties worden geplaatst, tjM 45 voor rekening van het rijMl schatting dertig overwegen 'm van automatische halve over» men voorzien. De NS hopen dat in 1969 «J over het Amsterdam-Rij nkaijl Utrecht, die op kosten van meente wordt gebouwd, in *m kan worden genomen. Vo|| wordt dat ook kan worden bWj met de bouw van een nieu*ei over het Schelde-Rijnkanaal in Roosendaal-Vlissingen. Verder zullen in de komend6 gereed komen: viaducten bi.H Venray, Rodenrijs en in "A 's-Heerarendskerke-Goes; tunOj [ Utrecht (tweede Leidseveertun"! Waddinxveen (Prins Willem-AJ dertunnel) en onderdoorgang Dedemsvaart (provinciale we» Groningen (Oosterhamriklaart): NS hopen 130 kilometer y°J spoor te leggen, waardoor cil* kwart van het reizigersnet rfi spoor zal zijn uitgerust.
Fabriek failliet; 40 man zonder werk
(Van onze correspondent) ZIERIKZEE, 24 sept. — De el«j nische fabriek W. Hagen zal (woensdag) haar faillisement »*. gen. De veertig werknemers z'? middels Ingeschreven bij het af" bureau te Zierikzee. Hun wee". maandsalarissen zullen nog O 0" worden uitbetaald. De onderhandelingen iTiet.j Haagse zakenman over overig van de fabriek zijn op niets al". pen. De eigenaar van het drijf, de heer W. Hagen, is eind *J week, na een jaar lang ziekbed, " den.
BESCHERMING
Deze concurrentie dwong de bakkerij tot tegenmaatregelen. Zij vroeg de overheid een bescherming in de vorm van een wettelijk voorgeschreven minimumprijs. Die wil de regering wel geven, maar het grote geschil gaat over het niveau van deze prijsbodem. Aanvankelijk schreeuwden de bakkers moord en brand bij een prijsverschil van enkele centen. De Bakkerijstichting, behartiger van de belangen van bakkers en broodfabrieken, adviseerde vorig jaar de broodfabrieken geen brood te leveren aan supermarkten en dergelijke als de winkelprijs beneden de maximumprijs zou liggen. Dat kostte een veroordeling door de Haagse politierechter, maar later volgde een vrijspraak door het gerechtshof.
„BRANDSPUIT"
In de maandenlange discussies zijn de scherpe kantjes wat verdwenen. De Bakkerij stichting is afgestapt van haar eis om een landelijke minimumprijs. Het standpunt is nu, dat er een mogelijkheid moet zijn om plaatselijk en tijdelijk te kunnen ingrijpen als ergens brood tegen heel lage prijs wordt verkocht, een zogenaamde „brandspuitregeling". Economische Zaken is daar huiverig voor, zoals bleek uit de weigering om een desbetreffende verordening van het produktschap voor granen goed te keuren.
Het standpunt van het ministerie is, dat zo veel mogelijk vrijheid in de prijzen moet zijn, binnen redelijke grenzen. In dat verband zou het ministerie een prijsverschil van 13 cent nog redelijk achten, maar de bakkers vinden acht cent al meer dan genoeg.
De meeste bakkers zijn in elk geval zover gekomen, dat zij accepteren dat sommige detaillisten nu eenmaal goedkoper kunnen werken door een doelmatige bedrijfvoering en door de mogelijkheid grote partijen te kunnen inkopen. Enig prijsverschil als gevolg daarvan aanvaarden zij.
Uitslag Wibo-zesdaagse (2)
Confrontatie! TROOSTPRIJS: (Boek) voor G. E. Kaspers, Steenbokstraat 50, IJmui___
Financiële steun voor bedrijven streekvervoer
(Van onze correspondent) DEN HAAG, 24 sept. — Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft drie miljoen gulden uitgetrokken voor streekvervoerbedrijven, die financieel niet in staat zijn een redelijk verzorgingsniveau te handhaven. Voor de stedelijke vervoersbedrijven is evenals vorig jaar, een bedrag van dertig miljoen gereserveerd.
Dé financiële positie van de streekvervoerbedrijven wordt steeds slechter. Het reizigersvervoer is de laatste jaren afgenomen door de sterke groei van het aantal auto's en bromfietsen. Daar staat tegenover dat de bedrijfskosten stijgen. In veel gevallen durven de bedrijven geen tariefsverhogingen meer aan uit vrees dat nog minder reizigers van de diensten gebruik zullen maken. Een aantal ondernemingen lijdt al verlies.
Het gevolg is, dat het verzorgingsniveau daalt, omdat ter bestrijding van de kosten, met grotere tussenpozen wordt gereden of routes worden ingekort. Door financiële steun hoopt de overheid dit zo veel mogelijk tegen te gaan. Bedrijven, die voor deze subsidie in aanmerking willen komen, zullen worden doorgelicht. Bekeken wordt of een efficiënter beleid of samenwerking met andere bedrijven oplossing kan brengen.
Russisch antwoord aan vakcentrales
(Van onze correspondent)
UTRECHT, 24 sept. — „Beste broeders. Uw organisatie heeft een resolutie aangenomen, die betrekking heeft op de gebeurtenissen in Tsjechoslowakije. Wij betreuren het bijzonder, dat de resolutie kennelijk tot stand is gekomen als resultaat van een eenzijdige informatie."
Dat schrijft de president van de Russische vakcentrale, de heer A. Shepelin in antwoord op het telegram van het overlegorgaan van de drie vakcentrales aan de Russische vakbeweging. In dit telegram, onmiddellijk na de inval in Tsjechoslowakije verstuurd, vroegen de vakcentrales de Russische vakbeweging er bij hun regering op aan te dringen het Tsjechische volk zijn vrijheid terug te geven.
In een nota aan het NKV heeft de Russische vakbeweging dezer dagen laten weten, dat de imperialisten een contra-revolutie voorbereidden in Tsjechoslowakije. Het verschil met Hongarije is volgens de Russische vakbeweging, dat in Tsjechoslowakije de „contra-revolutionairen" machinegeweren, kogels en kanonnen vervangen hebben door demagogie en valse voorlichting via massamedia.