BOEKEN TENTOONSTELLING ASSOCIATED B00K PUBLISHERS, LONDEN (linguistiek, wijsbegeerte, psychologie, ekonomie, onderwijs en opvoeding, politiek, sociologie, geschiedenis, enz.) URBAN & SCHWARZENBERG, MÜNCHEN (geneeskunde en natuurwetenschappen) R. 0LDENB0URG VERLAG, MUNCHEN (technische wetenschappen) exposeren een doorsnede van hun produktie in "Arti et Amicitiae", Rokin 112, AMSTERDAM vanaf maandag 23 oktober tot en met vrijdag 27 oktober dagelijks van 10 tot 17 uur.
NRC Handelsblad
- 21-10-1972
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrechtelijk beschermd. Op dit object rust auteursrecht.
- Krantentitel
- NRC Handelsblad
- Datum
- 21-10-1972
- Editie
- Dag
- Uitgever
- Nieuwe Rotterdamse Courant
- Plaats van uitgave
- Rotterdam
- PPN
- 400367629
- Verschijningsperiode
- 1970-...
- Periode gedigitaliseerd
- oktober 1970-1994
- Verspreidingsgebied
- Landelijk
- Herkomst
- Koninklijke Bibliotheek
- Nummer
- 18
- Jaargang
- 3
- Toegevoegd in Delpher
- 13-04-2016
Advertentie
Bezoek aan toneel is teruggelopen
DEN HAAG, 21 okt. — Het bezoek aan het gesubsidieerde toneel is in het seizoen 1970/71 teruggelopen. Dit blijkt uit de Statistiek van het toneel 1970/71, een uitgave van het Centraal bureau voor de statistiek. In het seizoen 1970/71 bezochten 1.199.165 mensen de voorstellingen. In 1969/70 was dat getal 1.436.677. Bijna de helft van het totaal aantal voorstellingen was in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven. Het aantal voorstellingen liep terug van 3754 tot 3272. Het meest gespeelde stuk was Kees de jongen van Gerben Hellinga. De toneelgroep Centrum trok hiermee in 133 voorstellingen 96.035 bezoekers. De reis naar Bombola van de eveneens Nederlandse auteur Jaap Hoogstra, gespeeld door het Amsteltoneel was het op een na meest gespeelde stuk. Het haalde 121 voorstellingen met 52.502 toeschouwers. . Stukken van Nederlandse auteurs zijh trouwens steeds vaker te zien op de Nederlandse planken. In 1967/68 bedroeg dit aandeel nog acht procent, terwijl dit ''n 1970'71 23 procent waf. (ANP)
Har Sanders tekent zijn eigen verhaal
Dooi' LILY VAN GfNNEKEN AMSTERDAM, okt. — Har Sanders (1929) was een van de opmerkelijke kunstenaars op d° tentoonstelling Relativrend realisme, begin dit jaar in h^t Eindhoven-* Van Abbemusrum. Op het ogenblik exposeert hij in Amsterdam en is daar te zien in het Stedelijk museum, bij Atelier 10, in galerie Jurka met zeefdrukken en in Collection d'art met vroeger werk. Het kenmerk van zijn schilderijen en tekeningen is de zeer realistische weergave van de dagelijkse dingen. Maar het gaat vooral om de manier waarop hij zijn onderwerpen kiest en behandelt, in die knappe techniek waarmee hij de werkelijkheid benadert. Sterk vergroot schildert hij het borstzakje en de sluiting van een geblokt hemd. Deze closeup, die in Eindhoven hing, "noemt hij „Mijn grootste blouse."" In het Stedelijk kan men een geweldig schilderij, „Dubbel kussen," zien. Sanders heeft het zich hier afschuwelijk moeilijk gemaakt, omdat hij het onderlaken en de twee zachte kussens erop, allemaal hetzelfde drukke streepjespatroon gaf. Juist door die manier van benaderen en het uitwerken daarvan, raakte hij verzeild tussen de veertien relativerend realisten die ir. J. Leering vanuit de hele wereld in Van Abbe bij elkaar haalde en met een zware theorie ondersteunde. Bewustmaken Doordat Har Sanders alledaagse dingen vergroot, geïsoleerd en zonder commentaar aanbiedt, maakt hij de toeschouwer deelgenoot van zijn manier van naar de dingen kijken, een tendens van bewustmaken, die je in andere beeldende kunststromingen ook tegenkomt. Daarom zou je van hem verwachten dat hij daar helemaal
mee op de hoogte is en zijn opvattingen heeft over micro emotive art, process art, enz. Maar dat is helemaal nie: zo. In een gesprekje in het Stedelijk, waar Sanders nieuwsgierig kwam kijken hoe zijn werk hing, bleek dat hij al jaren zonder contact met artistieke geestverwanten zijn eigen gang gaat. „Na de tentoonstelling in Van Abbe, heb ik ineens de laatste twee jaargangen van Museumjournaal besteld om te zien wat er allemaal aan de gang is. Ik woon in een bos en kom daar alleen 's avonds uit om les te gaan geven op de vrije afdeling van de Academie voor Industriële vormgeving in Eindhoven. Vijf jaar geleden keek niemand naar wat Ik deed, hoewel ik goede kritieken kreeg, omdat men het technisch goed gedaan vond." Dat hij bij het relativerend realisme getrokken werd, vindt hij een toeval. Hij is bezig en gaat gewoon door met het tekenen en schilderen van zijn eigen verhaal. Die voorkeur voor textiel bijvoorbeeld komt gewoon uit de familie. Zijn vader was kleermaker en zijn grootvader borduurden Vandaar dat hij als driejarig jongetje zijn eigen vest zat te naaien. Het feit dat hij op zo'n arbeidsintensieve manier werkt, is een reactie op zijn werk als ontwerper
van etalagedecors. Dat was vlot bezig zijn op grote formaten. Op een gegeven moment ging hij zich in zijn vrije tekenen (hij volgde van 1953—1958 de avondopleiding van de Koninklijke akademie in Den Haag) tegen dat soort handigheid afzetten. Maar bij zijn laatste opdracht, vijf ontwerptekeningen voor kleurenzeefdrukken die in november samen met 'het werk van negen andere grafici door het Cultureel centrum in Venlo worden uitgebracht, heeft dië nauwkeurigheid hem een hoop tijd gekost. Steek voor steek kwamen de tekeningen tot stand: een ingezet stukje stof met een pied-de-poulepatroon, een stop, een winkelhaak, een kabelsteek van schippersgaren, een uitgehaald stuk breiwerk. Geen steek anders dan de werkelijkheid, want met een dradenteller liep hij de door zijn vrouw gemaakte voorbeelden na. Perfectionisme Dat perfectionisme komt uit veel van wat hij vertelt naar voren. Voordat hij echt een schilderij gaat uitvoeren, is hij er meestal een jaar mee bezig en hij begint niet voordat er een nauwkeurige kleurenfoto in zijn hoofd zit van hoe het worden moeft. Als het dan klaar is en hij
is tevreden, dan blijft hij dat, ook over zijn vroegere werk, dat in vergelijking met wat hij nu maakt minder strak is en meer zin in tekenen uitstraalt. Maar soms komt het toch wel voor dat een schilderij, ook al is het geëxposeerd geweest, niet meer bestaat. Het wordt overgeschilderd. „Het moet nog beter". Zoiets is bijvoorbeeld het geval met „Anjer in knoopsgat." Ook „Ladenkast met ! ontbrekend laatje", dat nu in net Stedelijk hangt, is het derde exemplaar van een reeks waarvan de eerste twee weggedaan zijn. Deze laatste laat hij met genoegen zien, wijst aan dat de nummering onderaan helemaal is veranderd, niet meer klopt, dat er een paar laatjes ongenummerd zijn en een zelfs ontbreekt. Je ziet hem helemaal de lol beleven over al het geheimzinnige dat er uit op te maken is. En dat is het juist. Niet dat schilderen om het schilderen, of het tekenen om het tekenen is het wezen van zijn werk, maar de visie. Want de meestal sec geschilderde schilderijen, de onopgemaakte kussens, het lege badpakje geprikt aan de lijst van een ingelijst leeg schilderij, een geblokt laken met daaronder zijn verstopte dochter, laten leven zien van mensen die met die voorwerpen te maken hebben.
Har Sanders
Het borstzakje
Maandag
NED I NOS/NOT 10.45 Schooltelevisie. NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar. 18.55 Journ. AVRO 19.05 AVRO's Toppop. 19.30 Wie van de drie. NOS 20.00 Journ. AVRO 20.21 Peyton Place. 21.10 Salto Mortale - Brussel: cirousserie. 22.10 Televizier-Magazine. NOS 23.00 Journ. TELEAC 23.0* Engels (les 1). NED II NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar. 18.55 Journ. KRO 19.05 De familie Ashton, tv-serie. NOS 20.00 Journ. KRO 20.20 Speelfilmcyclus met Spencer Tracy: Jongensstad (1938). 21.50 Amerika kiest met de ogen dicht, filmreportage. NOS 22.40 Journ. VARA 7.00 Nws. 7.11 Gymn. 7.20 Spitsuur Amsterdam: lichte muz en reportages. 7.25 Van de voorpagina. 7.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag. 9.15 Geef me de vijf: verzoekplatenprogr. 9.35 Waterst. 9.40 Geef me de vijf. 10.30 Muz voor luisteraars. 11.00 Nws. NOS 12.00 Den Haag deze week. VPRO 12.15 VPROMaandag: rechtstr progr met reportages, interviews, kommentaren, berichten, telef reakties en muz. 13.00 Nws. 13.11 VPROMaandag. 14.25 Schoolradio. AVRO 14.45 Journ. 14.50 Wkl verkeersprogr. 14.55 In d© wetenschap dat....: nws uit de wereld der wetenschappen. 15.25 Wat deed hij hier? Maurice Ravel trad op in Ned (I). 16.00 Nws. 16.03 Journ. 16.05 Promenade Orkest. 16.30 Mikadoo: kindermagazine. 17.55 Mededel. 18.00 Nws. 18.11 Journ. 18.21 Ik verbind u door...., praatje. 18.25 Jazz Spectrum. NOS 19.00 Harmonie er» fanfare irv Nederl en Europa. 19.30 Hobbyscoop: populair progr over electr. 20.00 Komt u maar: actueel progr met telef
reakties en lichte muz. 21.45 Uitgebreide reportage. 22.25 Uitzending van de Bond zonder Naam. 22.30 Nws. AVRO 22.40 Journ. NOS 22.50 Jazz in Kktie: Internationaal Jazz Festival Loosdrecht 1972. 23.55 Nws. H'SUM II. NCRV 7.00 Nws. 7 .02 Het levende woord. 7. 08 Preludium: klass muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en nu. 7.55 Aangestipt: proflr overzicht. 8.00 Te Deum laudamus: gewijde muz. 8.24 Op de man af: evangelisch commemtaar. 8 30 Nws. 8.36 Gymn voor de hulsvrouw. 8.45 Plein publiek: maandagmorgen met mensen en muz 9.30 Hier en nu; 10.15 Voor de kleuters; 10.30 Nws; 11.30 Hier en nu. 11.55 Mededel. 12.00 western rubr. 12.21 Voor boer en tuinder. 12.2 Mededel t.b.v. land- er> tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Hier ne nu. 12.50 Reportage van de toogdag van de Bond van Ned.Hefv.Mannenverenigingen op G.G. 13.00 Kerkorgelconcert: klass en mod muz. 13.30 Hier en nu. 13.32 Opera-duetten. 14.05 Schoolradio. 14.30 Hier er> ni. 14.32 Tenor en klavecimbel: oude nuz. 15.00 Herv middagdienst. 15.30 Nws. 15.33 Studio 6: middagmagazine met verstrooiing en inform
^6.30 Hier en nu. 17.20 Overheidsvoorl: Het onderwijs in Surinamg. 17.X Nws. 17.32 hier en nu. 18.00 NCRV Combo Corner. 18.19 Uitz van de CPN. 18.30 Nws. 18.41 Filter: jongerenprogr. 19.30 Liierama: kroniek over boeken, schrijvers en toneel. 20.00 Nws. 20.05 Avond'overdenklng. 20.15 De Tristan-Triptiek van Ollvier Messiaen (II). 21.35 Radiophilharmonisch orkest: klass muz. 23.00 Theologische etherleergang. 23.35 Muz en dienst. 23.55 Nws. H'SUM III KRO 7.00 Nws. 7.02 KRO-op-Drie: discjockeyshow 8 .00, 9.00, 10.00 en 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee: pauzeprogr 13.00 Nws 13.03 Raden maar.... TROS 14.00 Nws. 14.03 TROS-Pod-Internat 15.00 Nws. 16.00 Nws 16.03 De Hugo van Gelderen Srow. NOS 17.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. AVRO 19.00 Nws 19.02 Nederl-non -stOD. 20.00 Nws. 20.02 Journ. 20.05 Take the 8-train: lichte muz. 21.00 Nws. 21.02 De negen-uur-show. 22.00 Nws. 22.02 Superclean dreammachine. 22.55 Mededel. 23.00 Nv.s. 23.02 33-45 -78: muzmagazine 24.00 Nws 0.D2 Journ. 0.55 .Nws.
Advertentie
NRC HANDELSBLAD i R'dam (010) 147211 - A'dam (020) 239811 - Den Haag (070) 645344 Westblaak 180 N.Z. Voorburgwal 230 Parkstraat 25 Hoofdredacteur: drs. A. S. Spoor. Adi.-hoofdredacteuren: W. H. Gulse, drs. J. R. Soetenhorst en W. Woltz. Eindredactie: D. H. HIJmans en J. MuIjrers. Chef opmaak: J. G. Karstel. Commentatoren: H. J. A. Hofland en K. M. Schreli.er. Chef binnenland: J. J. E. van Baarsel. Pol. redac mr J. J Vis (chef). J M Bik, mr B C L. Waanders (parlement) en Th. W Westerwoudt. Chef. dept redactie: E. J. Boer. Dlpl. redacteur: P. A. van Gastel. Chef Amsterdam: J. F van den Broek. Chef Rotterdam/Den Haag: N de Brul|n. Corr. Zuid-Nederland: M. Paumen. Chef buitenland: J. H. Samplemon. Correspondenten: S. van der Zee (Bonn) mr. E. C. A. Kuyper (Bel
Jazz in de marge van de handel
Jazz op cfe plaat is in Nederland gelijk aan het produceren van het beroemde, het vertrouwde: de platenmaatschappijen voldoen aan hun marktverplichtingen met het oog op een zo groot mogelijk publiek. Er zijn uitzonderingen, maar deze politiek betekent al jaren dat hei bijzondere, de actuele jazz en Nederlandse musici zelden een kans krijgen. Vandaar deze notities over activiteiten in de marge van het officiële distributie-apparaat. Nederlandse jazzmusici die plaatopnamen maken zijn duur, heet het, ze vragen een sessionhonorarium. Dit in tegenstelling tot oopmusici, die vaak (en graag) alleen genoegen nemen met royalty's, terwijl hun platen nog beter verkopen ook. Hans Dulfer (en wie zou het dsen als hij er niet was?) heef: cn dü dubbele nadeel iets verzonnen. Als afgevaardigde van de SIM — Bond van improviserende musici — heeft hij met loop Visser van BASF een plan tot risicospreiding uitgewerkt: in plaats van royalty's voor de leider en opnamegeld voor de musici, krijgt iedereen evenveel royalty's uitbetaald, afhankelijk van het aantal platen dat wordt verkocht. Met c !2ze formule wordt op het ogenblik gewerkt aan wat zal p?an he'en de BASF-3IM-serie.
ler) wordt gestopt, p nink: „Ze wilden eenH ons toch te commercieel^-1 is niets op tegen om p u.V wisselen, maar voor Irï'-'l geen handel. Wij besch '1 platen als documentaii. 011 *-! buitenlanders zien er gauw geld in." ICP heeft nu nog vertegenwoordiging,,,, Duitse Free Music p, Vi (Peter Brötzmann) ea ^ plaat), het Engelse ln CUs L o.m. Derek Bailey, p au , c ford en Evan Parker ff u,' Belgische Vogellabel va," Fred van Hoven (f11) J koop van de buit&nlande^ in de kleinste cijfers; |pp entegen haalt minim aa | f exemplaren per olaat hits met een oplage va' waarvan niet geringe a» juist ook in het buitenland i, tinqen over de activiteit., ICP Records: Vinkenslao >, 1 Hoef (U.) . 3!1 « anita Anita Schoonhoven, de jazz-lady die landelijk maakte met concerten Eland, introduceert het beboplabel Spotlite in ... Het is een toevallige nev teit, begonnen op verzot producer Tony Williams, heeft goede relaties n> # vrouw van Charlie Parkewie daardoor veel onbeken:! teriaal op Spotlite is bracht. Van de tien Spotlite-elpeJ in ons land te krijgen zijn. zeven van Parker (waarover, meer). Eén van Parkers fa musici, Joe Albany, Cecil en Billy Eckstein completere] reeks. De platen kosten f|| per stuk. Inlichtingen en lingeri: Anita Schc Vrouw Jutteland 19, Delft. Inmiddels is Anita Sc ven ook weer met een co reeks begonnen, voorlopig per maand in studentensoi de Coornbeurs. Zaterdag 2sl tober a.s. zijn daar o.a. „Ha] Misja en Johnny the Selfkic horen, een ongebruikelijk schap, dat tegelijkertijd heli bool is van organisatorisch i zettingsvermogen: de groep i in de nadagen van De Eland f iet eerst bij eikaar.
Hans Dulfer: Weer 'n Idee.
Jazz
John Müller
De platenmaatschappij investeert minder, de musici lopen de kans minder te verdienen, het is een compromis, dat uitzicht biedt op een zekere continuïteit van Nederlandse jazz op de plaat. De eerste drie platen in deze reeks zijn gereserveerd voor pianist Leo Cuvpers (solo), het Theo Loever.die Consort en de groep van Rein de Graaf en Dick Vennik. Ze zullen worden geperst in een oplage van 850 exemplaren. De musici zijn een persoonlijke keus van Joop Visser, die vroeger bij Bovema al een jazzpromotor met grote overtuigingskracht was. Joop Visser gaat binnenkort weg bij BASF, maar „vermoedelijk" wordt de serie ook na de geplande platen voortgezet. Dat is van harte te hopen. Bovendieji, iemand die bij zijn nalatenschap een goed idee heeft, zou niet met een teleurstelling gestraft mogen worden. iep en zijn vrienden De Instant Composers Pool (ICP) — de groepen van Misja Mengelberg - Han Bennink. Willem Breuker e.a. — is al aan zijn dertiende eigen produktie toe. Nummer 011 was een soloplaat van Han Bennink, 012 (een grote groep van Breuker is even uitgesteld) en 013 is te verwachten: een reeks van zes plaatjes van Han en Misja, waarop ook een vervolgverhaal. Iedere maand zal er een deeltje verschijnen, na een half jaar krijgt de verzamelaar er een passend doosje bij. Ook is dan pas de hele serie compleet te bestellen. ICP verkoopt ook platen die gemaakt werden voor eigen labels van buitenlandse vrienden. Met de bemiddeling voor de albums van de Amerikaanse Jazz Composers Orchestrn Atsociation Inc. (Carla B!*", Ma:it~
TELEVISIEEN RADIONIEUWS
debat over «'.ff. Zin en tegenzin, het radiodiscussieprogramma, wordt zondag gewijd aan de Europese gemeenschap. Wenseiykheden en mogeiykheden tot verandering worden besproken door de Belgische marxist prof. E. Mandel, ir H. Vredeling en drs. M. B. Engwierda, leden van het Europese parlement en drs. M. C. A. Brongers, wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit van Utrecht. Voorzitter is mr. G. J. P. Cammelbeeck (19.00—19.30 Hilv. 1.) prof. tvebcr In de radiorubriek Onderweg (10.00 Hilv. 1) wordt zondag een interview uitgezonden van Barend de Ronden met de Zwitserse theoloog prof. Hans Ruedi Weber, hoofd van de afdeling voor bijbelstudie van de Wereldraad van kerken in Genève; onderwerp: geweld en geweldloosheid. erepromotie In de tv-rubriek Ander nieuws (22.50 Ned. 2) wordt vanavond
een reportage gege vfn g> erepromotie van ds. CNaudé van Die Chr^is''», stituut van Suider-A ^ Braamfontein, Zuid -A f ' . pag. 3). Na de r een interview ook volgt verwerk' r*" F ""Z Beyers Naudé. battgla desk Tekeningen van sen vier en zestien scholen in Bangla D eS maakt, zijn film, die zondag in zal worden vertoond ( 2.) en verder - -' Wim Sonneveld is ee \ gasten, die Mies Bom ... avond ontvangt in '- . t grama Een van de a Ned. 1).
Bijzondere visie op een onbekende Brecht
Door W. BOSWINKEL ' AMSTERDAM, 21 okt. — Zeker een uur lang zat ik wat verbluft te kijken naar de voorstelling van „De visioenen van Simone Machard" in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Daar was een decor van Frank Haven op het toneel dat voornamelijk bestond uit zeer ingewikkelde trapjes en overal aanwezige deuren, dat op onverwachte momenten nog ging draaien ook, en de acteurs dwong tot halsbrekende toeren om overal op tijd te zijn. Dit allicht op gezag van de regisseur Zdenek Kraus, die op deze manier zijn visie heeft willen geven op een hier onbekend stuk van Bertold Brecht. En na de pauze loopt het ineens op tot een soort spanning waar men zich aan gewonnen moet geven — dat is het soort verrassingen waar het theater van leeft. Het bij Amsterdams Toneel nu in zwang gekomen programmaboekje met volledige tekst (koop dat, voor ƒ 1,90) geeft de belangrijkste feiten: Brecht, voor het nazisme op de vlucht, concipieert in Helsinki een hoofdlijn van een stuk, vindt in Amerika Lion Feuchtwanger en zet na overleg dit wonderlijke toneelstuk op papier, een van de weinige waarin hij onmiddellijk heeft gereageerd op de politieke realiteit van de dag. Een dwars stuk, want terwijl men redelijkerwijs kon verwachten dat Brecht hier het nazisme tegen de muur zcu zetten komt hij onverdroten terug op zijn veel fundamenteler onderwerp: het kapitalisme dat de' wereld bederft. Brecht kon op dat moment niet weten hoe het precies toeging in de door Duitsers bezette gebieden, en misschien zonder dat hij het zelf wil werden de visioenen van Simone Machard toch weer een leerstuk: men ziet op het toneel gedemonstreerd dat bezit hebben voor alles gaat en per definitie corrumpeert. Zo gaat het dan ook in het Franse restaurant waar men haveloze vluchtelingen buiten de deur houdt en de gewone „orde" graag wil laten voortbesdaan. Guus Hermus is die „patron", tevens eigenaar van een transportbedrijf dat eventueel door de Duitsers gevorderd kan worden, en inderdaad — daar staat njet alleen zo'n' op zijn bezit bedachte Fransman, maar ook de burger zonder meer: een meedogenloos mannetje dat met alle winden meewaait. Nu heeft Brecht het zich in dit wonderlijke stuk niet makkelijk gemaakt, want hij wil het chard via kleine wisselingen van
rol en achtergrond de last opleggen van een Jeanne d'Arc. Canci Ceraedts loopt over het toneel als een slonzig en geestdriftig meisje, dat de eer van Frankrijk op haar eigen manier verdedigt, want deze kleine Jeanne geeft voedsel aan vluchtelingen uit de ruime voorraad van het hotel, en ze steekt de benzinevoorraad in brand waarmee de Duitsers hun tanks hadden kunnen laten voortrollen. Dat meisje wordt langzamerhand steeds belangwekkender, als kleine eenling tegen een corruptie waar vrijwel geen grenzen aan zijn. De dappere burgemeester (Jan Retel doet dat voortreffelijk) is laf a'<» het er op aankomt, hoewel hij het lang volhoudt. De politie werkt al direct aangenaam mee, de werknemers in het bedrijf mopperen wel een beetje, zijn waarschijnlijk anti-Duits, r.ii.a.' blijven zeker niet wakker van onrecht, simpele huismeisje Simone MaOnnodig Al die figuren ziet men omgekeerd (letterlijk, via het draaidecor), in de klassieke rollen bij Jeanne d'Arc horen, zijnde de vretende en tevreden hoogwaardigheidsbekleders die uit de losse hand het opstandige kind veroordelen; niet tot de brandstapel, maar gewoon naar een
krankzinnigengesticht. De „orde" is hersteld, en het gevecht daaromheen blijkt dan ineens boeiend tot het einde. Op dat moment vergeet ijc de regisseur die er onnodige opsmuk van heelt gemaakt en zie ik ineens Caro van Eijck weer op het toneel, als de meest weerzinwekkende superkapitaliste zonder een schim van normaal geweten — wat een rol; je schrikt even, maar het is perfect. En jawel: na de pauze komt eruit wat Brecht bedoelde, ook al vertoont hij zich in dit stuk niet van zijn beste dialectische kant — voor een aandachtig luisterend publiek wordt er wel zoveel aan de orde gesteld dat er over kan worden doorgedacht. Hopsasa Een alleen maar voor effect bedoeld optreden van een aan kabels hangende Engel zou misschien wel een functie kunnen hebben, maar als de touwtjes toch al slingeren en de goede man onzeker op de voeten staat dan denk je ineens; zonder zoveel hopsasa en met deze voortreffelijke acteurs zou Brecht waarschijnlijk beter zijn gediend. Ik vind het nu echt een voorstelling om een publiek te trekken, goed gedaan, en betwistbaar.
Scè-e ui' De v'-loensn van Simone Mishard
Advertentie
3 bestsellers van Roald Dahl bij elke boekhandel IHTn liefje, m'n duifje Negende drnk, f 12,90 Over en sluiten Achtste druk, i 12,90 Op weg naar de hemel Derde druk, f 12,50 Meulenhoff Nederland M
Vermeulenprijs voor Van Vlijmen
AMSTERDAM, 0 okt. — Het bestuur van de stichting Amsterdams fonds voor' de kunst heeft de Matthijs-Vermeulenprijs 1972 (5000 gulden) toegekend aan de componist Jan van Vlijmen uit Voorburg voor zijn vioolconcert „Omaggio a Gesualdo" voor viool-solo en zes instrumentale groepen. De bekroonde compositie zal
■ 21 januari worden u# door Theo Olof met W® het Concertgebouworks geheel zal onder leidinï van Hans Vonk. De commissie die het adviseerde bestond ®' Bruins, Hans Vonk en van Royen. Ze kreeg turen te beoordelen.
tv vandaag
NED. I — NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar. 18.55 Journ. VARA 19.05 Coronation Street. NOS 20.00 Journ. VARA 20.20 Een van de acht. 22.10 Achter het nws. 23.00 Loosdrecht Jazz Festival. NOS 23.30 Journ. NED, II. — NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar. 18.55 Journ. NCRV 19.05 De vrouw in het wit, tv-feuilleton. 19.30 Beter samen: hoe kunnen mensen elkaar helpen? NOS 20.00 Journ. NCRV 20.21 Sport. 20.30 Frangois Gaillard en het leven van anderen, tv-serie. 21.35 Sport. 21.45 Country and Western: Nederlandse C & W-groepen. 22.00 Een kar vol verhalen:' jonge acteurs interpreteren in moderne stijl oude verhalen. 22.20 Farce Majeure. 22.45 Sport. 22.50 Ander Nws. NOS 23.15 Journ. H'sum I. — 18.C0 Nws. 1^.11 Dingen van de dag. 18.20 Uitzending van D'66. 18.30 Variè: afwisselende zaterdagse vooravond. 19.30 De Scala 1925-1960. 20.00 Promenade orkest populair-klass. muz. 20.40 Waar de kikkers vliegen, hoorspel. 21.35 VARADansorkest. 22.00 Hallo!...is daar mimntUf: licht progr. 22.30 Nws. 22.40
morgen Hoe later op de avond: licht platenprogr 23.10 De jaren vijftig in doorsnee: ontspannen terugblik. 23.55 Nws H'sum II. 18.15 -Uit de pers. 18.30 Nws. 18 41 Kort-binnenkort: pro^r. overzicht. 19.00 Concert a la carte: klass. verzoekproqr 2Q.C0 Nws. 20.C5 Goed bekeken. 20.30 Pianorecital. 20.55 Om de kunst. 21.15 Klass. orkestmuz. EO: 22.3G Klankbord: actual., inform. en commentaar. 2240 Weeksluiting: meditatie en samenzang. 23.00 Postludium: klass. muz. 23.55 Nws. H'sum III. — NOS 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. NCRV 19.00 Nws. 19.02 Denk je nog aan die'tijd...?: herinneringen aan vokalisten. 20.00 Nws. 20.02 Drie van u verzoekplaten en muz. kwis. 2J.00 Nws. 22.00 Nws. 22.02 Happy sound: aospelsonqs 22.30 Jazztime. 22.55 Mededel. 23 00 Nws. 23.02 Late date. 24.00 Nws. 00.55 Nws. NED I KRO/RKK 10.30 Eucharistieviering. NOS 14.45 Journ. 14.47 Weekjourn. 15.07 Openbaar Kunstbezit. 15.22 Supermuis, tekenfilm. 15.27 Partridge Family, tv-serie. 15.52 Cinematografisch weekoverzicht. 16.00 Leven en laten leven, natuurfilm. 16.25 Interpellatie. 16.55 Voetbaluitslagen. IKOR 17.00 Woord voor woord. 17.05 Zingend geloven. 17.20 Zoals gezegd door Simone Weil, voordracht. NOS 18.55 Ti-ta-tovenaar. KRO 19.00 La Singla y sus Gitanos, flamenco-dansen. 19.30 Daktari, tv-serie .NOS 20.20 Journ. KRO 20.25 Johnny en Rijk. 21.15 Brandpunt. 22.05 Alias Smith en Jones, tv-serie. NOS 22.55 Journ. NED. li. NOS Vooraf — weekoverz. èn inform. schooltelevisie. 18.55 Ti-ta-tovenaar. 19.00 Journ. 19.05 Het zwaard van Ardoewaan, tv-serie voor de jeugd. 19.30 Studio Sport 20.20 Panoramiek. 20.45 Oh mijn Papa, tv-serie. 21.10 Studio
Sport. 21.35 Kort geding: televisierechtbank. 22.45 Journ. v H'sum I. VARA 8.00 Nws. 8.10 Voor stad en platteland. 8.17 Weer of geen weer, gevai. progr. 9.00 Sportmededel. 9.45 Humanistisch Verbond. IKOR. 10.00 Onderweg: van de hak op de tak de kerk door. 10.30 Remonstrantse kerkdienst. 11.25 Wilde Ganzen. 11.30 De Open Deur: veertiend, rubr. 11.50 Zondagboek. AVRO 12.00 Muzikaal onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De toestanu in de wereld. 13.19 Journ. 13.30 Delta imform. show, met commentaren. meningen, voorspellingen en muz. 14.10 Stud o-Session: dansorkest. NOS 14.30 Progr. voor de buitenl. werknemers. VARA 17.00 Tokio Strijkkwartet: klass. muz 17.55 Mecfedel. 18.00 Nws. 18.15 Melodieën Expres. 18.30 En nu de moraal van dit lied: cabaretprogr. 19.00 Zin en tegenzin: discussie VPRO 19.30 Nws. 19.35 VPRO-zondag: 19.35 Actual 19.45 Gerrit Achterberg, over deze Nederl. dichter. AVRO 20.30 In de kaart gespeeld: verzoekplatenprgr. 22.30 Nws. 22.40 Journ. 22.50 Vanavond laat soort. 23.55 Nws. H'sum II. KRO 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15 Badinerie: klass. muz. 9.00 Nws en waterst. 9.15 Laudate: geestelijke liederen 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Nws. 11.02 Omroeporkest: mod. en klass. muz. 11.55 Mededel. 12.00 Kruispunt: magazine met achtergrondinform. over kerk en samenst. 12.30 Nws. 12.40 Echo. 12.50 Buiten»l. commentaar. NOS 13.00 Zondagmiddagouverture: populair-klass. muz. 14.15 Concertgebouworkest: klass. en mod. muz. In de pauze: Adempauze, 15.05 uur. 16.30 Gastcollege: Waar zijn de vrouwelijke genieën?. CVK: 17.00 Geref. (Vrijgem.) kerkdienst. 18.00 Wynfreth Bonifatius, etemmenspel. IKOR 18.30 Biibel is diskussie: katechetisch progr. 18.58 Wilde Ganzen. NOS 19.00 Nws. 19.07 De komende week: agenda van het Ned. muz. leven. 19.30 Repertorium: hedend. koor- en orkestmuz. 20.15 Muz. uit de Barok. NCRV 21.00 Zingt voor den Heer gezang: qeestel. liederen 21.20 Zangers van het Piëtisme: klankbeeld. 21.45 Een nieuw gebruik van het Oude Testament, lezing. 22.00 Kerkorgelconcert. oude muz. 22.40 Uit de tijd gelicht, hoorspel. 23.30 Limburgs symf. orkest: mod. muz. 23.55 Nws. H'sum III. AVRO 7.00 Nws. 7.02 Lukraak: gevar. platenprogr. 8.00 Nws. 9.00 Nws. 9.02 Juist op zondag. 10.00 Nws. 10.02 Muz. Mozaiek. VARA 11.00 Nws. 11.02 Klink Klaar — zonder nonsens. 12.00 Nws. 12.02 Met vr. groeten....: verzoekplaten. 13.00 Nws. 13.02 NAR: Ned. Artiesten Revue.-. NOS 14.00 Nws, 14.02 ..Langs de
lijn: sportreportages en beschouwingen, afgewisseld door muz. 15.00, 16.00 en 17.00 Nws. 18.00 Nws. 18.02 Joost de Draayer Show. KRO 19.00 Nws. 19.02 Op uw verzoek: verzoekplatenprgr. 20.00 Nws. 21.00 Nws. 21.02 Andere muz. 22.00 Nws. 22.55 Mededel. 23.00 Nws. 23.02 Voer voor vogels. 24.00 Nws. 0.02 Re -Lex-ez vous. 00.55 Nws.