Een zware maar belangwekkende rit is de 6e etappe van Helmond naar Geleen geworden, een afftand van 245 km, waarin Schulte voor de tweede maal In deze Ronde van Nederland als eerste over de eindstreep ging, maar de Oranjetrui, die hy in Apeldoorn had veroverd, maar in Helmond aan Schellingerhoudt had moeten afstaan, nu om de schouders van de Belg Meersman zag giyden.
Zwaar is deze etappe geweest door zyn lengte, maar ook door de vele „bergjes", die de technische leiding in het parcours had opgenomen. Daar was de welbekende Cauberg bij Valkenburg, die lastige geduchte „kwant" met dat verraderlijke middenstuk er in. Ook de Hulsberg, vlak bij Simpelveld was venijnig door zijn steile klim. al was hy kort, terwijl door de slechte wegoppervlakte met zijn spitse keisteentjes in de Limburgse klei en door het kiezen van zijweggetjes, smal nn bochtig, steil omhoog en kronkelend omlaag in het Zuid-Limburgse heuvellandschap een aantrekkelijk parcours was uitgezet, dat de renners echter pas konden nemen na eerst van Helmond naar Maastricht, ruim 180 kilometer te hebben afgelegd, waarna de lange stugge klim op de Keerderberg begon. 't Begon al direct En die route van Helmond tot Maastricht was al niet gemakkelijk geweest, want de Fransman Bourlon was er onmiddellijk na de start tussen uit getrokken en door niemand gesteund, zocht hij zyn heil in een éénmansvlucht die hem zeker 4 tot 5 minuten winst opleverde. Hij bereikte er echter tevens mee, dat het peloton er toch een behoorlijk tempo in moest houden, om de achterstand niet nog groter te doen worden. "" De Zuid-Limburger Snellen kwam hem tenslotte gezelschap houden,
maar toen begon de slag pas ?oed, een slag om de leiding, tussen de Belgen en de Nederlanders, waarin de Belgen op alle fronten volkomen zegevierden. Want hoe goed Schulte en Janssen ook reden, een Meersman en pen Keteleer konden zt) niet van zich af schudden. Niet op de heuvel3 en niet in de afdalingen, waar het stof der volgauto's huizenhoog opwoei en men soms geen 10 meter voor zich uit kon zien. Pech voor Schellingerhoudt De Oranjetruidrager, Schellingerhoudt, kreeg bij de Cauberg, nog 80 km voor Geleen, moeilijkheden met een onwillige derailleur en het tempo, dat op kop werd aangegeven, was dermate hoog, dat degene, die eenmaal achter raakte, geen kans meer kreeg, zich bij de leiders te voegen. En tenslotte joeg een klein groepje van 6 man op de laatste kilometers langs de puütenkeien van Maastricht, waar de bevolking in dichte drommen op de trottoirs stond, op de finish af. Dat waren de Nederlanders Schulte, Janssen en van Est, bij wie zich Franken voegde, en de Belgen Keteleer en Meersman, tn het Stadspark van Geleen kon Schulte op gemakkelijke wyze de sprint winnen. Dat deze rit bijzonder veel van de renners heeft geëist, moge blijken uit het feit, dat het verschil tussen de winnaar Schulte en de laatst binnenkomende, Liebregts niet minder dan 60 minuten bedroeg, terwyi de buitenlanders Pontet (Frankrijk) en de Belg Hendriks de stryd staakten. De algehele indruk van deze etappe was: zeer zwaar, waarin de sterken zich naar voren konden werken. Klassementen De uitslag van deze etappe was: 1. Schulte (Ned. A) 6 uur 41 min. 28 sec.; 2. Janssen (Ned. A) zelfde tijd; 3. Van Est (Ned. D) zelfde tyd; 4. Keteleer (Ned. B) 6 41.29; 5. Franken (Ned. D) zelfde tyd; 6. Meersman (België A) zelfde tyd; 7. Voorting (Ned. A) 6.43.17; 8. Van Kerckhove (België B) 6.44.52; 9. Savelberg (Ned. A) 6.45.40; 10. Van der Zande (Ned. D) zelfde tyd. Het algemeen klassement na 6 etappes luidt: 1. Meersman (België A) 33 uur 11 min. 12 sec.; 2. Keteleer (Ned. B) 33.12.55; 3. Schulte (Ned. A) 33.14.47; 4. Van Stayen (België B) zelfde tyd; 5. Schellingerhoudt (Ned. C) 33.19.35; 6. de Hoog (Ned. E) 33.23.16; 7. Callens (België A) 33.29.01; 8. Voorting (Ned. A) 33.31.11; 9. Loos (Ned. B) 33.31.23; 10. Van Kerckhove (BelgiS B) 33.33.03. Het ploegenklassement is thans: 1. België A 100.20.03; 2. Nederland IJ 100.22.45; 3. Nederland A 100.25.44; *. Belgie B 100.27.17; 5. Nederland C 100.53.26; 6. Nederland D 101.25.43; 7. Nederland E 101.33.05; 8. Nederland— België 104.09.39; 9. Frankrijk 105.01.28
"RONDE VAN NEDERLAND Belgen slaan hun slag in Limburgse heuvels Schulte étappe-winnaar, maar Meersman herovert oranjetrui". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002
"Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002
met dit TAR-RY recept! Mevr. M. Geelen-Govers, Veemarkt 31a. Breda, wol de hoofdprijs. Negen troostprUiwInnaresten krijgen persoonlijk bericht! Probeer dit heerlUk gerecht! Neem: 6 afgestreken kopjes TAR-RY, IS kopjes water. 1 kruidnagel. 2 laurierbladeren. 2 grote uien (gesnipperd), 3 ons vet spek. Zet de TAR-RY met water en zout op met de kruidnagel en laat alles goed droog koken. Wanneer net bijna gaar 1b. de laurier bijvoegen. De uien licht bruin bakken. Het spek aan dobbelsteentjes anUden en op spaarbrander heel lang zaam uitbakken. het spek moet zacht blijven. Bij het uithakken deksel op de pan doen. Nadat laurier en kruidnagel verwijderd zijn. alles goed dooreen mengen, goed op smaak brengen en warm opdienen. TAR-RY BURGHDl Doe mee aan deze TARRY Recepten-wedstrijd, Elke i toeken een hoofdprija van ƒ «5.— en negen trooetpr\j»en voor de beate TAR-RY Recepten 1600 gram TAR-RY 31 cent ! Wuian.n'i Koninklijk# F.brl.k.n N.V.. Worm.rv.., Anno 1765 (Adv.)
"ZIJ". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002
„Het kon best", zei hij, „dat het die man van de overkant was, want die reed inderdaad in een blauwe Chevrolet, maar het was allesbehalve mysterieus, dat de man op dezelfde weg reed, omdat het de hoofdweg naar het Noorden was en de verze- 1 keringsinspecteur daar vanzelfsprekend ook wel moest rijden als hij van Rotterdam in de sleutelstad wilde komen". „Van Ginkel", zei Steensma, „onze wagen is leeg. Hoe hard kun je er mee rijden?" Van Ginkel keek naar de snelheidsmeter. „Honderd en twintig", zei hij, „maar dat zou ik er niet graag uithalen". „Zou je", vroeg Steensma, „een halve minuut zo hard mogelijk willen rijden?" De chauffeur keek eens voor zich uit. „Er is vrij veel verkeer", zei hij. „Dan moet u wachten tot we een recht gedeelte krijgen. Als de weg vrij is, wil ik het wel eens proberen. Waarom wou u dat eigenliik weten, mijnheer?"
;,Dat zal ik je vertellen", zei Steensma. „Ik wil zeker weten of die blauwe Chevrolet ons volgt. Je ziet, dat er een viswagen achter ons rijdt, vlak daarachter komt een Fiatje en daarachter rijdt de blauwe auto. Als mijn veronderstelling juist is, zal de man ons voortdurend in het oog willen houden. Wanneer je nu een ogenblik hard rijdt, zul je het contact met al die wagens verliezen. Blijft ook de Chevrolet achter, dan heb ik ongelijk. Komt die er tussen uit, dan kun je er van overtuigd zijn dat hij ons achterna stuift". „Hm", zei de chauffeur glimlachend. „Die grap zullen we eens hebben, mijnheer Smit. Zo dadelijk kryg ik een recht stuk weg van ruim een kilometer. Als er weinig verkeer is, zullen we eens kijken, wat onze ouwe wagen nog kan presteren". Ze reden door een bocht en Steensma zag, dat er nog slechts een grote vrachtauto van een wasserij voor hen uitreed. „Die komen we gemakkelijk voorbij", zei Van Ginkel. Hij gaf een paar flinke stoten op de claxon en liet de auto, die volbeladen was met vierkante rieten manden, in een ogenblik achter zich. Hij trapte het gaspedaal nog dieper in en de bomen langs de wegkant schenen zich plotseling naast elkander
in het gelid te stellen. De mannen in de cabine zagen geen ruimte meer tussen die stammen. Van Ginkel en Steensma werden in de voortjagende wagen op en neer geklotst. De snelheidsmeter liep op tot zestig.... zeventig.... tachtig negentig en daarna tot honderd kilometer. „Honderd!" schreeuwde Steensma waarschuwend. De chauffeur Van Ginkel knikte. Hij had geen tyd om te spreken. Zijn ogen staarden over de rijweg, zijn vingers omklemden krampachtig het stuurrad, dat trilde onder zijn sterke handen. Op dat moment hoorde Steensma het geloei van een claxon en hy begreep, dat de bestuurder van de blauwe wagen zich uit de file had losgemaakt en alle auto's, welke voor hem lagen, passeerde. „Genoeg!" riep hij met een blik naar de snelheidsmeter, die bijna honderd-en-tien wees. Van Ginkel knikte opnieuw en liet zijn wagen uitlopen tot deze een snelheid van ongeveer vijftig kilometer had. Toen keek hij grinnikend in het spiegeltje van cabine. „U heeft gelijk, mijnheer", zei hij verbaasd. Alle wagens waren achtergebleven maar de blauwe Chevrolet reed vlak achter de vrachtauto.
Vanaf dat ogenblik begon Van Ginkel zich voor de kwestie te interesseren. Hy bemerkte, dat de blauwe wagen hem geregeld volgde. Ging hy naar Amsterdam of naar Haarlem, dan trok de verzekeringsinspecteur naar het Noorden, moest hij naar Rotterdam, dan kon hy er zeker van zijn, gelijk met de Chevrolet over de brug te zullen rijden. Verscheidene malen trachtte hij de wagen van zich af te schudden. Hij had nu eens harder, dan weer „stapvoets" gereden, maar de bestuurder van de Chevrolet bleef hem met een zeldzame hardnekkigheid op een gemiddelde afstand van ongeveer vijftig meter achtervolgen. „Ik zou", zei Van Ginkel, na de gehele middag getracht te hebben de wagen kwijt te raken, „ik zou wel eens willen weten, wat die kerel eigenlyk van mij hebben moet". „Ik vrees, dat het wel om mij te doen zal zijn", zei Steensma, „maar wij kunnen gemakkelyk een proef nemen. Er is in Rotterdam een cafetaria, dat precies tussen twee straten ligt. Als je weer naar Rotterdam moet, stap ik daar uit. Ik ga het cafétaria aan de voorkant binnen, loop er door heen en stap er aan de achterkant weer uit. Intussen rij jij het huizenblok om, dan kun je gelyk met mij by de achterdeur zijn en
daar stap ik weer in de cabine". „En", vroeg de chauffeur, „wat wilt u daar dan mee bewijzen?" „Wel", zei Steensma, „dan kunnen we precies zien wie van ons beiden hij eigen ijk in het oog houdt. Hy weet niets van de achterstraat en ziet mij in een café verdwijnen. Moet hij mij in het oog houden, dan zal hij zijn wagen stoppen en binnenkomen. Heeft hij t' alleen op u begrepen, dan blyft hij natuurlijk achter u aanryden". „Prachtig!" riep Van Ginkel, van pret op zijn knie slaande. „Die mop zullen we hebben, mijnheer. Morgenmiddag moet ik in Rotterdam zyn". „Jij kunt gemakkelyk lachen", zei Steensma een beetje kregel, t Is niet de eerste maal, dat ik geschaduwd word. Ik verzeker je, dat 't op de duur op je zenuwen gaat werken" „Maar wat willen ze dan van u, meneer?" vroeg Van Ginkel nieuwsgierig „Wist ik het maar", zei Steensma grimmig. De volgende middag, toen de vrachtwagen met een matig vaartje door Delft reed, keek de chauffeur Van Ginkel zo nu en dan eens in het spiegeltje en constateerde, dat die kerel nog altijd achter hem aan reed.
„Blijkbaar is die hele verzekeringsmaatschappij maar een wassen neus", zei hij. ,,'t Lijkt wel of ze die grappenmaker uitsluitend betalen om achter myn wagen aan te hobbelen". „Zeer waarschijnlijk zelfs" antwoordde Steensma. Op de brug reed de bestuurder van de luxe wagen dicht achter hen, als vreesde hij de vrachtauto in de drukte van het verkeer uit het oog te zullen verliezen. Nadat zy een paar straten hadden doorgereden, kwam het cafétaria in 't zicht. Van Ginkel had op verzoek van Ir Steensma vry hard gereden, zodat er geen enkele aanwijzing was, dat hij plotseling zou stoppen. Hij stond onverwacht stil en zowel hij als zyn passagier hoorden, toen hun auto reeds tot stilstand was gekomen, het geluid van knarsende remmen en omkykend zagen zy, dat de bestuurder van de blauwe Chevrolet zijn wagen vlak achter de hunne tot stilstand gebracht had. Steensma stapte uit, schudde de chauffeur Van Ginkel de hand alsof hij voor lange tyd afscheid van hem nam en stapte, toen de vrachtwagen zich weer in beweging zette, haastig het cafétaria in. (Wordt vervolgd)
"VONTUUR IN DE RESIDENTIE 86 — DOOR TIEERD ADEMA —". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002
doot I u VAN rXTEK
57. Pepi is door een luchtkoker gekropen eij aan dek van de „Salmiak" terechtgekomen, maar weet nu eigenlijk niet goed, wat hij verder moet doen. Er heerst een weldadige stilte aan dek, alleen bet regelmatig stampen van de machine is te horen. Pepl ziet gelukkig niemand van de matrozen, maar., hy ziet ook geen Pim! Ja, wat moet hy nu doen? Roepen gaat niet, dan zou het hele schip gealarmeerd worden. Voorzichtig sluipt Pepi langs het dek voort. Daar ziet hy weer zo'n luchtkoker.
, Wacht, daar moet ik eens doorkruipen," zegt hij tot zichzelt. „Alleen maar even een kijkje nemen. Misschien hoor ik nog iets, als er daar matrozen beneden zyn." Geruisloos sluipt Pepi naar de luchtkoker toe. Het is niet zo'n grote als die op het ruim stond. Het zal moeiiyker zijn om er doorheen te komen. Maar Pepl weet daar wel raad op. Heel voorzichtig werkt hy zyn hoofd naar binnen en dan zyn lichaam. Met zyn tenen houdt hy zich aan de rand van de luchtkoker vast.
"•Pim • Pam •Pom". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002
SALATA! Alleen Duyvis „ maakt | Salata ~
"OP SLA HOORT SALATA!". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002
N V SOLVOLITH COMPANY - AMSTERDAM DE • GQEDE NAAM VAN DE FABRIKANT < ACWJ
"Solvolith". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002
Te Bremerhaven zijn opnieuw drie Duitse visserschepen als restitutie aan Nederland uitgeleverd. Het zijn schepen die tijdens de oorlog op Nederlandse werven werden gebouwd Van Duitse zijde wordt het Nederlandse recht op de schepen betwist.
"Vissersschepenterugontvangen". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002
Uit de ingezonden stukken, artikelen en protestvergadering te Dwingeloo (zie o.a. Prov. Dr. en Asser Courant 13, 16, 19, 21, 26, 27 (adv.), 3 Mei 1949, enz.) en particuliere ger sprekken blijkt, dat er veel oppositie is tegen de ontwerp-lyst, aangevende de natuurgebieden in deze provincie, welke onder staatsbescherming zullen worden gebracht. Ook in andere gemeenten gingen stemmen op om bezwaren in te dienen. Vooral in de gemeente Roden komen vele terreinen in aanmerking om beschermd te worden. Het is echter een ontwerp-lijst, zodat die gewijzigd kan worden. Het besluit van 15 Mei 1941, waarom het hier gaat, ademt een geest, die wij in de bezettingstijd verfoeid hebben. Is het uitgangspunt, om tot het gewenste doel te komen, wel juist? Door het plotseling opleggen van beperkende mogelijkheden aan de eigenaren van de in dit plan opgenomen gebieden wordt de energie verlamd, indien het wenselijk is deze gebieden te „beschermen" houdt dit in, dat een gedeelte van de steeds toenemende bevolking een andere bestaansmogelijkheid moet zoeken. Dit moet hen zo vroeg mogelijk (thuis en op de lagere school) bijgebracht worden, benevens het bijbrengen van liefde en eerbied voor de natuur en het ontzien van andermans eigendom, hetgeen vooral voor de stedelingen geldt. De wijze, waarop een en ander aan de jeugd en ouderen kan worden bijgebracht, zal het beste kunnen geschieden door bevoegden, die altijd onder hen geleefd hebben en de volksaard h t beste aanvoelen. De gebieden, die men wil beschermen, zijn voor het merendeel geen woeste gronden, maar terreinen, waarin gewerkt is. Het zal de vraag zijn of de eigenaren deze terreinen alsdan zullen kunnen onderhouden. Hieruit kunnen wantoestanden ontstaan. Indien deze terreinen als recreatieof voor studie doeleinden aangewezen worden, wie onderhoudt deze dan? Of willen buitenstaanders wel de lusten, maar niet de lasten! Artikel 461 Wetboek van Strafrecht wordt dan zeker ook aan kant geschoven! Het historisch gegroeide en de juridische zijde laat men maar al te graag buiten beschouwing, hetgeen in een ordentelijke samenleving fataal is en zich op de duur wreekt. Door maatregelen, zoals thans staan te gebeuren, wordt de morele verantwoordelijkheid voör have en goed vermoord. Een rechtgeaard Nederlander hopdt van ^ "fl.Niur. m**- n t met dwang enz. iets zal bereiken, betwijfel ik .en z^ersie. J. Westra van Holthe. Assen, Mei 1949.
Instelling van een Grondwetscommissie De regering heeft aan de Eerste Kamer doen toekomen haar antwoord op het voorlopig verslag betreffende ( ; e begroting van Overzeese gebiedsdelen voor 1949. Hierin wordt o.m. gezegd, dat maatregelen, die strekken om d e minister van O. G. binnen afzienbare tyd van zijn dubbele verantwoordelykheid te ontheffen, in overweging zyn. De ministers wijzen erop, dat een beleid, dat rekening houdt met de practische omstandigheden, slechts geheel te begrijpen is, indien men deze omstandigheden volledig kent. Dat een bepaalde handelwijze niet dadelijk door ieder kan worden gevolgd, behoeft daarom geen aanleiding te zyn om aanstond te denken aan onzekerheid bij de regering omtrent haar doelstellingen, onvruchtbaar opportunisme en wyken voor vreemde pressie. Het feit, dat de regering, ondanks vele ervaringen, bereid blijft om met de leiders van de republiek over de toekomst van Indonesië overleg te plegen, wyst niet op een illusionistische houding tegenover de republiek. Veeleer acht zij het een illusie te menen, dat de Nederlandse politiek haar gerechtvaardigde doelstellingen zou bereiken, wanneer de regering een dergelijk overleg thans zou afwyzen. De regering acht het gewenst een grondwetcommissie in te stellen, die haar kan voorlichten zowel omtrent de onderwerpen, die reeds thans binnèn het raam der geldende grondwet om herziening vragen, als omtrent de staatsrechtelijke structuur van het nieuwe Koninkryk en van elk der drie gebiedsdelen, waaruit het zal bestaan. • Over de vraag welk standpunt de regering inneemt met betrekking tot de rechtspositie van onze troepen in Indonesië na de souvereiniteitsoverdracht kan de regering zich thans nog niet uitspreken. In het antwoord van de regering wordt er op gewezen, dat het Amerikaanse departement van staat van het begin af aan een afwijzende houding tegen het contact-Fox heeft ingenomen Het is bepaald onjuist dat het Amerikaanse grootkapitaal door middel van zgn trusts in Indonesië een grote macht uitoefent. Dat er belangstelling van Amerikaans kapitaal voor Indonesische projecten bestaat, kan niet worden ontkent en is op zichzelf niet af te keuren. Het is integendeel duidelijk, dat bij de opbouw van Indonesië medewerking van dit kapitaal uiterst welkom is. De regering deelt voorts mede, dat, ter tegemoetkoming aan het verlangen voornamelijk op Aruba geuit, in het begin van deze maand aan de staten van de Nederlandse Antillen ter kennisneming is overgelegd een voorontwerp van een algemene maatregel van bestuur betreffende de toekenning van zekere zelfstandigheid aan de eilanden Aruba en Curagao. Voor wat de uitbreiding van de industrie op Suriname aangaat kan worden opgemerkt, dat 'aan het departement van economische zaken een afdeling nijverheid zal worden opgericht en dat vanwege het welvaartfonds maatregelen in voorbereiding zyn om met toepassing van in Suriname aanwezige grondstoffen de industrie uit te breiden. Majoor overtrad deviezenbesluit De Krijgsraad te velde te Rotterdam heeft gisteren de reserve-majoor J. Ph. N., in 1946 gedetacheerd bij de Nederlandse militaire missie te Berlyn, veroordeeld tot drie geldboeten, resp. van f 2000 en tweemaal f 4000, subs een week en tweemaal een maand hechtenis. wegens overtreding van het deviezenbesluit. Majoor N. was ten laste gelegd in 1946 te Beriyn zonder vergunning van de Nederlandse Bank drie auto's te hebben gekocht of verkregen en voorts een invoervergunning van de centrale dienst van in- en uitvoer en nationaliteitsbewüzen voor deze auto's op onrechtmatige wijze te hebben verkre gen. Een BMW auto had hy tegen een oud pak en schoenen van een Bulgaar verkregen, terwyi twee Hanomags waren gekocht voor 40.000 Mark. Dit bedrag was de opbrengst van de verkoop van militaire rantsoenen, voornameiyk drank. Twee auto's had majoor N aan zyn fabriek verstrekt. Nederlandse industrie produceerde in 1948 370 000 Metsen De Nederlandse rywieiayverheid produceerde in 1948 in totaal 369.770 rywielen (200.964 in 1947), waaronder 215.565 herenrywielen inclusief transportrijwielen en 154.205 damesrijwielen De totale afzet nam toe van 197.309 in 1947 tot 371.091 rijwielen in 1948. De invoer van buitenlandse rywielen verminderde belangryk en wel van 148.364 in 1947 tot 35.918 in 1948. De uitvoer van Nederlandse rywielen was gericht op Indonesië en Suriname en bedroeg resp. 3333 en 1525 stuks. Voor binnenlands verbruik kwamen in 1948 ter beschikking 402.017 rywielen tegen 344.072 in 1947.
(Nederlandse danseres in Zwitserland vermoord Enige maanden geleden huurde e en Nederlands paar, de te Amsterdam woonachtige H. K. en de danseres H. de K. een kleine woning ce Ascona in Zwitserland. Dinsdagmorgen vond de hulp voor de huishouding op de deur van de slaapkamer een briefje met het verzoek, de politie te waarschuwen. Toen deze aankwam, vond zij de danseres dood op bed liggen. Met een slagwapen was j, a ar een hoofdwond toegebracht. Uit achtergelaten brieven concludeerde ro en, dat K. die Hp vlucht had genojnen, zelfmoordplannen had. Het schijnt dat financiele moeilijkheden de oorzaak van dit drama zijn. De Zwitserse politie is thans op zoek naar K. Duitsers die executies verrichten op vrije voeten gesteld Twee Duitsers, een Kriminalsekretaer en een administratief employé van de voormalige Sicherheitsdienst te Amsterdam, die deel hebben uitgemaakt van vuurpeletons, zullen dezer dagen op vrije voeten worden gesteld. Het zijn de 47-jarige J. H. Haveneth uit Aken, die aan fusillades te Renswoude, Veenendaal en Zeist had deelgenomen en aan wie bovendien ten laste was gelegd, dat hg in Utrecht, de Bilt en Breukelen Nederlanders had doodgeschoten en Julius Zernikow uit Dusseldorp, die deel had uitgemaakt van het executiepeloton, dat in de Apollolaan te Amsterdam 29 politieke gevangenen fusilleerde. Haveneth tegen wie 6 jaar was geelst, werd gisteren veroordeeld tot A jaar gevangenisstraf met aftrek van voorinternering. Zerkikow hoorde zich tot 1 jaar gevangenisstraf veroordelen eveneens met aftrek van voorinternering. Beide veroordeelden hebben dientengevolge hun straf reeds ondergaan en zullen op vrije voeten worden gesteld. De Italiaanse koloniën Britse voorstellen door sub commissie aangenomen Het Engelse voorstel, dat het Oostelijk deel van Erithrea aan Ethiopië zal worden gegeven, werd gisteren met 10 tegen 3 stemmen bij 2 onthoudingen door de sub-commissie der V.N., die is ingesteld om een oplossing van het probleem der voormalige Italiaanse koloniën te bereiken, aanvaard. Tegen stem den de Sowjet-Unie, Polen en Irak. Australië en Zuid-Afrika onthielden zich van stemming. De sub-commisslé keurde ook een Brits voorstel, dat het Westelijk deel van Erithrea in de Soedan zal worden opgenomen, goed met 7 tegen 2 stemmen bij 6 onthoudingen. De tegenstemmen kwamen van de Sowjet-Unie en Polen. Irak, Denemarken, Zuid-Afrika, Australië, Argentinië en Mexico onthielden zich. De commissie verwierp met 8 tegen 2 stemmen bil 6 onthoudingen een Sowjet voorstel voor onmiddellijke trustschap der V.N. over Eritrhea. Ethiopië stemde voor het Britse voorstel, daar dit „het minimum vna onze eisen" vervult. John Hood (Australië) maakte bezwaar tegen de manier waarop de subcommissie de door Bevin bereikte overeenkomst scheen te volgen. De afgevaardigden van Frankrijk, Chili en Argentinië antwoorddden. dat zti geen reden zagen, waarom er geen voorstellen zouden worden gedaan als gevolg van een overeenkomst tussen Bevin en Sforza. De sub-commissie zal vandaag van haar bevindingen rannort uitbrengen aan de politieke commissie.
"VAN DE PUBLIEKE TRIBUNE NATUURBESCHERMING". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002
DUIVENDIJK Rotterdam-Vancouver 10-5 van Londen. KOOTA AGOENG pass 10-5 6 uur Pantellaria wordt 13-5 daglicht te Alexandrië verwacht. STUYVESANT Amsterdam-Paramaribo 10-5 van Madeira. WATERMAN Rotterdam-Batavia 10-5 van Aden. WILLEM RUYS Rotterdam Batavia pass. 10-5 19 uur Perim. ZUIDERKRUIS pass. 10-5 24 uur Ouessant wordt 12-5 v.m. aan de Hoek van Holland verwacht. ORANJE Amsterdam-Batavia 11-5 in Suezkanaal. RUYS 11-5 van Santos te Rio de Janeiro.
"Waar zijn onze schepen?". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002
Nadat de grote rivaliteit tussen Schulte en Middelkamp tot de opvoering van een soort „Coppi-Bartali-comedie" had geleid, heeft thans laatstgenoemde voet oy stuk gehouden en in Helmond Ue stryd gestaakt. Volgens zyn beweringen deugde de samenwerking in de Nederlandse A ploeg niet, doch in feite gaat het natuuriyk om de kwestie, wie als kopman van deze ploeg moet fungeren, hy of zyn rivaal Schulte. Intussen Is het te betreuren, dat een dergelijke kwestie op zo'n onsportieve wijze tot uitbarsting moet komen en ongetwijfeld zal deze houding van de oud-wereldkampioen nog minder aangename gevolgen voor hem hebben. De N.W.U. verwacht n.1. een klacht van de wedstrijdleiding en dan zal dit uitvallen zonder geldige reden hem waarschijnlijk op inhouding van zyn gage plus enige maanden schorsing komen te staan. Inmiddels schynt de atmosfeer in onze nationale A-ploeg nu gelukkig danig opgeklaard te zy'n, zodat wy in de eerstvolgende dagen hopeniyk met succes de zware aanvallen der Belgen, die juist zo voorbeeldig samenwerken, kunnen weerstaan.
"„Coppi-Bartali comedie"". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002
Kon. Ned. Voetbalbond Om het kampioenschap van Nederland: AGOVV—SVV; BW—VSV; Noad—Heerenveen. Promotie-degradatie wedstrijden: Promotie Tweede klasse, District III: NEC—Be Quick; Labor—Gelria. District V: LSC—Emmen; Zwartemeer—Achilles. Promotie derde klasse: Black Boys —De Kooij; Lemmer—HZC; Musselkanaal—FVV; Veelerveen—Eext. Tweede klasse B: Noordster—Germanicus. Bekerwedstrijden: Tussenronde: Haarlem—Ajax; Alkmaria Victrix— Volendam; Excelsoir—Emma; HBS— Neptunes; La premiere—Heracles; NAC—TSC; Hoensbroek—RKTVV; Limburgia—Helmondia; GVAV— Oosterparkers; BNC—Velocitas. Promotie derde klasse B: Peize—Roden. Kon. Ned. Hockey Bond Heren: Om het kampioenschap van Nederland. LHC—Deventer; HHYC—Venlo. Dames: Om het kampioenschap van Nederland. Union—Amsterdam (14-5); EMHC— Amsterdam. Kon. Ned. Korlbalbond Om de Zilveren Korf. Archipel—Gymnasiasten; Oosterkwartier—Rohda. Kon. Ned. Lawntennisbond Noord: GLTB I—Quick I (L); Scheemda I—GLTB II. Tweede klasse: Quick II—Ready I (L); Vlieg. Bal I—Ready I (H); GLTB III—Hoogv. LTC I; Gream Crackers I—Drentse LTV I; GSTC 1 —GLTB IV; Usquert—GTV I. K.N.V.B., Afd. Drenthe-Noord Uitslagen 8 Mei. 2e klasse A: Gieten 2—Bulnerveen 0—0. 2e klasse B: Vledder—Halen 3—2. 3e klasse B: Wapser Boys—Wittev. Boys 2 6—1. 4e klasse A: Achilles 6—SVDB 2 3-2 4e klasse B: Ees 2—Bulnen 2 3—2. 4e klasse C: VAKO 5—Gomos 4 7—2 Asser Boys 8—Nw. Roden 2 1—5. 4e klasse D: DBC 3—Bulnerveen 3 S—1; Annerv.kanaal 2—DBC 4 4—0. 4e klasse E: Wapser Boys 2—Halen 2 1—8. 4e klasse F: Vledder 2—Witte". Boys 4 2—1. A Jun. B: Ees—Annen 3—3. B Jun. A: Achilles BI—Asser Boys 7—0. C: Buinen—Gasselternyveen 0—3. Kampioen B Jun. A: Achilles BI,
K.N.V.B., Afd. Drenthe-Zuid le klasse: CEC 2—RK Raptim 2 nfgel:; Emmen 3—Dalen 7—1; KSC— Sleen 4—1. 2e klasse B: NAB 2—ZBC 2 5—3. Prom.-degr. 3e klasse: THEO—Desko 6—1. 3e klasse C: Zwartemeer 4—Schoonebeek 2 afgel. 4e klasse B: CEC 5—Titan 3 2—1. A Juniores. II: Weerdinge a2—Zwartemeer a2 2—2; CEC a—Titan a 0—2. III: Zwartemeer al—Schoonebeek a afgel. IV: KSC al—RK Raptim a afgel.; Emmen al—Dalen a 4—0. B-Juniores: I: Weerdinge b—STA b2 8—3. II: Rosw. Boys b—Zwartemeer b2 sch. n. o. III: SVBC b—NAB bl 0—2; Zwartemeer b3—Eric. Boys b 0—6. IV: Emmen b3—Dalen bl 6—0.
"SPORTPROGRAMMA ZONDAG A.S.". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002
SCHEREN \ ? pl ^hkann«^n dcn \(met Nationaal mesjes) \ Het mesje dat «il maken 1 Ge«h geen risico t
"SCHEREN". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1949/05/12 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 28-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000144713:mpeg21:p002