HILVERSUM, 21 okt. — De helft van de ongeveer 70 klassieke muziekprogramma's die wekelijks door de Hilversumse omroepen via Hilversum 1 en 2 worden uitgezonden, wordt gemiddeld beluisterd door minder dan 100.000 Nederlanders van 12 jaar en ouder. Ruim 40 procent van het aantal muziekprogramma's op deze zenders trekt tussen de 100.000 en 300.000 luisteraars en 10 procent van de klassieke muziekprogramma's haalt een luisteraarsaantal tussen de 300.000 en 600.000. Dit blijkt uit een door Intomart in opdracht van de NOS uitgevoerd onderzoek naar de beoefening en beluistering van ernstige muziek. De 70 klassieke muziekprogramma's die per week worden uitgezonden, vullen een zendtijd van ongeveer 50 uur, wat neerkomt op ongeveer 20 procent van
het totale programma-aanbod op Hilversum 1 en 2. Van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder zegt 4 procent veel van de muziek uit de middeleeuwen en renaissance te houden. Zes procent geeft de voorkeur aan Gregoriaanse muziek, 12 procent aan barokmuziek en 21 procent prefereert de klassieken. Negentien procent houdt het meest van muziek uit de romantiek, 6 procent van moderne muziek en 1 procent van hedendaagse composities. Uit het onderzoek is verder gebleken dat 36 procent van de bevolking zelf een Instrument heeft leren bespelen, maar slechts 16 procent speelt ook nu nog wel eens. 47 procent heeft wel eens een klassiek concert bezocht. Een derde van de bevolking luistert een of meermalen per week tot dagelijks naar klassieke muziek op de radio.
"Wie luisteren naar klassieke muziek?". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
— Henk van Nlsen begint op 24 oktober in het Hofpleintheater in Rotterdam een serie van honderd voorstellingen van Dagboek van een gek, in een nieuwe aanpassing vanuit het boek van Gogol. — De Italiaan Alfredo Bonazzi, die in 1960 wegens moord tot 24 jaar veroordeeld werd, heeft voor de vijfde maal een poëzieprijs gewonnen, de Valseraniprijs. Eerder kreeg hij o.a. de Sint-Valentijnsprijs en de gouden beker van de stad Rome.
"— Henk van Nlsen begint op 24". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
Elke garage met dit vignet is een zorgzame thuishaven voor uw geleasde Ford Als u uw Ford least bij de NLC, profiteert u in de eerste plaats van de "gewone" voordelen die leasing met zich meebrengt. Maar bovendien van de zekerheid dat u bij Official Ford Dealers door heel Nederland kunt rekenen op dezelfde hulp en service die u normaal alleen bij uw "eigen" dealer zou krijgen. NEDERLANDSE LEASING COMBINATIE N.V., van Official Ford Dealers | , emmastraat 26, postbus 5522, amsterdam. ' tel. 020-764771. Wilt u méér weten? Stuur dan deze coupon aan NLC, Antwoordnr. 4133, Amsterdam in een open ongefrankeerde envelop. N 23-10 adres _ plaats.
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
Ierland — Een van de indrukwekkendste vroeg-middeleeuwse handschriften, het beroemde Book of Kells dat in de negende eeuw werd vervaardigd, is het onderwerp van een sërie van drie kerst/egels in de waa len van 2' i'. 4 en 12 pence, die op 16 oktober gullen uitkomen. Het manuscript is te zien in de bibliotheek van Trinity Collegeï te Dublin. Uit de miniaturen in het boek koos men een madonna met kind.' Een grote oplaag is vervaardigd van de zegel van 2V2 p, narrlelijk 18 miljoen stuks.
"Postzegels EIRE 12". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
NED I NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar. 18.55 Journ. AVRO 19.05 AVRO's Toppop. 19.30 Wie van de drie. NOS 20.00 Journ. 20.21 Peyton Place. 21.10 Salto Mortale - Brussel; circusserie. 22.10 Televisier-Magazine. NOS 23.00 Journ. TELEAC 23.05 Engels (les 1). NED II NOS 18.45 Tl-ta-tovenaar 18.55 Journ. KRO 19.05 De familie Ashton, tv-serie. NOS 20.00 Journ. KRO 20.20 Speelfilmcyclus met Spencer Tracy: Jongensstad (1938). 21.50 Amerika kiest met de ogen dicht, filmreportage. NOS 22.40 Journ. / H'SUM I 18.00\Nws. 18.11 journ. 18.21 Ik verbind u door . praatje 18.25 lazz Spectrum. NOS 1900 Harmonie en fanfare t-n Neder!, er Europa. 19 30 Hobbyscoop: populair profil over electr 20.00 Komt 'u maar: actueel progr met telef. reakties en lichte muz 2145 Uitgebreide reportage. 22 25 Uitzending van de Bond zonder Naam 22 30 Nws. AVRO 22 40 journ. NOS 22 50 Jazz in Aktie: Internat Jazz Festival Loosdrecht 1972. 23.55 Nws. H'SUM II 18.00 NCRV Combo Corner. 18.19 Uitz. van de CPN 18 30 Nws.'18.41 Toe1 bij het nws. 18.48 Bandstand 19.00 Filter: jongerenprogr. 19.30 Literama: kroniek over boeken schrijvers en toneel. 20.00 Nws. 20.05 Avondoverdenking. 20.15 De TristanTriptiek van Olivier Messiaen (II). 21.35
Radiophilharmonisch orkest klass muz. 23.00 Theologische etherleergang. 23 35 Muz. en dienst. 23.Ê5 Nws. Ned 1 NOS/NOT 10 45 e n 14.C0 Schooltelevisie NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journ VARA 19.05 De Stratemakeropzeeshow, spektakelprogr 19.25 Daar komen de schutters, tv-serie NOS 20.00 Journ VARA 20.20 De Onedin Lijn, kroniek van een zeevaarder (5) 21.10 De Ombudsman 21.40 De Nonsens & Treurniet Show 22.20 ... en een zoen van de juffrouw NOS 22.45 Journ TELEA C 22.50 Nascholing huisartsen (les 1). Ned 2 NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journ NCRV 19.05 Tweekamp, kwis voor middelbare scholieren 19.30 Achtergronden van de Bijbel (4) NOS 20.00 Journ NCR V20.21 Goeie ouwe koffergrammofoon: liedjes van vóór 1950 21.10 Hendrik VII — De schaduw van de Tower, kroniek in 13 delen (6) 22.00 Hiér en Nu 12.40 Chr Gem. Koor ..Scheppingsgave" uit Emmeloord NOS 22.50 Den Haag vandaag 23.00 Journ. H'sum 1 AVRO 7.00 Nws 7 .11 Gymn 7 .20 Dag met een gaatje 8.00 Nws 8.11 Journ 8.50 Morgenwijding 9.00 Nwe grammofoonplaten, met toel 9.35 Waterst 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen 11. CO Nws 11.30 Rondom twaalf uur allerlei voor edereen, De Groenteman. Paris vous parle 11.55 Beursberichten 12. CO Overheidsvoorl Uitzending voor de landb 12.40 Knipperlicht: wkl verkeersmagazine 13 00 Nvys 13 11 Journ 13.21 Kerkorgelconcert: klass muz EO 14.0 Het woord de- waarheid theologie naar de Heilige Schrift 14 15 Pianorecital klass muz 14 25 Onder elkaar progr voor de vrouw 14,45 Eeuwenlang geslacht Seidel gesprekken 15X5 Voor z eken en bejaarden 16.CO Nws 16.03 K'ankbord: actuai inform en commentaar 16.10 Voor de kleuters 16 30 Voor de eugd AVRO 17.00 Mobiel beweeglijk orogr voor beweeglijke mensen 17 55 Mededel 18 00 nws 18.11 Journ 18.21 Van Europees strijdperk tot Europees tijdperk 18.40 De Marinierskapel der KM 19.05 Amateurs musiceren 19.30 Vanavond: laat 23.55 nws. H'sum 2 KRO 7.00 Nws 7.02 Het levende woord 7.07 Badinerie: klass muz 7.30 Nws
7.41 Echo 7.50 Badinerie: klass muz 8.24 Overweging 8.30 Nws 8.36 Gymn voor de huisvrouw 9.45 Moeders wil is wet 10.00 Schoolradio 10.10 Aubade: semi-klasfs kamermuz 10.30 Nws 11.00 Voor de zieken li.30 Be ; aardenprogr 11.55 Mededel 12CO Van twaalf tot twee gevar progr 12.22 Wij van het land: 12.26 Mededel t.b v. landen tuinb 12.30 Nws 12.41 Echo 13.00 Raden maar., I4.C0 Schoolradio 14.10 Idem 14.30 Interlokaal op dinsdag: licht platenprogr 15.CO Nws 17.00 Overheidsvoorl: Het culturele leven op Curagao 17.10 Voor de kleuters 17 30 Nws 17.32 Echo 18 00 Licht orkest 18.19 Uitz van de VVD 18.30 Nws 18.41 Actual 18.50 KRO-voorbeschouwmg: progr overz 19.00 Zin in muz: amateurs geven de toon aan. NOS 19.50 Den Haag vandaag KRO 20.00 Nws 20.05 Klass en mod muz 21.30 Supermensen in Paranoia, spel voor sprekers 22.30 Kerkorgelconcert 22.50 Overweging 23.00 Echo 23.30 Binnenkijken: literair progr 23.55 Nws. H'sum 3 VARA 7.00 Nws 7.02 Dag Dinsdag 8.00 Nws 8.02 Onderweg 9.00 Nws 9.03 Plaatjes voor de pep 10.00 Nws 11.00 Nws 11.03 Een opvallend vrolijke gevar visite 12.00 Nws 13.00 Nws 13.03 De Eddy Becker Show 14.CO Nws 15.00 Nws 15.03 Drie-draai 16.00 Nws 16.03 Mix 17.00 Nws NOS 18.00 Nws 18.02 De Joost de Draayer Show VARA 19 00 Nws 19.02 Popsmuk 20.00 Nws 20.02 Poprekonstruktie 2100 Nws 21 02 Jazz en blues 22.00 Nws 22.02 De Eddy Becker Show 22.55 Mededei 23.00 Nws 23 02 Wachten op middernacht . 24.00 Nws 00.02 Tom Blom 00 55 Nws.
"tv vandaag". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
Door B. L. KULLBERG DEN HAAG, 23 okt. — Met het tweede keuzeconcert heeft het ResidentieOrkest zich zaterdagavond in de Congreszaal, na een inleiding met de symfonie in C van Stravinsky uit 1940, vanuit de echo's van het neoklassisisme begeven op de paden van de actualiteit, met werken van Takemitsu, Xenakis, Straesser en Yun. Het door Hiroyuki Iwaki gedirigeerde programma bèvatte zodoende na Stravinsky een tamelijk milde doorsnee van wat er tussen 1964 en 1970 aan post-seriële werken is verschenen. Ongetwijfeld een interessante, maar meer informatieve dan bepalende keuze. Een uitgesproken nadeel van een dergelijk programma wordt dan zijn lengte. Wanneer de inhoud niet revolutionair is wordt het op den duur een nogal slaperige aangelegenheid, vooral tegen het einde.
Het wekt langzamerhand geen verbazing meer dat Iwaki in de meer traditionele onderdelen van een concert dit jaar nog meer dan. voorheen de noten correct op hun plaats weet te zetten; maar daarbij niet bij machte lijkt inhoud aan de interpretatie te verlenen. In de symfonie van Stravinsky legde hij deze eigenschap weer opvallend aan de dag, door een wat aanrammelende frasering en de evidente wil de uitvoering volkomen van alle pointes te beroEonta Zonder meer zijn we echter niet met hem klaar, want het mag toch wel worden gewaardeerd dat hij zich vervolgens met weinig moeite en veel elan blijkt te kunnen bijten in een aantal hedendaagse werken die door een „klassiek" orkest als dit in sommige opzichten bijna speels worden voorgetoverd. De voortreffelijke uitvoering van „Eonta" voor piano en vijf koperblazers van de FransGriekse componist Iannis Xenakis
werd op die manier tot een hoogtepunt van de avond. Een computer schreef de Compositie (waarbij de componist zich wel heeft gehaast te verklaren tlat hij de baas was en niet de rekenmachine), die zeer duidelijk zijn bron vindt in alle natuurlijke varianten die in de bovenharmonischen van de instrumentale klank zijn te vinden. Af en toe komen zelfs de twee trompettisten en de drie trombonespelers van het blazersensemble deze bovenharmonischen boven de vleugel als het ware met hun instrumenten opzuigen, om er vervolgens weer naar hun plaats teruggekeerd op door te borduren. Het was briljant blazerswerk; de pianosolist George Pludermacher speelde er een opvallend virtuoze rol als klankmixer in. Takemitsu Minder opvallend was hij bij de uitvoering van „Textures" van de Japanner Toru Takemitsu, een groot geïnstrumenteerd opus, waarin op meer historische wijze met de klank wordt gespeeld
en dat niet a ]i de componist toegeeft n in met Debussy heeft t '1 maar nog verder ter»! H de symfonische ro man ?f% we die bijv. van Ran, k kennen. ach ^ Eigenlijk stak er onverwachte romantiek 88 '' programma, bijv. bij r - '' de Zuidkoreaan IsanÉ'v a!t S ondanks de in het idioom 1 < voegde Oosterse klanlw'^ heel wat bevat dat reeh aan Wagner doet denk e ■I n / e e n c , ht ^ soort tot stolling 2phr 0 „l n ' E des Nibelunsen L,. a , Cht « 5, des Nibelungen leek Z : Hoewel te waarderen tw " dergelijk werkje toch „uf der, althans niet zover al * kis had gedaan, Het variatiewerk van Straesser getiteld Enclol 1 als hommage aan l 0 ® s Stravinsky, Messiaen en t Leeuw bewonderenswflL strak gecomponeerd, maar ! eens nogal compact voor I en slagwerk geïnstr umer '? Het kreeg niet de dankW vertolking, omdat Iwaki e -? nelijk weinig lucht in kon gen. Jammer, want het u een eerste uitvoering concertzaal.
"Milde doorsnee van avant-garde". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
Hofnar, in alle oprechtheid.
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
Door PIM O ETS AMSTERDAM, 23 okt. — Sinds het legendarische concert van de Rolling Stones in 1964, toen het meubilair van de Haagse Houtrusthal aan splinters ging en na 2'/» nummer het optreden door de politie werd stopgezet, zijn tonelen als. zaterdagavond in het Amsterdams Concertgebouw eigenlijk uitgebleven. Het Engelse kwartet Slade vestigde zich daar in ruim een uur tijd grondig bij de nieuwe generatie popliefhebbers, die al veel te lang verstoken is gebleven van waar de rock & roll ooit mee begon: het elke beschrijving tartende mengsel van opwinding, erotiek, vrolijkheid en agressie, gekweekt met simpele, stampende, luidruchtige en aanstekelijke muziek, en gebracht door zelfverzekerde jongelui, die heel precies weten hoe het tuig van de richel aangepakt moet worden. Toen het publiek ten slotte de cultuurtempel uitstroomde, bleven daar overspannen suppoosten achter, die verbijsterd naar de ravage in de zaal keken: zes rijen stoelen tegen de vlakte, overal versplinterde pilsflessen, kortom een bende. The Shakers De spanning was van het begin af aan al te snijden en het voorprogramma
bleek een goede greep. De tot Long Tall Ernie & The Shakers omgedoopte Arnhemse groep Moan reeg vakkundig een reeks van ouwe rock-&rollklassiekers aaneen tot een uiterst vrolijke show, waar ook nog wat aan te zien viel. De vijftiger-jarenkleding en de authentieke vetkuiven droegen aanmerkelijk tot de sfeer bij, en wanneer de leadsinger nog wat meer persoonlijkheid weet te ontwikkelen zou het gezelschap het ook in het buitenland wel eens goed kunnen gaan doen. Terwijl het bier aan alle buffetten uitverkocht raakte (dit publiek „rookte" niet, het dronk) gingen de spots i op het podium aan en verscheen Slade, tot dusverre bekend van wat optredens eerder dit jaar in kleinere kring, de uitstekende elpee Slade Alive en een constante stroom hits. Vier niet eens mooie jongens uit de provincie, onopvallend gekleed, behalve gitarist Dave Hill die een zilveren pak droeg en onder de glitter zat — maar het eerste werkstuk was nog niet begonnen of een groot deel van het publiek klom al op de . stoelen. En terwijl de show vorderde raakte een steeds groter deel van de zaal in de ban van het gebodene, want ook muzikaal viel er weer te genieten: het betonnen ritme, de gierende gitaarpartijen en het vooral in Janis Joplins „Move on over" genadeloos-snerpende zangwerk van Noddy Holder. Ten slotte zat niemand meer; overal werd er meegestampt, geklapt, gezongen en gefloten en
ononderbroken scheurden de bekende songs uit de prima geluidsinstallatie met groot vermogen. Dat het niet tot ernstiger tonelen kwam lag vooral aan de groep zélf, die weliswaar voortdurend del boel opjutte om mee te swingen maar verdere provocaties achterwege liet. Na „Take me bak 'ome" volgde één toegift, het huidige kassucces „Mama weer all krazee now", en zo was het maar net. Wonderlijk snel kalmeerde het publiek weer tijdens het aangloeien van de zaalverlichting, en moe maar voldaan vierden wat lang geleden „opgeschoten" jongelui heetten en nu iets korter geleden „teenagers" de komst van de nieuwe Beatles, die nu Slade heten.
"Ware ravage na optreden groep Slade". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
— Het Nederlandse duo Sandra en Andres maakt, van 5 tot 17 november een tournee door de Bondsrepubliek. Als enige buitenlandse artiesten zullen zij in de Dieter Heek Show optreden, waarmee de CDU haar verkiezingstournee «inlijst. — De dit voorjaar geformeerde toneelgroep De appel treedt op vrijdag 27 oktober voor het eerst als groep op in De brakke grond in Amsterdam. Ze geeft de première van God op aarde van Inez van Dullemen.
"— Het Nederlandse duo Sandra". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
PRAAG, 23 okt. — Uit het Nationaal museum in Praag zijn in de nacht van donderdag op vrijdag drie uiterst kostbare schilderijen gestolen. Het zijn werken van El Greco, Tintoretto en Frans Hals. De El Greco is een Christuskop uit 1595, het schilderij van Tintoretto een Heilige Hieronimus. Het werk' van Frans Hals dateert uit 1645 en is een portret van Jasper Schade van Westrum. Alledrie de schilderijen, originelen die vele miljoenen waard zijn, werden ruw uit hun lijst gesneden. (Reuter)
"Kostbare schilderijen gestolen in Praag". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
Door B. L. KULLBERG DEN HAAG, 23 okt. — De Franse pianist Claude Helffer is beslist geen solist in de traditie van de podiumleeuwen, maar hij onderscheidt zich ook niet speciaal door uitsluitend moderne programma's. In de jaren dat hij in Nederland zoals gisteren weer bleek uit de grote belangstelling in Diligent ia een gestadig groeiend publiek aan het opbouwen is, heb ik me vaak afgevraagd hoe hij toch de synthese van allerlei stijlen tot stand brengt zonder aan zijn expressie op welk van de gebieden ook te kort te doen. Het komt immers heel vaak voor dat dirigenten, solisten of hele orkesten door een al te grote concentratie op de avant-garde hun vaardigheden in het klassieke repertoire dreigen kwijt te raken. Wat kunnen we ons dan afvragen, voegt Helffer aan zijn
Bach, Beethoven, Schumann of Debussy toe dat ze zo verbluffend actueel klinken, zonder dat er schade aan de oorspronkelijke compositie wordt toegebracht. Extra dimensie Het voortreffelijke recital in Den Haag, dat vanavond in de Kleine zaal in Amsterdam herhaald wordt, leek een antwoord te geven. Helffer maakt de indruk aan het complex van constructie, klank en virtuoze, interpretatie een extra dimensie toe te kunnen voegen. Zoals zijn Bachpartita op de moderne vleugel werd vertolkt, scholen er niet alleen de vastgelegde hoffelijkheden van het baroke vraag- en antwoordspel in, maar schiepen instrument en solist gelegenheid om de klanken voor een nieuwe ruimte op te zetten. Beethovens sonate opus 10 nr. 2 werd van de klassieke blokvorming omgebogen naar een soort spel met allerlei- wisselende facetten in een meer romaanse
opvatting (al leverde deze dan ook in het presto enkele fikse kortsluitingen op). En in de symfonische etudes opus 13 van Schumann wierpen een prachtige accentuering en een soms onthutsende virtuositeit een nieuw licht op de techniek van de variatie. Ik geloof dat deze muzikale belichting de grootste kracht van Helffer is. Door zijn helderheid en zijn enorm vermogen tot nuancering laat hij steeds andere kleuren optreden. Die kleuren suggereren eindeloos veel dimensies. Zo kwamen ze ook tevoorschijn in de twee boeken van Debussy's Images, waarin Debussy werd gespeeld op een manier die we nog nooit zo hebben gehoord. Bouwsels van klanken die vele beelden oproepen, maar de beelden blijven abstract en ze zijn slechts indirect door associaties gevoed. De toegift uit het werk van Boulez was er kinderspel bij; dit stuk bleek wat het perspectief betreft niet uit de verf te kunnen.
"Helffer een onthutsend virtuoos". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
Door S. BLOEMGARTEN, AMSTERDAM, 2^ okt. — Brahms heeft eens beweerd dat het maken van een symfonie geen grap is. Voor hem zelf gaat deze bewering zeer zeker volledig op. Voortdurend worstelde hij met de schaduwen van Bach en Beethoven. Pijnlijk was Brahms zich bewust van het feit, dat het geen zin had een symfonisch werk te produceren, voordat hij zich de taal van zijn grote voorgangers volledig had eigen gemaakt. En dit maakt het begrijpelijk dat hij pas op gevorderde leeftijd een symfonie durfde te publiceren die ook de toets van zijn onbarmhartige zelfkritiek kon doorstaan. Zo ernstig vatte Brahms bij het componeren van zijn Eerste Symfonie zijn taak op dat hij meer dan tien jaar liet voorbijgaan voordat hij de eerste drie voltooide delen met een finale completeerde. Het uiteindelijk resultaat werd één van de grote meesterwerken van de latere romantiek, waarin de componist zijn innerlijke vervoering in een majesteitelijke, classicistische vorm objectieve gestalte geeft. Bernhard Haitink, die zondagmiddag in de Grote Zaal het Concertgebouworkest leidde, heeft de geestelijke structuur en het vakmanschap die nodig zijn voor een goede aansluiting bij Brahms' symfonisch oeuvre. De dirigent is een man van de lange adem, die het best tot zijn
recht komt in episch-monumentale werken, waarin lang uitgesponnen muzikale frases gevat in een gecompliceerde structuur tezamen een groot indrukwekkend muzikaal gebeuren vormen. Het is dan ook geen wonder. dat hij de macht en de kracht van Brahms in perfecte samenwerking met het ensemble magnifiek tot klinken bracht. Slechts aan één, volgens mij wezenlijk bestanddeel van Brahms' Eerste Symfonie', besteedde Haitink iets te weinig aandacht. De mysterieuze huiver waarmee Brahms de toehoorder al in de eerste maten een gevoel van onontkoombare beklemming geeft, klonk in de versie-Haitink namelijk nogal neutraal. Albert de Klerk was de solist in Anton van der Horsts Concerto per Organo romantico e orchestra uit 1952. Duidelijk blijkt uit dit werk dat de componist een geweldig profijt heeft getrokken uit zijn ervaringen als organist en dirigent. Hoewel eigenlijk de klankkleur van het romantische orgel en het Groot Symfonie Orkest niet bij elkaar passen, slaagde Van der Horst er in zowel door de opbouw .als de orkestratie dit bezwaar volledig te ondervangen. Aan het slagwerk en het koper. en in mindere mate aan de houtblazers gaf hij een functie van bemiddelaars tussen orgel en strijkers:-een succesvol procédé. Inhoudelijk maakten de eerste twee delen op mij de meest persoonlijke en daardoor ook sterkste indruk. Voor de perfecte vertolking van de solopartij door Albert de Klerk kan ik slechts woorden van lof bezingen. Het orkest sloot zich uitmuntend aan bij het spel van Albert de Klerk.
"Haitink brengt Brahms magnifiek tot klinken". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
DOETINCHEM, 23 okt. — Op het internationaal Davenport jazzfestival in Doetinchem is zondag de groep Output uit Arnhem eerste geworden in de afdeling modern jazz. In de afdeling oude stijl behaalde de groep Ramanesj uit Iklmond een eerste plaats, en in de afdeling big bands het Utrechtse Jazzorkest onder leiding van Hans Struik.
"Output eerste op jazzfestival in Doetinchem". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
AMSTERDAM, 21 okt. — De Edisons populair 1972 zijn toegekend aan de Beach Boys, David Bowie. J. J. Cale, Ry Cooder. Gerard Cox. Neil Diamond, Leo Ferré, Roberta Flack, Gert en Hermien, Isaac Bayes, Quincy Jones, Jasperina de Jong, Kinks, Pipi Langkous, Michel Legrand, Van Morrison, Mouth and Macneal, Harry Nillson, Rita Reys, Paul Simon, Stampeders, Supersister en Cornelis Vreeswijk. De jury bestond uit Tineke Vosde Nooy, Elly de Waard, Willem Duys, Jip Golsteijn, Frans de Kok, Joop de Roo en J. J. Vis als voorzitter. — De Noordercompagnie geef' op 26 oktober in De Lawei in Drachten de première van Suiker van Hugo Claus, in de regie van Eric Oosthoek.
"Populaire Edisons toegekend". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
NRC HANDELSBLAD R'dam (010) 147211 - A'dam (020) 239811 - Den Haag (070) 645344 Westblaak 180 N Z. Voorburgwal 230 Parkstraat 25 Hoofdredacteur: drs. A. S. Spoor. Adj.-hoofdredacteuren: W. H. Guise, drs. J. R. Soetenhorst en W. Woltz. Eindredactie- D. H. HUmans en J. Muijrers. Chef opmaak: J G. Karstel. Commentatoren: H. J. A. Hofland «n K. M Schrëljiêr. Chef binnenland: J J E. van Baarsel. Pol. redac mr. I I V s (chef), ) M Bik, mr. B C L. Waan;ders (parlement) er Th. W Westerwoudt Chef dept redactie: E. J. Boer. Di0l redacteur: P. A. van Gastel Chef Amsterdam: , ! F van den Broek. Cheflf Rotterdam/Den Haaq N. de Bruljn. Corr. Zuid-Nederlard: M , Paumen. Chef buitenland: J. H. Sampitemon. Correspondenten: S. van der Zee (Bonn) mr. E C. A. Kuyper (Belc,^) en' mr. F. W. A. Visser (EG en NAVO) (Brussel), E. Boogermtn (Parijs), ó:s. W. S. A. Colenbrander (Londen), E. G. Lachman (Washington), A. F. Luyendijk (Barcelona), dr. Ü. Huber Noodt (Bern), A H. Luijdiens (Rome), dr. A. F. E. Salomonson (Wenen), S. M. Bouman (Tel Aviv), drs F. G van Hasselt (Istanboel). B Person (New York), M Simons (Mi xico). dr. J van der Putten (Santiago), Chr. Roll (Hongkonq), Gadis Rasid (D|akarta). Nieuwsdienst Le Monde Kunstredactie: !. M. Müller (chef dag pagina), di J. E Redeker (beeld kunst). E Weller (film). J. Relchenfeid (muziek). V\' Boswinkel (toneel). P van Eeten, mr. K. L. Poll en A var, der Veen (lite.atuur), B. C. van der Velden (verslaggeving). Chef mer en bedrijf: H. A. Berkhout, beursreda^teuTT E A. Datv.en, soc. econ. redacteur A F. van Zweeden. Chef Sport: S. J. IJdema. Onderwijs/geest. leven: J. W. M. van Spaandonk. Wetenschappen: A. de Kool.
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
Een gesprek met prof. dr. ,T. Zijlstra, president van de Nulerlandse Bank, over de totstandkoming van een sociaal contract wordt uitgezonden in de tv-rubriek Televizier Magazine (22 1023.00 Ned. 1). De radiorubriek Hier en Nu (17.32 Hilv. 2) geeft de mening van een aantal Kamerleden en gaat vooral in op de bezwaren in kringen van ambtenaren. Het Radiojournaal probeert nieuws uit het kabinetsberaad te geven om 18.11 op Hilv. 1 of om 20.02 op Hilv. 3.
"sociaal contract". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
In het Radiojournaal (18.11 (Hilv. 1) wordt aandacht gewijd aan de studiedag van het Ned, Kath. ondernemersverbond in Tilburg en het congres van het Flanagan, die voor een aantal
Spencer wezen uit vanavond toond. Tracy als m 'Jongesstad" 1938 daterende J' , 20.20 op ^ Ned. Chr. onUcrnefli fr ' in Sclieveninecn.
"ondernemers". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
Als waardering voor de a belangrijke bijdragen die zij aiNederlandse kunstleven hebbeleverd. heeft minister Engels CFjJvl besloten om in de sector de danskunst een bijzonder er»; toe te kennen aan Peter Leorr : in de sector filmkunst aan Ch. guenot van der Linden. — De Vereniging van gezels;pen op mimegebied heeft he tief genomen tot een tweede nationaal mimefestival, da! is 1973 in het Shaffytheater in sterdam gehouden zal worde» festival wordt geopend meter lectieve produktie van aiie de Nederlandse groepen. — De Italiaanse componist ai rigent Mario Facchin'etti is 3; oktober op 79-jarige leeftijd ov den. Hij was vooral bekend v herontdekking van de muziek j barok. In 1952 richtte hij het\» genootschap op. s 1
"kunstnotities". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
, Marcel de Groot e ^4 geven in de tv -rubrif ^ Magazine (22.10 Ned- ' „ portage uit Chili mend verzet Allende.
"chili". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
Ken overzicht va ruiling van de w avond door Fons van, in Televizier ' tussen 22 .10 en 23 .00,
"rijn". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006
Het congres van & Freiburg wordl be ^ Radiojornaal Hier en Nu (!'•* Hier en >u in op het pleidoo» v V' voor de invoering ^ vuilnisdozen.
"en". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1972/10/23 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 02-03-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031631:mpeg21:p006