Door LISETTE LEWIN AMSTERDAM, 1 juni — Een electronische zuil in het Veiligheidsinstituut aan de Amsterdamse Hobbemakade geeft met lichtjes aan dat er statistisch elke twee seconden (op werkdagen) een bedrijfsongeluk gebeurt. Om de vier uur en 12 minuten is dat een ongeval met dodelijke afloop. Elke 34 seconden krijgt iemand in een bedrijf een ongeluk waardoor hij drie of meer dagen niet op zijn werk kan verschijnen. In dit Instituut krijgen woensdag de eerste 13 Hogere Veiligheidskundigen van Nederland hun diploma. Een jaar lang hebben zij zich gewijd aan de studie van het voorkomen van ongelukken in bedrijven. Veiligheidskundige is nu een vak. „Het gaat in de eerste plaats om het voorkomen van ongelukken, maar de milieubescherming mag er niet buiten blijven vindt de begeleider van de eind 1969 opgerichte cursus, de heer H. Werkhoven. Dit laatste belangrijke vak milieu (lucht- water-
en bodem-verontreiniging) is onderdeel van de cursus, als ook het klimaat binnen het bedrijf. Licht, kleur, lawaai en afzuiging van dampen en gassen. Opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen. Bij volgende cursussen is het de bedoeling nog wat meer aandacht te schenken aan overlast die fabrieken kunnen veroorzaken. De afgestudeerden hebben zich onder leiding van 40 docenten verder nog verdiept in alle aspecten van de wetgeving die met veiligheid en arbeid te maken hebben, inrichting van fabrieken en werkplaatsen, met bedrijfsorganisatie, statistiek en ergonomie. Dit laatste legt de heer Werkhoven uit is een combinatie van factoren gericht op de afstemming mens en machine". Een afgestudeerde cursist, de heer H. van der Kam, verduidelijkt: „Een typiste moet op een stoel zitten die goed is afgesteld op de schrijfmachine om geen rugklachten te krijgen". Hij vindt dat hij „het niet cadeau heeft gekregen" maar hij en zijn medecursisten zijn verzekerd van een verantwoordelijke en aardig betaalde baan. In Nederland werken 500 veiligheidsfunctionarissen, onder wie 15 academici zoals chemici en ingenieurs en 150 HTS-ers. Anderen zijn van onder af „opgeklommen";
ervaren metaalbewerkers en dergelijke. Het is voor het eerst dat de materie, zo niet een wetenschap dan toch een bepaald kennis-gebied wordt zegt de heer Werkhoven. Voor de nieuwe cursus waren er 35 aanmeldingen, waarvan meer dan de helft moest afvallen. De heer Werkhoven zou graag drie cursussen per jaar geven, geeft toe dat het aantal afgestudeerden op de gloeiende plaat van het Nederlandse bedrijfsleven, maar een kleine druppel is. Kosten van de cursus 3500 gulden, betaald door het bedrijf, dat daarbij nog de extra kosten heeft dat het een goed betaalde kracht minstens een dag per week moet missen, plus twintig dagen dat hij stage loopt en twee weken dat de man intern in een conferentie-oord onderricht krijgt in het omgaan met en beinvloeden van mensen. De cursisten komen dan ook allemaal van grote en „rijke" bedrijven, zoals Philips, Unilever, Fokker, Shell en Brabantia („de veilige trap"). Ook heeft de gemeente Rotterdam en de Universiteit van Amsterdam iemand gestuurd. In een niet al te groot bedrijf is een veiligheidskundige ook wat overdreven vindt de heer Werkhoven, „het wordt pas zinnig als het bedrijf 500 man of meer in dienst heeft". Kleine bedrijven kunnen advies inwinnen bij het Veiligheidsinstituut zelf. Om aan de opleiding mee te doen is een hogere technische vooropleiding vereist, en verder behalve bedrijfservaring een geschikte instelling, zoals het goed kunnen omgaan met mensen. De heer Werkhoven schetst het profiel van de Hogere Veiligheidskundige. „Hij is iemand die functioneert op stafniveau, een adviseur voor de directe in technische en sociale zaken". „Een opvoeder, die de werknemers verantwoordelijkheid moet bijbrengen, moet leren de veiligheid zelfstandig te zien. Een onderzoeker, als er een ongeluk gebeurt moet hij samen met de afdelingschef de toedracht nagaan. Hij moet stimuleren, initiatieven ontplooien". Overheid en de sociale verzekering, het Arbeidsongeschiktheidsfonds, subsidiëren het Veiligheidsinstituut, dat in 1893 als museum is opgericht. De heer Werkhoven vindt dat hier toch ook wel een taak en belang ligt, voor particuliere verzekeringen en bedrijfsverenigingen. De ongevallen-preventie in verkeer en privé-sector op het instituut zou hij graag uitgebreid zien. „Erg veel mensen die aan de industrie deelnemen krijgen thuis ongevallen. Dat levert toch ook produktieverlies op" zegt hij. „Helaas" lopen vanaf woensdag alleen maar mannen met het diploma van Hogere Veiligheidskundige in hun zak rond. „Misschien kunnen we later ook denken, zegt de heer Werkhoven, aan cursisten met een ander soort vooropleiding bijvoorbeeld sociale academie. Dat zouden dan ook vrouwen kunnen zijn".
"Veiligheidsdeskundigen in trek bij bedrijven". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010
bij brand is het niet zo belangrijkbij wie uw bedrijf verzekerd is Zakelijk gezien zijn uw steeds terugkerende premie-nota's belangrijker. De doelgerichte organisatie van Centraal Beheer • en scherpe selektie van risico's, samen met regelmatige brandpreventieve inspecties, geven fikse besparingen. Die geheel ten goede komen aan de leden: restitutie op de betaalde voorschot-premies, door de bank genomen 20%. Op voorschot-premies die niet hóger zijn dan de algemeen geldende vaste premies! Bel Centraal Beheer om „onderling" te overleggen hoeu zich kunt verzekeren van de laagste Brandverzekeringspremies. Ons telefoonnummer is: 05760-99111 toestel 440 Centraal Beheer Postbus 361 Apeldoorn zeker van uw zaak met centraal beheer
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010
Abida 30 verw te Alexandrie: Acila 29 330 m NW Fernando De Noronha; Acmaea 29 Gothenburg; Acteon 27 vertr Singapore nLabuan; Achilles 1 aank Antwerpen; Adonis 31 85 z San Salvador; Adriatic 1 Kristiansund nGloucester; Adulis 29 v Huil; Alcetas 29 dwars Vlieland; Alcor 29 pass Eil Fogo; Algerian 29 30 m NW Hoek; Alkmaar 29 aankomst PuntaCardon; Alme 29 10 m Z NorthForeland; Amerskerk 29 340 m Z Socotra; Amstelsluis 29 560 m WZW Christmas; Ameland 29 vertr Tampico n Kingston; Ancospray 29 vertr Sarroch n Toulon; Anconorness 1 vertr St. Croix nBaltimore; Anne Christina 29 Royal Sovereigin lv; Anna Drenth 29 Kp Dagata; Anne Herfurth 29 Hoek v Holland Honfleur-Rotterdam; Antarctic 29 150 m ZZO Ouessant; Artemis 29 350 m NO St Maarten; Arctic 29 20 m WZ WSilero: Aristoteles 29 30 m O Wight; Atlantic Crown 1 aank Baltimore; Atlantic Merchant 29 5 m ZO Montserrat; Atlantide 29 100 m N Dakar; Atlantic Star 29 150 m N Kp Villano; Banggai 29 Acapulco n Cristobal; Barok 30 aank Boulogne; Banda 29 vertr Rouen n Dakar; Batjan 28 250 m ZZO Saigon; Batavier-5 29 10 m ZZW St. Nazaire; Bawean 29 330 m Z CapePalmas; Bengkalis 31 50 m ZW Ouessant; Beringcore 29 950 m NW Tokyo; Bevesier 31 30 m w Noordhinder; Biscaya 29 Dungenes; Boreas 29 Kp Dungeness; Bothiniaborg 29 dw Esbjerg; Britsum 29 150 m ZZw Tahiti; Breehees 29 20 m NNW Vincent; Breeveld 29 160 m O Violano; Breevecht 29 dw Beachyhead: Burgundia 29 70 m NW Calais; Calcl as 29 Aank Barcelona; Calv .vn 29 dw Norderny; Carebeka 3 29 Basurelle lv; Calamares 29 600 m ZW Azoren; Capiluna 29 100 m NNO Las Palmas; Carebeka 5 29 dwars Beachyhead; Cartago 31 21 m N Cabo San Antonio; Carebeka-3 29 20 m Z Noordhinder; Celtic Prince 29 50 m ZW Casquets; Chevron Amsterdam 29 180 m 'iO Saigon. Chevron Arnhem 29 Canvey; Chevron Madrid 29 630 mijl W San Francisco; Chevron Rotterdam l aankBajo Grande; Chevron The Hague 31 vertr Wellington nr Perz. golf; Choluteca 1 aante Turbo; Cimilia 28 vertr P. Dickson nr Tandjunvannah; Grebbedijk 29 575 mijl WZW Mizenhead; Graveland
29 pass KaapVerde; Grecian 29 20 mijl Z Wight; Greenland 29 aank Hobart; Grotedijk 29 vertr. Antwerpen nr Rotterdam; GulfHansa 29 80 mijl W Mindelo; Harmen Oldendorf 29 1900 mijl O Durban; Heelsum 29 vertr. Tabou nr Lapallice; Hendrika 29 dw Lissabon; Hilversum 1 aaruk Jacksonvlle; Hollandsburcht 31 150 mijl Z ten W Pribilofislands; Hollandsbrink 29 70 mijl Z Socotra; Hondsbosch 29 Goeree; Hoogvliet 29 120 mijl N Bil'bao; Inca 29 30 mijl NW Kp Sao Vicente; Isola 29 15 mijl ZO Smdthiknoll LV; Jalta 29 10 mijl N Texel VS; Jan 29 100 mijl W Cyprus; JohannaBuitelaar 29 Pantellaria; Johnny 29 Beachy hd; Jolandasmiths 29 100 mijl W Tunis; Kaapbol 1 Ouessant; kaaphoorn 29 verw Portlhamhle; Kara 29 240 mijl W NNO Belem: Karimata 29 aank Antwerpen; kalydon 29 vertr Stanlow nr Ardrossan Kamperdijk 1 vertr Tampico n Savannah. Katelysia 31 vertr Gibraltar nCasablanca. Katwijk 30 aank Antwerpen. Karimun 29 200 m ZW Straat Sunda. Katwijk 29 vertr Hamburg nAntweren. Kennemerland 29 pass Ouessant. Kermia 29 125 m ZO Acapulco. Kortenaer-l 29 40 m N Casablanca. Korovina 29 30 m ZO Wight. Korenia 29 Singapore. Kopionella 29 vertr Akrotiro naar Lavera. Koudekerk 31 aank". Bahrain. Kosmos 29 Thames. Kossmatella 28 vertr Singapore nHonolulu. Kreon 31 500 NO Parribo. Kryptos 28 aankomst Beira. Kylix 30 aank Liverpool. Labotas 29 50 m NO Malta. Lady Sophie 29 600 m Z Ceylon. Leiderkerk 29 vertr Abadan n Kuwait. Leuvelloyd 28 Napier. Libertas 31 10 m ZW Genua. Limburg 29 600 m ZZO Madagaskar. Loirelloyd 29 vertr Bluft naar Cristobal. Lovellia 29 vertr Teesport naar Bonny. Louise Smits 29 500 m WZW Kongorivier. Loppersum 29 vertrek Hamburg n Bremen. Lijnbaansgracht 29 Golf nan Biscaye. Macoma 28 165 m N Cap Blanc. Marathon 31 vertr Portof Spain n Houston. Madisonlloyd 29 vertrek L Marqués n Beira. Maria Irene 29 dw Wight Marietje Bohmer 29 50 m Z Lissabon. Maria Irene 29 dws Wight. Markab 29 Sunk. Marmora 29 Firthof Clyde. Maron 29 320 m NW Cabovella. Medon 2 verw Paramaribo. Meerdrecht 31 Immingham nWilmington Merseylloyd 29 30 m ZO Wight. Mercurius 29 vertrek Portof Spain n Paramaribo. Merwelloyd 29 80 m W Cochin. Metula 29 165 m Z Dakar. Meteoor 29 15 m NO Ouessant. Mintaka-N 29 30 m Z Kp St Vincent. Moordrecht 29 Balboa nPisco. Nederlinge 1 aank Duinkerken. Naess Courier 29 1000 m ZO Freetown. Nederelhe 29 40 m Zo St Catherine Point. Nederlek 29 165 m WZW Ouessant. Naerebout 29 10 m Z Holy Head. Navigare 29 15 m Z Royal Souvereign. Noorderkroon 29 dw IJmuiden. Novei 28 20 m Z Ushant. Nedlooyd Kembla 28 600 m Ascension; Noordkaap 29 3m Z K-Finisterre; Noordzee 29 20 m ZW exel; Nykerk 30 90 m ZW Cape Naturaliste: Noorderkroon 29 dw IJmuiden; Nova Zembla 29 Downs; Novel 28 20 xn Z Ushant; Nederwaal 28 vertr Djakarta nr Singapore; Nederweser 29 vertr Khorramshahr nr Muscat; onoba 29 vertr Curacao nr Iardon; Ossen drecht 29 Cristobal nr vlaardingen; Oosterdiep 29 10 m NW Kp La Hague* Papendrecht 27 Yokohama nr San Juan; Phecda 29 Se te nr barcelona; Prinsengracht 29 20 jn W Outergabbard: Parthenon 29 700 m O Martinique; Primus 29 30 m ZW Livorno: Poeldyk 29 25 m O Norfolk; Philippia 29 1350 m
0 Trinidad; Parma 29 50 m Z Land's end; Pulpca 29 30 m W Kp Dagata; Purmerend 29 20 m Z Southampton; Philetas 1 dw Finis terre; Rijn 1 600 m ZO Guam; Rifoan 29 5im O Lowestoft; Rondo 29 vertr iBeira nr Mombasa; Radja 29 vertr Duinkerken nr Rouaan; Rotte 29 aank Callao: Sinon 28 5 m NW Kp Gata: Straat Bali 29 415 m ZO Ceylon; Straat Cumberland 2 210 m N Darwin; Straat Fiji 29 30 M NO Singapore; Safocean Adelaide 29 320 m ZO Madagascar; Servaaskerk 29 465 m N Midway: Sinoutskerk 29 pass Kaapstad; Spaarnekerk 29 950 m O Tokio; Schiehaven 30 dw Ouessant; Subra 29 60 m O Kp Verd Eil; Sylvia-3 29 Kp Blanc; Shorthorn Express 2 150 m WZW Land's end; Spaameborg 29 Inner Downsinig; Stella Duval 29 Noordhinder: Schielloyd 29 300 m Z Teneriffe; Steenkerk 30 Rotterdam; Straat Agulhas 29 v DEastlondon nr Durban: Straat Honshu 29 600 m Z Ceylon; Str. Agulhas 30 aank Durban van Eastlondon: Straat Algoa 31 Santos; Sep ia29 110 im WNW Malta; Stad Vlaardingen 29 vertr Venetie; Zwindrecht 1 100 m NO Kp Villano; Sarah Elizabeth 31 vertr Tema nLagos; Situla 1 60 m ONO Polonio; Subra 1 380 m ZZW Las Palmas; Stad Delft 31 450 m Z Cp Verdische eil.: Socrates 1 aank Jacksonville; Stad Zwolle 31 vertr Ploce nGolf Mexico: Straat Cook 1 aank Melbourne; Straat Madura 1 Shattelarab; Tahama 29 100 N O Durban; Tjiwangi 29 270 m Z Truk Island; Twee Gebroeders 29 Europa Point; Theron 29 305 m W Miami; Tinto 29 400 m W Finisterre; Trias Trader 29 10 M ZW Noordhinder; Tahama 29 100 m NO Durban; Tjiwangi 29 270 MNO Durban; Tjiwangi 270 m Z Truk Island; Tjimanuk 29 210 m O Hongkong; Twee Gebroeders 29 Europa Point; Themis 30 aank Cristobal: Theron 31 280 ZO Miami; Talamanca 29 1050 m ONO Bermuda; Tjibantjet 29 300 m ONO Mahe; Vasum 29 160 m NW Medan; Vanguard 29 Texel vs; Viana 29 100 m W Hebriden; Vivipara 29 540 m WZW Flores Puerto Miranda/Rotterdam: Villarica 1 200 m ZO Nassau; Waardrecht 29 Veracruz; Willemkoerst 29 Startpoint. Wonosobo 31 vertr Sallaverry Callao: Waterland 29 600 m ZW Gibraltar; Wonorato 28 1200 m NNW Honolulu; Walcheren 29 vertr Emden nr Port Cartier; Westerkerk 29 vertr Beiroet nr Hamburg; Witmarsum 30 Duinkerken; Westvlieland 30 280 m N Bermuda; Willem Koerts 29 Liverpool n Amsterdam: Zaanland 29 passeren Kaap Verdische Eilanden: Zaria 29 Bombay; Zeester 1 dw Finisterre; Zonnekerk 30 vertr Kaapstad Genua. WATERSTANDEN Konstanz 338 cm (min 4); Rheinfelden 226 (plus 6); Straatsburg 224 (plus 6); Plittersdorf 352 (min 2); Maxau 403 (min 3); Plochingen 113 (min 3): Mannheim 224 (min 8); Steinbach 141 (min 16): Mainz 246 (min 8); Bingen 157 (min 8); Kaub 172 (min 12); Trier 243 (min 12); Koblenz 189 (min 8); Keulen 157 (min 16); Ruhrort 325 (min 16); Lobith 945 (min 13); Pannerdense Kop 913 (min 13): Nijmegen 736 (min 13); IJsselkop 824 (min 10); Eefde IJssel 350 (onv): Deventer 236 (min 2); Monsen 5462 (min 2); Borgharen 3892 (plus 13); Belfeld 1098 (min 4); Grave beneden de sluis 502 (plus 2). De minste waterdiepten in de vaargeul heden vermeld op de waarschuwingsborden zijn in cm: Driel-Amerongen 270; IJsselkopDoesburg 265; Doesburg - Zutphen 265: Zutphen -Deventer 270; Deventer -Windesheim 270
"Scheepvaartnieuws". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010
DEN HAAG, 1 juni — Ondanks een omzetstijging van 24 procent tot ƒ 57,9 min is het geconsolideerde winstsaldo van Braat Bouwstoffen gedaald van ruim ƒ 1 min tot ƒ 980.000. Als oorzaken noemt het jaarverslag een stijging van de kosten met 21 procent, deconfitures van enkele afnemers, een verkrapping van de marges en de prijsvoorschriften van de overheid. De directie van Braat Bouwstoffen ziet de toekomst met enig optimisme tegemoet. /De omzet zal in 1971 een gematigder groei vertonen. Enerzijds verwacht men van de kentering in het rentegetij een stimulering van de woningbouw, anderzijds zal de bouw van bedrijfsgebouwen nadelig beïnvloed worden door de voorgenomen heffing van 15 pet en de terughoudendheid in de investeringen van vele grote ondernemingen. (ANP)
"Omzet Braat Bouw 24 pct hoger". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010
LEEUWARDEN, 1 juni — De winst na belastingen van het AGO-concern (verzekeringen) daalde vorig jaar van ƒ 23,4 min tot ƒ 21 min. Volgens het jaarverslag gaf de omzet een stijging te zien van ƒ 444 min tot ƒ 482 min. Rekening houdende met de situatie van het verzekeringsbedrijf in het algemeen acht de directie het over 1970 behaalde resultaat niet onbevredigend. (ANP) — IFC, de Internaional fin&nce Corporation (onderdeel van de Wereldbankgroep) krijgt van Nederland een lening van vijf miljoen dollar voor beleggingen in de ontwikkelingslanden. De lening heeft een looptijd van dertig maar, maar in de eerste tien jaar behoeft geen aflossing plaats te vinden. Van de 95 landen is Nederland het eerste land dat een bijdrage levert. (ANP) — Algemeene Credietbank heeft de verlies- en winstrekening over 1970 afgesloten met een winstsaldo van ƒ 19.700 tegen een verliessaldo over 1969 van ƒ 19.900.
"Winst Ago lager". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010
□ □0 Wij Nederlanders houden van voetbal Hoechst in Nederland Hoechst-Holland N.V. verkoopt de Hoechst produkten in Nederland. Waaronder kleurstoffen, kunststoffen, chemicaliën, synthetische vezels (Trevira), plantenbeschermingsmiddelen, cosmetica (Marbert), geneesmiddelen, foliën. En ook de Trevira-stadionoverkapping. Verder ontwikkelt zich geleidelijk een grote industrievestiging in Vlissingen, waarvan defosfaatfabrieken al draaien. De Trevira-fabriek komt dit jaar op gang. In Breda wordt polystyreen gemaakt. In Weert foliën en kunststofplaten. De groei van Nederlandse Hoechstondernemingen draagt in grote matebijaan onze welvaart. De organisatie is Nederlands. De mensen zijn Nederlands. Daarnaast is het van levensbelang om terug te kunnen vallen op de ervaringen en de research van een wereldonderneming. Inderdaad! Hoechst kijkt verder Wij moeten ons de problemen van morgen nu dagelijks bewust zijn. We moeten vandaag zoeken naar oplossingen om morgen te kunnen maken wat dan nodig 1 _ U vermoedde het misschien niet, maaru al jarenlang omringd met produkten van Hoechst. In uw huis, in uw auto, via uw arts, door uw kleding, enzovoortsHoechst zoekt, vindt en heeft zich vast voorgenomen verder te blijven kijken dan vandaag. Ook voor üw welzijn. Maar niet van regen. Natuurlijk, als het regent gaan we toch wel kijken. Maar niet zo graag. Je voelt je dan zo nat en rillerig in het stadion. In de toekomst is daar iets aan te doen. Hoechst ontwikkelt samen met architecten een,.opvouwbare" stadionoverkapping. Straks kan het gebeuren.dat bij de eerste druppels een transparant dak over het stadion glijdt. Een dak van Trevira. Heel licht van gewicht en bestand tegen verrotting en scheuren. Dan kunt u uw kraag weer naar beneden doen, want u zit binnen. Had u dat verwacht van Hoechst? Verder dan wie ook dankzij gecoördineerde research Tfl EVI RA-hochfest voor het overkappen van bijvoorbeeld stadions met 100.000 plaatsen! Voor Hoechst is zoiets ongelooflijks helemaal niet onmogelijk gebleken.TREVIRA-hochfest bestaat uit polyesterweefsel, dat met een PVC-coating wordt versterkt. Een paar masten en kabels dragen 't hele „dak". Uitrollen of weer opbergen geschiedt automatisch in een paar minuten.De„uitvinding"van de TREVIRA stadionoverkapping is ontstaan door samenwerking van researchmedewerkers op het gebied van kunststoffen, synthetische vezels en met architecten en bouwondernemers. Coördinatie van diepgaande specialisatie deed de rest! Op een zo grote schaal kan dat eigenlijk alleen bij Hoechst. HOECHST HOECHST-HOLLAND N.V. SARA BURGERHARTSTRAAT 25 AMSTERDAM
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010
SIMONS' SCHROOT N.V. Feijenoórddijk 90, Rotterdam 010-279860 1
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010
AMSTERDAM, 1 juni — De Amsterdamsche Rijtuigmaatschappij (ARM) heeft de nettowinst in 1970 weten op te voeren van ƒ 471.000 tot ƒ 816.000. De verhuur van rollend materieel bracht volgens het jaarverslag ongeveer ƒ 8,9 min. op (ƒ 7,8 min.). De omzet van de werkplaatsen steeg van ƒ 7,4 min. tot ƒ 7,9 min. en de winst op handelsomzetten nam met ƒ 1,2 min. toe tot ƒ 7,2 min. De vooruitzichten voor dit jaar noemt de directie bemoedigend. Zij verwacht dat de verkopen ondanks de reeds gebleken tegenwerkende factoren, verder zullen toenemen, zij het echter fractioneel en zeker niet met een zo hoog percentage als in 1970. (ANP)
"ARM boekt forse winststijging". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010
GEBROEDERS CHABOT & CO. Makelaars in Assurantiën Gevestigd Anno 1769
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010
28/5 1/6 Banyu Pharm 602 598 Dai Nippon 280 279 Fuji Tsu 39J 385 Sharp 29€ 300 Hitachi 117 119 Honda Motor 195 197 Komatsu Mfg 215 220 Kubota Iron 168 167 Matsushita El 544 544 Nippon El 211 212 Ricoh 335 330 Sony 3430 3420 Taisei Const 226 224 Takeda Chem 312 310 Tokio Mar 366 358 Toshiba El 68 68 Toyata Motor 390 393 Fuji Elec 74 73 Ikegai Iron 180 187 Nomura Secur 240 239 Pioneer El 984 955 Sankyo 196 197 Sanyo El 88 87 Yoke Gawa 282 281
"BEURS VAN TOKIO". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010
Vrijblijvende bied- en laatkoersen heden om 11 uur. Vr. Aanb. Catz Intern 475 500 Delta Baksteen 150 160 Enraf-Nonius 480 485 Fr.-Gr. Hyp. Bank gest. 20% 1750 1760 Grontmij 440 450 Groot, Ver. Bedr. ... 200 210 ICU 400 !20 Loevestein 275 ZZj Maastr. Zinkwit 280 290 Nelle, Van (eert.) ... 470 475 Meppeler, Mach.fabr. 200 — Merwede, Kalkz 260 270 Moira, Verz 415 bod Molijn 285 295 Nat. Grondb., gest. 30°/o 830 840 Nat. Grondb. volg. ... 235 295 Nat. Borg gest. 50% 400 410 Noord-Ned. Mach. ... — 80 Nijgh/Ditmar 315 320 Prins 88 90 Prudentia, Mij t.e.v.o.g 300 — Rubatex 195 200 Ruys' Bel 390 400 Scheepshyp. Ned. pr. wd. aand. gest. ƒ 100 205 — Scheepshyp. Ned. pr. wd. aand. gest. ƒ 200 240 — Sphinx-Céramique ... 180 190 Struycken 435 450 Tankfabriek 50 55 Tilburgse Hyp. 420 430 Utr. Soc. Lev.verz. ... 140 145 Ver. Ing. Bur 470 480 Westl.-Utr. Hyp. gest. 20% ƒ 134 135 Wolff Joh 230 235 Zaanl. Sch 90 95 Zanen, P. C 390 395 BIWA (p.b.) ƒ1380 1390 BOG (p.b.) ƒ 1000 — Curacao Mijn (winstbew.) ƒ 30 _ Curagao II, Trust Mij. (eert.) ƒ 550 565 Immofund 1962 (p.b.) ƒ 700 — Immofund 1963 (p.b.) f 565 575 Immofund '64 A (p.b.) ƒ 570 — De algemene 1 index voor incourante fondsen luidde op vrijdag 80,64 (1963 - 100) tegen 80.60 op de voorgaande dag. Gesplitst naar sectoren luidden de indices: hypotheekbanken 187,27 (185,44), onroerende goedmaatschappijen 72,36 (72,49) en handel en industrie 78,82 (78,84).
"incourante fondsen". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010
Dot medewerker AlvT?-'ERDAM, 1 juni — Ter beurze van Amsterdam viel vandaag een opvallende belangstelling voor de aandelen RijnSc 1de. Bij opening van de t werd dit fonds geadviseerd op 205 a 210 tegen een slotkoers van 192 op vrijdag. Overigens liet de markt geen mutaties van grote betekenis zien. Het lange Pinksterweekeinde heeft voor het beursplein geen nieuwe gezichtspunten opgeleverd en de ware' animo tot zaken doen kwam dan ook maar langzaam tevoorschijn. Dit nam niet weg dat de koersen zich over het algemeen goed wisten te handhaven. Dat gold met name Kon. Olie, Hoogovens en Akzo, die alle drie boven de vorige slotkoers werden afgedaan op ƒ 152,20 respectievelijk ƒ 72 en ƒ84,10. Philips vormde een iuitzondering door de vorige slotnotering maar nauwelijks te halen met een eerste koers van ƒ 47. Of hierbij enige terughoudendheid in het spel was, naar aanleiding van de zware brand met Pinksteren die een schade van circa tien miljoen gulden heeft opgeleverd, kon niet duidelijk worden nagegaan. Ook Unilever viel iets tegen en noteerde dertig cent beneden de slotkoers van vrijdag op ƒ110,20. Heineken Bier handhaafde zich volledig op het vorige niveau van ƒ254. Wat de overige afdelingen betreft ook daar waren de transacties nog zeer schaars. Enige fondsen werden ex-dividend verhandeld zoals HVA op 60.5 minus vijf procent dividend in contanten. De vorige notering inclusief het dividend was 63.4. Vervolgens de Holland-Amerika Lijn waar negen procent dividend in contanten van af ging met een openingsnotering van 90.2. Vrijdag noteerde de HAL cumdividend op 97. Aandelen KLM waren een gulden hoger op ƒ 191. Overigens was de scheepvaartafdeling verdeeld. Kon. Boot wist ruim een gulden op te lopen tot ƒ 92,90 maar Van Ommeren was een punt lager op 315.5. Scheepvaartunie
°°k m de cuit stemming Vp m tUur ^.' ^ dertig cent 1^' ^ dam Rubber op^>:V de vaste k ant onder de bant tendens - derland 0p betekende een 62 ' 'V! aan de tig cent lager r»,, -«n. del ontwikkeCil 2 ^ me banen. Later heeft h van Rij n . Sche i d !. ^ op ƒ204 .50 t vrijdag van met een openi J n * er ~ J - : Onder de ver SP t )!v was Nationale.v eser;: ^6 cent lan»tegen stijging schrijft overwegingen 0 '" er ontwikkelingst^ voor het coneï 0 ? 1 ^ fusie met Verolm e °° r;; : Onder de lokale aanJ ren diverse fond en ^'* vaste kant waren" ^ aandelen Ned <■ ^! der omhoog tot '195 zekeringssector Wa , Amev die vast B e «J?' ƒ93.50. De Amsterfc maatschappij, die^ süg boekjaar acht r ^. heeft was vast gestel'. ..In de sector van de rijen vielen aandelen S* met een noterin E „ voorts waren in deze * ger genoteerd Elsevier Daarentegen moeste ' Kluwer als Wegener' K , terug doen op r «r». : ƒ206.20 en ƒ73 20. — Hunter Douglas, het terdam gevestigde ( concern (bouwraat,.,, meldt over het eerste h* een omzet van $ 35 ,03 - pet. meer dan overhelkwartaal 1970. De stijgkj' voor een klein deel v Kr acquisities.
"DAMRAK Rijn-Schelde gevraag". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/01 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 26-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031493:mpeg21:p010