's Hage, 18 Febr. Tweede Kamer. Bij de behandeling van het wetsontwerp tot wijziging der provinciale kiesdistricten werd met 59 tegen 19 stemmen als amendement toegelaten een voorstel van de heeren Thooft en Rethaan Macaré, om het kiesdistr ct Haarlem anders te regelen en het platteland van de stad af te scheiden. Door den heer Lucasse is voorts een amendement voorgesteld om Middelburg en Vlissingen als één district te behouden. De heer Willinge berust in de splitsing van Drenthe in 4 districten. De Minister laat de beslissing over de amendementen aan de Kamer over. Het amendement-Thooft-Macaré werd aangenomen met 63 tegen 15, het amendement-Lucasse verworpen met 73 tegen 5 stemmen. Het ontwerp tot wijziging der prov. kiesdistricten is nog niet aangenomen, maar de eindstemming aangehouden tot Dinsdag. Het debat over het ontwerp tot wijziging der prov. kieswet is aangevangen. De heer Kuyper heeft nog amendementen voorgesteld. Morgen voortzetting. Atliene, 18 Febr. De luit.-kolonel Dimbritis is benoemd tot chef van den staf van het expeditie-corps. Vele officieren zijn naar Kreta gezonden, om vrijwilligers-compagniën te organiseeren onder de bevelen van kolonel Vassos. Een bataillon heeft order ontvangen zich gereed te houden om naar Kreta te vertrekken. Konstantinopel, 18 Febr. Saddedin-pacha vertrok hedenmorgen naar Kreta met drie bataillons. Athene, 18 Febr. Een telegram uit Kanea van gisteravond 8.30 uur meldt, dat de TurKsche troepen in den omtrek versterkingen opwerpen. Europeesche officieren hebben met een Turksche kolonel do forten geïnspecteerd. Athene, 18 Febr. De Fransche, Russische en Italiaansche gezanten hebben terugroeping van de Grieksche torpedovloot gevraagd. De Minister van Buitenl. Zaken Skonzes antwoordde, dat deze terugroeping onmogelijk was, daar de redenen, waarom de vloot naar Kreta was gezonden, nog bestonden. Hij voegde er bij, dat de vloot in last had het ontschepen van Turksche troepen op Kreta te verhinderen. Kolonel Vassos heeft elk plan van aanval op Kanea laten varen sedert het door internationale troepen is bezet en vestigde zijn hoofdkwartier te Golia. Kanea, 17 Febr. (Reuter-telegram.) De admiraals van de vreemde eskaders hebben den Griekschen consul te verstaan gegeven, dat hij de vlag op zijn consulaatsgebouw moest neerhalen met het oog op het optreden van het Grieksche Gouvernement op Kreta. De consul heeft de vlag neergehaald en de vlaggestok verwijderd, maar heeft zich nog niet aan boord van een schip begeven, Keulen , 18 Febr. Heldere lucht. Londen , 18 Febr. Aan de veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: Runderen 100 Schapen en Lammeren 1000 Kalveren 25 Varkens 40 sh. p. sh. p. 0/ a 0/ 3/6 a 5/8 3/8 a 5/2 2/6 a 3/6 BEIHS VAN AMSTERDAM. pet. N e d e r 1. Cert. Werk. Schuld 2.1/2 dito Oblig. 3 dito Cert. 3 Hongarije. Goudl. 1881/93 4 Italië. Inschrijving 1862/81 5 O o s t e n r. Obl. pap. Mei Nov. 5 dito zilv. Jan. Juli 5 P o r t u g. O. buitl. '53/84 Tick. 3 » Tabaksmonop. 4.1<2 R u s 1. Obl. Binn. leen. 1894 4 » Goud. 1880 4 » 1889 Rothschild. 4 > 1889/90 Hope 4 C. 4 > '90 3e uitg. Roths. 4 > '94 6e » = 4 » Leening 1867/69 4 » » '94 (O.-Vit.) 4 > » 1389 3 » in goud 1884 5 Spanje. Obl. Perpet. Schuld 4 Turkije. Obl. Geprivileg. 4 > Douane 1886 5 » Geconv.seri D Egypte. Obl. Leening 1876 4 Mexico. 1888 6 Brazilië. Obl. Londen 1889 4 Columbia. dito .... 4.3/4 Ecuador 4.1/2 Venezuela. Oblig. 1881 . 4 Nederl. N.W.&Pac.Hy.B.Pan 5 N.Cult.-M. Vorstl. Aand. Kolon. Bank Oblig. 5 N. Hand. Maat. op resc. Ind. Handelsbank Aand. N.-Afr. Handelsv. » Oostenr. O. H. Bank » Amerika. Ad. Maxw. L. Gr.C. dito Incomebonds Peru. Corp. Lim. Cert. v. A Pref. dito N c d e r 1. Holl. IJz. Sp. Aand M. t. Expl. v. St. Sp. » > > 1887 3.1/2 Centr.-Spoorweg Aandeelen dito afgest. v. conv. 1 1000 Ind. Spoorweg Aandeelen Z.-Afr. Spw. Obl. 1891 5 N.-Br. Boxtel W. gest. 1875,80 Italië. Victor Emanuel Obl. 3 Zuid-Italie Spw. > 4 Polen. Wars.-Weenen And. Rusland. Gr. Maatsch. Obl. 4.1 /2 Balti3Che Spoorweg 3 Fastowo Spoorw. And. 5 Iwangorod Domb. Obl. 4.1/2 Kursk-Az. 500/2000 M. 4 Mosk.-Smolensk » 5 Orel-Griasi 500/2000 3 4 Rjasan Uralsk Oblig. 4 Transcacas Spw. » 3 Weichsel » Aand. 5 Wladikawkas 4 Zuid-West Spw. Obl. 4 Amer. At.-Top.Volgest.C.v.A. ditoCert. v.Gen.Mor.B. 4 Atl. A Pac. W. D. Obl. 4 Central Pacific Aand. Chic. N. W. Cert. . O. Ch. Gr. Trunk. 2e H. 5 Ch.&South W.Sp. Obl. 7 Cl. Akr. & Col. C. V. Ad. Denv. Rio Grande > Erie Spoor Aand. St. Louis & Cairo CvA. dito le Hypotheek s 4 Louisv. NashviUe » Miehigan-Central > Miss. Kans. Texas > vor. koers 88.13-16 99.1/8 98.3/4 102 84 84.5/16 84.15/16 23.1/4 90.3 4 62.5 8 97.3/4 98.5/8 99 99.1/2 100.1/2 102 97.3/16 81.5/16 104.1/2 58.1/8 80.1/2 82 19.3/8 104 96.1/16 66 24.1/2 15.5/8 42.3/8 53.1/4 61 104 142 73 52 134.7/8 3 5.1/4 4 12.5/8 109.3 4 100 101 33.1/2 93.1/4 206.1/2 101 73.1/2 54.1/4 54.58 158 98.7/8 62.5/8 78 99 100.5/16 105.1/2 100 98.7/8 87.1,4 73 97 97.15 16 14.9/16 79.5/8 51.3 8 11.1/2 149 74.7/8 105 12.1 8 11.1/16 14.3/8 7.7/8 83.1/8 49 88.3/4 12.15/16 18 Febr. 88.7/16 99.1/16 98.9/16 83.3/4 84.1/16 84.11/16 23.3/16 62.5/8 98.1'16 98.1/4 98.1/4 100.1/4 102 97.1/4 81.5/8 80 19.1/16 104.3/16 95.1/2 66.1/2 24.1/16 42.1/2 53.1/2 60.7/8 104 141.5/8 71 134.1 4 3.1/16 5.1/4 3.7/8 12.1 8 100.1/4 101.1/8 93.1/4 207 101 73.3/4 54.7/16 99.1/16 62.58 77.7/8 100.3,16 105.15/16 98.3/4 73.3/8 14.5/16 79.9/16 51 11.1/4 12.5,8 10.7/8 90 12.15/16
» » » Obl. 4 81.3/4 82 N. Y. Ont. A West. and. 14.3/4 ITn. Pac. Hoofd. C. v. A. 7.3/16 7.1/16 Un.Pac.Coll.TrustBds. 5 75.1/2 » Terminal Rd. Obl. 5 99 Wabssh. C. v. Pref. Ad. 15.1/2 15.1,2 Canada-South. C. v.Ad. 42.3 4 ex Canada Pacific » 54 54.5/8 Nederl. Amsterdam I//ton 3 110 Rotterdam » 3 106.13 16 België. Stad Antwerp. 1887 2.1/2 104.1/4 Hongaige, Theiss Loten 4 116 Oostenr. Staatsleening 1854 4 125 125.3/4 > 1830 5 120.7/8 118.1/2 1864 158.7/8 157.1/2 Stad Weenen 1874 142 Rusland. Staatsleen, 1864 5 180 » 1866 5 163.1/4 Spanje. Stad Madrid 1868 3 34 35.1/2 T u r k ij e. Spoorwegleening 22.3/4 22.11/16 Ark. Const Cy. Synd. Trust Cert. 420 413 Amsterdam , 18 Februari. Koers van het geld: Prolongatie 2V» pet. Kenlen , 18 Febr. Officiëele Rijnhoogte, 11 uur 's morgens: 5.96 M., gev. 10 centdm.
"Telegrammen.". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1897/02/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000103389:mpeg21:p003
"Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1897/02/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000103389:mpeg21:p003
MEPPEL, 18 Febr. Rogge f 4.60 a f 5.00, Buitenlandsche f 4.25 a f 4.75. Boekweit: Zand- f 4.00 a f 4.50, Veen- f 4.00 a f 4.25. Aardappelen f 2.50 a f 4.00. Versche boter: per 1/8 vat, le soort f 23.50 a f 00.00, 2e soort f 22.00 a f 00.00, 3e soort f 21.00 a f 00.00. Per een-een-tweede kgr. f 1.55 a f 1.70. Aangevoerd 9400 kgr. Vette varkens per kgr. 38 a 42 ets., magere dito f 14.00 a f 32.00, drachtige dito f 28.00 a f 54.00, biggen f 7.00 a f 12.00. Friesche schapen f 11.00 a f 22.00, lammeren f 0.0 a f 0.00, Drentsche schapen f 0.00 a f 0.00. Nuchteren kalveren f 0,00 a f 0.00. Huiden per kgr.: Koe- 26 a 00 ets., Pinken- 30 a 00 ets., Kalfsvellen (met de pooten) 32 a 00 ets. — Per stuk: Kalfsvellen f 0.00 a f 0.00, Paardenhuiden (zonder staart en manen) f 7.50 a f 00.00. Dr. schapenvellen f 1.00 a f 1.10. Honig f 15.00 a f 16.00, Was f 70.00 a f 72.00, beiden per 50 kgr. Nagelhoutvleescli f 0.45 a f 0.70 per kilo. Versche hammen f 0.36 a f 0.45 per kilo. Handel vlug, redelijk in boter. Vette Varkens 2 cent hooger, vatboter f 0.50 en stukboter 5 ct. lager.
"MEPPEL, 18 Febr. Rogge f 4.60 a f 5.00, Buitenlandsche". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1897/02/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000103389:mpeg21:p003
Beroepen: te ITennaard ds. W. van den Bijtel te Makkum c.a. ; te Alkmaar dr. F. J. Los te Bruehem ; te Beekbergen ds. D. Cladder te Sehoonrewoerd. — Aangenomen : naar Vriescheloo (toez.) door ds. J. A. Broekers te Molkvverum. Geref. Kerk. Beroepen: te Yeere ds. T. Bouma te Doorn; te Terneuzen ds. R. W. de Jong te Holten. — Bedankt: voor Enkhuizen door ds. L. v. d. Valk te Scheveningen ; voor Gouda (2e maal) door ds. R. J. W. Rudolph te Leiden. Bij het op 15 en 16 dezer te Leeuwarden gehouden examen in de nuttige handwerken is o. a. geslaagd mej. J. W. van Dalen te Assen ; voor het examen in de fraaie handwerken zijn o. m. geslaagd de dames W. A. A. H. Balfour van Burleigh te Assen, A. Boonstra te Heeren veen en G. A. R. Bossinga te Mussel kanaal.
"Kerk en School. Ned. Herv. Kerk.". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1897/02/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000103389:mpeg21:p003
Omtrent het vermoedelijk geval van vergiftiging te Hoogeveen lezen wij in de Hoogev. Crt. : Zondag trof de familie Khan alhier een droevige ramp. 's Middags hadden mej. K., die ongesteld te bed lag, en drie der kinderen rijst met suiker en kaneel gegeten en voelden zich eenigen tijd daarna ongesteld, vooral de kinderen kregen het benauwd, zoodat een boodschap naar dr. Meijeringh werd gezonden; maar deze was, ongelukkig, niet thuis en dr. Smeman, wiens hulp toen werd ingeroepen, was verhinderd te komen. Na eenig beraad wat nu te doen, werd de heer Radijs geraadpleegd. Deze begaf zich ijlings heen en beproefde het jongste kind, dat niet braakte — de anderen deden dat wel — een braakmiddel in te geven, maar het was reeds te laat: het kind kon niet meer slikken. Inmiddels was ook dr. M. gekomen, doch ook deze kan voor dit kind niets meer doen; het stierf kort daarna. Tot overmaat van ellende, is mej. K. den volgenden ochtend van een dood kind bevallen. Het lijkje van het driejarig knaapje is door de doctoren Meijering en Broekhoff onderzocht en een scheikundig onderzoek wordt te Assen ingesteld. Bij de politie te Ridderkerk is aangifte gedaan door 13 jonge arbeidsters, dat zij door een en denzelfden persoon in den vroegen morgen bij het gaan naar haar fabriek waren mishandeld. Gistermorgen kwam te Amsterdam een man bij een winkelier op de Noordermarkt om eenige stoelen te koopen. Zij spraken af elkander op een aangewezen plaats te ontmoeten vanwaar zij naar een café aan de Prinsengracht gingen. Even daarna kwam in dat café een tweede man, die een weddenschap aanging om f50, wanneer de klant van den winkelier, binnen een uur tijd f500 disponibel kon stellen. De winkelier had daarop zijn klant f500 ter hand gesteld, waarop de f50 werden uitbetaald. Beide personen, de wedder en de klant, zijn daarop gaan spelen en de winkelier heeft zijn klant, die steeds verloor, telkens geld voorgeschoten, tot een bedrag van f600. Na afloop verzocht de klant den winkelier met hem naar de beurs te gaan, ten einde iemand te spreken van de Twentsche Bank, die hem de f 600 zou terugbetalen. Aan de Twentsche Bank gekomen bleek echter dat de gewaande stoelenkooper plotseling verdwenen was. Gistermorgen zijn op Feyenoord bij Rotterdam van een goederentrein, voor de richting Amsterdam bestemd, de twee laatste waggons ontspoord en daarna omgeslagen. De remmer Buys, die in den remkap stond, viel daaruit en kwam onder een waggon terecht. Door een hoofdconducteur daaronder vandaan gehaald, gaf hij spoedig den geest. Dinsdagavond omstreeks zeven uur is tusschen Castricum en Limmen de stoomtram Haarlem— Alkmaar ontspoord. Naar het schijnt is de machinist door den schok van de locomotief geworpen en is deze toen over hem heen gegaan; althans de ongelukkige werd dood opgenomen met beide beenen afgereden. De reizigers hadden geen letsel. Wat de oorzaak van het ongeval is, valt nog moeilijk met zekerheid te zeggen. Het schijnt, dat de machinist (het ongeluk geschiedde opeen recht eind) te hard gereden heeft.
"ALLERLEI.". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1897/02/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000103389:mpeg21:p003
M. d. R ! Beleefdelijk verzoek ik het volgende in uw blad te willen doen opnemen, in antwoord op de ontboezeming van een onderofficier, naar aanleiding van liet bij den Raad aanhangig verzoek van caféhouders om het sluitingsuur te bepalen op 12 uur.
Als men nagaat dat in alle hoofdsteden en bijna alle garnizoensplaatsen van ons land de verordeningen een later sluitingsuur aangeven als in Assen, is het dan varen onder een valsche vlag, ojk in dezen een betere regeling te vragen ? Sedert de uitbreiding van het garnizoen alhier heeft het reizend publiek ora verschillende redenen een grooteren omvang aangenomen en nu gebeurt het meermalen dat vreemdelingen in gezelschap van gehuwde zoowel als ongehuwde militairen hunne bevreemding te kennen geven, dat men in een garnizoensplaats als Assen om 11 uur door de politie aangezegd wordt te vertrekken. Al erken ik, dat in de wintermaanden 11 uur een billijk sluitingsuur is, in den zomer is het dit zeker niet. Wanneer men na volbrachte dagtaak (sommigen na 10 en 11 uur) nog een uurtje gezellig wenscht te verpoozen, is liet dan aangenaam door de politie dadelijk tot heengaan te worden aangemaand; en wanneer het sluitingsuur op 12 uur werd bepaald en hij, die zich na dien tijd in een café bevond, zich aan bekeuring blootstelt, zoude dit voor de politie niet veel gemakkelijker zijn dan eerst overal te waarschuwen, zooals tot nu toe gebruikelijk is'? Dat deze billijke wijziging op den schrijver den indruk maakt, dat winstbejag de voornaamste drang is, laat ik geheel voor zijne rekening. Dat een later sluitingsuur aan de militairen aanleiding zal geven tot blijven plakken en daardoor de gevallen van dronkenschap en ïnaukoeren met de onvermijdelijk daarop volgende straffen zal doen vermeerderen en verder daardoor de rust der ingezetenen zal verstoord worden, dat alles is lang niet malsch. Als men nagaat dat militairen benoden don rang van onderofficier, met eene enkele uitzondering, om 10 uur tehuis moeten zijn, ishetin.i. ïniu óf meer eene insinuatie aan 't adres van zijne collega's en superieuren en die hebben zich daarvan aan te trekken wat zij willen, 't hinvlag met toeposselijk opschrift, die aldaar in dert mij niet, maar 't maakt geen prettigen indruk. Te Leeuwarden, waar een later sluitingsuur is dan in Assen, heeft men van uit alle standen moeite gedaan om het garnizoen te behouden, m. i. wel een bewijs, dat de ingezetenen niet die nadeelige gevolgen hebben geconstateerd, die de onderofficier in zijn stuk gelieft te noemen. U dankende voor de opname dezer regelen, uw dw. dr., A. C. WoLTHEKKER. VERKIEZINGEN. Geachte Redactie! In uwe courant van jl. Dinsdag zegt Jan de Wit, dat op model X heel deftig staat te lezen, dat, zoo de aangever niet kan schrijven , dan kan worden volstaan met een kruisje. Ik ben zoo vrij u op bedoelde aanteekening te wijzen en u als mijn gevoelen mede te deelen, dat die aanteekening iets anders op het oog heeft, nl. dit: mocht de aangever tijdelijk of voortdurend buiten staat zijn te schrijven (bijv. door zenuwachtigheid of door een stijve hand of arm) dan is een handmerk voldoende. Het is immers zeer goed denkbaar, dat een candidaatcapaciteit-kiezer een ongeluk krijgt of door eene ongesteldheid wordt aangetast, die hem belet te schrijven, op een oogenblik dat hij dit doen moet. In dit geval is Jan de Wit wel wat onvoorzichtig. Inmiddels met alle achting, 17 Febr. '97. S. Mijnheer de Redacteur! Naar men zegt heeft de Gemeenteraad van Westerbork afwijzend beschikt op een verzoek van den logementhouder Meijer te Emmen, die van plan is een motorrijtuig te laten loopen van Emmen naar het station Beilen. Deze vroeg slechts om de keistraat in het gehucht Orvelte te veranderen in een klinkerstraat, dat is alles wat hij vroeg; wellicht was de heer Meijer tevreden met een keiweg van eene kleiaere soort steenen. Als men in aanmerking neemt, welke uitgaven de gemeenten Hoogeveen, Sleen en Oosterhesselen zich getroosten om in het bezit te komen van een tramweg, dan is het bijna ongelooflijk en ondenkbaar, hoe bekrompen de handeling van den Westerborker gemeenteraad is. De Raad kan er wel tegen zijn, omdat die gemeenteraadsleden wellicht allen van rijtuigen en paarden voorzien zijn en het algemeen belang daarom hebben voorbijgezien. Is een motorrijtuig, dat zich zeer snel beweegt en driemaal daags de dorpen passeert, niet bijna gelijk te stellen met een tram ? Kekent men daarenboven de veel goedkooper transportkosten, dan vordert het algemeen belang, dat de onderneming van den heer Meijer worde gesteund. De weg van Emmen naar Beilen is de kortste verbinding naar het spoor en daar Beilen en Emmen zich in twee groote weekmarkten mogen verheugen, is het voorstel van den heer Meijer voor die gemeenten van het grootste belang. Ik vrees, dat op het locaalspoor nog lang is te wachten. Men is evenwel vol hoop, maar de groote knoop, waarop het vastzit, is de goedkeuring door de Tweede Kamer, en zoo de Minister wegens al hetgeen er aog voor Juni e.k. te doen valt, de zaak uitstelt, kon het wel eens zijn, dat de Kamer uit andersdenkenden werd samengesteld als nu en van de zaak niets kwam. Vooral ook in dat geval was deze motorrijtuigonderneming voor Emmen van zeer veel belang. Het leggen van spoorwegen en hetgeen daaraan verbonden is loopt niet zoo spoedig van stapel. Mijns bedunkens zoude het goed zijn, dat de heer Meijer zijn verzoek herhaalde en zich tevreden stelde met een keiweg van kleinere soort vlinten en tevens in zijn verzoek eens opgaf, wat de gemeenten Emmen, Sleen en Zweeloo voor de zaak over hadden; deze gemeenten, als meer verwijderd van het spoor gelegen, hebben direct meer belang nog dan Westerbork. 15 Febr. 1897. X
"Ingezonden.". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1897/02/19 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 17-04-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000103389:mpeg21:p003