VERKIEZINGSDRUKWERKEN BROCHURES COU RANTEN CIRCULAIRES BILJETTEN ENZ. ENZ. ENZ PROMPT - SPOEDIG EN NIET DUUR DRUKKERIJ TORENLAAN
Provinciale Drentsche en Asser courant
- 26-03-1929
Permanente URL
- Gebruiksvoorwaarden
-
Auteursrecht onbekend. Het zou kunnen dat nog auteursrecht rust op (delen van) dit object.
- Krantentitel
- Provinciale Drentsche en Asser courant
- Datum
- 26-03-1929
- Editie
- Dag
- Uitgever
- van Gorcum
- Plaats van uitgave
- Assen
- PPN
- 398540756
- Verschijningsperiode
- 1851-1962
- Periode gedigitaliseerd
- 2 juli 1870-30 december 1950
- Verspreidingsgebied
- Regionaal/lokaal
- Herkomst
- Drents Archief
- Nummer
- 72
- Jaargang
- 106
- Toegevoegd in Delpher
- 13-04-2016
VERKIEZINGS-DRUKWERKEN
Burgerlijke Stand.
Burgerlijke Stand. ANLO. Burgerl. stand van 19 t/m. 25 Mrt. Geboren : Grietje, d. v. H. Eling en G. Iden ; Berend, z. v. E. HogenEsch en C. Kammer ; Willemina, d. v. J. Braams en M. E. Pattje. Ondertrouwd en gehuwd : Geene. Overleden : Roelof Hommes, wedn. van G. Hingstman, 48 j.; Jeichien Hoving, wed. H. Meertens, 87 j. BEILEN. Burgerl. stand van 19—26 Maart. Geboren : Henderika, d. v. Hendrik Schut en Geertje de Vries te Lieving ; Femmichje, d. v. Jacob Wiggering en Roelof je Oosterloo te Hooghalen ; Hilligje, d. v. Cornelis Leungen en Ilillechina Frederika Lulofs te Beilen ; Elli Hermanna, d. v. Joël Denneboom en Martha Hoogstraal ts Beilen. Ondertrouwd : Arend Dekker, 22 jaar, en Gerritdina Popken, 22 jaar, beiden te Brunsting. Gehuwd : W. D. Langbroek en G. Beuving, toekomstige woonplaats Hooghalen; J. A. de Jager en F. W. Jager, toekomstige woonplaats Drijber. Overleden : Jantina Noorman, 10 jaar, te Beilen ; Pieter Strijk, 71 jaar, weduwnaar van Trijntje Klaassen te Wijster ; Geert Guichelaar, 79 jaar, weduwnaar van Lammichje van der Sleen, te Tiendeveen, overleden te Ruinen; Aaltje Alberts, 7 jaar, te Ter Horst; Brugt Kamping, 80 jaar, weduwnaar van Grietje Eruggink te Hijken ; Gerrit Jan van 't Veen, 8 jaar, te Lieving ; Koop Moes, 69 jaar, weduwnaar van Maike Grit te Hijken. BORGER. Burgerlijke Stand van 19—25 Maart 1929. Geboren : Albert, zoon van B. Darwinkel en G. Everts ; Hendrik, zoon van W. Warring en H. Nessing ; Geesje, dochter van G. Meijeringh en M. van'Dijk; Hinderkien, dochter van M. Hebeis en J. Krans; Roelof, zoon van J. Marissen en L. Sanders. Ondertrouwd : J. Bossema, 29 jaar en B. Wanders, 24 jaar; J. Wolters, 23 jaa.r en L. Eding, 26 jaar ; B. Koops, 22 jaar en H. Kuper, 21 jaar. Gehuwd : M. Wolf en G. Sanders. Overleden: W. Hagedoorn. weduwnaar van G. Essers, 83 jaar ; H. Warring, 3 daeen ; E. de Jonge, echtgenoot van Z. van Weerden, 73 jaar; J. Denker, 1 maand ; Roeloftje Dijk, oud 5 maanden ; E. Klamer, weduwe van T. de Haan, oud 81 jaren ; K. Zondag, oud 54 jaren, ongehuwd : H. Siepel, echtgenoote van H. Siebring, oud 44 jaren. GASSELTE. Burgerlijke Stand van 19—25 Maart 1929. Geboren : Lugien, dochter van E. Hadderingh en van J. Bruins; Berendina, dochter van D. F. Jansen en van K. W. Hogenkamp, wonende te Groningen. Ondertrouwd : Geene. Gehuwd ; Dirk Johannes Zaal en Engelina Teelken. ■ Overleden : Jan Delbrugge, 77 jaar, echtgenoot van J. Broekman. GIETEN. Burgerlijke Stand van 19—25 Maart 1929. Geboren : Anna, dochter van Hk. Feijen en van W. Meertens ; Harm, zoon van H. Kors en van G. van Dam ; Johanna Aaltje, dochter van H. Pronk en van J. Hogenberg; Harmina Elizabeth Gezina, dochter van A. Plat en van T. Wolters. Gehuwd en ondertrouwd : Geene. Overleden : A. Pieters, oud 2 maand, dochter van J. Pieters en van H. Jansen ; G. Groothuis, 79 jaar, weduwe van E. Ho venkamp ; Hk. Trip, 32 jaar, echtgenoot van H. Bruins ; B. Braam, 80 jaar, echtgenoot van J. Frieling ; J. Speelman, 46 jaar, zoon van G. Speelman en van E. Nijboer. MEPPEL. Burgerlijke Stand van 20—25 Maart 1929. Geboren ; Klaas, zoon van J. Jonkman en J. Akkerman; Richard, zoon van G. Kalteren en E. van Ockenburg; Jan, zoon van J. H. Schuring en G. M. Hollander. Ondertrouwd: Geert Dekker, 26 jaar en Harmanna Soer, 22 jaar. Gehuwd : Geene. Overleden: Roelof je Knipmeijer, 76 jaar.
NORQ. Burgerl. stand van 19—25 Maart. Geboren : Geertje, d. v. M. Mulder en N. Philips ; Elizabeth Froukje, d. v. J. Huizing en A Bergsma. Ondertrouwd en gehuwd; Geene. Overleden : Kornelis Jan Geel, 60 j.; Jan Hoven, 89 j.; Antonius Johannes Peters, 74 j.; Grietje Hoven, 82 j., wed. v. Berend Hoff; Hinderikus Hagting, 66 j., echtgen. v. Jantje Talens. OOSTSTELLINGWERF. Burgerlijke Stand van 19—25 Maart 1929. Ondertrouwd : Harm de Jong, 28 jaar, te Wijnjeterp en Margje Prakken, 24 laar, te Elsloo; Roel Bergsma, 26 jaar, te Hoornsterzwaag en Neeltje Siegersma, 21 jaar, te Donkerbroek; Harm ter Schuur, 29 jaar, te Oldeberkoop en Jarmesje Cats, 26 jaar, te Fochteloo. Geboren ; Anna, dochter van Tjeerd de Jager en Grietje Boonstra te Donkerbroek; Harm, zoon van Roelof Hofma en Antje Duursma te Haule; Menso Jan, z. v. Frieso de Vries en Blijke Stelling te Haule Pietertje, dochter van Pieter Jan van der Heide en Egbertje de Vries te Haulerwijk; Jan, zoon van Andries Russchen en Jacobje Stoker te Haule. Overleden; Trijntje Koops, 49 jaar, gehuwd met Jan Tiesinga te Haule ; Sijbren Dikkens, 68 jaar, gehuwd met Lamke Buist te Haulerwijk; Jacobje Steg, 67 jaar, weduwe van Jan Iaema te Appelscha ; Jantje Speelman, 32 jaar, ongehuwd te Assen (overleden te Appelscha); Grietje Abrahams Dijkstra, 81 jaar, weduwe van Koop Hofman te Oosterwolde ; Jan, 6 weken, zoon van Wijtze van der Veer en Anke van der Ploeg te Haulerwijk ; Pieter Ottes van Zanden, 86 jaar, weduwnaar van Jantje Sjoerds Dongstra te Donkerbroek. ROLDE. Burgerlijke stand van 19—25 Maart 1929. Ondertrouwd : K. Keun, oud 29 jaar en H. Nieborg, 23 jaar, beiden van Rolde. Gehuwd : H. Berkepies, oud 26 jaar, en L. Hollander, oud 21 jaar, beiden van Rolde. WESTERBORK. Burgerl. stand van 19 t/m. 25 Maart. Geboren : Willem Jan, z. v. W. E. Willemsen ; Rika, d. v. G. Oost en R. Ravenhorst; Jantinus, z. v. G. van der Weide en G. Middeljans. Ondertrouwd en gehuwd : Geene. Overleden : Jantje Snijder, 74 j., echtg. v. Jan Dolfing ; Pieter Croesen, 91 j.
Ingezonden.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie). DE UITVOERING VAN HET „GEMENGD KOOR." Mijnheer de Redacteur, De recensie van de Jubileum-uitvoering van het „Gen.engd Koor" voorkomende in Uw blad van Zaterdag 1G Maart, geeft mij aanleiding, voorzcover het tenminste den aanhef betreft, waarin over het „muzikale leven van 't Gemengd Koor" wordt gesproken, eenige opmerkingen te maken. Wilt U mij daartoe de gelegenheid verschaffen, dan bij voorbaat mijn dank. Uw recensent schrijft, dat in 25 jaren door het Koor slechts pl.m. 7 of 8 Oratoria zijn gezongen. In de eerste plaats is het Koor bij de oprichting niet begonnen met Oratoria te zingen; dit eerst 5 a 6 jaar later, onder de directie van den heer Daan, zoodat in dit opzicht niet van 25 jaar gesproken mag worden. En dan zijn er meer dan 8 Oratoria uitgevoerd (ik heb ze op een lijstje), terwijl de kleinere werken, die dan toch een halven avond vulden, niet alleen in het beginstadium, maar ook veel later, b.v. onder leiding van don heer Clemens-Schröner zijn gezongen. Dat rekensommetje komt dus niet gced uit. Maar nu de vraag: „Waarom zijn nog al eens dezelfde werken in verschillende jaren gezongen en is dufheid en slaperigheid daarvan de oorzaak?" Kent Uw recensent nauwkeurig de krachten van 'het koor, en, zoo ja, kon hij dan niet begrijpen, dat vele groote koorwerken, ik noem maar de Johannes. en Mattheus-Pas*ion en het Weihnachts.Oratorium niet aangedurfd werden, ook niet door den dirigent? Kont hij ook de financieele kracht van bet Koor, en weet hij niet, dat de uitvoering van vele werken, ik noem maar de Oratoria van Handel, vooral in de Chrysander-bewerking cn b.v. „De Vliegende Hollander" van Wasjenaiar, aan auteursrechten belangrijke bedragen verderen, terwijl altijd met het optreden van (gewoonlijk vier) solisten in de aanwezigheid van orchest-muziek rekening moet gehouden worden? En kan hij zich niet voorstellen, dat het Bestuur bij de keuze van het te zingen stuk wel eens voor die uitgaven terugschrikte ? Maar bovendien, wat is er tegen, dat een mooi werk eens om de 8 of.9 jaren herhaald werdt. al was 't ook na korter tijd ? Wordt de ..Messias" de „Mattheus-Passion" en worden niet meerdere werken elk jaar in de trroote steden van ons land uitgevoerd? En zijn de velen, die over dufheid en slaperigheid spreken, zóó ingewijd in de schoonheden van de Oratoria, die door 't „Gemengd Koor" -uitgevoerd zijn, dat ze ze niet voor een tweede en vooral niet voor een derde maal mogen hooren ? Ik heb daarover wel eens geheel anders hooren spreken. Ik heb als Secretaris van 't „Gemengd Koor" een kleine twintig jaar de correspondentie ever de te zingen werken gevoerd, ben vrij wel op de hoogte van alles wat in grootere en kleiner plaatsen van ons land in die twintig jaar gezongen is door vereenigingen, die ongeveer gelijk staan met het ..Gemengd Ivoor,'' en dan durf ik zeggen, dat dit niet bij andere koren in belangrijkheid van uitvoeringen achter staat. Toen ik een s aan het Bestuur van den Bond van Gemengde zangvereenigingen in Nederland", nadat ik alles had opgenoemd, wat hier gezongen was, vroeg om een opgave van werken ter uitvoering, verwees mop mij -wel naar enkele moeilijke werken "en
meerdei'o werken van Handel, die mij natuurlijk wel bekend waren, maar schreef men tevens : „Als U dat alles gezongen hebt, hebt U 't voornaamste gehad; waarom herl haalt U de mooio werken niet? Dat gebeurt toch overal." In alle bescheidenheid meen ik na het voorafgaande de beschuldiging van dufheid en slaperigheid aan het adres van het Bestuur (want dit is toch bedoeld) te mogen afwijzen. Laat de velen, die zich over te weinig „fut" in 't „Gemengd Koor" beklagen, eens beginnen met het financieel krachtig te steunen, want het heeft voor zijn uitvoeringen heel ivat meer geld noodig dan welke andere zangvereeniging ook hier ter stede, cn laat zangeressen en zangers de rijen der verschillende partijen versterken, dan zal het. publiek in Assen zich niet over te weinig voortvarendheid in de vereeniging te beklagen hebben. Wil mij nu nog één enkel woord vergunnen over .hetgeen Uw recensent omtrent de begeleiding schrijft. Daar heet het: „het cornbineeren van twee zulke ongelijksoortige elementen als orchesi en piano is gevaarlijk' werk." Waar de piano voor de recitatieven de oude cymbaal vervangt, is ze daarvoor het aangvvezen instrument, en ook bij volledig orchest wordt ze dikwijls daarvoor gebruikt. Ze kan natuurlijk wel vervangen worden, maar hier was dit om verschillende redenen niet wenschelijk. En klinken strijk- en houten blaasinstrumenten (koper was er niet bij) niet goed met een piano samen ? Gevaar voor muzikale stoornissen kan ik zoo in het. gebruik van de piano niet zien. M. do R. U nogmaals dankend voor de mij verleende plaatsruimte in Uw blad, teeken ik mij )
Hoogachtend, Uw dr. ^ JAC. DE' VRIES. Secretaris „Gemengd Ivoor.'' (Wij hebben dit ingezonden stuk „onzen specialen medewerker'' voor een onderschrift toegezonden, waaraan als onderstaand is voldaan. Red.) Geachte heer De Vries, Van de mij door den heer Redacteur geboden gelegenheid, om U met een enkel woord te antwoorden, maak ik met dank gebruik. 't Is waarlijk niet mijn bedoeling geweest om onaangenaam te zijn, ik heb ook niet maar vluchtig wat opgeschreven, het is alles ernstig overdacht, gewikt en gewogen en «ik deed het uit oprechte belangstelling voor Gemengd Koor, waarvan ik de uitvoeringen nu ongeveer 18 jaar trouw bijwoon, 't Gaat mij aan mijn hart als ik zie, hoe de belangstelling, ook voor Gem. Koor vermindert, ik zoek naar de oorzaken daarvan en ik kom tot de volgende vragen: De Radio? zeer zeker; die maakt de menschen gemakzuchtig, cn vermindert de belangstelling en 't verantwoordelijkheidsgevoel voor eigen plaatselijke gebeurtenissen. Geen geld? och kom ! geld genoeg voor dansen, jasz, bioscoop enz. Is 't Asser publiek niet in staat om gewijde muz'ek te waardeeren 1.... men zou, 't haast denken, als men nagaat hoe droevig slecht b.v. kerkconcerten ten onzent bezocht worden. Geachte heer De Vries, ik ben 't, volkomen met U eens, er is niets tegen om een mooi werk te herhalen, en zoo zullen er meerderen denken. Maar als men telkens vragen en opmerkingen hoort als: „Kent Gem. Koor niets andprs?'' of „alweer datzelfde, ik ga er niet heen," wat dan ? Is 't dan zoo vreeselijk onbillijk om te zeggen: waarom niet eens wat nieuw frisch leven? we slapen hier in. Kunt U niets voelen voor mijn meening, dat we recht hebben om ook andere koorwerken te leeren kenner ? Mij dunkt, dat 't nog iets anders is om in een groote stad, waar men op muzikaal gebied zooveel kan hooren, elk jaar dezelfde koorwerken uit te voeren, dan in ons kleine Assen. Ik ken de krachten van 't koor aardig goed, en geen hdbr op mijn hoofd denkt er aan om U aan te raden de Johannes- of Mattheus-Passion te zingen. Ik ken ook wel de financieele kracht van 't Koor, en ik ben volkomen op de hoogte van de financieele moeilijkheden, die er aan de uitvoering van verschillende koorwerken vastzitten. Ik weet, dat 't geen kleinigheid is om een uitvoering te geven zooals Gem. Koor dat doet met orchestbegeleiding cn solisten. Maar als ik denk o.a. aan de geringe liefde voor gewijde muziek, aan 't verlangen naar variatie en sensatie bij het publiek, als ik lees en hoor van hetgeen er in andere plaatsen gezongen werdt geachte heer Secretaris U moet het mij niet kwalijk nemen, dan blijf ik vragen : waarom niet eens wat anders ? waarom niet 2 kleinere werken op één avond ? (ik denk o.a. aan Schubert's Es Dur Mis). Waarom niet een opera in concertvorm? Waarom niet een uitvoering met eigen krachten als solisten? waarom niet een werk als „Aschenbrödel" van Hoff ma nn?. Ik bedoel natuurlijk niet, dat de geestelijke oratoria afgeschaft moeten worden, integendeel; maar 't is mijn ernstige overtuiging, dat wat meer „fut", zooals U het noemt, Gem Koor ten goede zal komen; van harte sluit ik mij aan bij Uw wcnsch dat velen zich gedrongen mogen voelen om het Koor financieel te steunen. Wat de beg-le'ding betreft, heeft U mijn bedoeling niet heelemaal begrepen, of ik ben niet duidelijk geweest. Dat de piano de oude combalo vervangt bij de recitativen is volkomen juist, ook bij volledig orchest. Dat er in Uw geval redenen waren om de piano niet door iets anders te vervangen, kan ik begrijpen. Of strijk- en houten blaasinstrumenten niet goed met piano samen kunnen klinken? ja als de piano niet domineert; maar als dit wel het geval is, is er groot gevaar voor „muzikale stoornissen" en daarom noemde ik die combinatie „gevaarlijk' werk.'* Ik hoop, dat ik U en Uw medebestuursleden hiermee heb kunnen bevredigen.