Lhaag/1 3 sept rMie commissie van J^weversverbonden, I T2? van de vice| er r van het Verbond kndse Ondernef^JBartels, is be^ eenvoudig systeem ■ ee " ri j SCO ntrole uit te V n P De werkgevers hebI h eerder bereid ver' 210 harde afspraken te r "Ir matiging met r' n indien de vakbefech bij het afsluiK5 een sociaal contract Et tot matiging met Jonen. „.«ie van de Stichting die beziS k Cen l de „nfract voor te bereiR^ijwel gereed met I .mwerk De vertegente W van werkgevers en feers hebben in grote lijJ ftvereenstemming bereikt i;; I oud en strekking van fderSk contract. Ze zijn
het erover eens dat getracht moet worden in eenvoudige woorden te zeggen waar het bij deze afspraak over matiging van lonen en prijzen op aan zal moeten komen. In het rekenmodel, waarin de cijfers pas kunnen worden ingevuld als de gegevens over het overheidsbeleid en de verwachtingen voor 1973 bekend zijn, zal minder worden
gewerkt met macro-economische cijfers, waarop een poging tot een matigingsafspraak in 1971 is vastgelopen. Mr. P. van Meeteren, de tweede plaatsvervangend voorzitter van het VNO, zei dit als een winstpunt te beschouwen. Hij
noemde het overleg in de Stichting van de Arbeid gisteren, na afloop van de bestuursvergadering van het verbond, constructief. Zowel van de zijde van de werkgevers als die van de werknemers blijkt duidelijk de wil aanwezig om tot overeenstemming te komen, zo zei hij. Naar
zijn mening geeft het overleg de Stichting geen enkele reden voor pessimisme over de totstandkoming van het sociaal contract. Mr. van Meeteren gaf toe dat een prijscontrole door de werkgeversverbonden geen eenvoudige zaak zal zijn. Een betrekkelijk klein percentage van de
stijging der kasten van levensonderhoud — niet meer dan 35 pet — kan door de industriële verbonden worden bestuurd. Als dienstverlening daaraan wordt toegevoegd wordt dat 44 pet, maar 56 pet van de prijsstijging is afhankelijk van de overheid en van de importprijzen. De commissie Bartels probeert nu duidelijke formuleringen te vinden in een ruim kader voor een systeem van prijscontrole. Het is immers niet mogelijk om voor iedere bedrijfstak afzonderlijke regelingen op te stellen. Mr. Van Meeteren kon nog niet aangeven hoe het controlesysteem er zal gaan uitzien. Misschien zal gezocht worden, zo zei hij, naar een prijscontrole per bedrijfstak aan de hand van een algemene richtlijn die door de werkgeversverbonden zal worden uitgevaardigd. De vice-voorzitter van het VNO deelde nog mee dat de vakcentrales zich bereid hebben verklaard op korte termijn met werkgevers te gaan praten over hun voorstel om niet vakbondsleden te laten meebetalen voor het vakbondswerk.
"Prijscontrole op stapel Vooruitgang met sociaal contract". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/13 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031554:mpeg21:p009
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/13 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031554:mpeg21:p009
121 september af zal Renault de types 5 L en TL op de (lerlandse markt brengen, directe concurrenten van de ; 127. De wagen is slechts 3,5 meter lang en is bedoeld [stadswagen met mogelijkheid tot snel vervoer naar de apsteden". De topsnelheid ligt boven de 135 kilometer [ uur, de wegligging is zeer goed. De goedkoopste uitvoeP kost ƒ 7150, de duurste ƒ 7750.
"NIEUWE STADSAUTO". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/13 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031554:mpeg21:p009
' ttn onzer redacteuren K HAAG, 13 aug. — De [ument heeft, als het om ge.ige hulp gaat, niet veel rgelijken, en nog minder te ■O: er zijn geen objectieve r -eungsresultaten voorhanI er is geen kwaliteit van de . ' e m eten. De consument vertrouwen, en op nagealle andere terreinen van [samenleving wil hij dat ver|wen al lang niet meer geven. ■ schrijft de heer H. C. van |„? ev , en ' directeur van het ■mfonds AZIFO in Den Haag, Irm ec ^ eur van het voorFSscentrum Sociale VerzeC. .? ee " brochure, „Een ■ ppn rookgordijn". Hij pleit v, gemene volksverzegen ziektekosten, voor
een in loondienst treden van huisartsen en apothekers. Over het algemeen wordt verondersteld dat daar ernstige bezwaren tegen bestaan, aldus Van der Hoeven, maar hier ligt waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak van het rookgordijn. „Om de goede verstandhouding niet te bederven zwijgen degenen die in hun hart vóór zijn, terwijl de tegenstanders er geen behoefte aan hebben de aandacht op deze besparingsmogelijkheid te vestigen." Over de manier waarop de ziekenfondsen de huisartsen honoreren zegt de heer Van der Hoeven dat die een zo goed mogelijke dienstverlening aan de patiënten eerder remt dan bevordert. (ANP)
"„Breng apothekers en artsen in loondienst"". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/13 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031554:mpeg21:p009
j^WUm.n.air, 13 sept. — Lr de g om P er 1 okgem;!£f? rwegtarieven t4n ï deld 10 Pct - te ttt* ® een dis,k avond in zijn hoedanigheid van bewindsman van verkeer en waterstaat, toen hij in de Tweede Kamer werd geïnterpelleerd door drs. Van Thijn (PvdA). De minister was niet van plan, van de voorgenomen verhoging af te zien, zoals de heer Van Thijn in een motie vroeg. De interpellant vreesde dat de ontwikkeling van het openbaar vervoer opnieuw een nadelige invloed zou ondervinden, waardoor het volgende kabinet voor
een voldongen feit zou komen te staan. Hij wilde weten, hoe een „ongetwijfeld" optredende vervoerafval van 3 pct. was te rijmen met de doelstelling van het regeringsbeleid dat het openbaar vervoer zal worden gestimuleerd. Kwaliteitsverbetering De minister erkende het vervoerafstotende effect van een tariefsverhoging, al zou dit volgens hem nog wel meevallen: naar verwachting 200 miljoen reizigerskilometers op een totaal van acht miljard. Kwaliteitsverbetering hij NS — naast maatregelen voor een selectief gebruik van de personenauto en een effectief parkeerbeleid — leidt op langere termijn tot een gunstige ontwikkeling van de omvang van het NS-reizigersvervoer, meende de heer Udink. Voorzover de regering thans kan beoordelen zal niet binnen 11 a 12 maanden een nieuwe tariefstijging plaatshebben. De minister kon niet beloven dat een nieuwe verhoging niet boven de toeneming van het algemene prijsniveau zou uitkomen, ofschoon het wel de bedoeling is in de richting van het algemene prijspeil te gaan. Met deze opmerking poogde de bewindsman de fractie van DS'70 tevreden te stellen (oudmaar zijn fractiegenoot J. Koningh fungeerde als woordvoerder).
De KVP'er Cornelissen vroeg — ook namens ARP en CHU — wat de consequenties zouden zijn van een wat bescheidener verhoging op dit ogenblik, bijvoorbeeld een aanpassing conform het algemene prijspeil, zoals door NS bepleit. De minister noemde een lichte stijging boven het algemene prijspeil, zoals nu, verantwoord. Of het bereiken van kostenverlaging via organisatie en efficiency mogelijk zou zijn — en daardoor een bescheidener tariefsverhoging — durfde hij niet te zeggen; hij betwijfelde alminister Drees was aanwezig, thans of op korte termijn meer in dit opzicht te bereiken zou zijn. De regering wil een zodanig beleid voeren dat afkalving van het NS-aandeel in de vervoermarkt wordt voorkomen. Het Rijk geeft een steeds toenemende bijdrage in de tekorten (in 1972 een compensatie van 265 miljoen en nóg meer in 1973). Het is, aldus de minister, niet onredelijk dat ook van de gebruikers een toenemend bedrag wordt gevraagd. Het Rijk draagt nu voor een derde bij in de kosten per reizigerskilometer. De heer Udink noemde de ontwikkeling van de loon- en prijsspiraal wanhopig; de rijksbegroting kan niet totaal uit de hengsels worden gelicht. Vanmiddag zou de Kamer stemmen over de motie-Van Thijn.
;! len er gaan uitzien die de NS onder de naam . jgfo' gaan inzetten in de Randstad. Er wordt n P'at ea 7 geplaatst voor ƒ 40 miljoen en de eerste t>n in mei 1974 kunnen gaan rijden.
"Udink blijft vasthouden aan verhoging van spoorwegtarief". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/13 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031554:mpeg21:p009
Door een onzer redacteuren DEN HAAG, 13 sept. — Een algemeen verbod van colportage is vooralsnog een te rigoureuze oplossing. Slechts als er van deze verkoopmethode in overwegende mate misbruik zou worden gemaakt is daar reden toe. Dit zeggen de staatssecretaris van economische zaken, J. J. M. Oostenbrink en de minister van justitie, A. A. M. van Agt, in de memorie van antwoord over het ontwerp colportagewet. De zg. afkoelingsperiode is in het gewijzigde ontwerp van 6 op 8 dagen gebracht. Tijdens deze periode kan iemand die iets van colporteur heeft gekocht de overeenkomst ontbinden. Door de termijn op écht dagen te brengen valt er altijd een weekeinde in. „Juist in het weekeinde spreekt men familie, vrienden of kennissen, die in aanzienlijke mate tot bezinning kunnen bijdragen", aldus de memorie van antwoord. Het ontbinden van de koop moet geschieden door een aangetekende brief. Heeft de koper een aangetekende brief naar het colporterende bedrijf verzonden, dan wordt ervan uitgegaan dat hij de overeenkomst heeft opgezegd. Hij hoeft verder niet te bewijzen dat dit inderdaad de inhoud van deze brief is geweest — wat uitermate moeilijk zou zijn. De verkoper kan eventueel aantonen dat de inhoud van de brief een andere is geweest. Het wetsontwerp verstaat onder colportage niet alleen huis aan huis verkoop, maar ook verkoop tijdens bustochten, in bioscopen en restaurants en tijdens georganiseerde bijeenkomsten. Gecolporteerd mag slechts worden door personen die als zodanig zijn geregistreerd. Deze registratieplicht bestaat niet voor het colporteren met boeken,
tijdschriften, grammofoonplaten e.d. Dit in verband met de vrijheid van meningsuiting, vastgelegd in artikel 7 van de grondwet. Voor deze categorie geldt wel de afkoelingsperiode. De mogelijkheid de koop binnen 8 dagen te annuleren bestaat voor alle afbetalingsovereenkomsten die bij een colpoteur zijn gesloten. Wordt contant betaald, dan kan slechts bij een aantal door de minister te bepalen goederen de koop worden ontbonden. Toezenden De staatssecretaris en minister gaan in hun memorie van antwoord ook in op het ongevraagd toezenden van goederen. De ontvanger krijgt daardoor geen enkele verplichting opgelegd. Mededelingen als „wordt op dit aanbod binnen zoveel clagen niet geantwoord, dan geldt het als aangenomen" hebben geen rechtskracht. Zelfs al neemt de ontvanger het toegezondenen in gebruik, dan is van een overeenkomst nog geen sprake. Het enige dat de verzender kan doen is zijn eigendom terughalen. Heeft de ontvanger het toegezondene weggegooid of beschadigd, dan kan de verzender proberen via de rechter een schadevergoeding los te krijgen. „Een aktie, die maar zelden kans van slagen zal maken", aldus de memorie van antwoord.
"Bedenktijd na koop bij colporteur wordt 8 dagen". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/13 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031554:mpeg21:p009
Door een onzer redacteuren AMSTERDAM , 13 sept. — Honderd jaar is de Banque de Paris et des Pays-Bas gevestigd in Amsterdam. Ter gelegenheid van het jubileum heeft een galavoorstelling plaats in de Amsterdamse Stadsschouwburg, gevolgd door een ontvangst. De Comédie Franqaise zal Molière's „Tartuffe" opvoeren.
"Honderd jaar „Parisbas"". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/13 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031554:mpeg21:p009
De actiegroep Schiphol Stop heeft een zogenaamde vliegtuigvanger laten ontwerpen, waarvan het de bedoeling is dat exact de hoogte van overvliegende toestellen kan worden gemeten. Dit als resultaat van door omwonenden van Schiphol geuite klachten over de geringe hoogte van overvliegende toestellen en het volhouden van de autoriteiten, dat alle landende en startende vliegtuigen zich aan minimum hoogten houden. Met deze vliegtuigvanger wil de actiegroep gegevens verzamelen om aan de hand daarvan te klagen bij de autoriteiten. De vliegtuigvanger wordt a ƒ1,50 verkocht als bouwplaat. Hij bestaat uit twee 6-hoekige kokers die in elkaar geschoven moeten worden. Als in een kijkgat het silhouet van een van de meest voorkomende vliegtuigen die op Schiphol vliegen "gevangen" wordt, kan aan de buitenkant van de koker een hoogte worden afgelezen.
"De actiegroep Schiphol Stop heeft een zogenaamde vliegtuigvanger". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/13 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031554:mpeg21:p009
DEN HAAG, 13 sept. — Zonder hoofdelijke stemming heeft de Tweede Kamer gisteren ingestemd met een aantal wijzigingen in de pensioen- en spaarfondsenwet. De wijzigingen betreffen o.m.: • de ondernemingen zijn verplicht zeer kort na afloop van een kwartaal de geïnde pensioenpremies en de eigen bijdrage af te dragen aan het pensioenfonds of de verzekeringsmaatschappij ; • van de gestorte pensioenpremies mag slechts een twintigste deel (en niet meer dan een tiende deel) in de eigen onderneming belegd worden; • de werknemer die de onderneming
verlaat, krijgt na maximaal een jaar dienstverband (en niet meer na vijf jaar) de gestorte pensioenpremies in contanten terug; • de werkneemster die huwt, kan de pensioenafspraken niet meer afkopen; • regeling van aanspraken op weduwenpensioen van gescheiden vrouwen: geen aanspraak als het huwelijk voor het inwerkingtreden van de wet is geëindigd. Bij scheiding daarna heeft de gescheiden vrouw wel aanspraak, niet alleen wat betreft de lopende deelneming aan een pensioenverzekering door de man, maar ook met betrekking tot een gewezen deelneming.
"Beheer pensioenfonds meer aan banden". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/13 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031554:mpeg21:p009
Veel directeuren maken in het weekend twee 8-urige werkdagen. Niet omdat het zo leuk is, maar omdat er uit de doordeweekse werkdagen van het bedrijf onvoldoende informatie komt voor alerte bedrijfsvoering. Kan dat niet anders? Er is een uitstekend alternatief, gepresenteerd door het Algemeen Reken Centrum. Het komt neer op gebruik maken van geavanceerde computerfaciliteiten, zonder zelf te investeren in uitrusting (er staat voor miljoenen bij het ARC) en dure deskundigen (ruim 100 man). ARC introduceert BEIS en BRUNET. BEIS betekent Bedrijfs Economisch Informatie Systeem. Er zitten 7 manjaren arbeid en tonnen gelds aan ontwikkeling in. Nu het operationeel is, verschaft BEIS u op elk gewenst moment de vitale bedrijfsinformatie die onmisbaar is. Zoals bijvoorbeeld liqujditeitsoverzicht, overzicht openstaande verkoopfakturen, aanmaningen en commerciële statistieken. BRUNET - het woord zegt het al - is een nieuw Bruto-Netto Loon/Salaris . standaardprogramma, en het maakt veel mensen in uw bedrijf vrij vopr belangrijker dingen. Welkom kenmerk: standaardprogramma's zijn ervoorvelen, maken daardoor de kosten laag voor iedere afnemer afzonderlijk. ARC komt naar u toe. Er is een begin gemaakt met de opbouw van een landelijk net van RlU's: regionale in- en uitvoercentra, met terminals en Optical Reading faciliteiten. Een unieke service aan de relaties van het ARC, waarmee (populair) de computer naar de klant komt - in plaats van omgekeerd. Zo garandeert het ARC nog sterker dan voorheen Goed En Op Tijd Leveren. Krijgt u al zin in een echt weekend? Algemeen Reken Centrum n.v. Lid COSSO Prof. J. H. Bavincklaan 3 Amstelveen, 020-433957, Apeldoorn, Groningen
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/13 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031554:mpeg21:p009
Door onze correspondent HilVERSUM, 13 sept. — De „STER-leeuw", het animatiebeest, waarmee dagelijks de televisiereclame-uitzendingen van de STER wat worden verlevendigd, blijkt het bij de kijkers goed te doen. De reclamewereld is echter heel wat minder gelukkig met de verschijning van dit door Joop Geesink ontworpen dier, dat naast de grafische intervallen de verschillende reclamefilmpjes moet afwisselen. De reclamewereld is van oordeel dat het dier, dat gemiddeld drie tot vier seconden op het scherm blijft, de aandacht bij de kijkers van de feitelijke reclame afleidt. Bovendien vraagt men zich in reclamekringen af of de STER zonder meer het recht heeft de reclame-uitzendingen zonder overleg met de betrokkenen op deze wijze te versieren. Dat de reclamemensen er niet lichtvaardig over denken, blijkt wel uit het feit dat op vrijdag 6 oktober over üeze zaak een discussie gevoerd zal worden tussen STER-directeur drs. C. J. Smeekes en de heer H. Coenen, directeur van het Amsterdamse reclame-adviesbureau J. Walter Thompson. Dat zal gebeuren op een door de International Advertising Association georganiseerd congres in de RAI. De heer Coenen: „De vraag is,
of deze onderbreking niet negatief zal werken op de invloed van de reclame. Er Is hierover nogal wat ophef gemaakt en daarom wil de reclamewereld nu eens tot een definitieve uitspraak komen. Het beste leek ons daarom de reclamewereld zijn kritiek daarop te laten formuleren om uiteindelijk na de verdediging door de heer Smeekes tot de conclusie te komen over de vraag of het al of niet een goede zaak is om de leeuw op deze wijze te hante ren." De heer Coenen zal zijn kritiek op het animatiebeest mede gaan baseren op ervaringen, die men in Duitsland heeft opgedaan met de cartoonachtige mannetjes, die — overigens met een compleet verhaaltje — de reclamespots afwisselen. In Duitsland is op dit gebied veel meer marktonderzoek gedaan. „Hoewel het verder niets met het effect te maken heeft, is ook nog nooit een uitspraak gedaan over de vraag of de STER al dan niet het recht heeft zonder inspraak van de reclamewereld de leeuw te laten optreden", aldus de heer Coenen. STER-directeur Smeekes is van mening dat de leeuw bepaald niet de aandacht van de kijkers afleidt. Niet gepubliceerde onderzoekingen in die richting zouden dat uitwijzen.
"STER-leeuw bevalt reclamewereld niet". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/13 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031554:mpeg21:p009
Door een onzer redacteuren BREDA, 13 sept. — Bij het schoonmaakbedrijf ABC in Breda zouden zulke grote wantoestanden heersen dat een aantal personeelsleden overweegt acties te gaan voeren tegen de directie. Daarbij zullen ze dan kunnen rekenen op de steun van de industriebond NKV. In het blad Industrie-revue van deze bond wordt het schoonmaakbedrijf aangevallen en met name moet de technische directeur F. Derks, bekend als eredivisie-scheidsrechter, die bij het bedrijf het personeelsbeleid behartigt, het ontgelden. Deze heeft intussen laten weten dat van de beschuldigingen niets waar is en dat hij de indruk heeft dat de industriebond NKV een conflict wil forceren. Hij geeft toe dat het bedrijf inderdaad pas een loonsverhoging uitbetaalt als de cao bindend is verklaard door publikatie in de Staatscourant. Volgens de Industriebond zou het bedrijf daarmee duizenden guldens per jaar extra verdienen en zouden de werknemers drie maanden zonder de loonsverhoging moeten werken. Volgens de heer
Derks zijn die drie maanden overdreven en doet ABC met deze werkwijze niets onwettigs. Ziek Een andere grief is dat werkneemsters ontslagen zouden worden als ze ziek zijn. Volgens de heer Derks is ook dit niet waar. Wel zouden onlangs vier vrouwen uit St. Willebrord ontslagen zijn, maar toen bleek dat dit op een vergissing berustte werden ze volgens de heer Derks weer in dienst genomen. Volgens de Industrieland wordt er met de werkneemsters ook op andere gebieden onoorbaar gemanipuleerd. De heer Derks wijst er daarentegen op dat men niets te klagen heeft en dat ABC het kleinste personeelsverloop kent van alle schoonmaakbedrijven in Nederland, hetgeen volgens hem genoeg zegt over het sociale beleid. ECONOTITIE — Xhomsen's Havenbedrijf, behorend tot de Internatio-Müller groep, heeft een contract getekend met de betreffende organisaties van de Sowjet-Unie voor de overslag van aardgaspijpen afkomstig uit West-Duitsland en bestemd voor de Sowjet-Unie.
"Schoonmaakbedrijf ontkent wantoestand". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/13 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 20-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031554:mpeg21:p009