Poor onze sociaal-economische redactie DEN HAAG, 23 feb. — Er komt geen parlementaire enquête naar de ondergang van het RSV-concern, nu het CDA gisteren heeft besloten dat het hiervoor een bijzondere Kamercommissie wil aanwijzen. Eerder al liet de VVD weten tegen het 'zware middel' van een enquête te zijn.
VVD-woordvoerder Jacobse neemt echter ook afstand van het CDA-voorstel. Een kamercommissie die ad hoe wordt ingesteld en behalve uit Kamerleden ook uit externe deskundigen zal bestaan vindt de VVD te omslachtig. Jacobse vindt dat een commissie externe deskundigen, ingesteld door de Kamer, moet gaan onder-, zoeken hoe RSV is omgesprongen met de vele honderden miljoen overheidssteun. In zo'n commmissie horen geen Kamerleden te zitten, vindt Jacobse. Ook de Algemene Rekenkamer moet niet bij dit onderzoek worden betrokken. De VVD-fractie vindt echter wel dat, wanneer blijkt dat verschillende getuigenverklaringen elkaar lijnrecht tegenspreken of wanneer getuigen weigeren te verschijnen, er alsnog kan worden
besloten een parlementaire enquête in te stellen. De oppositiepartijen in de Kamer blijven erbij dat er een enquête moet komen. De PvdA wijst een andere vorm van onderzoek niet bij voorbaat af. D'66 wel. Mocht de Kamer besluiten dat er geen parlementaire enquête komt dan vindt deze oppositiepartij dat er in het geheel geen onderzoek moet komen. Onvoldoende deskundigheid bij Kamerleden en gebrek aan tijd impliceren dat een 'gewoon' onderzoek bij voorbaat tot mislukken is gedoemd, aldus D'66. Spoed Minister Van Aardenne (economische zaken) heeft gisteren tijdens een mondeling overleg met de kamercommissie voor economische zaken op spoed aangedrongen bij de bewindvoerders van RSV. Met de ontmanteling van het bedrijf is grote haast geboden, aldus de minister. Met name die bedrijven die nu een boedelkrediet hebben ontvangen zullen snel van het concern moeten worden losgekoppeld. Zij kunnen niet meer reke n en op nieuwe overheidssteun. De minister blijft bij zijn weigering een boedelkrediet te geven aan de Gieterij Middelburg, Thomassen Amsterdam, de Machinefabriek Breda en Verolme Elektra. Voor deze RSV-bedrijven ziet de regering geen enkel toekomstperspectief. Om de snelheid van het werk van de twee bewindvoerders te bevorderen heeft de rechtbank vandaag C. B. van de Panne benoemd als derde bewindvoerder. Hij was tot vorig jaar oktober voorzitter van de raad van bestuur van de NKF-groep, een volledige dochter van Philips. Van Aardenne herhaalde gisteren nogmaals dat het kabinet de Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) in Vlissingen niet zal opsplitsen. De KMS zal in afgeslankte vorm worden voortgezet.
"Kamer tegen enquête naar gedrag RSV". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
BREDA, 23 feb. — Als de machinefabriek Breda (MFB) nog zes miljoen gulden weet te krijgen kan deze in surséance van betaling verkerende RSV-dochter, in afgeslankte vorm, blijven voortbestaan. De afslanking zal in elk geval ontslag voor tweehonderd van de 680 werknemers inhouden. Directeur F. Smit heeft dat bekendgemaakt na overleg met de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM), de provincie Noord-Brabant en de gemeente Breda. De MFB heeft zelf mogelijkheden door middel van refinanciering zes miljoen gulden op tafel te leggen, maar heeft nog een even hoog bedrag nodig om haar plan zelfstandig voort te gaan te verwezenlijken. Het bedrijf gokt daarbij op steun van de BOM. Voorwaarde voor het voortbestaan is wel, dat RSV niet te veel schulden gaat afwentelen op het faillissement van de Bredase machinefabriek, aldus de directie.
"Reddingsplan in Breda voor RSV-bedrijf". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
Door een onzer redacteuren DEN HAAG, 23 feb. — De gemeenten krijgen meer armslag bij het voeren van een actief beleid ter bevordering van de werkgelegenheid. De beperkende richtlijnen die thans door de provincies (moeten) worden gehanteerd bij de controle op de gemeenten, worden verruimd. Het kabinet is namelijk voorlopig akkoord gegaan met voorstellen van een werkgroep dienaangaande. De werkgroep, waarin ook de VNG vertegenwoordigd was, heeft voorgesteld dat gemeenten in bepaalde gevallen financiële steun mogen geven aan bedrijven, indien daarmee werkgelegenheid wordt geschapen. Ook krijgen zij meer speelruimte voor een actiever beleid bij huur, huurkoop en koop van bedrijfspanden. Randvoorwaarden zijn dat het beleid van provincie en/of rijk niet wordt doorkruist en dat de concurrentieverhoudingen niet verstoord worden. Ook moeten de financiële risico's van de gemeenten beperkt blijven. Tot nu toe was het de gemeenten vrijwel onmogelijk steun te verlenen aan bedrijven in de vorm van verhuur en verkoop van gebouwen in verband met de financiële risico's. Het verlenen van bijzondere faciliteiten en het stichten van industriegebouwen werd vrijwel niet toegestaan. De verslechterende economische situatie bezorgden de provincies en gemeenten steeds meer problemen bij het hanteren van die richtlijnen.
"Meer armslag voor gemeenten bij bestrijding werkloosheid". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
DEN HAAG, 23 feb. Volgens voorlopige gegevens van het Centraal bureau voor de statistiek werd er in 1982 voor 167,1 miljard gulden ingevoerd en voor 176,9 miljard uitgevoerd. Het overschot op de handelsbalans is hierdoor op 9,8 miljard gulden gekomen. Naar waarde is de invoer in 1982 ten opzichte van 1981 met 1,9 procent gestegen; de uitvoer steeg met 3,6 procent. Aan de sterke stijgingen uit de afgelopen jaren lijkt een einde te zijn gekomen. In 1981 steeg de waarde van de export ten opzichte van 1980
nog met 16,1 procent; voor de import was het stijgingspercentage 7,7. Het overschot op de handelsbalans is in 1982 3 miljard groter dan in 1981 toen dit nog 6,8 miljard bedroeg. In 1980 gaf deze balans nog een tekort te zien: er werd toen voor 5,3 miljard meer ingevoerd dan geëxporteerd. De gehele Tweede Kamer wil dat de regering zich in internationale instellingen met kracht inzet voor de totstandkoming van een produktencode voor de export. Deze moet informatie over mogelijke schadelijke gevolgen van produkten voor gezondheid en milieu bevatten, uitgaande van de normen voor veiligheid en kwaliteit zoals die in Nederland gelden.
"Stijging van export ten einde". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
WASHINGTON, 23 feb. — De regering Reagan wil een vorm van exportsubsidie afschaffen die volgens de Gatt, de Algemene overeenkomst inzake tarieven en handel, in strijd met de regels voor de internationale handel is. De Amerikaanse handelsvertegenwoordiger, Bill Broek, heeft dit gisteren meegedeeld. Het gaat om de opheffing van de zogeheten Disc's, de Domestic International Sales Corporations. Deze buitenlandse dochterondernemingen van Amerikaanse bedrijven diespeciaal voor de export zijn opgericht, komen wat hun zaken in het buitenland betreft in aanmerking voor belangrijke fiscale voordelen. De Gatt beschouwt dat als een ongeoorloofde vorm van exportsubsidiëring. Zij heeft die uitspraak gedaan na een klacht van de Europese Gemeenschap waarover jarenlang is geharreward. Volgens ambtenaren in Washington
is nu een andere vorm van fiscale tegemoetkoming bedacht die niet op bezwaren van de Gatt zal stuiten maar toch een verbetering van de concurrentiepositie van de exportindustrie in de VS betekent. Het zal neerkomen op een verlaging van de gezamenlijke belastingaanslag van een Amerikaanse onderneming en haar buitenlandse dochter met ongeveer twintig procent, aldus de zegslieden in Washington. Dat was ook ongeveer het voordeel dat een Disc opleverde. Als voorwaarde zal gelden dat de buitenlandse activiteiten een groot deel van de totale omzet uitmaken. De regels van het Disc-systeem waren zo vaag dat er alleen maar op papier een buitenlandse dochteronderneming behoefde te worden opgericht om voor het belastingvoordeel in aanmerking te komen. Zij hoefde niet eens een kantoor in een ander land te hebben. (Reuter)
"Reagan trekt deel exportsubsidies in". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
DEN HAAG, 23 febr. — In 1982 is het aantal mensen dat een uitkering krachtens de WWV (wet werkloosheidsvoorziening) of RWW (rijksgroepsregeling werkloze werknemers) kreeg toegenomen met gemiddeld 140.000, terwijl dat aantal met een uitkering
krachtens de WW (werkloosheidswet) met gemiddeld 20.000 toenam. Deze ontwikkeling weerspiegelt de toenemende betekenis van de langdurige werkloosheid binnen het totaal der werkloosheid, aldus het ministerie van Economische zaken. Uit CBS-gegevens blijkt dat het totaal aantal mensen met een werkloosheidsuitkering in 1982 gemiddeld 530.000 bedroeg. Dat is gemiddeld 160.000 meer dan in 1981. Eind december 1982 was het totale aantal mensen dat een werkloosheidsuitkering ontving 621.000, ook 160.000 meer dan december het jaar daarvoor. Opvallend is, aldus het ministerie, dat in december 1982 zich bij de WW met 21.000 de grootste stijging voordeed terwijl de stijging van WWV en RWW samen 15.000 bedroeg. Dit wijst op een relatief sterke instroom van nieuwe werklozen. Ten dele is dit een seizoenverschijnsel, want hetzelfde deed zich onder meer ook in december 1981 voor, aldus het ministerie.
"Lange werkloosheid neemt sterk toe". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
Melina Mercouri, voormalig actrice en tegenwoordig Griekenlands minister van cultuur begroet de Russische premier Nikolai Tichonof bij de Akropolis in Athene. Griekenland en Rusland sloten gisteren een samenwerkingsakkoord (foto UPI)
"Melina Mercouri begroet Russische premier". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
CARACAS, 23 febr. — De regering van Venezuela heeft gisteren controle op buitenlands geld ingesteld in een poging om de uitvoer van deviezen uit het land te stoppen. De Venezolaanse minister van financiën, Arturo Sosa, maakte de maatregel bekend na een vergadering van vele uren met president Luis Herrera Campins en andere leden van de presidentiële raad van ministers. De actie komt na de opschorting van de handel in buitenlandse valuta die Venezuela afgelopen zondag afkondigde en die tot vandaag duurt. De afgelopen drie weken zijn de internationale reserves van dit Latijns-Amerikaanse olieland gedaald van 9,5 miljard dollar begin februari tot 8,7 miljard dollar afgelopen vrijdag. Venezuela heeft een buitenlandse schuld van 20 miljard dollar. Het land is voor zeventig procent van zijn inkomsten afhankelijk van olie.
"Venezuela stopt uitvoer van deviezen". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
ATHENE, 23 feb. — Griekenland en de Sovjet-Unie hebben een overeenkomst gesloten voor verbetering van hun economische betrekkingen.
Het akkoord, dat een looptijd heeft van tien jaar, is gisteren in Athene ondertekend na twee dagen van besprekingen tussen de Griekse premier Papandreou en zijn Sovjet-collega Tichonov. De overeenkomst voorziet onder meer in samenwerking bij de bouw van een fabriek van aluminiumoxyde in Griekenland. De grondstof, bauxiet, wordt in Griekenland gewonnen. De fabriek krijgt een produktiecapaciteit van 600.000 ton per jaar. Welk deel van de produktie naar de SovjetUnie zal worden geëxportéerd is nog niet vastgesteld. Op deze kwestie liepen de onderhandelingen van vier jaar geleden stuk. De. Sovjet-Unie zal Griekenland helpen met de bouw van waterkrachtcentrales en thermische centrales en met de modernisering van het Griekse spoorwegnet. Er wordt ook samengewerkt bij de verlenging van een pijpleiding van de Sovjet-Unie naar Bulgarije tot op Grieks grondgebied om Griekenland in staat te stellen aardgas uit de Sovjet-Unie te importeren. Verder krijgt Griekenland hulp bij de aanleg van irrigatiewerken
en de bouw van graansilo's alsmede bij de bouw van levensmiddelenfabrieken en fabrieken voor de verwerking van landbouwafval tot veevoeder. Het akkoord heeft ook betrekking op de handel tussen de twee landen, onder meer in machines, olie en olieprodukten uit de Sovjet-Unie en aluminium, aluminiumprodukten, marmer, cement, verbruiksgoederen, katoen, citrusfruit, olijfolie en vruchtensap in blik uit Griekenland. (Reuter)
"Economische overeenkomst Athene-Moskou". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
DELFT, 23 febr. — Gist-Brocades in Delft en vertegenwoordigers van de industriebond FNV, het CNV, de Unie BLHP en de Nederlandse centrale voor hoger personeel zijn in een tweede caoonderhandelingsronde niet tot overeenstemming gekomen. De partijen zijn het over vrijwel alle punten oneens. Op 16 maart worden de onderhandelingen voortgezet. Volgens woordvoerder ir. W. de Witte van Gist-Brocades, waar drieduizend mensen werkzaam zijn, stelt het bedrijf voor nogmaals te bezien welke openingen voor werkgelegenheid kunnen worden gevonden bij inlevering van ruim twee procent prijscompensatie. Voor 1983 wil het be-drijf drie roostervrije dagen invoeren, Voorts wil Gist-Brocades de pensioengerechtigde leeftijd van 65 naar 63 jaar terugbrengen, terwijl de vut-regeling kan worden toegepast bij 62 jaar. Ter bestrijding van de jeugdwerkloosheid wil Gist-Brocades 25 leerlingenplaatsen garanderen voor twee jaar. Voorts wil de onderneming onderzoeken en stimuleren hoe meer functies in deeltijd kunnen worden vervuld. Het is ook zeker de bedoeling dat de door pensionering en vervroegde uittreding vrijgekomen arbeidsplaatsen worden ingevuld.
"Cao-gesprek Gist mislukt". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
Thomson-Brandt. De geconsolideerde omzet van het Franse elektronische concern ThomsonBrandt is het afgelopen jaar met 9,6 procent gestegen tot 46,5 miljard frank (ruim achttien miljard gulden). De geconsolideerde omzet van de tot het staatsconcern behorende Thomson-CSF nam met ongeveer zeven procent toe tot 26,8 miljard frank (10,4 miljard gulden).
"Thomson-Brandt. De geconsolideerde". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
WE CURSUSSEN LEIDT. LIJDT VAAK HEEL WAT AF. De taak van een cursusleider is bijzonder inspannend en vereist een maximale inzet. Hij wordt liever niet geconfronteerd met vervelende elementen die z'n concentra tie verstoren. Zoals cursisten die te laat of allesbehalve fit verschijnen.Of organisatorische miskleunen, zoals rond zingende geluidsinstallaties of haperende filmapparatuur. Wie af wil van dergelijke ergernissen komt vanzelf terecht bij Kongrescentrum Koningshof in Veldhoven. Geen bungalowpark of hotel dat probeert in stille tijden wat extra's te verdienen, maar een speciaal opgezet s centrum voor cursussen, seminars, kongressen en vergaderingen. Een centrum met een alles-onder-één-dak principe, waardoor saamhorigheid en concentratie onder de cursisten volledig blijven bewaard. De faciliteiten. Koningshof is uniek door z'n optimale faciliteiten. Zoals de ruime keuze in grote en kleine vergaderzalen (6 tot 600 pers.). De audio- en video-equipment. De prima hotelaccommodatie. De diverse gezellige bars. De voortreffelijke, snelwerkende keuken. De vele vormen van recreatie, waaronder tennis, biljart en midgetgolf. Het schitterende, 32 ha metende bos rondom. De prij sstellin g. En bovendien een zeer scherpe prijsstelling, die de cursusleider garandeert dat hij, ook bij bevriezing van z'n budget, de kwaliteit van zijn cursus onverminderd kan handhaven. Kan een cursusleider zich vandaag iets beters wensen? % Kongreshot . gelegen in een oase van rust en natuurschoon aan de rand van de Brabantse Kempen .. Koningshof Veldhoven el en Vergadercentrum Kongrescentrum Koningshof verlost u van alle kopzorgKoni/igshof, Postbus 140, 5500 AC Veldhoven. Telefoon (040) 53 74 75. Telex 59278.
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013
De kranten staan ineens vol over deregulering. Een jaar geleden hoorde je er nog (bijna) niemand over, maar nu is deregulering het nieuwe toverwoord. Deregulering moet, want het is goed voor onze economie. Waar de nieuwe mode vandaan komt is wel na te gaan. In 1980 voerde presidentskandidaat Reagan een campagne op een economisch programma, dat aan de toen opkomende 'supply-side' beweging was ontleend. 'Supply-side economics', in Nederland aanbodeconomie genoemd, is een economisch-politieke denkrichting die de eco' nomie wil stimuleren via microeconomische maatregelen. Dat wil zeggen, via maatregelen die direct ingrijpen op het handelen van producenten, consumenten, investeerders en spaarders. Aanbodeconomen verwerpen de gedachte dat macro-economische stimulering (bijv. via extra woningbouw, of meer banen bij de overheid) nu erg zinvol zou zijn. Belastingverlaging en deregulering vormen hoofdmoten van het aanbodeconomisch programma. Regulering is ook een vorm van belastingheffing. Het kost een bedrijf dat wil investeren tijd en geld om aan alle bestaande wettelijke bepalingen (bouw, ruimtelijke ordening, milieubescherming, arbeidsomstandigheden) te voldoen. Alleen al de directe kosten van bijv. een Hinderwetvergunning (de leges) kunnen in de duizenden guldens lopen. Minder, eenvoudiger en goedkopere vergunningen en andere wettelijke voorschriften betekenen voor een onderneming een geweldige lastenverlichting. In die zin is deregulering een micro-economische stimulans. De dereguleringsgolf is begin 1982 vanuit de Verenigde Staten naar ons land komen overwaaien. Het Verbond van Nelderlandse ondernemingen (VNO) wijdde er in mei een congres aan. Vanaf februari was een ambtelijke Heroverwegingswerkgroep al met voorstellen
voor deregulering bezig. Maar het werd pas menens toen het kabinet-Lubbers actieve deregulering in zijn regeringsverklaring van november opnam. Er zijn nu verschillende stuurgroepen, commissies en ambtelijke werkgroepen ingesteld die voorstellen moeten gaan doen over het wegnemen van de belemmeringen die het bedrijfsleven ondervndt van de bestaande wettelijke bepalingen. Voor de relativerende toeschouwer is het altijd aardig om te zien hoe iets van de ene op de andere dag nieuws kan worden en de discussie op de opiniepagina's van de kranten kan gaan beheersen. Een tijdlang maakt iedereen zich druk over het financieringstekort, of over het inkomensplaatje; dan gaat dat weer over en komt er wat anders. De onderwerpen zijn zelden nieuw, aan insiders allang bekend, maar plotseling komen ze aan de oppervlakte drijven en wordt het grote publiek ermee bekend gemaakt. Met deregulering is het ook zo. Al in de troonrede van 17 september 1974 (kabinet-Den Uyl) kondigde het staatshoofd aan dat de 'knelpunten van procedurele aard, welke de voortgang van overheids- en particuliere investeringen belemmeren, zullen worden weggenomen'. Dat was dus ruim acht jaar geleden, toen nog niemand van deregulering had gehoord. In de Nota selectieve groei van 1976 werd ruime aandacht besteed aan de bezwaren van het bedrijfsleven tegen de bestaande vergunningenprocedures. Recenter, maar vóór de dereguleringsgolf, stelde minister Wiegel een commissie in die voorstellen moest gaan doen omtrent de coördinatie van het vergunningenbeleid. Het probleem van de te omvangrijke regulering bestaat dus al een tijd. Het is alleen triest om te constateren dat het tussen 1974 en nu niet veel verder is gekomen dat het signaleren van dat probleem. De knelpunten bestaan nog steeds,
maar gedereguleerd is er nog niets. Of het nu zover zal komen moet nog maar worden afgewacht. Voorstanders van deregulering kunnen hoop putten uit (a) de slagvaardigheid van het kabinet-Lubbers dat het reguleringsprobleem op een breed front heeft aangepakt; (b) de economische omstandigheden die te slecht zijn om omslachtige vergunningenprocedures alleen maar als een ongemak te beschouwen; (c) de zich wijzigende houding over de rol van de ondernemer in onze samenleving. Maar hier staat wel het een en ander tegenover. Het vereenvoudigen, verminderen en zeker het afschaffen van wettelijke bepalingen is iets waar ambtenaren en politici van de groeigeneratie weinig of helemaal geen ervaring mee hebben. Het druist in tegen de gedachte dat regelingen zo grondig, precies en gedetailleerd mogelijk moeten zijn en aan elke belanghebbende maatschappelijke groepering optimale rechtszekerheid moeten bieden. Deregulering is niet alleen maar een technisch-juridisch probleem, het is vooral ook een mentaal probleem. Het vereist van de kant van ambtenaren een wat minder bureaucratische, en een wat meer marktgerichte gezindheid. Van parlementariërs vraagt het dat niet uitsluitend rechtvaardigheidsoverwegingen in de besluitvorming moeten meetellen. Voorlopig zou het al heel wat zijn als de vergunningenprocedures ingekort zouden worden. Met de meeste wetgeving zelf kan het bedrijfsleven wel leven, maar de lange duur van de procedures blijkt steeds de grootste belemmering te zijn. Het verkorten van de termijnen zou niet op principiële bezwaren behoeven te stuiten. Toch is het dan een teken aan de wand dat ook op dit, allang als knelpunt ervaren onderdeel van de regelgeving, niet al eerder resultaten zijn geboekt. Ik moet het dus allemaal nog
"Van Duijn over deregulering". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1983/02/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000027950:mpeg21:p013