(door een onzer redacteuren) DEN HAAG, 4 juni — De aantrekkelijkheid van Nederland als vestigingsplaats voor chemische industrie staat op het spel. „Al lang is Nederland niet meer het land met het lage loonpeil, dat daarom voor industriële vestiging zo aantrekkelijk was", aldus dr. ir. J. van Aken, voorzitter van de Vereniging voor Nederlandse chemische industrie op de algemene ledenvergadering, vandaag in Utrecht. De loonkosten zijn in ons land na Duitsland, de hoogste in Europa en bevinden zich bij bijv. de chemische vezelbedrijven al op Amerikaans niveau. Voor de chemische buik-industrie is Nederland nog aantrekkelijk, vooral door de aanwezigheid van diep vaarwater, dat massale aan- en afvoer van grondstoffen mogelijk maakt. Geen monopolie meer Nederland bezit in dit opzicht geen monopoliepositie meer. Gigantische plannen zijn in ontwikkeling in Hamburg, Londen, Antwerpen, Le Havre en Marseilles. De chemische industrie is trouwens al lang niet meer nationaal gebonden. Een groot aantal chemische bedrijven in
ons land zijn dochterondernemingen van buitenlandse concerns. Daarnaast plaatsen Nederlandse bedrijven steeds meer fabrieken in het buitenland. Het Nederlandse aandeel in het Akzo-concern daalde van 48 pet. in 1968 tot 38 pet. in 1970. Driekwart van de omzet van de Nederlandse chemische fabrieken wordt geëxporteerd. Industrieel klimaat Naast concrete, calculeerbare zaken als grondprijzen, loonniveau, belastingen, transportkosten is echter ook het industriële klimaat bepalend voor het al dan niet vestigen in Nederland. Vroeger was dat klimaat goed, door een „duidelijke wil zowel aan ondernemers- als aan werknemerskant om de altijd aanwezige spanningen in toom te houden, door een bevorderend overheidsbeleid, door een openbare mening die positief tegenover industrialisatie stond" aldus dr. ir. van Aken. „Men mag zich echter afvragen in
hoeverre dat gunstige sociale klimaat nog aanwezig is". Symptomatisch is volgens dr. ir. Van Aken het ziekteverzuim. Met 7,6 pet steekt Nederland ongunstig af bij ons omringende landen, met name België. Met gemak wordt ook de slogan „de vervuiler betaalt" gehanteerd. De Nederlandse chemische industrie is zeker bereid te betalen voor milieuverbeterende maatregelen. „Daarnaast wil ik pleiten voor wat ik zou willen noemen 'kostenbesef' bij het milieubeleid van de overheid. internationale visie In ieder geval is voor een goede toekomst van chemische industrie bij overheid, werkgevers, werknemers, publieke opinie het besef noodzakelijk, dat onze industrietak alleen krachtens een internationaal georiënteerde industriële visie tot verdere groei en bloei kan komen", aldus besloot dr. ir. Van Aken zijn redevoering.
Het nieuwe gebouw van de Amev aan de Anistel, hoek Sarphatistraat in Amsterdam, is ontworpen door J. B. Ingwersen, die gestreefd heeft naar aanpassing — in schaal en materiaal — aan de omringende architectuur
"Nederland minder in trek voor vestiging". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
AMSTERDAM, juni — De "stichting het Rooms-Katholiek Gasthuis in Tilburg gaat een 8,5 pet 30-jarige obligatielening per ^1982-2001 van ƒ 9 min a pari uitgeven. De inschrijving op deze lening staat open bij de Amro-bank op 10 juni. De stortingsdatum is 1 juli. De lening wordt a pari in 20 gelijke jaarlijkse termijnen afgelost vanaf 1 juli 1982. Vervroegde gehele of gedeeltelijke aflossing is toegestaan van 1 juli 1982 af en wel tegen 101,5 pet in 1982 tot en met 1986 en daarna tegen 101 pet. (ANP)
"Ziekenhuislening tegen 8,5 pct". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
AMSTERDAM, 4 juni — De instellingen in ons land die huurkoop en-afbetalingskredieten en persoonlijke leningen verstrekken vinden de marges te 'krap geworden. Hun vereniging de Vereniging van financieringsondernemingen in Nederland (VFN) — zullen op korte termijn voorstellen doen aan de ministeries van C.R.M. en van Economische Zaken om de rente van de consumptieve kredieten aan te passen. Volgens de VFN zijn sinds 1968 de kostenstijgingen voor de
maatschappijen sterk gestegen, vooral door de voortdurende rentestijgingen. Deze stijgingen hebben het moeilijk gemaakt werkkapitaal te verkrijgen. Naar de mening van het bestuur van de VFN is het voor nieuwe financieringsmaatschappijen onmogelijk winstgevende zaken te doen, doordat de tarieven die berekend mogen worden onderworpen zijn aan maxima, door de overheid vastgesteld. Deze maxima zijn ook voor de bestaande maatschappijen zorgelijk, hoewel zij nog redelijk kunnen draaien. Het is de financieringsinstellingen opgevallen dat de bedragen van de leningen in de loop der tijd groter worden, maar de aantallen leningen worden lager. De stijging van de leningsbedragen gaat uit boven de algemene prijsstijgingen. Voorts is opgemerkt dat juist de hogere inkomensgroepen meer en meer van het consumptief krediet gebruik maken en forse bedragen lenen voor de aanschaf van luxe artikelen, zoals caravans, pleziervaartuigen e.d. In totaal werd in 1970 aan consumptieve kredieten ƒ 1565 min geleend tegen ƒ 1349 min in 1969. (ANP)
"Financieringsinstellingen willen rente verhogen". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
. - DEN HAAG, 3 juni — Landen tuinbouw vragen extra middelen voor een actief overheidsbeleid om hun belangrijke functie voor de nationale welvaart "të kunnen blijven vervullen. In -het beleid van een te vormen regering wenst de agrarische wereld een hogere prioriteit Voor land- en tuinbouw. Wanneer de lonen in andere sectoren meer blijven stijgen dan de arbeidsproduktiviteit en daardoor de inflatie doorgaat zal men ook in de landbouw moeten komen tot een geïndexeerde inkomstenontwikkeling. Ir. C. S. Knottnerus, voorzitter van het Landbouwschap, heeft gisteren in de openbare 'bestuursvergadering van het -schap, mededeling gedaan van deze wensen, die van de kant van de agrariërs kenbaar zijn gemaakt bij de informateur. Hij herinnerde eraan dat de sector landbouw op de betalingsbalans een netto-overschot van 4 miljard gulden laat zien, terwijl de industriële sector een tekort van 10 miljard gulden vertoont. Ir. Knottnerus wees ook op een andere bijdrage die de landbouw kan leveren aan het nationale welzijn, namelijk de verzorging van het landschap waarvoor de stedelijke bevolking, bij haar groter wordende behoefte aan ontspanning en recreatie, steeds meer waardering krijgt. Bij de ruilverkavelingen blijkt thans reeds 65 Pet van de middelen te worden besteed voor de wegenbouw, waterbeheersing en recreatie. (ANP) — Girobetaalkaarten. Met ingang van 1 juli zal Oostenrijk zich voegen bij de landen waar 4e girobetaalkaarten op de postkantoren kunnen worden ingewisseld 'voor vreemde J Valuta. Per girokaart kan een bedrag van 1000 Oostenrijkse séhilligen jvorden opgenomen. De tot nu toe aangesloten landen zijn Denemarken, West-O iïrtsland, Frankrijk,: Noorwegen, 3?inland, Zweden,; Engeland en,. Luxemburg. (AêiÜ -
"Landbouw wil indexering inkomsten". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
12 in een dozijn Inderdaad, het dozijn is vol door het verschijnen van deel 12 van de avonturen van Bruintje Beer. In dit deel de volgende verhalen: 1. Bruintje Beer op reis tegen wil en dank 2. Bruintje Beer met Tommie op avontuur 3. Bruintje Beer toont zich een held Het enthousiasme van onze lezers(tjes) blijft maar aanhouden en DE PRIJS BLIJFT ONVERANDERD nl. f 3.50 PER DEEL. De deeltjes 1 t/m 11 zijn ook nog verkrijgbaar. Vergeet niet uw verzameling compleet te maken. Na overschrijving van ƒ 3.50 op postgiro 43 24 00 of gem. giro H 26600 t.n.v. Algemeen Handelsblad N.V. Amsterdam, zenden wij u het boekje franco toe. Wilt u wel duidelijk vermelden welk deel u wenst te ontvangen? U kunt ook nog de BRUINTJE BEER OMNIBUS in kleur bestellen. De prijs hiervan bedraagt ƒ 6.95. Voor de a.s. vakantiemaanden hebben wij een BRUINTJE BEER VAKANTIEPAKKET samengesteld voor urenlang leesgenot tegen esn speciale prijs. Deze aanbieding bevat: OMNIBUS -f- DEEL 2 EN 4 of OMNIBUS + DEEL 7 EN 8 of OMNIBUS + DEEL 9 EN 10 Elk van deze drie combinaties van 3 uitgaven VOOR SLECHTS f 10 — i.p.v. f 13.95. Al deze boekjes zijn ook verkrijgbaar bij de boekhandel, AKO- en BRUNAkiosken.
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
Door een onzer redacteuren HOEK VAN HOLLAND, 4 juni — Stoomvaart Maatschappij Zeeland die samen met de Britse spoorwegen de dienst tussen Hoek van Holland en Harwich onderhoudt zal in de loop van dit jaar de tarieven van de vakantiereizen verhogen.De stijgende kosten noodzaken een aanpassing van de tarieven, aldus de directie in het verslag over 1970. De maatschappij heeft vorig jaar 21 procent meer personenauto's vervoerd dan het jaar ervoor en men verwacht dat deze trend zich zal voortzetten. Het aantal passagiers dat van de dienst gebruik maakte nam vorig jaar met 13 procent toe. De bruto-ontvangsten van de maatschappij waren in 1970 hohoger dan in 1969. Gezien de zeer sterk gestegen kosten van nieuwbouw acht de directie het nodig ƒ 1,1 min aan de reserve toe te voegen. Bij een lagere nettowinst van ƒ 617.000 (ƒ 680.000) wordt voorgesteld over 1970 een onveranderd dividend van 13 procent uit te keren. De directie betwijfelt of wegens de kosténinflatie een verhêging van de ontvangsten tot éen verbetering van de netto resultaten zdl leiden. üv . — De Industriële maatschappij „Palembang" heeft over 1970 een geconselid'wrdftt ■■ winst behaald van ƒ57.864 tegen ƒ52,687 over 1969. "-w
"Vakantiereizen Mij. Zeeland dit jaar duurder". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
ROTTERDAM, 3 juni — Ogem Technische Unie gaat op de Nederlandse ^Antillen op fifty fifty basis (Samenwerken met Edwards Henriquez en Co., in Curagao. De samenwerking zal worden gerealiseerd door verdubbeling van het aandelenkapitaal en storting in contanten. Edwards Henriquez is eigenaar van Prospero Biaz een nv die weer een aantal bedrijven in handen heeft, die zich bezighouden met i goederenhandel en dienstverlening, overwegend op technische gebieden. De leiding op de Antillen blijft in handen van de huidige directeuren. Ogem Technische Unie zal enige commissarissen benoemen.
"Ogem Technische Unie krijgt belang op Curaçao". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
Door onze luchtvaartredacteur PARIJS, juni — In Canada zal vermoedelijk het volgende jaar een experimentele STOL-lijndienst worden geopend om ervaring op te doen met het regelmatige vervoer van passagiers door de steilstartende en landende vliegtuigen. Zoals de Canadese minister van transport, Doijald Jameson, deze week vertelde wil de regering de ruim honderd industrieën die zich in Canada bezighouden met verschillende aspecten van het STOL-luchtverkeer financieel steunen met ruim een half miljard, gulden om tot oen-rtotale-'opze't te komen. Te koop Deze opzet zou dan moeten cmwatten zowel luchthavens — die voldoende hebben aan een aan' 'vart 'zeshonderd meter
— als lokaties, aanvliegsystemen en natuurlijk vliegtuigen. De geplande intercity-dienst zal worden onderhouden door zeven Twin Otters van De Havillandfabrieken, die plaats bieden aan veertien passagiers. Als dit experiment gunstig uitvalt, wordt de hele opzet aan belangstellenden te koop aangeboden. STOL-ontwerpen STOL-ontwerpen Op de 29ste Parijse luchtvaarttentoonstelling staan diverse voorbeelden van STOL-ontwerpen van fabrieken over de hele wereld. Want niet alleen in Canada wordt aan STOL gedacht. Hebben de Canadezen hun De Havilland Twin Otter (met als volgende mogelijkheid de stap naar de DHC-7, die plaats biedt aan 48 passagiers) en hun Canadair CL-84 — waarvan de vleugels inclusief de motoren tot een verticale stand kunnen draaien zodat hier ook een verticale start gemaakt kan worden. Europa denkt ook aan STOL. In Duitsland werkt Dornier aan de DO-231 en het
MBB-consortium werkt aan de VJ 101. Gezien de toenemende Frans-Duitse samenwerking op luchtvaartgebied en gezien het feit dat de Franse luchtvaartonderneming Brequet zijn bijna twintig jaar oude model „941" eindelijk gestalte heeft gegeven is een toekomstig Frans-Duits STOL-project zeker niet ondenkbaar. Verwacht kan dan ook worden dat de Duitse industrie in ruil ingeschakeld wordt bij verdere Concorde-plannen. De samenwerkende Frans-Duitse industrieën kunnen dan werken aan de „tweede generatie" STOLvliegtuigen die aan meer passagiers plaats bieden en voorzien zijn van straalmotoren. Verticaal Daarnaast zal vermoedelijk het project van de Britse Hawker Siddeley-fabrieken om een commercieel verticaal opstijgend passagiersvliegtuig te bouwen voortgaan. Hawker bouwde het eerste verticaal stijgende vliegtuig ter wereld; de Harrier. Dit militaire toestel wordt gevlogen in Engeland en Duitsland (door
de RAF) en in de Verenigde Staten (door de Amerikaanse mariniers). Verder thans vliegende STOL-toestellen zijn de (Zwitserse) Pilatus Porter — plaatsbiedend aan vier of vijf passagiers, typisch een licht toestel van een kleinere industrie — en de Israëlische Arava. De Arava gaat een grote toekomst tegemoet, zo verwacht men in Parijs. De Franse Sniasfabrieken willen het toestel dat plaats biedt aan 20 passagiers wel in licentie gaan bouwen, aldus meldde Le Monde. De Arava die er uitziet als een vliegend ei, wordt aangedreven door twee in Canada gebouwde (propeller) Pratt and Witney-motoren die weinig lawaai maken. Het is ook mogelijk dit toestel te verlengen zodat het voor iets meer passagiers geschikt zal worden. Groter en stiller Maar als verbindingsmogelijkheid van stadscentra naar de steeds verder van de steden opgezette internationale luchthavens, en als vervoersmogelijkheid tussen verschillende stadsdelen
of delen van de regio, zijn al deze toestellen ongeschikt zolang de gebruikte motoren niet geluidsarmer zijn en de toestellen niet plaatsbieden aan circa 100 passagiers. Aangenomen wordt dat een "STOL-port" met een enkele landingsbaan een capaciteit zal hebben van circa zes miljoen passagiers per jaar op basis van 100.000 vliegtuigbewegingen. Hetgeen neerkomt op toestellen die plaats bieden aan zestig tot tachtig passagiers en : n de spitsuren zelfs aan 120 tot 130. De startbaan moet ongeveer 500 meter lang en 45 meter breed zijn. Aangezien STOL-vliegtuigen een behoorlijke zijwind kunnen verdragen bij start en landing kan de baan zo aangelegd worden dat er de minste geluidshinder voor de omgeving zal ontstaan. Vijf tot zeven plaatsen zullen maximaal veertig vluchten per uur kunnen afhandelen waarbij de toestellen niet langer dan vijftien minuten aan de grond blijven. Het stationsgebouwtje van een „STOL-port" zal net zo snel moeten kunnen werken als bijv. een busstation.
Arava
Hawker Harrier
"Korte afstandsvliegtuigen krijgen kans". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
Door R. VAN DER HEIJDÉN OSLO, juni — Hoe zal de gemiddelde bemanning van een schip er over acht of tien jaar uitzien? Op het onlangs in Oslo gehouden congres over arbeidsverhoudindingen en leiding aan boord heeft de heer Odvar Hoel, directeur van de Noorse redersfederatie geconcludeerd dat de toekomstige zeeman — geen groentje dat met vijftien-zestien jaar naar zee gaat maar als volwassene van 18—25 jaar — tot een bevoorrechte groep gaat behoren. De toekomstige zeeman zal lid zijn van een democratische scheepsgemeenschap van hooggekwalificeerde mensen, die een grote vrijheid hebben om hun eigen leven en werksituatie te beïnvloeden. Over niet al te lange tijd — acht of tien jaar volgens de Noorse visie — zal de gemiddelde bemanning betrekkelijk klein zijn: misschien twaalf of vijftien man, met uitzondering van het personeel van de ciciele dienst. De meeste bemanningsleden hebben dan hun algemene en technische opleiding achter de rug ? Is ze naar zee gaan. Na een relatief korte maritieme specialisatie op hoog niveau, zullen ze in staat zijn deel te nemen aan de uitvoering
van de meeste taken aan boord. Het werk zal op een geheel andere manier onder hen worden verdeeld, en zij zullen doorlopend moeten blijven studeren. Wisselen Heeft de zeeman van nu nog wel eens moeite een baan aan de wal te vinden, de hooggekwalificeerde zeevarende van morgen heeft daarmee minder problemen en zal kunnen wisselen, van het schip naar de wal en omgekeerd. Sociaal en cultureel zal de toekomstige scheepsgemeenschap vrij homogeen zijn, aldus de heer Hoel. Meer op eigen overtuiging dan op reële feiten, concludeert de heer Hoel dat scheeps-bemanningen-vanmorgen minder last van spanningen zullen hebben dan de mensen aan de wal. De problemen van samenleven, deelneming aan de beslissingen en andere aspecten van de menselijke relaties '.uilen aan boord op een bevredigende manier worden opgelost. Het is mogelijk en zelfs waarschijnlijk dat het schip' wordt tot „een modelwerkplaats voor het menselijke gedrag en sociale wetenschappen". Einar Thorsond, directeur van het Instituut voor werkanalyse in Oslo, liet op al deze prognoses en conclusies een waarschuwing horen: maak geen categorieën heren en proletariërs. Dan geef je je nieuwe schip meteen een explosieve lading mee.
"Schip groeit uit tot sociologische model werkplaats'". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
— Akzona, de Amerikaanse tak van het Akzo-concern, heeft het dividend over het tweede kwartaal onveranderd vastgesteld op 25 dollarcent per aandeel. (ANP)
— Rommenhöller. In het lopende jaar tot half mei is de omzet van Rommenholler in belangrijk mindere mate gestegen dan in andere jaren. Er is nog wel een stijging van de omzet, maar de verkopen liggen maar weinig boven die van het vorige jaar, aldus het bestuur.
"— Akzona, de Amerikaanse". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
VLAARDINGEN, 4 juni Prof. dr. G. A. Kessler, directeur van de Nederlandsche Bank, heeft gisteren verklaard dat een aanzienlijke beperking van de netto reele contractloonstijging en van de incidentele loonstijgingen moet worden aanvaard als wij de extra premielasten voor een aanvullende pensioenvoorziening voor alle vyerknemers willen opbrengen. Hij zei dat in een discussie over de pensioenstudie van de Stichting van de Arbeid die de pensioenverzekeringsmaatschappij „Progress", het pensioenfonds van Unilever, ter gelegenvan het 50-jarig jubileum had belegd. In het rapport van de Stichting van de Arbeid wordt het beslag dat de pensioenpremie straks op de loonruimte zal leggen berekend op ongeveer één procent. De beschikbare ruimte wordt bepaald door de jaarlijkse produktiviteitsstijging, die geraamd kan worden op vier procent. Voor de toekomst moet worden gerekend op een stijging van de sociale premielasten met 1,8 procent per jaar, waarin begrepen is de optrekking van de AOW tot het minimumloon. Daarnaast moet nog rekening worden gehouden met de toeneming van de belastingdruk met 0,8 procent per jaar. Voor de komende jaren komt de totale lastenverzwaring dan uit op ongeveer 2,5 procent per jaar. Wat dan nog overblijft van de loonpolitieke ruimte ds beschikbaar voor verbetering van het netto reële contractloon. tHouden we bovendien nog rekening met de incidentele loonstijgingen, die in de orde van twee procent per jaar liggen, dan blijft er niets over voor de netto reële contractloonstijging,
aldus prof. Kessler. Dat er in het verleden toch een behoorlijke stijging van het netto reële inkomen van de werknemers is opgetreden moet naar zijn mening worden toegeschreven aan de verschuiving in de inkomensverdeling. Met de extra lasten van één procent per jaar door verzwaring van de premiedruk voor de pensioenplidht zijn naar de mening van prof. Kessler de mogelijkheden voor verdere verschuiving van de inkomensverdeling uitgeput. Hij ziet maar een oplossing: een aanzienlijke beperking van de incidentele loonsverhogingen tot bv. een procent per jaar. De werknemers zouden bereid moeten zijn in de komende jaren genoegen te nemen met een geringe reële contractloonstijging van niet meer dan een e 1,5 procent. Gespreksleider prof. dr. P. Kuin vatte het betoog van prof. Kessler als volgt samen: de tegenwoordige generatie van werkenden zal zich een zekere welstandsverbetering moeten ontzeggen terwille van een voorziening voor degenen die niet meer werken. De heer H. Berends van het NVV, die als lid van de pensioencommissie een belangrijk aandeel heeft gehad in de opstelling van het stichtingsrapport, merkte op dat voor de invoering van de pensioenplicht twee voorwaarden moeten worden vervuld, nl. een nationale inkomenspolitiek en een matiging bij de incidentele loonstijging. hij zei dat een verdere inkomensnivellering voorwaarde is om beheersing van de lonen voor de werknemers psychologisch aanvaardbaar te maken. De matiging die moet worden betracht moet naar zijn mening beginnen met de hoge inkomens. Pas dan valt er bij de vakbeweging gehoor te vinden voor beheersing van de inkomens. Minister Roolvink was het met de heer Berends eens. Hij betoogde dat er in de loonontwikkeling geen oplossing zit voor het pensioenvraagstuk. Het probleem zit naar zijn mening
bij de twee procent s ■ loonstijging. De or.Vj zullen hier de hand aar - J houden. Overigens was ; ster van oordeel, dat van de pensioenen de > kan doorbreken waarloonpolitieke systeem is . Er zal een kruistocht iJ worden ondernomen i«J afwenteling van lasten, c?7 naamste oorzaak van de Ook zal moeten worden ov gen of er een verminderj.i gelijk is van de uitgav? sociale voorzieningen' a.ïi heer Roolvink. . De heer Verwev. directeur! de Raad van Arbeid te ItjJ dam, bepleitte een bevS van de kinderbijslagen oal delen vrij te maken waa-J AOW zo snel mogelijk r.aaJ minimumloonpeil kan opgetrokken. De heer Berends vond ójL voorstel serieus in de diüj moet komen, omdat er l dere sociale wetten najmogelijkheden zijn voor i kingen. Hij zei dat de ' trales al een enquête onu oen instellen met de vraag bereid zijn een offer te ta ten behoeve van de bejaar
",Pensioenplicht eist minder loonstijging'". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
voert ondpvi, JUt U Sowjetunie een vrachtauw ma ' De fabi^ki; ™. ert uigen £ e r k O afleveren. WA Renault heeft , *1 de onderzoekii de 'eidi, 1 bouw voorafg^ **3 functionarissen"' schappij is de > d( i andere Franse eel "^ A maatschappij om de fabriek n0l >6^ nault zal Hl voQ technische duktiemidd e ie n n ' s n er > l leveren. Vo °r de y De Sowjetuni e i Ford om hulp bfi « een vrachtaut 0 f a L de >., maar de m»^ daarvan af ond ^S j Am enkaanse^U — technische tufe . ste vier maandenV,''?*l omzet van Technill heer (51 pct ï** lJ Ogem) met 17 p! n? ^ vergelijking me , ? fitj de van 1970 dezelf N
"Renault wil in Sow jetunie fabriek". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
DEN HAAG, 4 juni Minister Nelissen van nomische zaken heeft -i avond met succes beiri in het conflict tussen :e rectie van Van Gelde: pier en de vakboncf" een bespreking op ui ging van de minister de leiding van Van fö toegezegd dat zij op^ termijn de vakorga^ die informaties zal ver ^ fen die zij voor een jm® oordeling van de situa het in moeilijkheden *■ rende papierconcern - hebben. De vakbond® ben daarop besloten gekondigde korte ê eC -' gen Van Gelder M ken. Het normale overig de leiding van Va" vakbonden zal '^ i Zoals bekend hebbelï ^ bonden laten ^ Gelder 1300 : laten afvloeien, ue nog geen concrete st gedaan over de op reorganisatie. ue , waren niet tevr mate van bereidheid o rectie om inhcht situatie te ê even ' w! geö# middel van een Kor 0 informatie afdwing
"Conflict vakbondenVan Gelder bijgelegd". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010
UTRECHT. en Groenpol, w e ^ t()t de _s . tober 1970 toetrao tober 1970 kolen Handelsver ^ ^ * met ingang van in dit ™n ce ™ ies greerd. Op acl * ,n P n 1 . greerd. Op aa v v '7 u iien ^ reau McKinsey f zonderlijke g r ®^ p gericht, te ar0f " nische jandel en j. nische in stal la rro enP° ^ den Geveke en v zC lf ^ activiteiten die sain enB gebied ontpit* 01 . „ o van De heer A- en ot L directeur van = teur van <&***. * % te ux van — - . in zal de 'integrale vormen g roe ^ n va" Groepsdirecteu j «o .... , ót technische han^ Stulen en f- van groepsdirecteur (je technische i" 9 ' 3 " C. J. van Suy' en ' f' ,ve r , de van
"Geveke Groenpol wordt geheel in SHV geintegreen". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/06/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 24-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031526:mpeg21:p010