... baai-) — groter zou zijn dan vorig jaar. K bestemmingen zijn veel gevraagd — zoals jdely* 6 . nar j sc he eilanden en Rhodos — maar daar1 zic(l een duidelijke interesse af voor éénweekse ï t een min of meer exotische bestemming. zen handhaven zich volgens het bekende palifbii iets meer belangstelling voor nieuwe, wat "«fc/? a g D .4legen, wintersportplaatsen. redacteure» 4C 2§ sept. — De Nederlandse reiswereld heeft 0fHA^ boe kj n g en voor herfst- en winterreizen; een ^^gevoelsmatig (want preciese cijfers zijn : moei—
een vergelijking "r toen er een hausPr! : w iApp van de het idee van de K?dan liggen we wat «ar bekijken we het "iiraen tot dusverre, dan Kbeter", aldus ongevan de meeste R i3 dat er vooral : u-ordt geboekt. Op korz0 'n veertien dagen. Ede belangstellenden be r, ' , „ ch _ net als vorige „"vei overwinteraars die je nog steeds aantrekkelijk Ate zomer „naak van de grote be? wordt onder meer zomer genoemd, waarceetekend wordt dat niet jhet weer een belangrijke , ^ geweest, maar ook de uache situaties (ontslagen, iel hebben waarschijnlijk afgewacht hoe het zou aldus een commentaar, afwijkende mening heeft jet „Ondanks de sombere Ken hebben wij een goed t met 60.000 boekingen vliegreizen, 42.000 voor toumizen en 10.000 treinreiis geen inzinking geen vooral voor reizen per er een sterke stijging, aet 20 procent. t zuiden blijft trekken en ien we gerekend op veel se voor de Spaanse kust hebben toch extra vliegr. moeten inzetten o.m. met mming Alicante." : Neckermann-vliegreizen fleert dat het goed loopt aantal boekingen. ignaleerd wordt dat Mahet — evenals andere bestemmingen — goed maast is men verheugd «uwe ideeën duidelijk aansis de zogenaamde ste^en (een week Boekarest iboel voor ƒ350,—). belangstelling is zo groot re extra vliegtuigen ge' van Italia — hebben moeten
inzetten en dat, -nu deze reis vrijwel is volgeboekt voor de komendes maanden, besloten is een soortgelijke reis naar Rome in te lassen. Tientallen Ook daar zijn — zonder dat de reis is geannonceerd — al tientallen boekingen voor." „Schatting van het aantal boekingen? Ongeveer 60 tot 70 procent meer dan in de vergelijkbare periode van vorig jaar, maar daarbij moet worden aangetekend dat eigenlijk een vergelijking niet mogelijk is. Elk jaar ligt de piek wat verschillend; nu eens wat vroeger dan weer later." Algemene indruk: er is over de gehele linie wat meer belangstelling dan vorig jaar waarbij rekening is te houden met een zekere inhaalvraag. De meeste reisbureaus hebben daarop gehoopt resp. gerekend en ervaren dat zij desondanks zich geplaatst zien voor de noodzaak van extra voorzieningen. De heer G. J. N. Couvreur van de Algemene Nederlandse vereniging van reisbureaus: Ik hoor inderdaad van de leden dat zij tevreden zijn. Ik weet niet in hoeverre dit reëel is, maar de leden hoeven zich tegenover mij niet groot te houden. Het zal dus inderdaad wel zo zijn". Nog een afzonderlijk woord over Arke-reizen, gevestigd in Enschede en ernstig gedupeerd doordat bij de brand in drukkerij Henkes in Haarlem op 16 juli het nieuw® prospectus verloren ging. Gemeld wordt dat de totale winterproduktie van vorig jaar nu al is overschreden. Directeur F. G. Fransen : „Wij "voelden ons indertijd erntig gedupeerd omdat wij — door die brand — met onze reisaanbiedingen zeker drie weken later kwamen dan alle anderen, maar nu kan ik alleen zeggen dat het erg is meegevallen. „In hoeverre een latere verschijning effect heeft gehad, is niet meer te bewijzen.
Foto Vincent Mentzel Na een vrij slechte zomer verheugt de Nederlandse reiswereld zich nu op een opvallend sterke belangstelling voor herfsten wintereizen waarbij vooral zonnige bestemmingen domineren.
"Winterreizen naar de zon grif verkocht Belangstelling voor wintersport op zelfde peil". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/29 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031591:mpeg21:p009
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/29 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031591:mpeg21:p009
onze luchtvaarttte ur L. JORDAAN JULOUSE, 29 sept. — ®alen kwamen de ^ orie ' e er, hoop en erkmg gisteren voor « redevoeringen die Engelse en West* autoriteiten hielden «vliegveld van Tou»J Presentatie van ij 2' , exem Plaar van de £***. (A-300b) C eF n anseproduk - de n e ' 0m het hardst van S lmsters en leiAi dl gtui S consor tia r samenwerking tUr opese luchtvaartindustrie
te roemen en aan te dringen op nog meer samenwerking in de toekomst. Eigenlijk een schijnheilige vertoning: want de hele samenwerking bij een aantal vliegtuigprojecten is doorweven met onderlinge competitie en wederzijdse argwaan. Bovendien is het wel mooi als fabrieken in meerdere landen samen vliegtuigen bouwen maar als een van die zelfde landen (bijv. Engeland) toch andere (Amerikaanse Tristar) toestellen koopt heeft de veel geprezen samenwerking natuurlijk ook niet zo'n vaste basis. Engeland is overigens ook een land dat in industrieel opzicht heeft geprofiteerd van de deelneming aan de bouw van de Fokker Friendships en Fellowships maar tot nu toe nooit een
Fokkertoestel voor eigen gebruik heeft gekocht. Steeds weer duikt in de Europese vliegtuigindustrie deze eigenaardige houding op. Bijv. bij Frankrijk en Engeland. Beide landen hebben jarenlang burgervliegtuigen kunnen bouwen dankzij de overheidsbemoeiing die het geldverdienen met militaire toestellen voor de eigen strijdkrachten mogelijk maakte. Maar nu de laatste jaren ook het gebruik van militaire vliegtuigen veelzijdiger wordt en daardoor aantallen en types kleiner worden, komen de steeds duurder uitvallende passagiersvliegtuigprojecten in de knel te zitten. Een logische oplossing lijkt het in los verband samenwerken, zoals nu in tal van projecten gebeuTt, in de hoop dat er ooit nog eens meer ondernemingen zullen ontstaan wier omvang niet door nationale grenzen
wordt beperkt. En die samen meer invloed en mogelijkheden hebben om financieel veeleisende projecten te ontwikkelen. Kopen Maar die hoop wordt dan weer doorkruist door het feitdat deelneming aan de produktie nog niet betekent dat er wordt deelgenomen in de afname van die produktie. De Britse luchtvaartmaatschappijen zijn niet de enige die nooit een Fokkervliegtuig kochten terwijl dat toch wel in de lijn van de verwachtingen lag. Ook de KLM heeft door haar gebruikte Friendships op het binnenlandse net niet direct van de fabriek gekocht maar tweedehands. Frankrijk en Spanje (die beide deelnemen ln het luchtbusproject) hebben nu voor hun nationale maatshappijen (naast de Deense chartermaatschappij Sterling) 13 orders en 18 opties voor de luchtbus. De verwachting bestaat dat de Westduitse Lufthansa zal volgen; de Britse BEA bepaalde zijn keus al op 12 Tristars van de Amerikaanse Lockheedfabrieken en de Nederlandse KLM heeft nog geen enkel uitsluitsel gegeven. De grootaandeelhouder van de KLM, de Nederlandse Staat, heeft 100 miljoen gulden in het luchtbusproject gestoken; en de Airbus verkoopstaf heeft wel aan de KLM 8 toestellen toegedacht, maar onze nationale maatschappij heeft nu eenmaal de politiek om niet bekènd te maken welk toestel serieus in aanmerking komt voor eventuele vlootuitbreiding. En ook de luchtbusverkoopmensen houden hun mond wel, delicaat als dit soort onderhandelingen nu eenmaal is. Eenderde Door dit soort overwegingen (weinig steun van de eigen luchtvaartmaatschappij en weinig constante samenwerking tussen twee of meer fabrieken of landen) komt ede cEuropese burgervliegtuigproduktie niet snel tot grote hoogte. Terwijl alle experts het er over eens zijn dat „West-Europa" kan voorzien in een derde van de wereldbehoefte aan vliegtuigen. Daarom deden de redevoeringen, dec wapperende vlaggen, de volle tribunes met duizend genodigden w.o. ministers, nmbassadeurs en andere autoriteiten in Toulouse allemaal wat overdreven aan.
! -Wi »t>. Us A-3001,' t' ten ' n Toulousc, waar dc samenbouw plaats vindt, is gi en de eerste Euro^ Ste ' Voor k aan Publiek en regeringen getoond. Het project (om te komen tot een ^ io° t h? 6 " en m iddellange afstanden geschikt voor 270 tot 345 passagiers) wordt ge
"rond luchtbus". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/29 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031591:mpeg21:p009
ARNHEM, 29 sept. — Smaragdgroen, azuurblauw, robijnrood, oranje dan wel ivoorwit — zie daar de kleuren waarin komend jaar telefoontoestellen te krijgen zullen zijn naast het inmiddels algemeen geworden grijze toestel (in PTT-term T-65), dat in 1965 werd geïntroduceerd. De PTT gaat in Arnhem een enquête houden en rekent erop — waar in het buitenland gekleurde toestellen erg in trek zijn gebleken — dat de proef zal slagen. Tegen september van volgend jaar zullen dan de fraai gekleurde telefoontoestellen in heel het. land zijn te krijgen.
Kosten 35 exclusief plaatsingskosten (f 15,—) en voorrijtarief (f 15,—). Wie een telefoontoestel met stopcontactaansluiting heeft, kan zijn „droomtoestel" zelf afhalen tegen betaling van f 35,— en krijgt dan meteen een extra garantie van twee jaar op mogelijke fabricagefouten. Op het ogenblik zijn er 3,7 miljoen telefoontoestellen in ons land: te weten 2 miljoen bij gezinnen; de rest bij bedrijven. De helft van de gezinnen heeft een grijs toestel, de andere helft moet het stellen met een naargeestig zwart apparaat (ANP)
"Kleurrijk telefoneren". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/29 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031591:mpeg21:p009
Door onze luchtvaartredacteur SCHIPHOL, 29 sept. — De KLM zal haar tarieven op de route Nederalnd— Suriname verlagen en bovendien de voorwaarden voor de vluchten verlichten. Aldus is gisteravond in Den Haag bekend gemaakt, na het overleg tussen de Rijksluchtvaartdienst en de KLM enerzijds en Surinaamse luchtvaartautoriteiten anderzijds. Details van de overeenkomst zijn nog niet bekendgemaakt omdat er nog besprekingen met een Antilliaanse delegatie moeten plaatsvinden. Deze delegatie is inmiddels in ons land gearriveerd. Het overleg was een gevolg van de goedkope vluchten die de Surinaamse vereniging NAKS met de Belgische chartermaatschappij Pomair uitvoerde tussen Ostende en Paramaribo. Deze vluchten waren aanzienlijk goedkoper dan de KLM-tarieven. Het is bij de Nederlandse vertegenwoordigers van NAKS, noch bij de vertegenwoordiger
van Pomair bekend, of verdere vluchten zullen plaatsvinden. Als er een mogelijkheid is om voor minder dan de KLM-prijzen vluchten te maken, zal het zeker gedaan worden. Maar ook de vertegenwoordiger van NAKS in Amsterdam wist niets over de Nederlands-Surinaamse prijsafspraken.
"Lagere KLM-tarieven naar Paramaribo". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/29 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031591:mpeg21:p009
D'r komt wat kijken voor 1200 onverwachte gasten 600 kippen, 400 blikken doperwten, 4,5 mud aardappelen... Stop! Om in één dag grijs te worden, zo'n boodschappenlijst. En dan nog 'maar niet eens denken aan een keuken en een kok èn serveersters. Laat die. zorg liever'aan Iglo. Het doet cr niet toe of het nu gaat om de eetlust van 30 overwerkers, 300 deelnemers aan een sportdag, 600 kinderen op een schoolreisje, 900 mensen op een bedrijfsexcursie of 1200 conferentie-gangers. . Iglo serveert de schotels eetklaar. Wat u maar wilt, ■ want er is keus uit bijna 100. verschillende voortreffelijke maaltijden. Eén telefoontje naar Iglo en u krijgt alle bijzonderheden thuis gebracht. Het gaat u heel wat zorg en geld besparen. Iglo Informatie-bon graag wil ik nadere informatie over naam bedrijf adres plaats ... Bel Iglo aan: IgloMaaltijden Service Tiberdreef4-Utrecht ('t kan dag en nacht) i van 9-17 uur: 030-63 55 22 ! van 17-9 uur: 030 - 71 94 04 j Of schrijf Iglo ! de informatie-bon vindt u hiernaast Managers in maaltijdverzorging Tiberdreef 4,Utrecht 200OilUT.l9S.iS0 K
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/29 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031591:mpeg21:p009
DEN HAAG, 29 sept. — Het ziet er naar uit dat aan machinefabriek Reineveld en Reineveld-Pronk (moeder- en dochteronderneming) definitieve surséance van betaling zal worden verleend. De schuldeisers hebben geen enkel bezwaar tégen deze maatregel. De faillissementskamer zal op 12 oktober uitspraak doen. Al eerder was aan de in financiële moeilijkheden verkerende bedrijven voorlopige surséance van betaling verleend. Van de kant van de bewindvoerders deelde men tijdens de vergadering mee dat binnenkort 90 personeelsleden van de bedrijven ontslagen zullen worden. Reineveld wil de surséance gebruiken om een reorganisatie door te voeren. (ANP)
"Surséance voor Reineveld". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/29 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031591:mpeg21:p009
Door een onzer redacteuren AMSTERDAM, 29 sept. — De fusie tussen de verzekeringsmaatschappijen Ago en Delta-Lloyd gaat niet door. De besprekingen hierover zijn 'met wederzijdse volledige instemming' geëindigd, aldus de raad van bestuur van Ago. Volgens het Ago-bestuur verdient het in dit stadium de voorkeur eerst de integratie binnen de eigen concerns te voltooien, hoewel er veel waarde wordt gehecht aan een voortzetting van de onderlinge contacten. ij In het begin van de fusiegesprekken in februari van dit jaar was er nog een derde maatschappij in het spel: de Amev. Als deze fusie door was gegaan zou een concern zijn ontstaan dat op dit gebied het grootste in Nederland zou zijn. In mei van dit jaar trok de Amev zich terug uit de fusiebesprekingen. Ago-secretaris mr. N. J. van der Lee verklaarde dat zijn concern en Delta-Lloyd nog steeds benieuwd zijn om te horen waarom de Amev uit het drie-partijen-overleg is gestapt. "Amev heeft dit nog steeds niet duidelijk gemotiveerd", aldus de heer Van der Lee, die de kans dat Ago weer met Delta-Lloyd gaat praten even groot acht als de kans dat men met bijvoorbeeld de Nationale-Nederlanden in zee zou gaan. Intussen heeft Delta-Lloyd meegedeeld dat het concern in het levensverzekeringsbedrijf dit jaar lagere resultaten verwacht
dan over het vorige jaar. Naar het zich momenteel laat aanzien zal het resultaat in de sector schade beter uitvallen. Delta Lloyd niet verwacht dat het concern resultaten over dit jaar ten opzichte van 1971 een verbetering zal tonen.
"Verzekeringsfusie Ago-Delta afgelast". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/29 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031591:mpeg21:p009
UTRECHT, 29 sept. De Nederlanse Spoorwegen gaan in november (of december) op het baanvak Gouda Alphen twee weken lang experimenteren met conducteurloze treinen; zulks in het kader van een algemeen streven om het bedrijf minder arbeidsintensief te maken. Een woordvoerder van NS: „Het gaat om een volstrekt vrijblijvend experiment. Het is bijvoorbeeld nog maar de vraag of het wel wenselijk is dat de machinist er extra werk bij krijgt, zoals het centraal sluiten van deuren, het laten vertrekken van de treinen en het optreden bij storingen."
Mocht het experiment slagen dan betekent dit niet dat de circa 1700 conducteurs bij de Spoorwegen zullen verdwijnen. De NS gaat er vanuit dat in D-treinen, TEE-treinen, buurlandtreinen alsmede de Intercity-treinen in ieder geval begeleiding gehandhaafd moet blijven. Een mogelijke service-vermindering in de treinen — doordat de conducteur als vraagbaak wegvalt — zou moeten worden ondervangen door duidelijke treinaanwijzingen via de boordomroep door de mechanist en door personeel van stations informaties te laten verstrekken via de stationsomroep. Ook zal het stationspersoneel meer moeten worden ingeschakeld bij de hulpverlening aan minder valide reizigers. (ANP)
"Experimenteren met conducteurloze trein". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/29 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031591:mpeg21:p009
MAASTRICHT, 29 sept. — Het twintig man tellende personeel van de radiatorenfabriek Platovaal in Eysden by Maastricht is op staande voet ontslagen omdat het bedrijf failliet is verklaard. De radiatorenfabriek verkeerde al geruime tyd in financiële moeilijkheden als gevolg van verduisteringen door de voormalige directeur, de 46jarige Maastrichtenaar Pierre C., die met het verduisterde bedrag (geschat op vele tonnen), een radiatorenfabriek in Belgisch Limburg is begonnen. De man voerde een zwarte boekhouding. Een onderzoek van rflksaccountants heeft uitgewezen dat er door de fabriek geen sociale lasten werden betaald en over een periode van vier jaar zelfs geen pensioenpremie. De schuld van de fabriek bedraagt volgens curator ruim een miljoen gulden.
"Met verduisterd geld elders begonnen". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/09/29 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031591:mpeg21:p009