hal^rgen worden de deuren geopend van de tentoonstelling Caravan RAI '75. Alle tan liel RAHebouuenconiplex, bij elkaar zo n 30.000 m2, zijn dan in gebruik u,u ',peT uitgebreide keus aan toer- en stacaravans, tent-, vouw- en bagagewagens, kam'„ulo's, caravanonderdelen en accessoires onder dak te brengen.
De Caravan RAI 75 wordt gehouden van donderdag 11 december tot en met woensdag 17 december 1975 in het RAI-gebouw in Amsterdam. De tentoonstelling is dagelijks geopend van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur. Op zondag 14 december van 10 tot 17 uur. De toegangsprijs bedraagt f5. De tentoonstelling wordt gehouden in alle hallen van het RAI-gebouwencomplex. Er zfón 133 exposanten die 600 caravans tentoonstellen, afkomstig uit 12 landen. Tijdens de tentoonstelling is dagelijks van 10 tot 17 uur een kindercrèche geopend. Deze bevindt zich onder de eerste balconstand in de Europahal. Bezoekers die met de trein naar Amsterdam komen doen er verstandig aan om op het station een TT (treln-toegang) biljet te kopen. Dit biljet geeft drie keer reductie: op de trein, op de tram of bus in Ansterdam en toegang ' tol Caravan RAI 75. Bezoekers !>er auto volgen de P-borden In de omgeving van de RA" is voldoende parkeerruimte beschikbaar.
garavanindustrie, op »^„stelling vertegenwoor< En " r niet minder dan 35 i d0 he éft zelf acht balconrlierl 'j n gericht. Zo belangrijk J<> 5 ' d eZ e tentoonstelling. it tne f meer vanzelfsprekend ^ n..tinnoDO ^ot»Qtrari_ 11 L- de Europese caravan"W^rie een gevoelige tik van ïerpecris* van __ gekregen. ImVwTièval van het autoge^ ° c ' T'orht^trppksp pp - 'eëbonden" aan de auto. . auto is het bezoeken van ' d . eSta l ver verwijderde 1 *n moeilijk, zonder auto hee ft rechtstreekse ge)' f ' r je caravanindustrie. 5 en Jta . als toercaravans caravan men de toercaravan heler j, wel vergeten. „ m echter aanwijzingen 'd» Europese caravanindusherstellende is van de inzinr.raadmeter daarvoor was ^ oktober gehouden grote "„tentoonstelling in Essen, kwamen ruim 15 pet. meer vergeleken met het Ervoor en deze bezoekers '"ook kooplustig Maar ook nLeldorfse tentoonstelling Soortgelijk beeld. heer F. de Witte, voorzitter het uitvoerend comité van raravan RAI 75. is tevreden de resultaten die de brandt jaar heeft behaald. De ósatoren van de tentoonverwachten en hopen ™W® k hun expositie iets van , n Duitsland gesignaleerde belangstelling te zien jan: «gen geven. lid veranderde rijgewoonten jr vooral het aanmerkelijk |^ e r worden van het autorij, heeft ertoe bijgedragen dat aantal autobezitters noodii,tóngen is overgestapt op -ere auto's. Dat. geeft ook in 'caravanhandel een veranderd ld te zien. Het publiek ugt, als het om toercaravans kleinere en lichtere wagens
maar tegelijkertijd kan worden waargenomen dat wat meer comfort en luxe op hoge prijs wordt gesteld. In Duitsland ligt de grote vraag bij de caravans in de prijsklassen van 8000 tot 12.000 D.m. In Nederland ligt dat iets anders, dat blijkt uit de diverse inzendingen op de RAI. Van de 452 toercaravans met vaste opbouw, in prijsklassen variërend van beneden de ƒ 3000 tpt boven
de ƒ 20.000, zijn 268 types verkrijgbaar tussen de 6 en 12 mille. De meeste types vindt men per prijsklasse tussen de 7 en 10 duizend gulden, in belangrijkheid direct gevolgd door de typen tussen de 10 en 12 mille. Houdt men rekening met het feit, dat Duitsland minder belasting heeft dan komt daaruit de veronderstelling dat de Nederlander wat minder geld besteedt aan zijn caravan. De caravanbouwers zijn dit jaar meer dan ooit bezig geweest met het verbeteren van hun prodjukten en gaan ook steeds meer over tot een andere indeling van het interieur dan tot dusver heel vaak gebruikelijk was. Steeds vaker zien we caravans die van een gegalvaniseerd onderstel zijn voorzien en waarvan de onderzijde goed tegen verrotting is beschermd. Terugrijautomaten, voor enkele jaren nog iets heel bijzonders,^ zijn nu min of meer gemeengoed geworden; misschien bij de allergoedkoopste of heel lichte types ontbreekt deze voorziening nog. De toepassing van schokdempers op de reminstallatie maar ook aan de wielophanging is veelal standaard of kan tegen een kleine meerprijs verzorgd worden. De .bevestigingspunten zijn vrijwel altijd al aanwezig. Ook de toepassing van kunststof bij de bouw van caravans vindt nu op grote schaal plaats. Sterke materialen die niet kunnen roesten of rotten en waarmee zeker bereikt zal worden d^t de caravan langer mee kan. Het interieur van een groot aantal caravans heeft jarenlang een vrijwel identiek beeld te zien gegeven. Als je binnenkomt metten links een hangkast en aan de andere zijwand het keukenmeubel, in de kop van de wagen een dinette en in de achterzijde van de wagen een iets grotere dinette. Afhankelijk van de wangengrootte
gaf dat slaapplaats aan twee tweepersoonsbedden, soms aan de voorkant een eenpersoonsbed met daarboven een hangbed. Daar komt nu een grote verandering in waardoor er een veel grotere keus aan indelingen is ontstaan. Erg populair is momenteel de rondzithoek waardoor men niet stijfjes als in een treincoupé tegen over elkaar hoeft te zitten. Meer het comfort van een leuk bankstel. De tafel staat niet meer in het midden maar vindt ook wel een plaats aan een zijwand. De keuken komt nu vaker in de kop van de wagen, een toiletruimte is ook geen zeldzaamheid meer en de separatiewand voor het voorste bed is bij sommige merken gewoon inbegrepen. Gebruik van andere materialen voor de interieurafwerking kan ook in grote mate bijdragen aan een leuker interieur. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt
van wandbekleding met linnenmotief of, zoals bij de Taiga van Eriba^ van wandbekleding met verschillend houtmotief, ook voor het plafond, waardoor het sfeertje van een soort berghut ontstaat. Ontwikkeling De ontwikkeling van de caravan is in volle gang. De concurrentie is uitermate groot en dat inspireert tot nieuwe constructies. Zo valt er op te merken dat bijv. het Nederlandse merk Kip goede resultaten heeft bereikt met een lichter chassis dat van een totaal andere constructie is dan het doorgaans gebruikelijke raamchassis. Er zijn ook merken die gebruik maken var> een aluminium chassis. Het Nederlandse merk BIOD heeft daardoor een wagen kunnen construeren die slechts 380 kg. weegt. Overigens speelt bij kleine auto's het gewicht van de caravan eigenlijk pas een belangrijke rol als men er de bergen mee ingaat, als dat gewicht omhoog getrokken moet worden. Veel belangrijker is de vorm van de wagen. Een grote luchtweerstand is funester voor een kleine auto dan het gewicht. Gunstige vormgeving wordt eigenlijk alleen maar bereikt, bij polyester caravans die vaak veel minder' hoekig zijn. Helaas is polyester vrij duur waardoor er van toepassing op grote schaal wel niet veel terecht zal komen. Maar mooi is het wel, vooral ook omdat die wagens licht zijn, niet kunnen rotten, erg steriï en absoluut waterdicht zijn. Ook in de caravanindustrie komt het besef naar voren dat de caravan in het landschap niet teveel moet opvallen. Men zoekt naar passende pastelkleuren voor de buitenwand om daarmee te bereiken dat er een betere kleuraanpassing met de natuur is. Enkele merken op de tentoonstelling hebben al de witte
kleur verlaten en zijn in een „schutkleur" uitgevoerd. In de entreehal van de RAI komt een' gekleurde caravan te staan. Door een enquête onder het publiek wil men te weten zien te komen of dat door het publiek geapprecieerd en geaccepteerd wordt. De witte kleur, eens ingevoerd omdat daardoor de zonnewarmte beter weerstaan wordt, is nu niet meer nodig. Bijna alle caravans zijn goed gesoleerd en zullen geen last van de warmte hebben. Van de kou trouwens ook niet want die isolatie gecombineerd- met dubbele ramen . en een goede verwarming, maakt de wagen ook geschikt voor wintercaravanning, een sport die steeds meer aanhangers gaat tellen.
onder 'redactie van E. J. Monsma en H. Stemmer
Een Uolar caravan, aangepast voor gebruik door gehandicapten.
De wisselcaravan kan op de laadbak van een open bestelwagen worden gemonteerd. (Foto Han Singels)
"Uitgebreide keus op Caravan RAI 75". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1975/12/10 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 27-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031596:mpeg21:p013
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1975/12/10 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 27-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031596:mpeg21:p013
DEN ks niet r reerd 'die "trwege i i «Wei Ben HAAG, 10 dec. — Jaarkomen talrijke kampeer'n moeilijkheden omdat zij aankoop van een grote caranagaan of deze is gereI- Bij de Rijksdienst net wegverkeer melden 1 steeds meer 'mensen, die re 8!stratiebewijs nodig heb: ™? r een caravan die, inclu■ lading, zwaarder is dan 750 »oor die aanhangwagens en . vans is de registratie name1 verplicht,, maar het blijkt door onwetendheid vaak 'ege wordt gelaten. '"neer de caravan niet tot 5 °edgekeurd type behoort, W voor elke aanvraag af■ j .. technische gegevens e zijde van de fabrikant te n overgelegd.- Die zijn ' e ' me er te krijgen, voorikJ/ aan vraag enige tijd na r ®°°P geschiedt. Rijksdienst voor het Weg1 (Klif ^ an V °° r Z °' n Cara " jL ® een registratiebewijs d ■ Daarom dienen kopers . aardere caravans zo'n re- s „! , ew 'js bij aankoop van ^idelaar te eisen. "^caravans lichter dan 750 Men registratiebewijs, | q 'dentiteitsbewijs verWördt afgegeven door n invoerrechten en Ac~
"zwaardere niet". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1975/12/10 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 27-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031596:mpeg21:p013
üïv ^4fenb' h° ^ ~ De tenten £ boncl en het KonSe v£ takt . zijn tegen de * stert ^niniumprijzen :t voIbJj drank > zo al s die N staan ^ 0p het pro " ' !sn beirt»' een verklaring 1 Haatf organisaties dat Sent 861 bete kent dat de Jot,. ni (todropH ; iJr nent betekent dat de tl »ele n!? P K, raait voor de ;? e teld lemen in de slij,f ,en e n v ." lmim «mprijs voor m de n , en vieux wordt ' J leerde r i i erpro duktie bij de in j n pch de overbezet, Pr . sli Jtersbranche af«ecorngeprri n„ 1',. die ""'"Seerd. De consubetf S u te hoge P ri J zen i)V' alH,, dH . nu opnieuw het SA de verkia ring. ri les zii r , ^ on sumentenorgasterke e rf m °eüiJkheden r , at de I drank ontstaan a ' er doo r ri i Z , en te hoog walij ^ter cv ' eve n de verko11 ontstond overpro~
"bodemprijs". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1975/12/10 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 27-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031596:mpeg21:p013
Door onze sociaaleconomische redactie UTRECHT, 10 dec. — Drie jaar geleden heeft de commissie opvoering produktiviteit (COP) van de SER gepleit voor een informatiesysteem dat ondernemingen tijdig .moet waarschuwen voor ongewenste ontwikkelingen. Het systeem zou tevens basis kunnen zijn voor een branchebeleid. De branchegenoten zouden daartoe rond de tafel moeten gaan zitten om tot een gemeenschappelijk beleid te komen. De individuele ondernemer zou zijn beleid op dat van de branche moeten afstemmen, concurrentie zou plaats moeten maken voor „concurrerende samenwerking". Bedrijfstakorganisaties stonden bepaald niet te juichen toen het COP met het plan naar buiten kwam. De Federatie métaalen elektrotechnische industrie (FME) liet weten dat het haar om de belangen van individuele ondernemingen ging en niet omdat van de branche. Discussie Er is in die opstelling iets veranderd maar niet veel, zo bleek althans gisteren in Utrecht op een bijeenkomst van de Vereniging voor 'strategische beleidsvorming waar onder leiding van onze redacteur A. F. van Zweeden vertegenwoordigers van werkgeversorganisaties, Economische zaken, NKV en COP onder meer discussieerden over de kansen van informatiesysteem en branchebeleid. Drs. C. ,J J. de Wiï .algemeen secretaris van de FME, stelde vast dat het welslagen van een branchebeleid sterk afhankelijk is van de branche zelf. In een overzichtelijke branche als de baksteenindustrie met betrekkelijk weinig buitenlandse invloeden is dat veel gemakkelijker dan in mijn eigen bedrijfstak met 70 tot 80 procent import, zei hij. Dr. C. N. F. Swarttouw, algemeen secretaris van Vertriko, zei nog niet toe te zijn aan een beleid voor de bedrijfstak. „Niet het bedrijfstakbeleid moet voorop staan, maar het mogelijk maken dat' een individuele onderneming beleid kan voeren". Concurrentie Volgens drs. C. A. M. Mul, secretaris van het COP, moet daar juist van worden afgestapt. „Het
branchebeleid komt moeilijk van de grond omdat de bedrijfsgenoten tegelijk concurrenten van elkaar zijn. Bij een «stagnerende groei is concurrentie echter ongeschikt als ordenend mechanisme. Voortdurend zie je dat herstructureringen nodig zijn, dat er overcapaciteit is. Als het de ondernemer niet lukt dat weg te werken, dan rent hij met een noodgang naar de overheid, maar zover mag het niet komen," aldus de heer Mul. Drs. A. J. van der Meer, algemeen secretaris van het Nederlands Christelijk werkgeversverbond en vice-voorzitter van de COP, bleek in branchebeleid meer vertrouwen te hebben dan zijn collega's uit de bedrijfstak. Tal van factoren dwingen on-, dernemers in de bedrijfstak te i;aan samenwerken, zei hij in een inleiding eerder op de dag. Hij noemde in dit verband: • de stagnerende economie; • de andere eisen die de samenleving stelt aan de onderneming; • het sociaal en economisch beleid, dat steeds meer in elkaar grijpt; • de structuurnota die minister Lubbers binnenkort zal publiceren; • het feit dat men met macro-economische prognoses alléén niet meer kan volstaan. Drs. Van der Meer stelde vast bat de overheid een steeds grotere invloed krijgt op bedrijven. Dat mag niet tot verstrengeling leiden, want verstrengeling tussen overheid en bedrijfsleven is een bedreiging van het particu1 er initiatief, zei hij. De toenemende overheidsinvloed maakt volgens drs. Van é.er Meer een grotere beleidsafstemming tussen overheid en l edrijfsleven nodig. Op natiot.aal niveau zou de SER daar een functie in kunnen vervullen, zij het dat dan de „overlegkant" van de SER zou moeten worden uitgebouwd. Voor het overleg op bedrijfstakniveau toonde de heer Van der Meer zich eerder voorstander van een privaatrechtelijke vorm dan van de publiekrechtelijke zoals onlangs de voorzitter van de SER, J. W. de Pous, heeft voorgesteld. Informatiesysteem Over de noodzaak van een fcranchegewijs informatiesysV
•ïeem bleek tijdens de discussie meer overeenstemming te bestaan dan over het branchebeleid. Twistpunt bleef echter de \raag wie zo'n systeem moet beheren. Volgens drs. Mul een onafhankelijk orgaan, de werkgeversvertegenwoordigers wezen dit af; dit is een zaak van de bedrijfstakorganisaties, stelden zij. Ir. ,J. W. Hillege (economische zaken) liet echter \yel weten dat de overheid over dezelfde gegevens moet beschikken als de beorijfstak om een gelijkwaardige gesprekspartner te kunnen zijn in overleg. Op de vraag of de werknemers in mogelijke samenwerking op bedrijfstakni'veau verantwoordelijkheid willen dragen of zich tot een controlerende opstelling willen beperken, antwoordde H.' A. Bode, verbondsbestuurder van het NKV, dat zoals de situatie er nu voor staat alleen een controlerende opstelling mogelijk is.
"Meningsvorming over branchebeleid op gang". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1975/12/10 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 27-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031596:mpeg21:p013
AMSTERDAM, 10 dec. — Ria regen- en vrijetijdskleding in L Amsterdam heeft voor 116 per- L soneelsleden in Drachten en Zwaagwesteinde ontslagvergunningen aangevraagd. Deze stap is een gevolg van het feit dat Ria en Sturka in Zutphen zullen gaan samenwerken en dat de centrale diensten van beide bedrijven begin volgend jaar in Zutphen \zullen worden ondergebracht. De werknemers die moeten verdwijnen, zullen bij de stichting Wercon (die zich bezig houdt met opvang en herplaatsing van ontslagen werknemers uit de confectie-industrie) worden ondergebracht. Bij Ria werken 127 volle krachten en 45 part-timers; onder de ontslagenen bevinden zich 73 mensen met een volle dagtaak en 43 met een gedeeltelijke. De samenwerking tussen Ria en Sturka is tot stand gekomen onder auspiciën van de Nehem, na overleg met Economische zaken. de vakbonden en de ondernemingsraad van Ria. (ANP)
"Ria (kleding) vraagt voor 116 man ontslag". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1975/12/10 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 27-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031596:mpeg21:p013
COROLLA ONVOORSTELBAAR IN OPMARS • krachtige motor 13 pk * handig in stadsverkeer (draaicirkst !> m.) • lange levensduur • met grote zorgvuldigheid afgewerkt » degelijk plaatwerk # gunstige km-prijsT0Y0TA N0TEB00M ROTTERDAM Burg. van Slijpelaan 3, verlengde van Stadtonweg. ook gevestigd Trlstanweg t-S. Oud-IJsselmonde Tel. 103397 - 193311 - 190540 - 3236N
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1975/12/10 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 27-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031596:mpeg21:p013
TOUR-MONTBAZON: Over enkele_weken zal er een nieuw type Renault op de Franse wegen "verschijnen. Nieuw in de zin van het typenummer Renault 20, de carrosserie is bekend van de zescilinder Renault 39 TS, de motor van de 16 TX. In Nederland zal de wagen eerst tegen het voorjaar verkocht worden.
De komst van de Renault 20 lag voor de hand. De sprong van de Renault 16 naar de Renault 30 is financieel gezien te groot, in Nederland zit daar een gat van omstreeks zeven mille tussen. Dat gat zal worden gevuld met de Renault 20. In feite bestaande uit een serie van drie types waarvan er in Nederland zeer waarschijnlijk slechts twee gevoerd zullen gaan worden. De eenvoudigste uitvoering wordt de 20 L die in prijs op het niveau van de 16 TX zal komen te liggen. Daarna komt dan de 20 TL, een type dat wat meer luxe kent en dat in Nederland «an met talrijke extra's verkrijgbaar zal worden zodat de koper datgene kan bestellen dat hem wenselijk voorkomt. In Frankrijk komt er dan nog een topmodel dat 20 GTL zal heten, rijkelijk voorzien van alle lekkers dat sommige automobilisten zich wensen. En bij Renault is dat heel wat. De inzittenden van een Renault 20 hebben over comfort weinig te klagen. Dat kan natuurlijk ook haast niet anders want dezelfde Carrosserie dient immers de Renault 30 met zescilmder motor, aan het onderstel is vrijwel niets wezenlijks veranderd. Met het interieur is dat wel
het geval want de fraaie zetels van de 30 zijn in de 20 L vervangen door die van de Renault 12. In de wat duurdere 20 TL zitten de stoelen van de Renault !6 Niet dat men daar rugpijn in krijgt maar het is wel wat minder, alle waar naar zijn geld. Afhankelijk van de uitvoering zijn de overige accessoires in mindere of meerdere mate aanwezig. Compromis Op de weg valt het op dat de Renault 20 in feite een compromis is, een auto gefabriceerd van bestaande componenten waarmee een brug geslagen wordt tussen twee te ver van elkaar liggende modellen. De Renault 16 heeft zeer terecht een grote schare liefhebbers gekweekt. Niettemin is het een feit dat ook een erkend goede auto op een gegeven moment kopers gaat verliezen, eenvoudig omdat die mensen uitgekeken zijn op dat type. De 16 loopt inmiddels al zo'n tien jaar, er zijn dan ook mensen die na hun derde of vierde 16 wel eens wat anders willen. Die mensen te kunnen opvangen en aan het merk te binden is de taak van Reunalt 20. Maar op de weg blijkï dat de koper weliswaar de mooie ruime en praktische carrosserie van de 30 heeft en de prettige motor van de 16 TX maar dat de combinatie van beide in feite geen eenheid vormt. De fabriek geeft op dat topsnelheid 165 km per uur bedraagt en dat de overbrenging van de 4de versnelling per 1000 toeren 27,75 km is. Dat impliceert dat bij 165 km per uur met een motortoerental van 5945 omwenteling per minuut wordt gereden, bij 140 'km/u ongeveer 5000 tpm. Het maximum koppel wordt geleverd bij 3500 tpm, het maximum vermogen bij 5750 tpm. Voor degene die lange afstanden op autowegen rijdt, buiten Nederland weliswaar, betekent
dat een motor die vrij veel toeren moet maken, dienovereenkomstig wat meer geruis veroorzaakt en ook qua cilindervulling niet gunstig zit. Voor Nederlandse omstandigheden maakt dat. allemaal niet zoveel uit, bij 110 km per uur draait de motor dan bijna 4000 toeren. De carrosserie van de Renault 20 is 115 kg zwaarder dan die van de 16, daar staat tegenover c-at de luchtweerstand van de nieuwe carrosserie gunstiger is «'an van de oude. Om wat meer trekkracht te krijgen heeft men 13" wielen gemonteerd tegen 14" op de 16. De overbrenging is vrijwel gelijk gebleven. Ideaal zou zijn geweest als deze wagen van een tweeliter motor zou zijn voorzien. Een dergelijke motor beeft Renault echter nog niet. De motor-wagen verhouding rnag dan misschien niet optimaal zijn, zeker is in ieder geval wel dat het nieuwe model in een behoefte zal voorzien van de Renault-rijders. Rijgenoegen is er volop aanwezig mits niet het onderste uit de kan wordt gehaald.
De nieuwe Renaull 20.
"Met Renault 20 wordt brug geslagen naar topmodel R 30". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1975/12/10 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 27-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031596:mpeg21:p013
park boswijk doorn kunt u zelfstandig wonen en zelf kiezen uit vele verzorglngsmogelijkheden. Voor ca. /1500 per maand kunt u een appartement voor 2 personen huren, met een ruim verzorgingspakket, zoals electra, water, verwarming, uw telefoonabonnement, een dagelijks diner, wekelijks huishoudelijke hulp enook nog beschikken over een staf huishoudelijke-, hotel- en verpleegkundige medewerkers. Indien u uitsluitend voor de b'asisservice kiest, kunt u in Park Boswijk reeds terecht vanaf ca. ƒ 1.100,- per maand. Stuur envelop zonder postzegel voor gratis documentatie aan Vellinga Makelaardij b v. Antwoordnr. 41 te Ooorn. met uw naam en adres achterop! Ot bel voor een afspraak, telefoon 03430-2641.
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1975/12/10 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 27-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031596:mpeg21:p013
GRONINGEN, ,10 dec. — De Nederlandse stikstof maatschappij (NSM) wil bij de Eemshaven in Delfzijl twee fabrieken gaan bouwen, die aan een 300 man werk zullen bieden. Bij het Havenschap Delfzijl is optie gevraagd op een 65 hectare groot terrein. Een van de bedrijven zal een tireumfabriek zijn. Mét het ministerie van economische zaken wordt nog onderhandeld over een leveringscontract voor aargas. In principe kan de NSM op aardgas als brandstof rekenen. Dit zou oo kde reden zijn dat de NSM besloot de fabrieken niet te bouwen bij de hoofdvestiging in Sluiskil, omdat men bij vestiging in het Noorden 5 procent korting op de aardgasprijs kan krijgen. (ANP)
"Chemiebedrijven naar Delfzijl". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1975/12/10 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 27-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031596:mpeg21:p013
De Caravan RAI 75 heeft veel nieuws te bieden. Zonder het vermelden van noviteiten in de vorm van detailveranderingen van bestaande modellen, kwamen de organisatoren van de tentoonstelling in november al tot de indrukwekkende lijst van I48 noviteiten. Aangenomen mag v/orden dat die lijst nu nog wel iets gegroeid zal zijn. Het zal duidelijk zijn dat een opsomming van deze lijst hier achterwege moet blijven, slechts een greep daaruit lijkt haalbaar. Voorzover wij weten is het de eerste keer dat er modellen worden geëxposeerd die speciaal (uitworpen zijn voor het gebruik door gehandicapten.'D,e importeur Van Hamburg BV uit Spijkenisse heeft een Polar-caravan die speciaal ontworpen werd vc or gebruikers van een rolstoel. En ook de NV Constructam brengt een toercaravan die helemaal aangepast is aan deze catngorie gebruikers. Opvallend is het dat de kampeerauto meer aandacht krijgt. Ir. Amerika en Engeland wordt v veel meer gebruik gemaakt van kampeerauto's. In ons land zijn de kampeerauto's nog maar heel dun gezaaid. Op deze Caravan RAI zullen verschillende merken en uitvoeringen aanwezig zijn. Er is er zelfs een die de indrukwekkende catalogusprijs van ƒ 215.000 heeft. Voor een deel zijn het wagens die in hun totaliteit van buitenlands fabrikaat zijn, er 7iip er echter ook bij die door Nederlandse carrossiers van een cpbouw werden voorzien. Feit biijft natuurlijk dat de kampeerauto vergeleken met de caravan vrij duur is, ook al omdat zo'n wagen een groot deel van het jaar niet gebruikt wordt. Interessanter wordt het als de wagen door meerdere gezinnen kan worden gebruikt dan wel voor grote trektochten wordt benut. Er zijn Y ers Chillende totaal nieuwe series toercaravans op de tentoonstelling. Zo heeft Kip uit Hoogeveen een geheel nieuwe serie luxe toercaravans en
komt Vendahoy, een dochter van V&D, met de nieuwe Knays Comfort-serie. Nieuw op de Nederlandse markt is de Italiaanse Nardivaravan, geïmporteerd door Campo Caravans in Barend recht. Met de Nardi's is weer een model toegevoegd dat gebouwd werd van polyester. Dick Wissink introduceert de Dragoner toercaravans, een goedkope serie die veel te bieden heeft. In de accessoirehoek zijn ook verschillende noviteiten. Frans de Witte heeft een caravansafe in een paar Wilk-modellen. Geld tn kostbaarheden worden daarmee op redelijke wijze beschermd tegen diefstal. Televisiekijken vindt in de caravan tegenwoordig op " grote schaal plaats. Op de tentoonstelling worden antennes getoond die elektrisch omhoog worden gezet, er zijn ook antennes die voorzien zijn van een versterker zodat het soms slechte .signaal op gepep wordt Nieuwe verlichtingselementen, nieuwe koelkasten, verwarming, barbecues, watervoorzieningen, kortom alles wat de kampeerder zich wenst, is in grote mate aanwezig. Hoewel niet onder de noviteiten vermeld, lijkt het goed nog eens te wijzen op de sterk wijzigende interieurindelingen van de caravans. Handige doehetzelvers kunnen mogelijk ideeën opdoen om daarmee hun bestaande caravan aan te passen aan de nieuwe inzichten. Ten slotte nog even aandachï voor een geheel nieuwe ontwikkeling. Op stand 47 van Oliviercaravans wordt de zogenaamde wisselcaravan getoond. Een caravanopbouw wordt als een soort container op de laadbak van een open bestelwagen gemonteerd. De opbouw kan op poten worden geplaatst zodat de bestelwagen normaal gebruikt kan worden. Op die wijze kan men, op de camping zijnde, ook de auto als vervoern(iiddel gebruiken terwijl de opbouw de plaats op de camping bezet houdt. Een tussenoplossing van caravan en kampeerauto.
"Aantal noviteiten is indrukwekkend". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1975/12/10 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 27-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031596:mpeg21:p013
ROTTERDAM, 10" dec. — De Britse chemiereus ICI en de Franse onderneming RhónePoulenc bestuderen de mogelijkheid hun belangen in rubberchemicaliën te combineren in een gezamenlijke onderneming op 50/50-basis, die verantwoordelijk zal zijn voor de fabricage en marketing van hun bestaande produktenreeks, alsmede voor investering in nieuwe produkten. Deze joint venture zou over de middelen beschikken om het hoofd te bieden aan de veranderingen in de rubbertechnologie, aan strengere eisen ten aanzien van het milieu kunnen voldoen en nieuwe produkten op de markt kunnen brengen, die in beide bedrijven reeds in een vergevorderd stadium van ontwikkeling verkeren. Als de huidige studie is beëindigd, zullen nadere mededelingen volgen.
"ICI wil met Rhone-Poulenc in rubberchemie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1975/12/10 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 27-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031596:mpeg21:p013