Als er nog eens omroepverkiezingen komen, zoals de PvdA heeft voorgesteld, en de Vara zou haar avonden meestal vullen op de manier zoals ze dat gisteren gedaan heeft, dan zou er al gauw geen Vara meer zjjn. Brechts Vluchtelingengesprekken blijken, voor wie ervan houdt, ook op de televisie leerzaam en vermakelijk zijn. Maar de belangrijke vraag is: wie houdt ervan? In ieder geval niet s de vertegenwoordigers van de arbeidersklasse met wie ik vanmorgen even over het programma van gedachten wisselde; ze zagen weinig in de dialogen van de grote proletarische voorvechter die ze gauw hadden afgezet ten behoeve van het andere net. Er is dan ook, zoals in de VPRO-gids al werd vastgesteld (wat meer zegt dan wanneer het in een andere gids wordt vastgesteld) „een bijzonder soort moed voor nodig om deze gesprekken in scène te zetten voor de televisie", want behalve dat deze twee vluchtelingen uit naziDuitsland hun gedachten uitwisselen, gebeurt cr niets. Wat my betreft hoefde er ook verder weinig te gebeuren.
Cor van Rijn paste uitstekend onder zijn bootwerkerspot en Ton Lensink gebeurde hetzelfde met gleufhoed en jas met astrakanrevers. Lensink is bovendien op zyn best als hg op bedachtzame toon intellectuele uitspraken doet, en dat moest hy hier voortdurend. Maar afgezien van het feit dat deze gesprekken niet „spannend" waren, en weinig drama bevatten in de zin dat er voortdurend een nadere ontknoping in te bespeuren viel, zullen ook ordelievende personen zich er stevig aan hebben geërgerd, zodat hiermee ongetwijfeld de meerderheid van ons volk, als ze zou hebben gekeken, paars van verontwaardiging zou zijn geworden. Maar zeker keek de meerderheid niet: vandaar het oordeel aan het begin van dit stukje. Het enige wat my, na meer dan een uur van uitstekende conversatie tussen Ziffel en Kalle, niet meeviel, was dat bij laatstgenoemde aan het einde, totaal onverwacht, de socialistische aap uit de mouw kwam. Dat was zo in tegenspraak met toon en argumentatie van al het voorgaande,
dat een mens er even versteld van stond. In Achter het Nieuws trad een vertegenwoordiger van Amnesty International op, een Westduitse jurist, die met grote precisie over de martelingen in Brazilië vertelde, en vervolgens in Kenmerk zyn betoog voortzette. Een paar verklaringen van politieke exgevangenen die gemarteld waren, en een demonstratie van wat de „papegaaienschommel" is, maakten dit programma nog sterker. De ervaring bewast dat regimes die er dergeiyke geweldpraktijken op na houden, gevoelig zijn voor buitenlandse publiciteit. Dat geldt voor de Sowjetunie, voor Spanje en kenneiyk ook voor Brazilië. Aan de andere kant heerst op onze televisieschermen een ware inflatie van programma's over misstanden in het buitenland, waarbij de gratis verontwaardiging de boventoon voert. Misschien zou bij een wat scherper beleid wat dit betreft een goed gemaakte uitzending als die over Brazilië beter tot haar recht komen en dus meer kans op effect hebben. Hfl
"Conversaties van Brecht". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
LAGUNA BEACH, Californië, 14 sept. — Cowboyfilmster William Boyd, die in de jaren dertig en veertig bij miljoenen bekend was als Hopalong Cassidy, is woensdag op 78-jarige leeftijd aan de ziekte van Parkinson overleden. Hij was 21 juni in een ziekenhuis opgenomen. Zijn derde vrouw — hij is vijfmaal getrouwd — de gewezen actrice Grace Bradley, was bij hem toen hij stierf. De grijze cowboy zei onlangs in een telefoongesprek met een verslaggever dat hij geen foto's meer van zich liet maken omdat hij de herinnering die het publiek aan Hopalong Cassidy had niet wilde bederven. In 1919 speelde hij in Hollywood al rollen in nu vergeten films. Grote bekendheid kreeg hij sinds 1934 als'de cowboy Hopalong Cassidy, een figuur die lang de gunst van het publiek behield. In 1949 kwam Hopalong ook op de televisie. Hij was de man op het witte paard „Topper", die niet rookte, dronk, vloekte of meisjes zoende, en veedieven liever levend ving dan dat hij hen doodschoot. Zijn films liepen altijd goed af. (Reuter).
"Hopalong Cassidv overleden". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
— "De jonge stier", het bekende schilderij van Paulus Potter in het Mauritshuis in Den Haag, is vardoekt en gerestaureerd opnieuw tentoongesteld. In vier vitrines bij "de jonge stier" zijn foto's te zien van de fasen van het karwei om het schilderij van nieuw linnen te voorzien, wat volgens de toelichtende teksten een hele onderneming was.
"kunstnotities". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
DEN" BOSCH, 14 sept. — Tot besluit van het internationale vocalistenconcours wordt elk jaar in het Casino te Den Bosch een concert gegeven door het Brabants Orkest samen met de winnaars. Zo'n slotconcert blijkt steeds verrassingen op te leveren: Sommige solisten trekken zich op aan het feit dat ze nu eens een orkest achter zich en een feestelijk gestemd publiek voor zich hebben. Voor anderen betekent dit alles merkbaar een beproeving. Zo'n concert zou eigenlijk
bij het concours ingehaakt moeten worden om een goed inzicht te krijgen in wat de kandidaten aankunnen! Van de zes prijswinnaars die gisteravond optraden — twee waren verhinderd — behoorden de sopraan Gerda Spireanu, de mezzo Adelheid Krauss en de bariton Tumagianian duidelijk tot de eerste categorie; hun prestaties waren beter dan tijdens de wedstrijddagen. Wel had de sopraan een tikje moeite om de hoogste tonen van Mozarts beroemd-beruchte „Königin der Nacht" aria zuiver te treffen, maar een eveneens veeleisende aria van Donizetti zong zij voortreffelijk. De bariton droeg een aria van Verdi knap
voor met net dat tikje overmoed, dat er bij hoort. De mezzo kreeg door een klein misverstand met de dirigent de kans om haar aria van Rossini twee keer uit te voeren, prettig voor haar, want de tweede keer ging het veel beter. Over de Roemeen Crasnaru kunnen we niet schrijven zonder over hem onprettige dingen te zeggen: Hij heeft nu helemaal niets laten horen dat de hem verleende tweede prijs kan verklaren. Eerste prijswinnaar Robert Currier Christensen heeft zo'n zachte stem dat hij nauwelijks hoorbaar is temidden van de orkestklanken. Niettemin sprak uit de manier waarop hij een lyrische aria van Giordano vertolkte begrip en liefde voor deze muziek. Patricia Payne, de
hoofdprijswinnares van het concours trad drie keer op; eigenlijk alleen de laatste keer in Verdi, herkenden we de voortreffelijke kwaliteiten die zij tijdens het concours getoond had te bezitten. Zij leek niet gestimuleerd te worden door dit officiële optreden. Hein Jordan heeft zijn veeleisende kameleonachtige taak als begeleider prima vervuld en hij verraste bovendien met meeslepende uitvoeringen van twee orkestwerken. Gekozen waren composities van twee onlangs 80 jaar geworden Nederlanders: Oscar van Hemle en Hendrik Andriessen, respectievelijk "Entrata per Orchestra" en "Canzone per Orchestra", muziek die volop reden gaf tot bewondering en vreugde.
"Winnaars beter na concours". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
Maarten van Traa heeft voor de VPRO gesprekken gehad met Daniël ~ Ellsberg en Anthony Itusso, die in Californië moeten terechtstaan wegens hun aandeel in de publikatie van de zg. Pentagon Papers. Van Traa heeft bovendien Ramsey Clark, oud-minister van justitie van de Ver. Staten, geïnterviewd. De VPRO heeft deze gesprekken verwerkt in het programma „Drie getuigen van de oorlog" dat vanavond wordt uitgezonden (20.21—20.50, Ned. 2).
"getuigen". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
Door J. REICHENFELD HILVERSUM, 14 sept. — In tegenstelling tot de schrale oogst van de Gaudeamusconcerten afgelopen vrijdag en zaterdag in Rotterdam, boden de beide manifestaties in de Varastudio të Hilversum deze week een heel wat positiever beeld. Speciaal die van maandag jl. toen het hele programma zich concentreerde op twee componisten, beiden met een zeer eigen geestelijke habitus. De 26-jarige Engelsman Michael Finnissy is introvert van aard. Zowel de magische sfeer van het boek Daniël uit het Oude Testament, als lichaam en ziel van Jeanne d'Arc op de brandstapel tracht hij op te roepen met subtiele instrumentale spanningen en hiermee corresponderende ijle vokale lijnen. Elk vibrato, elke melodische curve, elk geruis of elke stilte telt bij deze componist mee, en is bepalend voor zijn vluchtig-evocatieve expressie. Verspilling van materiaal komt bij hem niet voor. Ja, het is zelfs de vraag of Finnissy überhaupt in staat is tot felle dramatiek. In Jeanne d'Arc waar hij enkele pogingen hiertoe onderneemt, mist de bleke schoonheid van zijn uitgedunde componeertrant juist op dergelijke momenten de nodige zeggingskracht. Agressief De 24-jarige Duitse componist Peter Ruzicka zou je zijn tegenpool kunnen noemen — althans wat de bedoelingen betreft die hij in de toelichting op „In processo di tempo" omschrijft. De bedoelingen zijn nl. erop gericht het genieten van de luisteraar onmogelijk te maken. Ruzicka wenst dit met agressieve storingen te bereiken. De musici zelf gaan op een gegeven ogenblik tijdens de uitvoering tot de aanval over: ze staan op en ontketenen een hels gejoel en gekrijs. Ook de nodige knallen en ploffen met het gebezigde instrumentarium beogen dit zelfde effect, en verder de penetratie van voorgeprepareerd akoestisch materiaal uit luidsprekers. Maar het grappige is, dat al deze destructieve en relativerende tendensen hun doel missen, aangezien Ruzicka er esthetisch mee te werk gaat. Hij is een rasmuzikant die met bizarre klankkleuren zijn spel bedrijft. Gelukkig meent hij het niet kwaad met de muziek en mocht hij het wel kwaad menen dan belet hem in ieder geval zijn talent zulks waar te maken. Van destructie gesproken: de 31-jarige Maurice Weddington die gisteravond aan bod kwam, stelt met zijn Stardrive ook iets dergelijks aan de orde. Hij ontkent vorm en structuur. In plaats van zulk een archaïsche opzet huldigt hij een volledig „synenergetic" proces van componeren zonder verder toe te lichten wat dit dan wel is. Synenergy betekent zoiets als gecombineerde actie. Grommen De muziek van Weddington bestaat uit losse partijen. Een partituur is er niet. De toevalsfactor speelt dus een sterke rol. Wat er uit de bus kwam was verrassend door het organische verloop: een traag om zijn eigen as wentelende, oervitale monotonie van in- en uitademende klankslierten die over elkaar
schuiven rS gezo t kan jemaa biljar fcht grommend bij ? N v»< werk waar de d , e «A van neren. I n het J? E " e klankspectru m JiMg "AÖTtó ** blijft doorbS ft dert er niet a ] noch aan het^J 4 W* lttrf naai. After =11 iKtffrj van,Wed dm ^! ( 5, Een positieve W zo Persoonlijke b verder de twee ? Australische com* fer Fa wier ^ gd met een cWp zoet gevooisde C ' aangaf. Magnifiek voor - geschreven en jJ. in de versiering'.. Engelsman Bria n r een ascetische cosacrale strekking': J voor twee orgels^ De ijzeren conseoi mee hij het staccav": topnncipe tegen';,, plaatste, frappeer^ de wat bereden»--.' uitkomst. w De rest van „ bleef in dorre frnen Horatio Radulescu , ïserinf meen) zocht het in t : zal met versterkte echo; Jf? snaren en de evenet 3ir.ne te klanken van he:limci" strijkkwartet ter p-j taat: een jammerlijk en piepende vertor.' macht. Wat tenslotte j vervelende sonate t piano's van de Enge'.Ferneyhough aara prikkeldraadmuziek en breed achterhr. • Structuren voor tw« i 1952 resp. 1961 van i weliswaar even har. maar tevens van een bare bezetenheid geti De uitvoeringen t avonden in de Vara-s den op hoog niveau.: ciaal voor het Radio kest onder leiding Keuschnig, het Rad; koor en zijn dirigent! Ier, het instrument^ van de NOS-musicl t sopranen Gertie rKitty Donker.
"Uitgesproken talenten bij Gaudeamus". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
Een medewerker van Hier en Nu heeft in Belgrado een gesprek gehad met minister Boertien van ontwikkelingssamenwerking, die een reis door Joegoslavië maakt (17.32, Hilv. 1).
"boertien". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
Door C. J. A. GENDERS NIJMEGEN, 14 sept. — Van alle Spaanse auteurs uit de Siglo d'Oro heeft ongetwijfeld Lope de Vega Carpio (1562-1635) het meest aan den lijve ondervonden hoe goed de liefde smaakt als zij met moeite tot vervulling komt. Het zal wel eeuwig een raadsel blijven hoe hij het klaarspeelde om naast het schrijven van zo'n 1500 toneelstukken en ontelbare gedichten zich in liefdesavonturen te storten, hoe hij de roddel rond zijn eigen avonturen aanwakkerde en er vervolgens weer stof uit wist te putten voor zijn schrijversactiviteiten. Naast zijn historische stukken en sacramentsspelen zijn juist tot in onze dagen de ontelbare komedies bekend gebleven, waarin hij zoals ook in Bruid aan huis (La Esklava de su Galan) zijn steeds weerkerende thema's hanteert, die hem bij het Spaanse publiek zo in de gunst brachten. Het zijn een ziekelijke jaloezie, rivaliteit en travestie, dezelfde onderwerpen die ook de door Dolf Verspoor bewerkte versie kruiden, waarvan toneelgroep theater gisteravond in Nijmegen de première gaf. Het verhaal heeft niet bijster veel meer om het lijf dan de gebruikelijke perikelen rond de vader, hier een niet onbemiddeld koopman uit Sevilla, die niet instemt met de vrije partnerkeuze van zijn zoon, evenmin de aangeboden dochter van een vriend apprecieert, maar de knaap eenvoudig aan de kerk wil schenken om voor zijn eigen zonden te boeten. Dit priesterschap ambieert deze don Juan niet in het minst, want hij is smoorverliefd op een gedoopte Moorse schoonheid. Hij wil het geforceerde huwelijk ontvluchten, maar doet dat stuntelig en zal ook geen kans van slagen hebben, als niet redding gebracht werd door een vriend, aan wie aan het slot natuurlijk
de versmade bruid als beloning toevalt. Het succes van Theater ligt ongetwijfeld in de oorspronkelijke aanpak van een overigens gevaarlijk onorigineel thema. Zo werden de Spaanse Copla's aangegrepen om het verhaal muzikaal in te bouwen, waardoor een musicalachtig accent ontstond dat steunde op speelse muziekjes van Cor Lemaire. Het werd een goed verbond: De keurig gezongen ensembleliedjes en Verspoors spitse actualiteitbewuste woordenspel, gezet in de kennelijk als karikatuur bedoelde regie van Theo Kling. Het geheel kreeg daardoor inderdaad het karakter van een zomeravonddivertissement dat Theater daarmee wilde bieden. Wie verder keek zag ook nog sporen van kritiek op de geforceerde bedrijvigheid van een burgermaatschappij, waarin knechten oneindig veel slimmer zijn dan hun goedgevulde meesters. Het is een geliefkoosd thema voor de volksdichter, die zich gedragen weet door de gunst van de massa, maar die gelijktijdig ook kritische noten plaatst bij een huwelijk, dat bovenal vereerd wordt als een instituut en waarbij de uiteindelijke partner volmaakt onbetekenend blijkt. Zo verdwijnt don Juan in het verhaal uit voorzorg, terwijl zijn geliefde als slavin in het huis van zijn vader terechtkomt en uiteindelijk zijn stiefmoeder dreigt te worden. Deze donna Elena (Burny Every) als bruid voor vader en zoon, staat centraal in de ontknoping. Zij vindt haar rivale in Fenneke Fockema Andreae, die een uitverkoren Serefina neerzet. Juist in de confrontatie van beiden bereikt het spel een hoogtepunt. Een don Juan, die eerder aarzelde dan actief bleek met een gedegen schuchterheid, daarna des te meer opgetogen bij het uiteindeli ik succes, werd vertolkt door Arthur Boni. Om hen heen een rijk geschakeerd ensemble van concurrenten in de liefde, beweeglijk waar de choreografie van Marino Westra dat vereiste, lofwaardig in de samenzang en kleurrijk uitgedost naar het ontwerp van Eline van Dreght.
Burny Every en Albert Abspoel
"Verstrooiing met bijna versleten thema". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
NED I — NOS/NOT 11.10 Schooltelevisie NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journ TROS 19.05 Calimero, tekenfilm 19.10 Op losse groeven, platenprogramma NOS 20.00 Journ TROS 20.21 The Protectors, TV-serie (Dl. 3). 20.50 Liefde op z'n Amerikaans, TV-films: 1. Liefde en de correspondentievrienden; 2. Liefde en de kampioen. 21.15 De dief van Washington 22.05 Concertina: Promenade Orkest en vele gasten. NOS 22.35 Journ. NED II — NOS 18.45 Brigadier Dog NOS 18.55 Journ VPRO 19.05 Popey, tekenfilm 19.12 De weduwe van Efeze, Tsjechische poppenfilm 19.35 Boekenlijst, programma over school- en studieboeken NOS 20.00 Journ VPRO 20.21 Drie getuigen van de oorlog: gesprekken 20.50 Dagboek van een kamermeisje, film van Luis Bunuel. NOS 22.25 Journ. H'sum I — 18.C0 Strictly Country Style: .:our,try and western 18.24 Op de man af, praatje 18.30 Nws 18.41 Wereldpanorama 18.50 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: Middelburgs Kamerkoor '9.20 Het Leger des Heils 19.35 Draaischijf: licht progr. 21.20 Het Metropole Orkest: 21.50 Kerkorgelconcert 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws 22.40 Der> Haag vandaag 22.50 Gerretson als literair prozaschrijver, lezing 23.10 Late Date: licht progr 23.55 Nws. H'sum II — 18.00 Nws 18.11 Journ 18.20 Partij van de Arbeid 19.00 Amateurs musiceren: harmonie-orkest 19.25 Gesproken brief. IKOR 19.30 Vragen rondom schrift
en samenleving. AVRO 20.00 Nws 20.C5 Residentie Orkest: 21.15 Synthese: auteurs lezen voor uit eigen werk. afgewisseld door muziek 22.00 Partners in Europa: discussieprogr 22.55 Mededel 23.C0 Nws 23.10 Journ. 23.20 Essay: een programma over kunst 23.55 Nws. morgen NED. I — NOS/NOT 10.45 Schooltelevisie. NOS 18.45 Brigadier Dog. 18.55 Journ. E.O. 19.05 Aardrijkskunde van het heilige Land, reportage. 19.20 Alternatieve vakantie. 19.35 Nader bekeken. NOS 20.00 Journ. VARA 20.20 Achter het nieuws. 20.40 Commissaris Maigret: Maigret en het Gulden Vlies. 22.04 Van Onderen: gesprekken. NOS 23.00 Journ. NED. II — NOS 18.45 Brigadier Dog. 18.55 Journ. NCRV 19.05 De Flaxton Boys, tv-serie voor de jeugd. 19.29 De vrouw in het wit, feuilleton (dl. 5). NOS 20.00 journ. NCRV 20.21 Mensen, mensen, mensen: gesprekken. 21.20 A.D. 1917: Deel I: De wereld In tijd van oorlog, dokumentaire. 22.05 Ander Nieuws. NOS 22.20 Journ. H'SUM I — KRO 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 Badinerie: klass. muz. 7.30 Nws. 7.41 Echo 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.41 Moeders wil is wet. 9.40 Schoolradio 10.00 Aubade: mod. en klass. muz. 10.30 Nws. 11.00 Voor de zieken. 11.55 Mededel. 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. 12.22 Wij van het land. 12.26 Mededel. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar... 14.00 Schoolradio. 14.30 Interlokaal op vrijdag: muz. 16.30 Nws. 16.00 Vraaggesprek. 17.00 Zonder grenzen - over missie en zending. 17.10 Het Metropole Orkest. 17.25 Voor de kinderen. 17.30 Nws. 17.32 Echo. 18.00 Vakantietoeslag: licht progr. Politieke partijen. 18.19 Gereformeerd Politiek Verbond. KRO 18.30 Nws. 18 .41 Echo. 18.50 Verkenning. 18.58 Marktberichten. 19.00 Vrijdagavondstereococktail. 19.55 Kanjer Koning Kompetitie. 20.00 In antwoord op Uw schrijven: verzoek.progr. 22.00 Voetlicht op....: kabaret, show en musical! 22.25 Overwegino. NOS 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. KRO 22.50 Zomergoal —!: sport en muziek. 23.55 Nws. H'SUM II — AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11 Journ. 8.30 De groenteman. 9.00 Klass. muz. 9.35 Waterstanden, 9.40 Speel- en dansmuz 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws.
11.30 Horlepiep: volksmuziek. 11.55 Beursberichten. NOS 12.00 Blik op de wereld: informatie over ontwikkelingswerk. 12.30 Overheidsvoorl.: Uitzending voor de landbouw. 12.40 De Brass Band. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA 13.11 Actualiteiten. NOS ,13.25 Toerismo: toeristische informatie int binnen- en buitenland. 13.55 Promenade matinee: orkéstmuziek. 14.25 Spiegel van Duitsland: informatie en muziek uit de Bondsrepubliek. EO 14.55 Ruimte: gewijde muziek en overdenking. VPRO 16.00 VPRO-Vrijdag: reportages, interviews, kommentaren, berichten, telefonische reakties en mtfz. 16.00 Nws. 17.55 Mededel. 18.00 en 20.00 Nws. NOS 20.30 Muziek uit de Barok. VARA 21.00 Omroep-orkest: Italiaans operaconcert. 22.30 NAR Nederlandse Artiesten Revue. 22.55 Mededel. 23.00 Nws. 23.10 Actualiteiten. 23.20 Prijswinnaars Internat. Gaudeamus Concours 1972: moderne muz. 23.55 Nws. H'SUM III — NCRV 7.00 Nws. 7.02 Zing. zing, zingl: vokale muz. 8.00 Nws. NOS 9.00 Nws. 9.03 Joost de Draayer Show, met o.a. Europees Popparlement. 10.00 Nws. 10.03 De Eddy Becker Show. EO 11-00 Nws. 11.03 De muzikale fruitmand: verzoekprogr. van en voor zieken. VPRO 12.00 Nws. 12.03 The Joe Blow Show. 13.00 Nws. 13.03 De Felix Meurders Show. NOS 14.00 Nws. 14.03 De Herman Stok Show, met o.a. Top Tien LP's. 15.00 Nws. 15.03 De Hugo van Gelderen Show, met o.m. de Nederlandstalige Top Tien. 16.00 Nws. 16.03 De daverende dertig. 17.00 Nws.
"tv vandaag". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
Heel eerlijk gezegd, heb ik de onbeschrijflijke lust gehad om van tevoren mijn verslag over de show van Max Heymans te schrijven, waarbij ik vandaag alleen nog maar de kleur van het boeket bloemen op de schoorsteenmantel hoefde in te vullen, al jarenlang de eerste aanduiding van dè kleur uit zijn collectie naast de basistinten zwart, beige, grijs, wit of bruin. tout-Amsterdam was aanwezig en het boeket op de cheminée was „gemengd" met als voornaamste blikvanger een prachtig paars door Heymans Le Violet de Paris genoemd. Een kleur die als een felle draad door zijn collectie loopt, paarse wollen jurken met battledressachtige jasjes, mantels van buiten of van binnen paars met bijpassende blouses of dunne wollen truitjes in bruin: allemaal klassiek van snit. Iets uitlopende rokken of iets aangerimpelde, jurken met verlengde bovenlijven of juist kort altijd met een smalle ceintuur en daaroverheen bijbehorende bolero's of wijde mantels. Heel draagbaar voor wie het genre lief heeft. Naast het paars; een retour naar het zwart en het roomwit gecombineerd met bruine tinten. Schitterende geruite stoffen, pied de poules, prince de galles waar fraaie draagbare tailleurs van zijn gemaakt. Lange jasjes over plooiof klokkende rokken samen met de mantels altijd weer zijn sterkste punt. En de confectiecollectie voor het komende voorjaar voor Plaza waarvan ook reeds enige
modellen werden getoond zal zeker in de smaak vallen. Heb met gemengde gevoelens de namiddagjaponnen en avondjurken bekeken waar zoveel glimwerk bij kwam kijken dat het leek of zij uitsluitend voor rijke oudere Amerikaanse dames waren gemaakt zelfs qua coupe: plisérokken en wijde rimpelrokken, korte bolero's en zelfs aangeknipte mouwen. Het zwarte broekpak met de fel oranje blouse
en de grote doorzichtige ring van plexiglas met een oranje accent er binnenin van Conny Stuart, bewees dat de vrouw die de veertig al geruime tijd gepasseerd is niet alleen maar in het keurige klassiek gekleed behoeft te gaan om er aantrekkelijk uit te zien. Er zijn voor haar toch wel iets meer mogelijkheden dan dat Heymans biedt. Zelfs zonder in extremiteiten te vallen. INA TAMMES-TE PAS
Rechts een ensemble in zwart/wit met wollen trui. Links een wollen tweed pakje met een bloesje in een bijkleurend streepdessin.
"Heymans: Le Violet de Paris". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
^ Westland Utrecht Hypotheekbank nv De Westland-Utrecht Hypotheekbank N.V. geeft met ingang van 15 september 1972 tot nadere aankondiging wederom af: 7 % pandbrieven 1972 per 1979/1988 tegen de koers van 100 0/ 0 Jaarcoupons per 1 april. Voor verdere voorwaarden wordt verwezen naar het prospectus van uitgifte d.d. 5 april 1972. Keizersgracht 482 Amsterdam 020 6 78 91
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
NRC HANDELSBLAD R'dam (010) 147211 - A'dam (020) 239811 - Den Haag (070) 645344 Westblaak 180 N.Z. Voorburgwal 230 Parkstraat 25 Hoofdredacteur: drs. A. S. Spoor. Adj .-hoofdredacteuren: W. H. Guise, drs. J. R. Soetenhorst en W. Woltz. Eindredactie: D. H. HIJmans en J. Muijrers. Chef opmaak: J. G. Karstel. Commentatoren: H. J. A. Hofland en K. M. Schreii.er. Chef binnenland: J J. E. van Baarsel. Pol. redac mr. J J Vis (chef). J M. Bik, mr. B. C. L. Waanders (parlement) en Th. W Westerwoudt. Chef. deo: redactie: E. J. Boer. Dipl. redacteur: P A van Gastel Chef Amsteidam-. J F van den Broek. Chef Rotterdam/Den Haag: N. de Brul|n. Corr. Zuid-Nederland: M. Paumen. Chef buitenland: J. H. Samplemon. Correspondenten: S. van der Zee (Bonn) mr. E. C. A. Kuyper (Belgrfft) en mr. F. W. A. Visser (EG en NAVO) (Brussel), E. Boogermtn (Parijs), drs. W. S. A. Colenbrander (Londen), E. G. Lachman (Washington), A. F. Luyendijk (Barcelona), dr. U. Huber Noodt (Bern), A. H. Luljdjens (Rome), dr. A. F. E. Salomonson (Wenen), S. M. Bouman (Tel Aviv), drs. F. G. van Hasselt (Istanboel), B. Person (New York). M. Simor.s (M< xico), dr. J. van der Putten (Santiago),.Chr. Roll (Hongkong), Gadis Rasid (D)akarta). Nieuwsdienst Le Monde. Kunstredactie: J. M. Müller (chef dag. pagina), d. J. E. Redeker (beeld kunst). E. Waller (film), J. helchenfeid (muz.ek), W Boswinkel (toneel). P. van Eeten, mr. K. L. Poll en A van der Veen (lite.atuur), B C. van der Velden (verslaggeving). Chef ment en bedrijf: H. A. Berkhout, beursredanteur: E. A. D®»n«n, soc. econ. redacteur: A. F. van Zweeden. Chef Sport: S. J. IJdema. Onderwl|s/leest. leven: J. W. M. van Spaandonk. Vetenschappen: A. de Kool.
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
DEN HAAG, U Staatssecretaris Ver: CRM heeft bij de 1 mer een voorstel van i openbare bibliotheek»? diend. Het wetsvooi? onder meer bepalinge: eisen waaraan bï moeten voldoen, de 5 subsidiëring en het toeEen planprocedure] een evenwichtige spwj het land van bifc'-j aan de behoefte aar.en ontspanning krefc Het rijk zal op to* goedgekeurde begro:*drage van 100 proces] soneelskosten en va" j in de overige kosten >h Tegelijk met dit heeft de staatssec.. * erm, tesamen met j van onderwijs e" ° pen, mr. Van ^ e ^:. van wet op de o J , ingediend. Deze raa ren als adviescollege ■ trokken ministers i -l gelegenheden wa „L schappelijke, open^l ciale bibliotheken ken. (ANP)
"Ontwerpe van wette bibliothek". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
Hier en N u ,^-J heeft als v0 ° r " ^' werp de rede, 1 .1 van Boven, votfji Ned. Chr. vanmiddag op " . I ring in MaastrH* ,1 den. Er wordt
"werkgerers". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006
In het ■' „Vraaggesprekken kend Nederland Hilv. 1 (14.30) <* drs. L. Vroom Drcesman. h De Tweede K . anl j a i daag aandacht 111 ; ] (18.11 en 23.10. H en Nu (17.32, 1,llV ' ra it In het radi°P r Ho® 1 ners in Europ® ^ 1 avond Rusland f ten aan de ° rde Uüv.2). r e Pt 1 ï
"en verder...". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/14 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031555:mpeg21:p006