NED I 10.45 en 14.00 NOS NOT Schooltelevisie 18.45 NOS Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal 19.05 VARA De stratemakeropzeeshow 19.25 Daar komen de schutters 20.00 NOS Journaal 20.20 VARA De Onedin Lijn 21.10 2 voor 12 21.55 Achter het nieuws 22.45 De vrije gedachte 22.45 Heksenvervolging in Nederland 23.00 NOS Journaal 23.05 TELEAC Huisartsen NED. II 18.55 NOS Journaal 19.05 KRO Voor achten 20.00 NOS Journaal 20.20 KRO Gamma 21.10 Oorlog en vrede 21.55 Waar gebeurd 22.25 Interview 22.55 NOS Den Haag vandaag 23.05 Journaal H'SUm I — 18.00 Nws. 18.11 Joum. 18.21 Het kind in de echtscheiding. 18.40 Marinierskapel. 19.05 Country & Western. 19.30 Vanavond. 22.30 Nws. 22.40 Journ. 22.50 Licht combo. 23.05 Er floot een vogel in de wei. 23.55 Nws. H'SUM II — 18.00 Dansmuz. 16e eeuw. 18.19 Uitz. PPR. 18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Progr. voorbeschouwing. 19.00 Zin in muziek. 19.30 Wie is Hij toch...? NOS 19.50 Den Haag vandaag. KRO 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 Radiofonische montage. 21.15 Pastorale ecloge. 22.10 Fluit en harp. 22.45 Strip. 23.00 Amsterdams Bach Ens. 23.55 Nws. woensdag NED. I 10.00 TELEAC Landbouw 10.45 NOS NOT Schooltelevisie
16.00 NOS Sinterklaasprogra" 1 17.00 KRO Kinderprogramma 18.45 NOS Ti -ta-tovenaar 18.55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 19.50 Stichting Socutera 20.00 NOS Journaal 20.20 Uitzending KVP 20.30 NOS Sarah; tv -spel 21.25 Panoramiek 21.50 Studio Sport 22.15 Dert Haag vandaag 22.25 Journaal NED. II 18.55 NOS Journaal . v ,n 19.05 KRO Anna en de koning Siam 19.30 IKOR KRO/RKK Kenmerk 20.00 NOS Journaal 20.20 KRO Studio Vrij y,: 22.00 KRO RKK De kerk 9 aal 1 11 Gy^ H'sum I. VARA 7.00 Nws. 7-1 7.20 Act. 7.45 VPRO Deze dag- »■ 9.35 Waterst. 9.40 Volksliederen- ^ Weekblad. 11.00 Nws. 11.03 voor (f ters. 11.15 Melodleënboeket 1Z.W - Centraal 13.00 Nws. 13.11 Dl - dag. 13.25 Een middagje stoomra^ Nws. 16.03 Hoorspel. 17.10 VARA , ^.oc 17.30 Operette fragm. 17.55 Me # Ü'? Nws. 18.11 Dingen v.d. dag- ■„ AR. VARA 18.30 Sinterklaas ,s , ja M ider« r 19.00 Klankbord. 19.15 Geestej. | CO p , 19.45 Bijbelstudie. 20.00 KerkorS 2 ,C( 20.25 Het geslacht van Garde ^ E.O. Metterdaad. 21.07 Ges pre Grammofoonmuz. 21.20 Av { TROS 21.30 Verzoekplaten. 22.2° * Nws. 22.40 De tunnel der d u 'f l Pim Jacobs' Notenbar. 23.55 Nw • -j M On'^ H'sum II. TROS 7.00 Nws. "K . 8| Soos. 7.30 Nws. 7.41 Act. 8^0 " 1 > Gymn. 10.00 Kaboutertljd. IO ^ i / r O 1 '.Voor de vrouw. 11.30 .Act^ ^,00 Bejaardenprogr. 11.55 Meded. twaalf tot twee. 12.26 Meded. ^ pao land' rass* tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Echo. '"' l0 t, maar. 14,00 Huisbezoek. NOÏ> v ri de groene linde. 14.30 AsP el< s pie9 e -i mermuz. 15.30 Nws. 15.33 j e r Duitsland. 16.00 Meer over J"'L, ^e< ' Tekst en uitleg. 17.30 NCRV 1 - nu. NOS 18.00 Jazz. 18.30 N^ gel v. Groot Brlttannlë. 1®-" dsV e« , Kunstbezit. 19.10 R.V.U. A, rbel ?g50 V en grondstoffenproblematiek. .g vVoe Haag vandaag. 20.00 Nws. dagavond muz. magazine. 23. 03
"televisie & radioprogramma's dinsdag". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006
"NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006
door A. VAN AMERONGEN
ROTTERDAM, 4 dec. — Wat in de toekomst een van de pronkjuwelen van de stad Rotterdam zal uitmaken, het grote Marcussenorgel in de St.-Laurenskerk, is voltooid en wordt 8 december officieel in gebruik genomen. Daarmee zal waarschijnlijk de rivaliteit tussen onze eerste orgelstad, Haarlem, en Rotterdam weer opleven, die vroeger bestaan heeft en waarvan een publikatie aan het eind van de 18de eeuw getuigt, toen plannen werden gemaakt voor een nieuw groot orgel in de Laurenskerk — het instrument dus dat in 1940 bij het Duitse bombardement verloren ging. Het heet daar, dat dat nieuwe orgel „de stad roem soude verstrekken en voor het gehoor, soowel uit- en inwendig voor het gezicht niets te wenschen soude overlaten en dat van Haarlem (het beroemde Bavo-orgel, red.) in grootte en fraayheid soude overtreffen". Vorige week, bij een informatie en presentatie voor de pers, heeft het kolossale instrument op de aanwezigen aanstonds grote indruk gemaakt, en hoewel in kort bestek natuurlijk niet alle klankmogelijkheden gedemonstreerd konden worden, kunnen we aannemen dat eventuele artistieke tegenvallers miniem zullen blijven. De verschillende stijlproeven die Joh. Le:.ickert, de organist van de Laurens, liet horen gaven de indruk dat bouw en intonatie met de grootste zorg zijn verricht, in nauwe samenhang met de akoestische werking in deze immense ruimte. Het lijkt niet te gewaagd om het nieuwe Rotterdamse orgel de evenknie van het beroemde Müllerorgel in de Haarlemse St.Bavo te noemen. Klassiek froul De eerste aanblik doet al denken aan het front van het Bavoorgel.
Men heeft de keuze laten vallen op een klassiek orgelfront, een kas dus met een rijke rococo-ornamentiek, uitgevoerd in donkerrood en goud. Visueel is er dus weinig of geen verschil met een authentiek oud instrument te bespeuren, wat heel goed pa:', bij de opbouw van het pijpwerk, waarbij de firma Marcussen van bekende klassieke principes is uitgegaan. De architect J. W. C. Besemer, opvolger van zijn collega wijlen J. C. Meischke, heeft daarbij uiteraard nauw samengewerkt met de bouwers. Het belangrijke werk van het intoneren — de onderlinge aanpassing van de timbres, in verband met de ruin j ook — is verricht door de heer Buchholz, die daar in de kerk een half jaar mee bezig geweest is. Mechanisch Het nieuwe orgel is er een van de zuiver mechanische soort: de weg van de op toetsen drukkende vingers of voeten naar de klinkende pi i oen wordt dus niet vergemakkelijkt door elektrische hulpmiddelen. Wel kan een organist naar believen bij gekopDelde klavieren het Barkerhefboomsysteem inschakelen om het spel fysiek wat te verlichten. Het is het grootste orgel dat tot dusver volgens het rein-mechanische systeem werd gebouwd en het is geconstrueerd volgens het „werkenprincipe": de opbouw omvat het hoofdwerk (13 registers of pijpenkoren), het rugwerk (16 registers), het bovenwerk (18 registers), het borstwerk (12 registers) en het pedaal met 20 registers, waarvan een aantal deel uitmaakt van het borstwerk. Voorts is van het derde manuaal ook nog een chamadewerk bespeelbaar, een horizontale trompetachtige pijpenreeks dus die men bij veel Spaanse orgels aantreft (het Doelenorgel heeft ze ook) en waarmee bepaalde stukken uit de oudspaanse literatuur te realiseren zijn. Evenals het verwoeste orgel is ook dit een instrument op 32voets basis geworden, d.w.z. er is een pedaalregister met pijpen die bastonen voortbrengen die twee oktaven lager klinken dan de corresponderende toonhoogte.
Daar de authentieke afmeting van 32 voet voor de laagste van deze pijpen iets te lang zou zijn voor de beschikbare ruimte heeft men er „gedekte" pijpen van gemaakt. Alle orgelmuziek Zoals gezegd kan vrijwel de hele orgelliteratuur er authenthiek op klinken. Alleen zal de weergave van Franse romantische werken (Franck, Widor, Vierne, etc.) in de timbrekeuze
enige compromissen vereisen, daar deze componisten uitgingen van de orgels van Cavaillé-Coll, die een heel ander klankkarakter bezitten. Hun voorschriften van crescendi en diminuendi kunnen echter gerespecteerd worden: het bovenwerk bezit een zwelkast waarmee een pianissimo geleidelijk tot fortissimo kan groeien. Laalste keer Het zal wel. de laatste keer in
onze eeuw zijn dat zoveel geld en vakmanschap besteed konden worden aan een orgel van deze omvang: de kosten bedragen 2,3 miljoen (• ,-aaraan nog anderhalve ton ontbreekt!), een bedrag dat wel een veelvoud daarvan zou worden wanneer momenteel een dergeliik project van de grond moest komen ... Ter bestrijding van het tekort gaat de kerk enkele grammofoonplaten en een gedenkpenning uitgeven.
Het nieuwe St.-Laurensorgel in Rotterdam
"Sint-Laurens heeft zijn nieuwe orgel". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006
Door HANS REDEKEK
AMSTERDAM, 4 dec. — Na het late, maar volkomen verantwoorde eerbetoon aan Hubert van Hille komt de jongste onder de Amsterdamse galeries, Hendriksen Galleries, in haar benijdenswaardig verbouwde pakhuisruimten aan de Prinsengracht tegenover de oude Wester met een nieuwe voltreffer. Want Alphons Freijmuth mag allerminst onbekend zijn, en evenmin van een leeftijd waarbij van miskenning mag worden gesproken, tegenover de sterk met hem verwante en ook in het persoonlijke vlak bevriende schilders heeft hij nog nooit de verdiende belangstelling en waardering genoten. Freijmuth is daarvoor misschien te sensitief, te introvent en te veel met collegialiteit beladen. Het is geen toeval of uiterlijkheid dat een deel van zijn exposities uit hommages bestaat, aan Lucassen, Sipke Huismans of de Belg Yvan Theys. Hij wil het wel weten dat hij door hen, met Roger Raveel aan het hoofd, de bevrijdende ervaring heeft ondergaan dat het met de schilderkunst niet gedaan is, zolang de verschillende en elkaar schijnbaar uitsluitende picturale „talen" binnen één schilderij verenigd kunnen worden volgens een nieuwe picturale syntaxis. Het valt moeilijk, niet te houden van de expositie die hij op het ogenblik bij Hendriksen laat zien. Na zijn superrealistische periode, die wij nog bij K 276 konden ontdekken, heeft hij nu weer doelbewust gekozen voor het schilderen als een commentaar op wat schilderen tot dusver is geweest. „De vorm waarin ik werk is ondenkbaar zonder voorafgaande stromingen als expressionisme, konstruktivisme, pop-art etc. Ik zoek naar kombinaties van konTrasten tussen deze en de realiteit, zoals die zich aan mij voordoet". En die realiteit, hij erkent het volmondig, wordt door hem emotioneel en intuïtief benaderd. Het resultaat is een kunst, waarin de felle beleving van een
expressionist, ook in de kleur en in een psychisch geladen lijnvoerig a la Munch, samengaat met een heel welbewuste compositie, waarin met de taalmiddelen van voorbije richtingen wordt gespeeld. En dan blijkt juist bij Freijmuth, dat dit commentaar op de schilderkunst, deze occupatie met het puur picturale en de vraag of er nog schilderkunst mogelijk is, tegelijk in dienst kan staan van een intense relatie tot de werkelijkheid. (Prinsengracht 168, tot 14 dec.) In een al weer vele jaren achter ons liggende tijd, toen de Amsterdamse makelaar-veilinghouder Paul Brandt nog wel eens in stille periodes zijn zalen openstelde voor levende kunstenaars om er te exposeren, verscheen daar ook de jonge Tilburger Joop Birker. Het was in 1957. Hij had toen zijn opleiding aan de academie in zijn geboorteplaats en een eerste periode van studie aan de Antwerpse Academie achter de rug, had al de Paul-Tetar-van-Elvenprijs gewonnen en zou het nog brengen tot de Thérèse-van-Duyl -Schwarzeprijs in 1960. Daarna verdween hij uit het zicht om, zich na omzwervingen tot Italië in Spanje te vestigen, van waar de Brabantse galeriehoudster Ria Hüsstege hem nu in haar Amsterdamse vestiging aan de Westermarkt heeft teruggehaald. En dan blijkt uit de figuratieve, hoogst getalenteerde schildertekenaar van weleer in het land van Tapies een materieschilder te zijn gegroeid, langs lijnen van logica en geleidelijkheid uit een al vroeg zichtbare zware verfopbreng, die naar het reliëf tendeerde. In ons land doet dat aan de overleden Jaap Wagemaker denken, voor wie juist in Eindhoven een hommagetentoonstelling van vrienden is opengegaan. Birker doet het met de zuidelijke, mediterrane esthetiek die noorderlingen ten onrechte wantrouwen. Hij doet het voortreffelijk en behoort daarbij tot de kunstenaars die geschapen zijn om met architecten aan onze ruimtelijke leefwereld samen te werken. (Westermarkt 27, Amsterdam, tot 14 december).
Alphons Freymuth
"Formidabele expositie van Alphons Freijmuth". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006
Als een senoritas met zoveel ambachtsliefde wordt vervaardigd, dan verdient die senoritas de naam Chérie van La Paz: ongematteerd en zeer geliefd, 27 ct. Cigarros Autenticos.
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006
Door een onzer redacteuren DEN HAAG, 4 dec. — De Haagse gemeenteraad heeft geweigerd een extra subsidie van ƒ 13.800 te geven aan H. J. da Silva als bijdrage in het verlies van de zestien voorstellingen, die de Javaanse Hof dansers uit Djókjakarta in april 1971 in het congresgebouw hebben gegeven. Een desbetreffend voorstel van B en W werd verworpen met 21 tegen 19 stemmen. Tegen stemden de fracties van de WD en CPN en het grootste deel van de CDA-fractie. Van CPN-zijde werd nadrukkelijk verklaard dat tegengestemd werd op politieke gronden — de communistenvervolging na de val van Soekamo en de moord op de Indonesische generaals.
"Voor Javaanse hofdansers geen extra subsidie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006
— Vluchtelingen. Ongeveer 1200 politieke vluchtelingen van 28 nationaliteiten hebben sinds de militaire staatsgreep Chili verlaten. (AFP, Reuter)
"— Vluchtelingen. Ongeveer". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006
inzake muziek: Zo n piano? Nee! Neem liever direkt een goede piano. Ook als u nog moet beginnen. U krijgt hem van ons een half jaar op proef via het unieke PianoPreludeer Systeem. RIJKEN zL LANGE KORTE LIJNBAAN 28, ROTTERDAM, TEt (010)119400
"Advertentie". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006
— UNCTAD. Secretaris-generaal Waldheim van de Verenig-' de Naties heeft Gamana Corea uit Sri Lanka benoemd tot de volgende secretaris-generaal van de Conferentie van de Verenigde Naties voor handel en ontwikkeling. (UNCTAD). Corea zal op 1 april de Venezulaan Guerrero opvolgen. (Reuter)
"— UNCTAD. Secretaris-generaal". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006
PARIJS, 4 dec. — De Franse letterkundige Prix interalliée is toegekend aan Lucien Bodard voor zijn roman Monsieur le consul. Bodard is evenals het kind dat de hoofdpersoon is in zijn bekroonde roman, geboren in China. Na in. Frankrijk politieke wetenschap te hebben gestudeerd ging hij in 1944 in de journalistiek. Vier jaar later ging hij als correspondent van France Soir naar Indochina, waar hij bleef tot 1955. Vervolgens werkte hij in Hongkong en van 1960 tot 1966 in Algerije. Bodard heeft al verscheidene niet-literaire werken op zijn naam staan, waaronder een driedelig werk over de oorlog in Indochina, dat veel succes had, een werk over China in vier delen en een essay Les Plaisirs de 1'hexagone. Monsieur le consul is zijn eerste roman. (AFP)
"Interalliée voor Bodard". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006
door. H. van GALEN LAST
„Maar het mag niet zo zijn dat onze relaties met de USSR uitsluitend onderworpen zijn aan economische of diplomatieke overwegingen: wij hebben niet 't recht ons te desolidariseren van mensen daar die ons ideaal van vrijheid delen." Met deze woorden besluit Alain Besanpon een colloquium over het sovjetregegime en haar toekomstperspectieven, georganiseerd en geregistreerd door Esprit. In deze 47 pagina's van het novembernummer zijn de zeven deelnemende Oost-Europadeskundigen — de twee uitgenodigde vertegenwoordigers van de Communistische partij weigerden aan deze „anti-sowjetcampagne" deel te nemen — het erover eens dat het absurd zou zijn te denken dat wat goed is voor de Amerikaanse oliemaatschappijen of Pepsi-Colafabrieken ook goed zou zijn voor het Russische volk, en dat groeiende economische samenwerking ook een liberalisering in de USSR met zich mee zou brengen. Daarom scharen ze zich achter Fran$ois Fejtö's oproep tot actieve solidariteit met Solzenitsin en Sacharow en de zaak die zij voorstaan om een waarachtige inhoud aan de oostwesttoenadering te geven. Voor Alain Besan;on is het stalinisme, d.w.z. de massale terreur, altijd al een van de polen van het leninisme geweest de andere pool is de „ontspanning" „Het zijn twee tactieken die hetzelfde beogen: de handhaving van het machtsmonopolie van de Communistische partij." Een machtsmonopolie waar, volgens Besanpon, hoogstens 15 procent van de bevolking belang bij heeft: de partijleden. Niet voor niets vreest de staat de katalyserende werking van de contesterende intellectuelen, die, hoe gering in aantal ook, volgens Hélène Zamoyska, veel gevaarlijker zijn, vanwege hun theoretische en praktische ervaring met het communisme, dan de opponerende intellectuelen aan het begin van de revolutie. risico's Daarom is de USSR, volgens de historicus Fejtö, meer dan ooit bezorgd om de risico's die de ontspanningspolitiek, noodzakelijk geworden door de economische stagnatie, met zich meebrengt voor de binnenlandse stabiliteit.
„De Tsjechoslowaakse crisis van 1968, de echo's die de Praagse lente heeft opgeroepen in de hele Russische invloedssfeer, hebben het gevaar geïllustreerd dat deze vermenigvuldiging van, vaak oncontroleerbare, contacten op alle niveaus voor de communistische dictaturen vormt. „De kleine groep intellectuelen zou een oppositie tegen het systeem, die latent in veel bredere lagen van de samenleving aanwezig is, kunnen activeren. Dat is de reden dat de sowjetleiders sinds het geruchtmakende proces tegen Sinjavski en Daniël in 1966 steeds verfijnder methodes toepassen bij het neutraliseren van dissidenten. Fejtö geeft daar in zijn relaas over het proces van Yakir en Krassin een tekenend voorbeeld van. Overigens vormen de intellectuelen in de strafkampen, die in 1972 minstens een miljoen bewoners telden, maar een kleine minderheid onder de politieke gevangenen, onder wie opstandige arbeiders en boeren, en heel veel gelovigen. Besan;on vindt dan ook dat de christenen hier maar eens een voorbeeld moesten namen aan de effectieve joodse'solidariteit. Als hier over Portugal en Brazilië wordt geroepen moet niet vergeten worden dat priesters in Rusland gearresteerd worden wegens het dopen van een kind of het toedienen van de sacramenten aan ee nstervende. Fejtö verwijt eveneens deze Pontius-Pilatushouding aan links in het westen, dat nog nooit blijk heeft gegeven van solidariteit jegens onderdrukte minderheidsgroepen of Baltische, Kaukasische of Aziatische „vrijheidsstrijders". Verder van J.-M. Domenach een inleiding op het boek van Henri Chambre dat uitgebreider op deze problemen in gaat: Le Marxisme en Union Soviétique (verschijnt februari 1974 bij Seuil) en tevens enkele interessante fragmenten uit Vie et mort du Chili populaire (Seuil) van de Franse socioloog Alain Touraine, die daarin de sociaal-politieke
crisis van rv analyseert. rousseau In deze rubriek is al eerder dacht besteed aan de motn'" heden van psychobiografieë n psychohistorie. Een verheid^* 1 de beschouwing over de proL, 11 ' men die zich hierbij kunnen y ' doen, schreef de Zwitserse chiater Jean Starobinski, die al een beroemde psychobi 0gr j!" sche studie, Jean-Jacques r 0 seau, op zijn naam heeft sta"* Hij deed dit in de New York r " view of Books van 29 nove^ 6 naar aanleiding van de recente terpretatie van Rousseaus | ev ' n en werk door Lester G. Crock^ Jean-Jacques Rousseau, fi!'' millan. Crockers analyse van Rousseau psychische afwijkingen dient ei' bekend doel: Rousseaus invloed zou regelrecht naar de totalitaj,, systemen van deze eeuw hebben geleid. Dit negatieve oordeel wordt wat genuanceerd door Sta robinski. Hij verwijt Crocker d. gevangene van Rousseaus geesteswereld te zijn geworden, jy„ romans en zijn autobiografische geschriften aan dezelfde m 0 re| e analysé te onderwerpen en stel. selmatig Rousseaus goede trouw en eerlijkheid in twijfel te trek. ken. Waar Rousseau pionierswerk inde literatuur verrichtte door de wijze waarop hij zijn leven openlijk analyseerde, was Mahler zo'n pi 0 . nier onder de componisten. D a t blijkt uit de meest complete Mahlerbiografie van Henry-Louis d; la Grange (Mahler, Doubleday), die het nog steeds betreurt dat Mahlers ontmoeting met Freud nooit op band vastgelegd is. R 0 . bert Craft komt in een bespreking van Mahlerbiografieën in dezelfde NYR tot de slotsom dat voor degenen die proberen di processen van creatieve muzikale verbeelding te begrijpen, weinig bronnen zo rijk zijn ali die van Mahler. Voor geïnteresseerden wil ik ten slotte wijzen op de dagboekaantekeningen van Robert Craft over zijn vriend Igor Stravinsky in Encounter van december.
"uit de tijdschriften". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006
Morel? Herbewapening heeft ooit gepronkt met de kleinzoon van Mahatma Gandhi. Op bijeenkomsten moest de goede man vertellen waarom hij M. H. 'zulk een nobele beweging vond — een nietszeggend praatje, waaraan echter enorme waarde en wervingskracht werd toegekend omdat de „getuige " de verdienstig had de kleinzoon van een alom erkende grootheid te zijn. Ik moest daaraan denken toen ik gistermiddag hoorde hoe VPRO-maandag de broer van de ministerpresident voor de microfoon haalde: de heer Nico den Uyl, winkelier te Hilversum. Geen onaardig idee. te meer omdat de interviewer ongeveer dezelfde vragen stelde, die een week eerder aan broer Joop waren voorgelegd en omdat de samensteller van het programma het de luisteraar gemakkelijk maakte door het pesprek met Nico te larderen met fragmenten uit de vorige uitzending. De uitwerking van het idee was niet aiieen aardig, maar in zoverre
ook „nuttig", dat Nico enkele gegevens aandroeg die zouden kunnen bijdragen - aan een beter begrip voor onze regeringsleider. Die gegevens, inclusief het stemgebruik, de woordkeus, de zinsconstructie van de geïnterviewde maakten op z'n minst iets duidelijk over de persoonlijke achtergrond van de premier, over de afstand tussen het Hilversumse middenstandsbedrijf en het Catshuis — een afstand, die overigens geen waarde-oordeel inhoudt. Het valt althans buiten het bestek van deze rubriek om te oordelen wie van de twee broers het 't verst heeft geschopt. Wel houdt die „afstand" in, dat een aantal vragen aan en antwoorden van de winkelier hun gewicht alleen maar ontleenden aan het kleinzoon-vanGandhi-effect. Joops antwoord op de vraag of Griekenland uit de NAVO moet („Nee, ik vind dat Griekenland niet uit de NAVO moet, ik vind dat Griekenland een democratie moet worden") is hoe dan ook van belang
omdat Joop minister-president is. En Nico's antwoord op dezelfde vraag („Ik geloof dat we een Ver enigde staten van Europa moeter maken, Dat is veel beter.") i$ hoi dan ook niet belangrijk omdat Nico de broer van de minister-presiden: is. „Nuttiger" was Nico's antwoori op de vraag of zijn broer teger kritiek kan. Broer zelf had geant woord: „Nou, ik dacht van we maar ik zeg niet dat ik een huid heb als een olifant." Nico zei: „Eh... alle Uylen niet. Dat is een familie trek (...) we hebben een gericht doel en daar zetten we voor honderd procent ons voor in. En da» denken we dat het goed is." En voor wie, al of niet met S e noegen, op de zeer persoonlijk' aarzel- en praatstijl van de premie let, is het toch een stuk zinvolle informatie om broer Nico, die s'i|i vergelijkend met de zijne, te horen zeggen: ,„Ja, hij zal zich niet » 1 makkelijk zo vlot achter elkaar uitdrukken —, dan denkt ie eerst i» voordat ie iets zegt.'
"radio kritiek Broers". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006
Achter het nieuws zal vanavond voornamelijk achtergronden verstrekken van de energiecrisis, maar de rubriek heeft ook ruimte opengehouden voor nieuws uit en over Griekenland (Vara, Ned. 1, 21.55 uur). (f antina Gamma, maandelijkse rubriek over wetenschap en techniek, beloft vanavond zorgwekkende cijfers te verstrekken omtrent de capaciteit van het openbaar vervoer. Verder: de internationale conferentie over de Rijn die vandaag in Bonn is begonnen, en een reportage over het wijninstituut van de Universiteit van Bordeaux (KRO, Ned. 2, 20.20 uur). s heil In Interview spreekt Ad Langebent met de president-directeur van de Koninklijke/Shell Groep, mr. G. A. Wagner (Ned 2, 22.25 uur). Onderwerp: energievoorziening in de wereld nu en straks. echtscheiding Gerste deel van een radioserie van drie over het kind in de echtscheiding (Avro, Hilv. I, 18.21 uur). muziek radio Muziek en woorden: tweede deel van vier radiofonische montages door de Belgische componist Henri Pousseur (KRO, Hilv. 2, 20.15 uur). Dieks Visser, fluit, en Erika Waardenburg, harp, spelen om 22.10 uur, eveneens Hilv. 2. Om 23.00 uur, zelfde zender: Amsterdam Bach ensemble. Das musikalische Opfer van J. S. Bach.
"nieuws achter 't nieuws". "NRC Handelsblad". Rotterdam, 1973/12/04 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 22-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000031693:mpeg21:p006