Aankomst op Schiphol-Oost, de thuishaven van KLM Noordzee Helikopter BV, van een nieuwe Sikorsky S-61 N. Het toestel vloog van de fabriek in Stratford (Connecticut) naar New York, werd met gedemonteerde rotorbladen verscheept naar Rotterdam en ging per binnenvaartuig naar de Haarlemmermeer Ringvaart. Het laatste stukje naar hangar 9 op Schiphol-Oost legde wentelwiek op eigen wielen af. De volle dochtermaatschappij van de KLM heeft nu vier helikopters voor 25 passagiers (Van het type S-61 N) en twee voor 12 passagiers (van het type S-58 T.) Daarnaast heeft zü nog een gehuurde Bölkovv-105 die aan vier passagiers plaats biedt.
NRC Handelsblad
- 12-12-1975
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- NRC Handelsblad
- Datum
- 12-12-1975
- Editie
- Dag
- Uitgever
- Nieuwe Rotterdamse Courant
- Plaats van uitgave
- Rotterdam
- PPN
- 400367629
- Verschijningsperiode
- 1970-...
- Periode gedigitaliseerd
- oktober 1970-1994
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Koninklijke Bibliotheek
- Nummer
- 62
- Jaargang
- 6
- Toegevoegd in Delpher
- 13-04-2016
Aankomst op Schiphol-Oost, de thuishaven van KLM Noordzee Helikopter BV, van een nieuwe Sikorsky S-61 N. Het toestel vloog
Advertentie
Tabak. Meer niet De melange van de CK126, een corona van La Paz, is zó rijk, het omblad zó zuiver en het dekblad zó gaaf, dat kunstmatige toevoegingen alleen maar afbreuk zouden doen aan het rookgenot. Ongematteerd dus, natuurgedroogd en 53 cent. Cigarros Autenticos. i^i RIJKEN cU LANGE KORTE LIJNBAAN 28. ROTTERDAM. TEL(010) 119400
Duitse beurzen
door E. DAMEN ONGEVEER èèn maand geleden stond op deze pagina een overzicht van de koersontwikkelingen aan de beurzen in de Bondsrepubliek, waaruit naar voren kwam dat de hausse van oktober en november nogal een speculatief kantje had. Hoewel het daaraan wel niet zal hebben gelegen, ging de hausse toen nog maar een paar dagen door, om op 1 december een hoogtepunt voor 1975 te bereiken. Daarna kwam er flink de klad in. De beroepshandel begon zich van voorzichtigheidshalve ingeslagen voorraden te ontdoen en de Commerzbank-lndex tippelde achteruit van het hoogtepunt op 771.6 (1953 is 100) naar 749.3 eergisteren. Gisteren kwam de daling tot stand onder leiding van aand'slen in ds machinebouwindustrie, naar aanleiding van optimisme bij MAN en door grote aankopen in Gute Hoffnungshiitte. Toch verbeterde de Index maar fractioneel tot 749.8 punten. Intussen heeft vandaag de Commerzbank haar jaarlijkse uitgave „Rund um die Börse" gepresenteerd, met een grote hoeveelheid statistisch materiaal en een kleine prognose voor 1976. Die prognose gaat ervan uit dat de rentabiliteit der - ondernemingen nu beter wordt, terwijl de liquiditeit bij het koopkrachtige publiek groot is, zodat bij een verbeterde conjunctuur de vraag naar aandelen in de loop van 1976 geleidelijk groter zal worden, terwijl de koersen nog wat zullen verbeteren. De bank verwacht niet, dat al in 1976 de grote kredietbehoefte van de overheid de kapitaalvraag van het bedrijfsleven veel concurrentie zal aandoen. Pas in 1977 zullen overheid en bedrijfsleven met elkaar knokken om het plaatsen van emissies op de openbare kapitaalmarkt. In slechts 2 jaar (1975 en 1976) ging de centrale overheid in de Bondsrepubliek evenveel langer lopende schulden aan als in de 27 jaar sinds de geldhervorming. Intussen is het totale bedrag dat aan obligaties op de Duitse beurzen wordt genoteerd gestegen tot een waarde van rond DM 359 miljard, terwijl da koerswaarde van de aandelen slechts DM 131 miljard bedraagt (cijfers van eind november). Dat is dan evengoed
DM 33 miljard meer dan een jaar eerder, ofwel een gemiddelde koersstijging met 33,33 procent. Volgens recherches van de Commerzbank hebben buitenlanders (Zwitsers en wie voor Zwitsers doorgaan) voor DM 1.5 miljard aan Duitse aandelen gekocht, hetgeen eep groter bedrag is dan de laatste jareh werd opgebracht. 0/ersals in Nederland hebben de Duitse ondernemingen met beursnotering bij de dividenduitkeringen zich gebaseerd op de resultaten van 1974 en geen rekening gehouden met de inmiddels slecht geworden conjunctuur.
Het totaal der dividenduitkeringen steeg dan ook van DM 4,1 miljard tot DM 4,3 miljard. Aan de hand van die verhoogde winstuitkeringen viel het de Duitse ondernemingen niet zo zwaar een beroep op de aandeelhouders te doen. Met claimemissies werd een rekordbedrag van DM 3,5 miljard aan nieuw kapitaal ingeslagen. Het vorige rekord was DM 2,2 miljard in 1971. Interessant is tegen deze achtergrond dat het Zwitserse financiële blad Finanz ur>d Wirtschaft elke week een gesprek voert met de Ibiding van een Duitse onderneming, dal dan zo positief is dat de Zwitsers, hoewel op de penning, meestal prompt tot aankoop van zo'n fonds overgaan. BASF en' Schering zijn daarvan voorbeelden. Toch is voor Zwitsers een buitenlandse belegging een kwestie van zeer lange adem. De Zwitserse frank immers is tegenwoordig gelijk aan de DM en zelfs iets meer waard dan een gulden. De Zwitsers moeten daarom wel aanzienlijke koersstijgingen verwachten als ze dat verschil hopen te overbruggen.
Rubberfabriek Arufa vraagt faillissement aan
ARNHEM, 12 dec. — De Arnhemse rubberfabriek Arufa heeft faillissement aangevraagd. Het bedrijf, dat al tweemaal uitstel van betalingen kreeg, is in moeilijkheden geraakt door de recessie en het wegvallen van
een grote bestelling van rubbertegels. Een faillissement zal voor de 70 personeelsleden ontslag betekenen. De bestuurder van de Industriebond NW J. Stekelenburg verwijt het moederbedrijf, de Britse Harefield Rubber Company, vrijwel geen pogingen te hebben gedaan het bedrijf te redden. Hij heeft nog enige hoop dat gezonde delen van Arufa door.andere bedrijven zullen worden overgenomen. (ANP)
Vd Meulen in De Nieuwe Linie „Molukse ideaal is geen hersenschim" Interview: Mandel
AMSTERDAM. - Er is geen reden te veronderstellen dat de machtsverhoudingen in ZuidOost-Azië al tot stabiele staatsvorming hebben geleid. Het is daarom onjuist de politieke idealen der ZuidMolukkers stelselmatig te kleineren en te negeren. Dit schrijft de Amsterdamse docent strafrecht Dr J. D. van der Meulen in het weekblad De Nieuwe Linie van deze week. Een ander DNL-artikel dat de aandacht trekt werd geschreven door Dr G. Huizer, direkteur van het Derde Wereld Centrum in Nijmegen. Huizer vraagt zich af of de Nuffic-konferentie die maandag begint, wel in het belang van de ontwikkelingslanden is. Volgens de auteur wordt het belang van de „armsten der armen" pas gediend wanneer het wetenschappelijk onderzoek gericht wordt op de rol van het bedrijfsleven in de Derde Wereld. Opmerkelijk in het weekblad is ook de bijdrage van Dick Houwaart over kabeltelevisie, waarin hij de instelling van ,,waakhondkommissies" bepleit. Wouter van Dieren maakt de balans op van
vier jaar Club van Rome, en, zoals elke week biedt het opinieblad kollimns van Vroemen, Constandse, Nagel en de politieke prent van Willem.
In DNL treft men verder een portret van de Toneelgroep Centrum, veel informatie over de rol van de soldaten in Portugal en een nieuwe aflevering van de serie „Socialisme en fascisme in Spanje" („De kerk steunt niet langer het regime"). Het blad, dat na de komende winter dertig jaar bestaat, publiceert verder een interview met Ernest Mandel. Het gesprek met deze Belgische ekonoom en theoretikus van de socialistische beweging handelt over de ekonomische krisis en over de Socialistische Verenigde Staten van Europa („Het kapitaal zelf internationaliseert de klassenstrijd"). Voor strijders en lijders: DNL. Prinsengracht 463, Amsterdam 020-23.34.81. Losse nummers f2,-.
Einde achteruitgang in zicht
VERDAM, 12 dec. — De confectie-industrie is op een keerpunt aangekomen, bemoedigende aanwijzingen dat de bedrijfstak bezig is uit de startblokken te t \a het saneringsproces dat de kledingindustrie de afgelopen jaren heeft doorben mede dank zij de steun van de overheid is het einde van de achteruitgang ,j c ht. Dit heeft bestuurslid mr. C. L. ]j/. Estourgie van de confectievereniging (fisteren gezegd in de jaarvergadering van de organisatie. onzer redacteuren
Hij sprak zijn waardering u*t voor de hulp, die de regering de confectie-industrie verleent om haar uit haar zwakke positie te brengen. De geldelijke hulp zal worden gecompleteerd door een aantal maatregelen ter beper, king van de invoer van kleding en varr uitbesteden van kledingproduktie in het buitenland. Mr. Estourgie zinspeelde op de mogelijkheid dat de regering volgend jaar opnieuw 1000 gulden per arbeidsplaats in de produktie als subsidie gaat geven in het kader van de hulp aan arbeidsintensieve bedrijfstakken. De regeringsmaatregelen hebben volgens hem de bedrijfstak een adempauze gegeven en daardoor is de bedrijfstak nu op een keerpunt aangeland. „De confectie-industrie heeft nu een kern van bedrijven, van waaruit de opbouw kan beginnen. Dat wil niet zeggen dat elke individuele onderneming het zal kunnen houden en nog minder dat alles zal blijven zoals het is. Maar het betekent wel dat de bodem in zicht komt. In menige onderneming wordt hard gewerkt aan verkoopontwikkeling, exportbevordering en produktieverbetering: de adempauze wordt benut". Er moet natuurlijk nog veel gebeuren. Onder meer zal verdere herstructurering noodzakelijk zijn. De heer Estourgie vroeg de klanten van de Nederlandse confectie eraan te denken dat het ook hun belang is dat er een Nederlandse kledingproduktie blijft bestaan. Zij hebben immers belang bij een efficiënte marktbedlening met korte aanvoerlijnen. Rapport Intussen heeft het Zwitserse bureau Capelin een onderzoeksrapport over de Nederlandse confectie-industrie uitgebracht. Dit rapport biedt de belanghebbenden echter weinig houvast. Het is eigenlijk meer een beschrijving van de feitelijke situatie, zoals die met name de laatste jaren is gegroeid. Als
zodanig geeft het wel wat inzicht, maar de conclusies die erin worden getrokken doen wat mager aan, zo luidt het oordeel van de werknemersvertegenwoordigers in de Stichting structuurverbetering confectieindustrie (Strucon), de opdrachtgeefster voor het rapport. De Strucon, begin dit jaar in het leven geroepen door de overheid, is samengesteld uit vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers, van de ministeries van sociale en economische zaken en van de Nederlandse herstructureringsmaatschappij (Nehem). Binnen niet al te lange tijd wil de Stichting eensgezind advies uitbrengen aan de overheid over de maatregelen die moeten worden genomen om een halt toe te roepen aan de ongebreidelde vlucht van de Nederlandse kledingproduktie naar het buitenland. Of dat lukt is echter nog maar de vraag. In feite spitst de discussie binnen de Strucon zich niet toe op het rapport-Capelin, maar op het verschil van inzicht dat bestaat tussen werkgevers en werknemers. De eerste Struconvergadering over het rapport heeft in ieder geval nog geen resultaten opgeleverd. Werknemers en werkgevers zullen volgende week samen overleggen of zij alsnog op één lijn kunnen komen. Als dat niet lukt zullen beide partijen ieder afzonderlijk met hun advies aan de regering komen. Het uitbesteden van produktie ls volgens de fabrikanten noodzakelijk om te kunnen concurreren met de stroom van goedkope importprodukten. De vakbonden zien alleen heil in een oplossing waarbij zowel iets wordt gedaan aan dat uitbesteden als aan de ongebreidelde import uit de Aziatische landen. Men denkt dan aan een regeling, waarbij een confectionair wordt gedwongen een bepaald percentage van zijn produktie in Nederland te blijven maken.
EG komen niet tot zaken
Door onze correspondent S. van der Zee
De verkeersministers van de Europese gemeenschap zijn overeengekomen dat vóór 1 mei 1976 dient te worden vastgesteld hoe in 1977 de zomertijd in de gemeenschap zal worden ingevoerd. Een gemeenschappeiyke zomertijd is h.i. gewenst omdat anders de dienstregelingen voor het vlieg- en treinverkeer in de war geraken. (Dat gebeurt overigens toch al omdat Frankrijk eenzijdig volgend jaar de zomertijd invoert — red.) De ministers hebben besloten de bestaande verdeling van gemeenschappelijke vergunningen voor vrachtvervoer over de weg voor een jaar
te verlengen. Voorgesteld was door de Europese commissie het aantal te verdubbelen, maar dit werd afgewezen evenals een Italiaans voorstel om het aantal vergunningen met 30 pcf. uit te breiden. De Duitsers willen van geen uitbreiding weten zolang niet de concurrentievoorwaarden voor het vrachtvervoer (per trein, vrachtwagen en schip) zijn geharmoniseerd. Ook de afspraken inzake tarieven voor vrachtvervoer over de weg z\jn me{ een jaar verlengd. Het stelsel van aanbevolen maximum- en minimumprijzen, dat liep van 1968 tot eind van dit jaar, is dus verlengd.
Na twee de mi^ L , 12 dec . _ l J adcren zijn ae miCerJ erkeer van de Eu " ii». er [ sc hap onverrich" üepr, aar gegaan. Op '"'erepn-fHk 61 agendapunt it, ^stemming worden !f *t vtrigens de Neder" ■»au Se f retaris van ver " t dr " M - H - M - ïop e ' ' e wijten was aan ^Idopr,j ommi s s ie. Zij zou Voors tellen hebHstejiL basis waarvan "" En , ad , n u eenmaal moet L ^ s "«en. W ** ministers het "•t z el ., en over de vraag, Ss ?ai Van 1161 zogeheten ^öuitc rn ° e ' en komen, in is ^ urg of '' in ' ipf. burg. Dit fonds b;,.® 11 worden geroe%t ro '" ensc Wpp er s die in 5.ds e en °P alle v «n , e £wegen, met in% en ® Schelde, werkV «m!? om allerlei rep u *t de vaart 'uuaen aan , u 'tkeri-_ u ? nen maken zouden dan >sp r ■ ."'tkerfn " u ""en manen eit e uit het fonds :Se n gesticht door het \ ^ Zwu de 0 P ri chting
fonds moet komen. Dit schijnt ineens tot een politieke zaak te zijn uitgegroeid, ofschoon er bij het bureau van het oplegfonds hoogstens twintig mensen werkzaam zullen zijn. Uit het oogpunt van werkverschaffing is het fonds dus niet interessant. Desondanks is er gisteren over de vestiging van de zetel verbitterd slag geleverd, waarbij staatssecretaris Van Huiten het Westduitse voorstel heeft gesteund om het bureau in Duisburg te vestigen. Naar zijn zeggen is het meer dan logisch dat Nederland en de Bondsrepubliek het in deze aangelegenheid voor het zeggen hebben, aangezien zij 80 procent van de binnenscheepvaart, waarop het fonds betrekking heeft, voor hurt rekening nemen. Het Franse percentage is daarentegen minimaal. De verwachting is thans, dat deze zaak in onderling overleg zal worden geregeld. 450 kin-grens Een voor Nederland niet onbelangrijk punt vormde gisteren eveneens de vraag of de dagelijkse limiet voor vrachtwagenchauffeurs niet moet worden versoepeld. De situatie is thans, dat een vrachtwagenchauffeur niet meer dan 450 km per dag mag
afleggen, maar van Nederlandse als ook Westduitse zijde is erop aangedrongen om deze regeling te versoepelen. Staatssecretaris Van Huiten zou reeds de Nederlandse politie opdracht
willen geven om een oogje dicht te knijpen, wanneer zij een chauffeur op het spoor komen die deze limiet heeft overschreden. Weliswaar heeft dr. Van Huiten ontkend, dat hij zich nu
reeds niet meer gebonden acht aan de overeengekomen limiet, maar volgens de Belgische minister van verkeer, Chabert, heeft de Nederlandse staatssecretaris wel degelijk in de Ministerraad gedreigd de bestaande regeling de transportraad de harmonisatie van afmetingen en gewichten van vrachtwagens binnen de Gemeenschap. Terwijl er communautair overeengekomen is, dat de belasting van elke as niet meer dan tien ton mag bedragen, bestaan er uitzonderingsregelingen voor Frankrijk, België, Luxemburg en Denemarken. In ieder geval is het de bedoeling om het gewicht te verhogen naar elf procent met een marge van zeven procent naar beneden. Vooral de Fransen hebben tegen dit voorstel ernstig bezwaar, aangezien zij er voor zijn om hun uitzonderingsmaatregel van dertien ton voor de gehele Gemeenschap verplicht te stellen. Dit heeft evenwel geen enkele kans van slagen omdat de Westduitsers eigenlijk tegen elke verdere verhoging zijn. Van Westduitse zijde was namelijk uitgerekend, dat wanneer de grens van tien op 10,5 ton zou worden verlegd, dit de Bondsrepubliek de komende vijftien jaar een half miljard mark zou gaan kosten aan extra onderhoudskosten
van wegen en bruggen. Agressie < Tenslotte vormde tijdens de transportraad voor Nederland „de agressie van de staatshandelslanden op het punt van transport" — aldus staatssecretaris Van Huiten — een zeer belangrijk punt. Zowel ten aanzien van het watertransport (binnenscheepvaart en zeescheepvaart) alsook van hét wegtransport gaan de Oosteuropese staten een steeds grotere bedreiging vormen, aangezien zij niet uitgaan van de kostenfactor, maar er alleen op uit zijn om deviezen te verdienen. Vooral de Tsjechen en de Polen zouden in deze sector zeer actief zijn. In Brussel heeft staatssecretaris Van Huiten voorgesteld, dat de Europese Commissie zich met deze problematiek zal gaan bezighouden. Zij zou een nieuwe defensie tegen de Oosteuropese agressie moeten organiseren, aldus de Nederlandse bewindsman. Bijvoorbeeld door de invoering van een vergunningenstelsel in de binnenscheepvaart en het wegvervoer, maar deze vraagstukken zullen allereerst nog eens gedegen door de Commissie moeten worden bestudeerd.
Arke Reizen: '1976 wordt moeilijk jaar'
AMSTERDAM, 12 dec. — Bij de introductie van het zomerprogramma — mikkend op 50.000 vliegpassagiers, 20.000 touringcargasten en 12.500 eigen auto-passagiers — heeft directeur F. G. Fransen van Arke Reizen als zijn mening gegeven dat 1976 geen gemakkelijk jaar zal worden. Over de ontwikkeling van de politieke situaties kan niet veel worden gezegd en de resultaten van fusies en samenwerkingsverbanden zal nog moeten blijken.
Hij oefende kritiek op minister-president Den Uyl wiens emotionele uitlatingen over Spanje hebben geleid tol een behoorlijke deuk in de boekingen. Op een protestbrief kwam een antwoord van zijn secretaris met een verwijzing naar een Tros-uitzending waarin de premier zijn woorden wat had bijgeslepen, maar — aldus de heer Fransen — toen was het kwaad al geschied. De touroperators kunnen Spanje, dat vooral appartementen aanbiedt, eenvoudig niet missen. Gelukkig is het aantal boekingen de laatste tijd zo toegenomen dat erop gerekend wordt dat. het aantal reizigers r.nar Spanje ongeveer 'gelijk zal zfjn als dit jaar, maar dan moeten er geen verdere incidenten zijn, uitgelokt door Nederlandse vakbondsmensen die meelopen in Spanje bij een verboden demonstratie. Inmiddels is het gevecht om de klant losgebrand. Mede door extra hoge commissies trachten reisorganisaties de wederverkopers
voor zich te winnen. In plaats van de gebruikelijke 10 procent wordt 13 tot 16 procent, soms zelfs 20 procent commissie geboden. „Dat is een kwalijke zaak", aldus de heer Fransen, „want het zal op den duur prijsverhogend werken. In de toch al marginaal werkende reiswereld kan het leiden tot een fatale ontwikkeling." De heer Fransen gewaagde ook van „verkapte subsidies" vaartegen de weinige zelf stadige reisorganisaties moeilijk verweer hebben. Gevraagd om een toelichting zei hij te doelen op „een bedrijf gelieerd met een grote maatschappij die subsidie ontvangt van de staat en zich daardoor kan permitteren daarvan gebruik te maken." Hij zinspeelde duidelijk op Holland International waarin de KLM participeert en meende dat gelijke kritiek past op de Nederlandse spoorwegen, die zich ook cp toeristisch terrein zijn gaan bewegen. ,,Men heeft daar geen vat op. Zij verkopen hun eigen produkt via de eigen balie."
NKV: NEHEM wordt te laat ingeschakeld
UTRECHT, 12 dec. — De Nederlandse herstructureringsmaatschappij (NEHEM) is maar een lapmiddel zolang ondernemers vrijwillig kunnen uitmaken of ze aan herstructureringpplannen mee zullen doen of niet. Bedrijven roepen pas op het allerlaatste moment de hulp van de overheid in; meestal is de zaak dan al zover verloren dat er geen werkgelegenheid meer overblijft. Minister Lubbers dient een eind te maken aan deze vrijblijvendheid. Een betoog van deze strekking houdt de bestuurder en werkgeleeenheidsspecialist van het NKV. tevens lid van de raad van bestuur van de NEHEM. C. Commandeur, deze week in het blad NKV-pamflet. Hij vindt dat bedrijven verDlicht moeten worden zich te laten doorlichten om problemen in een zo vroeg mogelijk stadium te kunnen ontdekken. Dan kunnen tijdig maatregelen worden genomen om de werkgelegenheid te redden. Een stap vooruit noemt hij het feit dat nieuwe structuuronderzoeken nu ook onder verantwoordeliikheid van de NEHEM gaan vallen in plaats van onder de commissie oovoering produktiviteit van de SER. In de komende structuurnota van minister Lubbers zal volgens de heer Commandeur moeten staan dat de NEHEM een van de instrumenten moet zijn om de economisch structuur in handen te houden. Als de NEHEM alleen maar blijft werken bij de gratie van het particulier initiatief, moet de vertegenwoordiging van de vakbeweging binnen de NEHEM opnieuw ter discussie worden gesteld. (ANP)
Overleg bonden met Eurochoc opgeschort
BREDA, 12 dec. — Het overleg tussen de drie voedingsbonden, de Unie BLHP en de directie van Eurochoc Kwatta over de overgang van de produktieactiviteiten van Eurochoc in Breda naar Jamin in Oosterhout is gisteren opgeschort. Dit gebeurde nadat de vakbondsdelegatie de wens te kennen had gegeven dat ook het arbeiderscomité van Eurochoc, bestaande uit zes georganiseerde werknemers, bij het gesprek aanwezig zou zijn. Daarop heeft de directie van Eurochoc zich teruggetrokken om zich te beraden over de samenstelling van de vakbondsdelegatie. Zij vreest namelijk dat een dergelijke samenstelling in overtreding is van de fusie-gedragsregels, zo deelden de bonden mee. Eind deze maand zullen de besprekingen opnieuw worden voortgezet. Door de overneming door Jamin komen ongeveer 40 werknemers op straat te staan, zo vrezen de bonden. (ANP)
Ruimtevaartorder van 20 mln. mark voor Fokker-VFW
AMSTERDAM, 12 dec. — Fokker heeft opdracht gekregen voor de bouw van twee luchtsluizen voor het Europese ruimtelaboratorium. Hiermee is een bedrag gemoeid van 20 miljoen Duitse mark. De overeenkomst is in Bremen ondertekend door de hoofdcontractant Erno Raumfahrttechnik GmbH, een werkmaatschappij van het DuitsNederlandse VFW Fokkerconcern. De order is een compensatie voor de overheidsbijdrage van Nederland aan het project, dat is gesteld op 2,1 procent van de totale kosten die ongeveer een miljard gulden bedragen. In 1980 zal het eerste van een reeks van laboratoria aan boord van het NASA-ruimtevliegtuig ..Space Shuttle" in een baan om de aarde worden gebracht. — Audi NSU-Union heeft het aantal werknemers dat zich met de produktie bezighoudt sinds april verminderd van 10.200 tot 6.200.
stapt uit Rijnvaart
efflJK. l 2 dec . scheepvaart _ met de Spoorwegen belang van 50 'pet. de Holland International up is van plan zich '„ trekken uit de passa,, rt op de Rijn. «S had voor 67 pet. beJ^ederij Ketel (Zutphen) "belang van 100 pet. in p iiver Line Rotterdam. Serij Ketel zal gebruik ^ het aanbod van de j het aandelenpakket ad tcrus te kopen. de verkoop van de twee van de Holland River je NSU in onderhandede Köln-Düsseldorfer, n aantal luxe passaien op de Rijn exploiOBi! ik — De Neunie NSU zegt „dat de activi'op de Kijn enigszins valjt a de traditionele werk«jen van het concern en de schaal waarop gewordt, te klein is om deze aten tot voldoende ontte brengen. Vandaar i de continuïteit en de tegenheid in beide bete garanderen — naar dere oplossing is ge(ANP)
over en media"
STERDAM, 12 dec. — Op■an kennis, vullen van een loment en vergeten van iliteit zijn de meest voorde reacties bij het publiek lezen van tijdschriften, ant maakt onrustige en chtige reacties los en geeft ding met anderen over het jie te praten. Televisieproa's brengen opwinding en ! onthullingen staan in het rt „Mensen en hun media" vrijdagmiddag officieel in faiiam ls gepresenteerd. Het roek is op initiatief van de ladse Organisatie van Kft-Uitgevers (NOTU) in i samen met de jiniversi-istituten voor massacomatie, de Nederlandse OmStichting, de Nederlandse Stag van Journalisten en ederlandse Onderneming Htgeversmarktonderzoek ®?spunt van de studie was spresentatieve steekproef 21 Nederlanders van 18 ouder, aan wie werd geeen dagboekje bij te housn alle artikelen en pro:i " die men in een bet periode had gelezen, ge11 gehoord. fend naar de vier media .liepen de reacties uiteen Pet voor „kennis opdoen" Pet voor „praktisch ge• 'Mr meer dan 50 pet artikelen en programma's van toepassing gevonWiueve aandachtbeoorde^spreken en kennis op1 e nige algemene vragen Kedia kunnen volgens «zoek de volgende conWorden getrokken: men pant te gebruiken voor ®wen, radio en tv voor ■taM?' et tijdschrift zo• net opdoen van kennis ^ontspanning. was men ... r *==> men van meh _ ' tijdschrift en — ir Der Wt'.t:van me. en — in b ia? L — de krant de en heter, de televisie j: i slechter Was gewor" «aio werd niet duideot slechter gevonden.