Door mr. C. J. VAN SLUYS
LONDEN, 24 juli — Ondanks haar tachtig jaren zorgt Agatha Christie nog steeds voor verrassingen. Haar nieuwste toneelstuk sinds 'De Muizeval' eind 1952 begon (het trekt tussen haakjes nog steeds in dit 19e recordjaar volle zalen in de Londense West-Endschouwburg Ambassadors) is een bedriegersblijspel van een heel ander karakter dan de combinaties van „rhriller" en detectivepuzzel als 'De Muizeval' en zo veel andere van haar voor toneel bewerkte boeken.
Deze Five Fiddlers vormen een kwintet van betrekkelijk goedaardige en in elk geval nogal komieke bedriegers. Zó 1-april-achtig gaat het toe, dat je je aan het eind van het eerste bedrijf afvraagt wanneer de sensatie nu eindelijk eens haar intrede zal doen. Er is wel een Amerikaanse miljonair onverwacht dood gebleven, maar het ziet er allesbehalve sinister uit.
Maar je had het van Agatha Christie moeten voorzien: in het tweede bedrijf blijkt dat Henry Panhacker veel te gezond was om te overlijden, maar ook veel te belangrijk voor duistere elementen om te blijven leven. Intussen is de 1-aprilgrap uitgegroeid tot een volledig blijspel, vol met nieuwe verwikkelingen en met een steeds toenemende vaart, waarbij je van de ene verrassing in de andere valt. Kort gezegd — want zelfs van deze luchtige zomerkomedie van persoonsverwisselingen in een dure Engelse strandplaats behoren geen geheimen te worden verraden — organiseren de vijf bedriegers, deels om zakelijke (financiële!) en deels om persoonlijke redenen, het voortbestaan van wijlen Henry Panhacker voor de buitenwereld nog een week na de fatale datum van zijn dood. Eén doet zich als Panhacker zelf voor, de secretaresse poseert als zijn vrouw, een derde als lijfarts. De zoon en de typiste, die als de dochter moet optreden, nemen ook aan de maskerade deel. De puzzel wie het nu eigenlijk op Henry Panacker had voorzien, en waarom, is in dit blijspel door Agatha Christie tot het secundaire stramien gemaakt van het dubbele weefsel waarop
ze vaardig met bonte figuren van het ene, humoristische, naar het andere, meer sinistere, patroon borduurt. Zelfs nadat is uitgekomen „wie het heeft gedaan" is er nog geen oplossing gevonden voor wat eigenlijk de climax van de opzet is geworden: de Gordiaanse knoop van strafbare zwendelarijen waarin de .Fiddlers Five' zich verstrikt hebben. Het is, eerlijk gezegd, de begrafenisondernemer (die als zesde „fiddler" de prijs behoorde te verdienen). Dit is ook de kostelijkste rol die Agatha Christie in deze hele komedie heeft geschreven — en hij wordt gelukkig voortreffelijk vertolkt. Wegens de gecompliceerdheid van de uiteenzetting van de intrige, die het hele eerste bedrijf in beslag neemt, sleept dit eerste deel van de avond merkbaar. Maar het tweede bedrijf maakt alles goed. We hebben nog nooit eerder gezien dat Agatha Christie de poppen van haar misdaadmarionettentheater zo jolig manipuleerde. En hoe deze 80-jarige in dat tweede bedrijf als een volleerde toneelschrijfster het tempo van de handeling verhoogt is 'n prestatie die gelijk staat aan de beste slothoofdstukken uit haar meest spannende literaire werken.
Agatha Christie
"Fiddlers Five, een bedriegersblijspel Agatha Christie's nieuwe stuk". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
Filmster Yan Heflin overleden
HOLLYWOOD, 24 juli — De filmster Van Heflin, bekend geworden door zijn rollen als „ruwe bonk", is gisteren op 60-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Hollywood overleden, na een beroerte die hem bij het zwemmen had getroffen. Na zijn opname in het ziekenhuis op 6 juni was hij buiten bewustzijn. Emmet Evan Heflin was op 13 december 1910 in Walters, Oklahoma, geboren. Na twee jaar studie aan de universiteit van Oklahoma voer hij drie jaar als matroos. In 1936 trad! hij voor het eerst in een film op, en in 1942 kreeg hij een Academy Award voor zijn rol in de film Johnny Eager. Zijn laatste grote rol was die van de gekke bommenwerper in de film Airport, in 1969. (Reuter)
Van Heflin
"Familiebericht". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
Door C. J. A. GENDERS
DINKELSBÜHL, juli — Dinkelsbühl, duizendjarige stad aan de Romantische Strasse, ten zuidwesten van Neurenberg, speelt deze zomer toneel. Men heeft er geen coryfeeën van elders gehaald, maar bedient zich van het FrankischSchwabisches Stadtetheater, dat ter plaatse zijn pied-a-terre heeft. Dat is een hele mond vol voor een regionale toneelgroep, die de streek bespeelt en daarvoor moet woekeren met bescheiden
middelen. Toch ziet men kans om jaarlijks een speelplan te brengen dat een staalkaart is van klassiek en actueel theater: van Aischylos tot Beckett, en met een scheut Goldoni of Molière. ♦ Inderdaad lijken de omstanheden voor het toneel in Frankenland bepaald niet rooskleurig. Het gezelschap van intendant Klaus Troemer moet vechten voor publiek, omdat de bevolking van dit dunbevolkte en overwegend agrarische gebied geen enkele theatertraditie kent. Er is dan ook geen sprake van een vast speelpunt. Men trekt langs de steden in de omtrek,
waar men onderdak vindt in aula's en gemeenschapshuizen. Daarbij moet men alle denkbare ongemakken op de koop toe nemen, van schamele accommodatie tot een te beperkt budget. Een van de gevolgen hiervan is dat er enkel vrij jonge acteurs en actrices, aan het begin van hun toneelloopbaan, voor dit pionierswerk gewonnen kunnen worden. Troemer zelf is er een wandelend voorbeeld van, want hij begon zijn carrière in Dinkelsbühl, nu elf jaar geleden. Nu hij er na omzwervingen als intendant is teruggekeerd, kan hij de situatie het best overzien. Wie aan zijn gezelschap verbonden is, leert het bedrijf van binnen en van buiten kennen. Het betekent: voor nauwelijks vijfhonderd mark per maand repeteren en spelen, maar ook decorbouwen, kostuums vervaardigen of de repetitieruimte restaureren. Sinds kort bezit de groep namelijk een voormalige fabriek, die met een minimum aan kosten — zo besliste de overheid — door het gezelschap zelf moet ingericht worden. Als alle plannen van Troemer slagen, komt er zelfs een klein theatertje onder de pannen om experimenteel werk in proefvoorstellingen te toetsen. Een troost is dat vooral het jeugdige publiek, dat alle wederwaardigheden op de voet volgt, daar erig sympathiek tegenover staat. In de zomer, als elders in het land vakgenoten op de schabbeltoer gaan, is er in Dinkelsbühl nauwelijks tijd voor vakantie. De repetities voor het nieuwe seizoen zijn in volle gang en bovendien worden er vijf voorstellingen per week in de openlucht gegeven. Dit bescheiden zomerfestival van bijna acht weken heeft het gezelschap een goede naam bezorgd. Undine Er wordt gespeeld in een tuin, schilderachtig gelegen aan de binnenzijde van de stadsmuur, die ter plaatse bekroond wordt door een omloop met vestingtoren. Binnen deze entourage past ook de enscenering die Troemer dit seizoen bezorgt: een bijzonder poëtische bewerking van Undine van Jean Giraudoux. Dit toneelstuk uit 1939 is vooral beïnvloed door romantiek van Duitse bodem, immers het bouwt voort op een vertelling van
Friedrich de la Motte Fouqué uit 1811, die — naar de mode van zijn tijd — de spook- en ridderverhalen populariseerde. Giraudoux gebruikt die schijnwereld om aan te geven hoezeer een zuiver natuurwezen ten onder gaat in een wereld Van conventies en onoprechtheid. Undine is zo'n waternimf, die als pleegkind bij vissers verblijft en verliefd wordt op ridder Hans von Wittenstein. Maar Undines zuivere overgave slaat onvermijdelijk te pletter tegen de onvolmaaktheid van de mens. De nimf moet terug naar de zee, als de ridder haar ook maar het geringste tekort heeft gedaan. Het is een stuk van speelse en dichterlijke verbeelding, dat zich wel leent voor een mooie zomeravond aan de Romantische Strasse. Al gauw raak je in de ban van het spel en ga je aan wonderlijke dingen geloven. Toch zit er meer achter de gedachtengang van Giraudoux dan een vluchtige kennismaking doet vermoeden. Zijn stuk gaat namelijk via een sage van Stauffenberger terug naar Paracelsus, die het bewijs gevonden dacht te hebben dat menselijke ontrouw tegenover een elfenwezen diens onmiddellijke dood zou betekenen. Er zijn dan ook toespelingen op heksenjacht en andere buitenissige fenomenen, die bij Giraudoux een
cryptische uitwerking krijgen. Undine is daarom in de authentieke vorm zeker te langdradig om er een modern publiek urenlang mee bezig te houden. Troemer heeft dat terdege begrepen ei: het verhaal tot wezenlijker proporties teruggebracht. Helga Wahrlich Er groeit een vooral niet overdreven sprookjessfeer-voor-volwassenen, die constant en subtiel wordt vastgehouden. De belangrijkste bijdrage daartoe levert Helga Wahrlich, die de rol van Undine vertolkt: steeds met een verwijzing naar het transcendente, de confrontatie tussen waterwereld en mensenwereld. Zij belichaamt de visie van de dichter op de wereld, die gepaard gaat met een ondertoon van ironie en twijfel. Dit suggestieve element speelt ook een grote rol bij het spel van het hele ensemble en is de voornaamste karaktertrek van Troemers regie. Ondanks het ontbreken van het technisch arsenaal van een doorsneetheater is er tegen de stadswal van Dinkelsbühl gegoocheld met eenvoudige vondsten om het feeërieke element nog te vergroten. Er zijn fakkels en vuurwerk; het spookt langs de kantelen, want alle toverkunsten krijgen hun beslag waar ze in het stuk vereist zijn.
Daarbij stijgt de verwondering van de toeschouwer om wat hier met beperkte middelen gepoogd en gelukt is. Vrijwel alles wat je ziet is tot de laatste draad door de acteurs zelf uitgewerkt en bijeengezwoegd. Toch blijkt ook bij deze Undine, hoe zwaar een in doorsnee zeer jeugdig gezelschap kan worstelen met het vertolken van de rollen van oudere personages. Het zal wel een steeds terugkerende handicap betekenen bij het realiseren van een speelplan, hoezeer ook het resultaat in dit stuk bevredigde. Overheerst ten slotte de bewondering. In Dinkelsbühl wordt namelijk theater bedreven op een geïsoleerde buitenpost, onder voorwaarden die ongunstiger zijn dan die in welke Nederlandse regio ook. Het toont aan, dat toneel kan leven, zelf in het afgelegen hart van Frankenland, bij de gratie van het enthousiasme en de overgave die het métier vereist. Bovendien heeft het gezelschap van Klaus Troemer recht od waardering, omdat het temidden van alle Goethiaanse zwaarwichtigheid in het Duitse festivalrepertoire een oorspronkelijk geluid laat horen, dat zeker niet minder aantrekkingskracht zal blijken te bezitten dan de klassieke trekpleisters. De voorstellingen duren tot 15 augustus.
Dinkelsbühl, duizend jaar oude stad aan de Romantische Strasse.
Helga Wahrlich als Undine.
"Dinkelsbühl: toneel op een culturele buitenpost". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
DEN HAAG, 24 juli — Minister Engels van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk zal op zeer korte termijn in overleg treden met de gemeente Maarssen over het behoud van de Panoven van een voormalige steenfabriek in Oud-Zuilen. Dit zegt de minister in antwoord op schriftelijke vragen van de Tweede-Kamerleden mevrouw Haars (CHU) en de heer Van Schaik (KVP). De bewindsman zegt het toe te juichen indien een modus gevonden kan worden om de panoven voor het nageslacht te bewaren. Voorts zegt de minister in beginsel bereid te zijn een bijdrage te velenen in de kosten van het herstel van de panoven aan de gemeente of eventueel aan een volgende eigenaar. (ANP)
"Minister voor behoud panoven". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
• Na een toernee door het land gaat de Hoofdstadoperette in de Stadsschouwburg in de hoofdstad van 3 tot 12 augustus nog elf voorstellingen geven van de operette In einer kleinen Konditorei. De operette had in het afgelopen seizoen een gemiddelde zaalbezetting van 95 procent, en werd daarmee het grootste succes van de Hoofdstadoperette in de laatste tien jaar. • Op het a.s. muziekfestival van Montreux-Vevey (1 sept. tot 3 okt.) treden onder meer op: de Nationale filharmonie van Warschau o.l.v. Witold Rowicki, het Orkest van Roj. maans-Zwitserland (gastdirigent Josef Krips), het symfonieorkest van Bazel onder Igor Markevitch en René klopfenstein, het Yomiur'i Nippon symfonieorkest uit Tokio o.l.v. Taijiro limori, het Alariusensemble uit Brussel, het Beaux-Arts trio en de organist Lionel Rogg.
"Kunstnotities". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
NS-Vakantie - dagtochten Een dagje naar Scheveningen of dé Efteling, naar Volendam of Avifauna, naar Giethoorn of Texel. Keuze uit 30 mogelijkheden. Alle informatie in de brochure Vakantiedagtochten op de stations. voordelig uit met NS
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
HILVERSUM, 24 juli — De Nederlandse Operastichting zal voor haar produkties in het vervolg gebruik gaan maken van vier van de vijf omroeporkesten van de NOS. De omroepstichting en de opera hebben daartoe een contact afgesloten dat loopt tot 31 augustus 1974. De orkesten waarover de opera kan beschikken, zijn het Radiofilharmonisch Orkest, het Radiokamerorkest, het Promenadeorkest en het Omroeporkest. De opera heeft zich contractueel verplicht ten minste zesmaal per seizoen voor haar produkties van de orkesten gebruik te maken, met een maximum van drie produkties per orkest- (ANP).
"Operastichting gebruikt NOS-orkesten". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
HILVERSUM, 24 juli — Tegen de VPRO-medewerkers Peter Flik en Philippe Scheltema zal geen vervolging worden ingesteld wegens de reportage over de bewaking en de beveiliging van de legerplaats Oirschot — de zg. sabotage-uitzending — op 25 september jl. De VPRO heeft gisteren via zijn raadsman mr. G. J. P. Cammelbeek deze mededeling ontvangen. De zaak is geseponeerd wegens „gebrek aan bewijs". Er was een aanklacht ingesteld, omdat de VPRO-medewerkers met deze uitzending de veiligheid van de staat in gevaar zouden hebben gebracht en de openbare orde zouden hebben verstoord. Het gerechtelijk vooronderzoek werd op 16 juli jl. afgesloten. (ANP)
"Geen vervolging om „sabotage"uitzending VPRO". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
NED. I— NOS 14 (K) Apolla-15: lancering 18.45 (K) Pip en Zip. NOS 18.55 (K) Journ, NCRV 19.05 (K) De Flaxton Boys. 19.30 (K) Netsilik Eskimo, doe NOS 20 (K) Journ. NCRV 20.21 Tijd voor de liefde. TVspel. 21.45 Bomans in gesprek. NOS 22.25 (K) Journ. NED. II — NOS 18.45 (K) Pip en Zip NOS 18.55 (K) Journ. NOS 1S.05 (K) Kunstsignalering. VARA 19.30 (K) Coronation Street. NOS 20 (K( Journ. VARA 20.20 (k) Met de muziek mee 21.20 (K) Watermerk. 21.45 De ontworsteling van Anthony Purdy, TV-spel. NOS 22.25 (K) Journ. H'SUM I — KRO 7 Nws, 7.11 Het levende woord 7.16 (S) Badinerie. (7.30 Nws; 7.32 Act.). Nws. 8.11 Voor kinderen. 8.25 Overweging. 8 30 Nws. 8 32 Voor huisvrouw. (9 Gymn.). 10 (S) Planorecital: mod. muziek NOS 10.15 Ned. muziekleven. KRO 11 Nws 11.03 Voor zieken. 11.30 Beiaarden NCRV Los-Vast (.12.21 Boer en tuinder; 12.30 Nws; 12.41 Hier en Nu; 12.56 Rebus). 14 Lichte platen. 14.25 Start Apollo 15. 1440 (S) Altviool en klavecimbel: klass. muziek. 15 Leger des Heils. NOS 15.30 Zoeklicht op Nederland (16 Nws) Overheidsvr. 17.20 Suriname journaal 17.39
NCRV en Bloc (17.45 tBM-Scheaktc;#>men 18.30 Nws; 18.41 Zwemkamp. 0?., E.O. 19 Gewijde muziek. 19.25 R®" 5 . en reveil, lezing. 19.40 Het woord a»*.. woord, lezing. NCRV 20 (S) Hol'ajj NCRV Voc. ens. oude en mod koo ken. 21 (S) Radio Kamerork. en sol- ; muziek 21.35 De kerk vandaag, do^ Jazz-Time. 22.20 Overdenking. 22, 22.40 Literama 23 (S) Pianorecitalmuziek 23.30 Verbosonika compo 8 ' 1 taal en geluid. 23.55 Nws. . H'SUM II - VARA 7N ws. 7.11 6 7.20 (S) Spitsuur A'dam (7.33 VoofPfVPRO 7.54 Deze dag. VARA 8 NJ Act. 8.22 (S) Spitsuur A'dam 9.10 l , wijl de was draait. (9.35 WaterstY Terwijl de was droogt 11 Nws. Ny 3 , ■ i ci ivi|i vjo nas ui ■ • 1 *»»•*■ - . y> (S) Radio Kamerork klass. muziek ^ 12.15 VPRO-Maandag: moderne en muziek NOS 14.50 Topsport en , ters, klankbeeld 15.20 (S) Eurolifl^ muziek. AVRO 16 Nws. 16.03 ^ kindervakantieshow. 17 (S) 0 kJ progr Overheids. 17.40 De Politie ? drt'
"Maandag". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
NRC HANDELSBLAD Hoofdredacteuren: mr J. L. Heldring, H. J. A. Hofland en drs. A. S. Spoor. AdJ. hoofdredacteuren: W. H. Gulse en W. Woltz. Eindredactie- W. H. Guise, J. M. Bik en dr. R. van Kamp; chefredacteur A'dam: J. J. E. van Baarsel; chef nieuwsdienst: D. H. Hljmana; commentator: K. M. Schrelner. Chef binnenlandredactie: H. A. Scheltes; coördinator Haagse redactie: E. J. Boer; politiek/parlementaire redactie: J. J. Vis (chef), mr. B. C. L. Waandere, Th. W. Westerwoudt; dlpl. redacteur: P. A. van Gastel; soc.-economlsch: A. F van Zweeden; Amsterdam: J. F. van den Broek; Utrecht: B. Kieboom; ZuidNederland: M. Paumen Chef buitenlandredactie: J. H. Sampiemon; correspondenten: mr. E. C. A. Kuyper (Brussel), S. van der Zee (Bonn) E. Boogerman en mr. F. W. A. . cd' Visser (Parijs), drs. W. S. A chf i brander (Londen), E. G. (Washington). B. Person ( Ne %,nC dr. A. F. E. Salomonson 1 .„ (Istanboel), J - 1 r~ J ~ tiago de ( S. M. Bouman (Tel Avlv), teren (Tokio). „..n, Kunstredactie: A. van Amero™ &ii Boswinkel. A J. van Dijk, P. y, A. G. Kloppers, A. M. >* m J. M. Muller, mr. K. L. P 0 "'i * il), dr J. van der P"^i(0i< Chlle), Chr. Roll » ouman (Tel Avlv), Kï. E. Redeker.' J. Reichenfeld, Sitnlakowskl A. van der Veen. f,' Chef financiële redactie: H. ',jt" hout; beursredacteur: Ph. ^ chef sportredactie: S. J. IJdern®'^ » tour nanet luucn /rmrforwilS: -«/Wl teur geest, leven/onderwijs: ■ n5 d* van Spaendonk; redactie pen: A. de Kool en R. >■ s opmaak: ). G. Karstel.
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
Door Harrie Verstappen
SAN SEBASTIAN, 22 juli — Dit filmfestival van San Sebastian is een van de meest teleurstellende uit de geschiedenis geweest. De Spanjaarden tapten allemaal hetzelfde mopje, namelijk dat de Gouden Schelp dit jaar niet naar de beste film zou gaan, maar naar de minst slechte. Voor een groot deel komt dat, doordat de meeste films veel te lang zijn. Een lengte van zo tussen de 80 en 100 minuten is uitstekend voor de meeste gegevens. De meeste films die hier draaien zijn echter gerekt tot 110 of zelfs 140 minuten, wat tot gevolg heeft dat alles zo uitgesponnen wordt dat je na een kwartier al op je stoel zit te draaien. Dat geldt heel sterk voor de Franse inzending Le genou de Claire van Erich Rohmer, die de prijs voor de beste film kreeg. Het is een verhaal over een man van een jaar of veertig (JeanClaude Brialy) die met twee zusjes van zo'n jaar of zestien achtereenvolgens een verhouding aanknoopt. Hoe die zaak verloopt, bespreekt hij tussen de bedrijven
met een oude vriendin van hem. Een vrij aardig gegeven, maar juist in die gesprekken worden we ziek (ik althans) van het grenzeloze geklets van Brialy. En de stukken „aktie" daartussen zijn ook veel en veel te lang. Jammer, want het had een redelijke film kunnen worden. Hetzelfde bezwaar heeft Brancaleone alle Crociate van Mario Monicelli. Brancaleone gaat ter kruistocht en neemt onderweg naar het Heilig Land een aantal mensen in zijn stoet op: een geflipte Duitser, een prinses vermomd als melaatse; een heks, een dwerg en een koninklijke baby. De film zet erg leuk in, als een aardige parodie op historische spektakels. Daarna is het al snel minder leuk; na drie kwartier is de lol er eigenlijk al af en na een uur begin je je te vervelen. De humor is van dan af die van Suske en Wiske (ook een artikel waar je snel genoeg van krijgt). De laatste helft van de film is het aanzien niet meer waard. Als Monicelli zijn film had beperkt tot een minuut of 100, had hij over zijn hele lengte geboeid. Over de Spaanse inzending Los gallos de la madrugada (De hanen van de dageraad) hoeven we zoiets niet eens te zeggen; die is gewoon van begin tot eind slecht en het aanzien niet waard. Het verhaal rammelt van alle kanten, er wordt vreselijk geakteerd en het resulteat is gewoon te gênant om aan te zien. Bartleby De Engelsen hebben veel goedgemaakt met Bartleby van Anthony Friedman. Het verhaal, gebaseerd op een boek van Herman Melville, beschrijft hoe een accountant Bartleby aanneemt, een jongeman die kan boekhouden. We weten verder niets van Bartleby, dan dat hij op het postkantoor gewerkt heeft op de afdeling „onbestelbare stukken". Bartleby bemoeit zich niet met zijn medewerkers, zegt alleen
| het hoognodige, en de heden beginnen als hij T'^ maar beslist weigert e ^ paald account te behJ?., ! met de woorden „I'd to". Die Woorden uit hii 1 haverklap in de rest 0,11 film. Va » Als zijn werkgever da* ontdekt, dat Bartleby ? r kantoor woont, wordt het te gek en ontslaat hii ^ Bartleby gaat echter niet ^ waarop zijn baas van h * komt door naar een ander"!! toor te verhuizen. - Van nu af gaat het « slechter met Bartleby kip gert de oude kantoorru^ verlaten, waarna hij naar ® gekkenhuis wordt Ketr ,; Hier komt zijn baas hem V dan opzoeken, maar Bart! reageert absoluut niet «Z , wat er tegen hem gezegd Z En het verbaast ons heW niet meer als aan het eirJ de film blijkt dat Bartlebvl op zijn bankje zit. De parallel tussen de kring van Bartleby en de menleving is zo duidelijk dat er nauwelijks op in hoeve» gaan: Bartleby is een i„. drop-out, die het niettemin neus in de maatschappij proberen, maar daar geen enk kans maakt. Hij past ér Ee uv niet in. En het is te danken • de voortreffelijke vertolkin» de rol van Bartleby's baas , de schuld niet automatisch de maatschappij geschov wordt. Integendeel .de- maatschac, d .<« o» zettend zijn best om redelijk zijn tegen Bartleby, om hem zijn moeilijkheden te helpen, doet dat ook op een sympathit manier. Het maakt de fii m leen maar des te schrijnen Hnt l'prloroon V»o+ m l. . dat iedereen het zo goed maar dat er geen schijn * kans op geluk bestaat voor Ba. leby in deze samenleving. Van mij had de jury 4 film, met Juste avant la n van Chabrol en Summer of van Mulligan de grote prij; mogen geven.
"Filmfestival van San Sebastian teleurstellend". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
HELP H. de Greeve Pr. Giro 876734 Berg en Dal hen, die in de grootste nood zijn fe helpen. Oost-Pakistan, Vietnam etc. gaan natuurlijk voor, maar deze noodgevallen zijn niet minder reëel. Samen op reis? Neem een 2-pluskaart! een dag onbeperkt reizen aoor Nederland. 2 personen f 30.3 personen f 35.4 personen f 40.5 personen f 45.Zaterdag en zondag onbeperkt geldig. Maandag t/m donderdag van 9 uur 's morgens af, vrijdag niet. Neem een pasfoto mee! voordelig uit met NS
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006
NED. I - NOS 16 Journ. VARA 16.02 Concours Bejaardenkoren 16.30 (K) Gosha, de Koning van de manege NOS 18.45 (K) Pip en Zip 18.55 (K) Journ. VARA 19.05 (K) Arnie NOS 20 (K) Journ,. AVRO 20.21 (K) Drieluik 21.45 (K) 11 Uur 20 NOS 22.50 (K) Journ. NED. II - NOS 18.45 (K) Pip en Zip 18.55 (K) Journ. EO 19.05 Koorzang 19.27 (K) Megidlo, filmimpressie NOS 20 (K) Journ. KRO 20.21 (K) bitter Sicilië, naar Pirandello 21.50 Brandpunt 22.20 Epitooq NOS 22.25 (K) Journ. Zondag NED. I — NOS: 15.30 Journ, 15.32 Weekjournaal. 15.52 Verkeersinf. 15.55 Verrekijker. 16.05 (K) Avontuur in Regenboogland. 16.30 1. Zwemkampioenschappen Den Haag; 2, Atletiek: reportage Amhem. 18.55 (K) Pip en Zip. IKOR/CVK/RKK. 19 (K) Bijbelvertelling kinderen. CVK/IKOR 19.05 (K) Spirituals uit tijd van de slavenhandel. NCRV 19.30 (K) Vreedzame invasie: rep. over Amerikaanse jeugd In Europa. NOS 20.20 (K) Journ. NCRV 20.25 De gebr. Karamazow, TV-spel. 22.30 (K) Lit. zangen Balkan. NOS 22.40 (K) Journ. NED. I— NOS 14 (K) Apollo-15 Zip. 19 (K) Journ. 19.05 Floris. 19.35 K) Studio sport. 20.25 (K) Op lokatie in Thorn 21.25 (K) Studio Sport 21.50 (K) Apollo-15, reis naar Fra Mauro, doe. 22.40 (K) Journ. H'SUM I — KRO 8 Nws. 8.10 Het levende woord. 8.15 (S) Badinerie. 9 Nws en waterst. 9.15 (S) Laudate. 10 Eucharistieviering. 11 Nws. 11.02 (S) Plaat-Promenade NCRV 12 Kerkorgel: klass. en mod. muziek. 12.40 Tussenbeide 13 Nws. 13.10 (S)K lass. en mod. kamermuziek. 13.55 Lit. progr. NOS 14.15 (S) Concertgebouwork. Collegium Muslcum Amstelodamense en
H'SUM I - KRO 17.30 (S) lichte platen 18.19 Kanier Korbing Kotr tten tie 18.30 Nws 18.4! Act. 19 (S) Mi> koor Zanglust, Huizen 19.30 Troub* luisterliedjes 20 In antwoord op uw ven. verzoekplaten 22 (S) Hapoy 22.25 Avondgebed 22.30 Nws 22« Toernegoal, muz. sportprogr. 23.55 Nvo H'SUM II - VARA 18 Nws 18.11 18.20 (S) Twee bij twee, liohte m 1845 Klanksierkunst, vindingrijks be kingen van. lichte muziek 19.30 Nws (S) VARA-Dansorkest en sol. 20 06 Ned. Chansons 20.25 Geen makrelen Donny Murd, hoorspel 21,15 (S) OOP kunstenaars, mod. en klass. muziek Nws 22.45 Driester 23.15 (S) Lui luis: lichte platen 23.55 Nws Los zangsolisten (plm. 14.53 Adempauze) iu Let the peoples sing fcor «nwedstri|d. I 17 Geref. kerkdienst. 18 Schriftnotr 1/ (jeret. kerkdienst. 18 Schriftrol!' sorekken. IKOR 18.30 Kind en Eretf 18.45 Kerk veraf en dichtbij. 18.581 Ganzen. 'NCRV 19 Nws. 19 .07 0» muziek. 19.50 (S) Modern pianoco " KRO 20.30 (S) Uit de luoht qeji * 22.00 Kruispunt mag. over kerk en. leving. 22.2S Overweging. 22.30 Nws. de zingende kerk 23 (S) Verzoete klass. muziek. 23.55 Nws. e H'SUM II — VARA 8 Nws. 8.10 land 8.17 Weer of geen weer (9.00 Si 9.45 Hum. Verbond. IKOR 10 Ze» marxisme optimisme en kritiek. Dienst Toeristenkerk Gulpen 1125 1 Ganzen. 11.30 Vraag en antwoord. Werk voor |e leven. AVRO 12 (S)' 3U kaal Onthaal 13 Nws. 13.10 Toestand us wereld. 13.19 Journ. 13.35 Trefpunt rubriek. Country and Western. NOS, Voor buitenl. werknemers. VAftA ' Latijns Amerik. muziek. 18 Nws. 18" baretliediies. NOS 18.50 Vier melB, Jlloeten zoek naar eer» mening disc. progran* VPRO 19.30 Nws 19 35 (S) Radio Ki« «t kest: klass. en mod. muziek. 20 £f e n van sexeuallteit klankbeeld, AVB0 j e ( (S) In de kaart gespeeld verzoete' , 22.30 Nws. 22.45 Journ. 22.55 (SI VW nacht uit lichte platen 23.55 Nws. H'SUM III — AVRO 9 Nws. 9.02 Dn pleten 10 Nws 10.02 Juist op zo™* rijg Nws 11.02 Willem Duys VARA 12, iio 12.02 Met vriendelijke groeten, verzot' J ten 13 Nws. 13.02 NAR NOS ' 4 ,' en 14.02 Langs de Lijn (15, 16 en 17 ww Jomen een ng in R. ter
"programma's van radio en tv Vandaag na 18 uur". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1971/07/24 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 18-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031670:mpeg21:p006