| door HARM BOOM J oei 't Emmet Kerspel op reize noa Grönningen um 't peerdespul van Carré te zeen en wat hum doarbij overkwam, hen en weerum
Jaaije kookte zeker 't koffie-water. Ik kwam al naoder en naoder. Wat gluep daor tusschen die beide eiken deur? Och, och, 't is Geert, mten jonge. Daor kwam ie anhuppelen. Hij wol roepen: vaoder! maor ie kon niet. 't Gemoed was hum te vol. Daor stund ie veur mij en ik tilde hum in de heugte en zee: „hoe is 't jong?" en hij zee: „bestig en de groetenisse van moeder" en toe wees hij mij op zien boV.se, an de regtse kaante van 't lief. Ik kun niet begriepen wat ie meende en toe zee ie: „vuel is vaoder!" Dat deek en wat zat daor? Mien allosie. Jaaije had hum 's mörgens er een zakkien in eneit en tegen den aovend ezegt: „loop dien vaoder maor te muete en laot hem 't vuelen.'' Geert zee niks meer, maor ik begreep hum wal en haalde de kette veur den dag én dee die an 't allosie en daor bungelde ze hum, onder 't buissien weg, op 't lief hen en weer. Gien ooge hadde der of en toe we In 't loeg kwammen, haw we zeuven jonks om oes hen, altied kiekende nao het blinkende zuiver. Och, wat lagte Jaaije, die deur 't raom keek, oes te muete, wat nikte ze mij toe en wat hunk heur oogen op Geert, die zoo hoveerdig stapte. Ze dee de deure a) bij tieds lös en wij gungen nao binnen en Jaaije kuste mij al veur ik klaoi was om 't zölfde t» doen en de knecht stund naost de meid, om mg ook te verwelkommen en Siep was ter midden in en jankte van andoening en Balder en zien. vrouw keeken deur de roeten, want ze dussen, zunder premissie, zoo maor niet binnen komen. „Komt ter in!" ruep ik en ze de^n *t. Toe 'k ze allemaol de laand hadde gegeven, gungen wfl um de taof*H an de koffie met bruggen zitten, want ik mus vertellen, hoe ik 't hadde had op de reize en te ófrönningen. tk vrueg stilte en üaolde 't todde re indeuailcn
oet de jasse en gaf het an Jaaije met een klein veurofspraokien, daor ik niet op stedeert hadde. Snikking zeg altied: „ie mutten der maor zoo op inrieden. Een boeren-anspraoke wordt lellik, ai der een staotsie-japon, zoo as de advokaoten an hebt, umma doet." Jaaije keek mi) stief an, verbouwereerd as 't waore over mien koeraosie. Ai je is de wereld in owest hebt, wor je wel wat driester. Ze had haost een traone laoten vallen, maor knipte hum nog bij tieds weg De vrouwe van Berend Veltink mug ook niet krieten va?' plezier, umdat ze een stuk zuiver kreeg. Wel oet andoening, maor ze kon altied nog wel ies schreden as ze met Geert en mij allennig is. 't Deussien gunk rond en elk bekeek Absalon en zien schobbejak van een ezel, en onze knegt, die arg zunig is, weug het op de haand en toe krulde ie weer de bovenste lippe In de heugte en de underste um deele en keek ie Margien an as of ie wol zeggen: „zon deussien Koop ik dij ook — maor wat ligter.'' Daorna gunk ik an 't vertellen en 2a waren allemaol doodstille. Jaajje
lusterde met de oogen en ooren, toe 'k van de hoesholdinge en de kinders van Hindriks zwaoger an de praot was en vertelde wa'k al zoo met de vrouw eköstert hadde. Hindrik had de mond lös en daor luep mangs een traon in. Dat stund mij an van Hindrik. Die niet van zien fermiiie hold is mij weinig weerd. Geert kwamp in sloap met de allosiekette in de haand. Naodat ik nou al mien wederwaordigheden hadde rond ewest, wuerd 't zaggies an beddegaonstied. Ik gaf Hindrik en Margien en Roelf Baldei en zien vrouwe de haand en drukte in ieder de ziene stillegies en gulden As oeze veurvaoders beholder van een reize kwammen, lueten zt Zundags van de preekstoel en dank zegginge doen. Das nou geen ge bruuk meer maor ik dagte: ik bir gezond en wal weer te hoes ekommcu bij vrouw en kind en wij zint met oes dreeën regt bliede, laot ik ook aan deren bliede maken. Ik heure niet tot de zoodaonegen, die 't genoegen in zik zölfs kunt verteeren. Dank veur de verwellMmste — zee ik en goeden
nagt zamen en ieder, ook Hindrik, zee 't zölfde en gunk waor ie wezen mus. Jaaije maokte Geert wakker en bragt hum te bedde en hung 't allosie an een spieker boven de beddeplanke. dan kun ie 't smörgens vort zien. Dat had zien moeder met hum overlegd. We wassen nou alleen met oes beiden. „Berend!"' zee Jaaije, „hoe hei je 't maakt met Hindriks zwaoger en met zien vrouwe en de vief kinders?" En toe 'k vertelde: „ik luet op de taofel van mien glaopkamertien liggen: en krentebrood en en stuk Leise lceeze en een koeke en een pond tabak en zeuven sinaasappels" klapte ze in de haande van pleizier en to 'k er nog achteran zee: „en bij dat alles hek vief guldens legt, veur ieder kind eene", sprunk heur harte op ep vul ze mij um den hals en kuste mij twee keer en ruep: „daor hei goed an daon — daor danke ik dij veur Berend — las 't mooiste en 't beste van de heele eize!" Wij zeen niks meer — wij wassen te bliede um te praoten. Maor toe wij te bedde wassen en alles duuster was, zee Jaaije: „Berend, ai je in de December-maond nao t Hoogeveene riedt, mus ie veur Hindriks zwaoger een mudde of viere eerpels metnemen en doen die op de trein franko in hoes! - ' „En ook een schinke, vaoder!" ruep jeert, die niet sluep, maor met de aloslekette speulde. „Dat zak doen. Geert!" zee ik en -,ien moeder f lusterde mij in 't oor: daor zit Goddank een goeije aord in t jongien!" Toe drukte ze mij de haand en zee: slaop wal!'' en een gelukkiger paor jluep ter in 't Lantschap van Drenthe niet.
"12 Berend Veltink". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1950/02/18 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000145935:mpeg21:p007
"Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1950/02/18 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000145935:mpeg21:p007
Tekst > 0. HUIZINGA * •» Illustratie*: 1. D. VAN EXTER
66. Met een van woede trillende stem, ontkende hij, ooit iets met de muiterij te maken te hebben gehad, behalve dan zijn gedwongen verblijf aan boord van de Bounty, toen Christian daar het bevel voerde. Doch de kapitein onderbrak hem: ,,Nu is het genoeg! Je zult in Engeland gelegenheid krijgen om je te verdedigen, voor de Krijgsraad! Laat Hayward binnenkomen", voegde hij er aan toe. Groot was Byam's verbazing bij het horen van deze naam, en toen iets later de deur geopend werd en Hayward, zijn kamergenoot van de
Bounty binnenkwam, vergat hij zijn boeien en trad hem tegemoet om hem te begroeten, doch Hayward keek hem vol afschuw aan en bracht vlug zijn handen op zijn rug. „Kent U deze man?" vroeg kapitein Edwards. „Ja, mijnheer", antwoordde Hayward, „het is Roger Byam, vroeger adelborst op de Bounty". „Hayward, jij weet toch, dat 'k niets misdaan heb?" begon Byam, tloch de kapitein legde hem het zwijgen op en na een tweede, koele blik op Byam, verliet Hayward de hut.
"De Muiterij op de „Bounty"". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1950/02/18 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000145935:mpeg21:p007
Het menselijk leven is zeer afhankelijk van de plantengroei. Immers, , i , | . ^. oe e ! ^ voo . r ze er belangrijk deel plantaardig. Ook onze eren krijgen in hoofdzaak plantaardig voedsel. We beginnen op de akker met de verbouw van planten, die ons of direct of indirect ••unnen \ oorzien van de nodige voedingsstoffen, waardoor wy in staat *! JI ! 1 haam op te bouwen en te onderhouden en om te werken. V het gebruik van vleesproducten is indirect mogelijk door de planngroei. De landbouwer is de man, die de planten op de akker kweekt tn oogs . oe ziet hij een plant? 't Is in deze rubriek, dat wij op zeer eenvoudige wijze eens willen behandelen de vraag : Wat is een plant?
Een plant is een levend wezen Op landbouwscholen of landbouwcursussen wordt deze vraag nogal heel uitvoerig behandeld. Zo uitvoerig willen we dat hier niet doen, wat ook niet nodig is. Met het doel voor ogen een algemene indruk van een plant te geven, zijn we in ons betoog miss.chien wel eens onvolledig of schrijven we zo algemeen, dat het plantkundig wellicht niet helemaal verantwoord is, doch terwille van ons doel zullen we ons daarover niet te zeer bezorgd maken. 't Is wellicht voor velen wel wat ongeloofwaardig als we beginnen met de bewering: Een plant is een levend wezen! Ze beweegt zich niet zoals mensen en dieren, ze kan niet praten, ze kan niet kijken, ze luistert niet en ze doet zo vele dingen niet, die wij wel kunnen. Zij wijkt in alle opzichten af van andere levende wezens als mensen en dieren maar toch: een plant is ook een levend wezen. En juist, omdat ze leeft, is ze in staat om iets te produceren en wel juist datgene, wat wij of de dieren nodig hebben. We noemen zetmeelachtige stoffen, vetten , en eiwitten als de drie meest bekende stoffen. Daarnaast leveren ons de planten nog meer, wat ook heel belangrijk is, o.a. vitaminen etc, doch we zullen ons bepalen tot de drie eerstgenoemde en ook zeer belangrijke stoffen. Een plant kan ons die leveren, ja, eigenlijk is het zo, een plant alleen kan ons die leveren. Een plant alleen produceert zetmeel. Mensen en dieren kunnen dat niet. Dus de plant is de enige zetmeelbron. Een plant produceert vet. Mensen en dieren zijn in staat ook vet te vormen uit zetmeel, terwijl ze ook het plantaardig vet kunnen omzetten in dierlijk vet. Een plant produceert eiwitten en praktisch kunnen de planten dit weer alleen. De mensen en dieren kunnen plantaardige eiwitten weer omzetten in dierlijke eiwitten. Een plant produceert dus Om iets te kunnen produceren moet men grondstoffen hebben. Denk daarbij aan fabrieken. Willen we haar vergelijken met een fabriek (overigens geen mooie vergelijking!) dan moet een plant beschikken over velerlei grondstoffen, een werkplaats, arbeidskrachten, gereedschap of machines. De planten halen de grondstoffen uit de grond en uit de lucht. Wij zorgen door bemesting, dat de grondstoffen in voldoende mate aanwezig zijn. Met de werkplaatsen bedoelen wij alle groene plantendelen, dus stengels en bladeren. Zonder goede werkplaatsen geen goede productie. Daarom hechten wij bij planten ook altijd zo'n grote waarde aan een behoorlijke en een gezonde loofontwikkeling. Met arbeidskrachten bedoelen we de functie van de Kali in de plant. De „Kalimannetjes" zijn onmisbaar, we bedoelen: zonder kali stagneert de productie en bereiken wij ons doel niet. Met de gereedschappen, die in de werkplaatsen, dus in de stengels, maar vooral in de bladeren aanwezig zijn, bedoelen we meer speciaal de bladgroenkorrels (chlorophylkorrels), ev. de zetmeelvormers. We willen tegelijk er op wijzen, dat bij de productie van zetmeel, vetten en eiwitten in de plant de zon ook een zeer belangrijke en onmisbare rol vervult. De zon met haar licht en warmte fungeert als de gangmaker (de stoommachine). We zijn dus bij de verbouw ook zeer afhankelijk van de weersomstandigheden. Tijdens de kieming van het zaad beschikt de plant over reservevoedsel, dat de moederplant haar meegaf. Al spoedig na de kieming van het zaad, probeert een plant haar lichaam zodanig op te bouwen, dat ze zelve de nodige grondstoffen kan zoeken en dat ze over groene delen beschikt, om daarin de grondstoffen te verwerken tot zetmeel, vetten en eiwitten, om deze organische stoffen direct te gebruiken in de eerste plaats voor de verdere opbou.w van het plantenlichaam zelve. \Aoor de vorming van zetmeel en wetten gebruikt de plant als directe grondstoffen koolzuurgas (uit de lucht) en water. Voor de vorming van eiwitten bovendien stikstof, zwavel en meestal ook fosfor. Deze drie stoffen haal t de plant uit de grond. Zwavelverbindingen zijn er meest in voldoende hoeveelheid in de grond. Stikstof en fosfor daarvan is in de grond voor een veldgewas te weinig. Bij de opbouw van dat jonge plantenlichaam heeft echter de plant niet voldoende aan zetmeel, vetten en eiwitten. Ze moet kunnen beschikken over heel veel stoffen. We noemen bv. ijzer, magnesium, koper-, kalkverbindingen enz. Grote hoeveelheden zijn niet nodig, doch ze mogen beslist niet ontbreken anders hapert er iets hier of daar. Hoe denkt U er over een horloge, waarvan het kleinste of geringste onderdeeltje ontbreekt of stuk is? Ondertussen verstrijken de seizo nen Zo langzamerhand verstrijkt het voorjaar, we gaan steeds verder de ?omer in. De planten worden krachtiger en forser. Ze geraken volgroeid. Het wordt ook steeds warmer. Dit zijn twee belangrijke omstandigheden voor ue planten. Ééndeels is de plant nu door haar grotere omvang beter in staat veel org. stoffen f e produceren in een kort ogenblik, anderdeels is de zomertijd met veel licht en warmte voor de productie van zetmeel, vetten en
eiwitten ook gunstig. Dit moet ook wanj. nu komen de hoogtijdagen in het plantenleven, voorzover de menser of dier endit niet verstoren. De plant legt zich toe op de bloei. Hierachter zit de zorg voor een nakomelingschap, de instandhouding van haar soort. Maar „bloeien" kost de plant veel voedsel. Met voedsel bedoelen we dan org. stoffen als zetmeel, eiwitten, vetten. Bloei en vruchtzetting vragen in een korte tijd veel van een plant. Om aan die voedselbehoefte te kunnen voldoen werkt de plant soms in 't voren. •In de tijd v n de bloei wordt neer geproduceerd dan voor de plant direct nodig is. Er is gelegenheid voedsel op te slagn in bepaalde plantendelen, om dat voedsel bij de bloei te gebruiken voor bloem, vruchtzetting en vruchtvorming, bv. bij bol-, wortel- en knolgewassen. De bieten hebben zo hun best gedaan org. stoffen te produceren om in 't zelfde jaar of het volgend jaar te kunnen bloeien. De mensen steken er een stokje voor, omdat ze andere bedoelingen hebben „Schieten" staan daarom bij de boeren ook in een slechte reuk. Bij vele tuinbouwgewassen (voor consumptie) laat men het ook zeker niet tot bloei komen. Andere gewassen daarentegen laat
men wel bloeien, omdat het hier om het zaad (me* de vulling) gaat. Na de bloei en de bevruchting loopt de taak van een plant teneinde. Haar doel is bijna bereikt -Ze is de periode van jeugd gepasseerd, ze wordt oud (ze begint te rijpen) en zal straks geheel afsterven. Zo hebben we voorlopig een algemene beschouwing gegeven over één deel van het leven van een plant. Voor elke plantensoort apart zijn natuurlijk nog bijzonderheden of afwijkingen van deze algemeenheid aan te wijzen. Er is nog een belangrijk proces in het plantenleven, waarover een volgende maal eens geschreven wordt Deze beschrijvingen van het plantenleven zouden we graag als een fundament willen beschouwen voor volgende artikelen betreffende grond- en bemestingsvraagstukken, verpleging van gewassen en ziekteverschijnselen enz.
"LANDBOUWKRONIEK Wat zijn eigenlijk planten ?". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1950/02/18 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000145935:mpeg21:p007
(CXX) De eerste der beide gegeven „slemspellen" zag er als volgt uit: W: hvb982, 9843, 7, h8; N: —, 52, 864 avbl09632; O: a7653, hlO, ahvbl05, —; Z: 104, avb7x, 9xx, hxx. Gever W, niemand kwb. Positieve biedingen: N 3 KI, O 3R, Z 3H, W 3Sch, O 4Sch. Te constateren valt, dat O wel 6 Sch kan maken, W wegens de uitkomst in H niet. Mag dit contract dus niet worden geboden? Ik zou er in een parenwedstrijd veel voor voelen, in een viertallen wedstrijd niet (Na 5 KI is 5 Sch wel gewenst!) Overigens is het een kwestie van veine, vooral als men de „askingbids" van Culbertson niet gebruikt De meeste safe bieders zullen met mij op W's hand passen, maar nog buiten beschouwing gelaten, dat Culbertson enige tijd geleden blijkbaar — er is haast geen oog op al die ,.verbeteringen" te houden - een preëmptieve twee-opening heeft bedacht (waarop partner natuurlijk mag passen), is het niet bepaald slecht op zulk een hand een enkele maal te openen. Weliswaar is deze verdedigend erg zwak te noemen (ruim li/ 2 HT, of 9 punten), maar aanvallend bezit W resp. ca 5, i/ 2 > 0 en V 2 of 6 slagen. Al loopt men de kans zijn partner met een zwakke 3 HT in handen in de kuil van 3 SA of 4 Sch te laten vallen, vooral in een parenwe istrijd biedt zulk een opening wel kans op succes. In dit geval had ik, als ik met 1 Sch had geopend, vast en zeker 6 Sch moeten spelen, die niet te maken waren geweest. Nu ik niet opende, bood N zeer terecht 3 KI. Met het oog op haar 7 vaste speelslagen was (niet kwb!) 4 KI ook niet bepaald foutief geweest, maar het bezwaar tegen dat bod is, dat ze aldus hpar partner de weg naar 3 SA zou afsnijden; bovendien had één tegenstander reeds gepast, haar partner nog niet. Na dit openingsbod van 3 KI zag O zich voor een lastige keuze geplaatst. Zijn hand was meer dan sterk genoeg voor een inf. dbl, maar juist niet voldoende voor een tweeopening.
Daarom moest boven het te krachtige 4 KI of het veel te slappe 3 R op theoretische gronden verreweg de voorkeur worden gegeven aan een inf. dbl. Verder zou ook 3 Sch lang geen slecht bod zijn. Vooral als W kans zou zien,'in de volgende biedronde de R op 4 — of 5 — niveau te laten horen, zodat O zou kunnen kiezen. Toevallig leidt alleen 3 Sch hier tot het goede contract (6 Sch door O). Opgemerkt zij nog dat W na 3 Sch 4 Sch moet bieden en na bv. 5 KI van Z ook 5 Sch. Dat Z, die overigens allerminst bang is een redbod te doen, hier de KI van zijn partner niet steunde, is te verklaren uit het feit, dat hij wegens (overigens misplaatst) wantrouwen tegen zijn wederhelft liever zelf speelt. Z had 5 Sch zelfs 6 KI behoren te bieden, en na 6 Sch, door O te spelen, bleek zelfs 7 KI lonend te zijn. Het tweede spel. W: 1093, a975, —, V108732; N: v7, bl062, hvl0985, 5; O: a8, hv43, a6, ahb64; Z: h86542, 8, b7432, 9. Gever O, O—W kwb. Positieve biedingen: O 1 SA, Z 2 Sch, W 3 KI, N 3 R, O 4 KI, Z 4 R, W 5 KI, N 5 R, O dbl. De 1 SA-opening van O is niet verkeerd, al is 1 KI met het oog op de distributie zeker niet slechter. En wegens mijn zeskaart èn omdat partner vuurbang is voor Z (overigens geen kei) liet ik vrij 3 KI horen. Toen partner na 3 R van N daarop 4 KI en Z 4 R bood, callde ik (nogmaals vrij) 5 KI. Toen was ik meer dan uitgeboden en moest ik dus de dbl van partner wel inlaten. Dit spel illustreert weer eens de bezwaren tegen het vraagbod van 4 KI. Ik laat in het midden of partner met zijn 4 Kl-bod een vraagbod deed (vermoedelijk was dit n iet het geval), maar hier was slechts één bod in aanmerking gekomen, en wel 4 SA. Had ik geen aas aangegeven, dan had partner mij 5 KI kunnen laten spelen; gaf ik het vierde aas wel aan (en na 5 R van Z zou ik prompt 5 Sch hebben geboden!), dan was het bieden van 6 KI slechts kinderspel voor O geweest. Ik maak me sterk, dat partner ook
bij de nu gevolgde methode wel 6 KI had kunnen bieden. Daar de Klkleur wel goed moest zijn en ik waarschijnlijk hoogstens 1 R zou hebben, ging het er slechts om, of ik Ha had, en dat was lang niet uitgesloten. Maar het uitbieden van een slemspel is blijkbaar moeilijk; van de 6 paren heeft slechts één op dit spel slem geboden. Ook voor het juist uitbieden van lagere contracten heeft men dikwijls glazen kaarten nodig, getuige het volgende spel uit dezelfde parenwedstrijd. W: abl09, v86, 87, ab86; N: 87, 107, bl043, hl0532; O: h62, b942,
h962, v7; Z: v543, ah53, av5, 94. Gever Z, O—W kwb. Positieve biedingen: Z (Weens) 1 H, W 1 Sch, Z 1 SA. W 2 KI. O 2 Sch. Vindt U dit slecht geboden? Zo neen, hoe verklaart U dan, dat ik als Z 3 down ging? Ook het uitspelen is niet altijd even gemakkelijk. W: avx, b7xx, hx, hbxx; N: lOxx, a854. v9x, alOx; O: 8xx, vlO, lOxxxx. 9xx; Z: hb9x, h9x, abx, vxx. Had Z op een contract van 3 SA (Z 1 Sch, Wdbl, N 2 H, Z 3 SA) na een uitkomst voor KIx 4 down — nog wel kwb — mogen gaan?
"Voor onze bridgers: Die lastige slembiedingen". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1950/02/18 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000145935:mpeg21:p007
Redacteur: Max Douwes, Korreweg 34, Groningen Oplossing no. 258 (Kruyswijk). Zw. 2, 7, 8, 14, 15, 19, 20, 35, 36. W: 22, 23, 25, 29, 33, 37, 48/50. De verrassende sleutelzet luidt: 37-31! (19x39) A 29-24! 49-43x1 (2-7, 15x24) met het volgende kernachtige eindspelletje: 48-43 (35-40) 43-38 (24-29) 25-20 (29-24) 38-33 (40-45) 20-15 (34-40) 33-29 (40-44, 45-50) 29-24, 15x24. A: (19x17) 48-43, 29-24, 43x1 enz. Motievenstudie J. Visser Jr. Was enkele decennia terug de verschijning van een nieuw slotmotief een heel wat opzienbarender gebeurtenis dan tegenwoordig, nu de originele eindstanden vele malen vlotter worden ontdekt dan nieuwe typen atoombommen, — toch bestaat er alle reden om aan onderstaande motievenstudie van de Apeldoornse crack J. Visser Jr. speciale aandacht te schenken wegens het wel zeer aparte cachet van de inhoud dezer studie. Als uitgangspunten worden genomen 2 motieven, in 1930 gecomponeerd, en door de heer Visser resp. met „Vader" en „Moeder" aangeduid; n.1. Motief A: Zw.: 27, 37, W: 36, 46, 47; zwart of wit aan ze t- Zwart aan zet: (27-32) 47-41 (37-42) 41-37 enz. Wit aan zet: 47-41 <27-32a) 36-31, 41-37, 46x37. a: (37-42) 41-37, 46-41. Motief B (het z.g. parallelogram van Visser): Zw: 38, 43; W: 39, 48; wit aan zet: 39-33, 48x39. (Vergelijk het „vierkantje van v.d. Meer: Zw: 43, 44; W: 39, 49; zwart aan slag). De gelukkige echt van vader A en moeder B werd 20 jaren later plotseling gezegend met een zevental welgeschapen kinderen; wonderkinderen mogen wij wel zeggen. Impresario Visser voert ze voor U ten tonele. Motief AI: Zw: 26, 28, 37; W: 36, 38, 46, 47; wit aan zet: 36-31!! (37-42) 38-32!! (28x37a) 47x38 (37-42, 26x37) 47-41 (37-42) 41-37, 46-41. a: (26x37) 47x38: nu op (37-42): 38x47*41, en op (28-33): 32x41-37. 1 ) Motief A2: Zw: 21, 26, 31;. W: 41, 46, 47; wit aan zet: 41-36! Nu op (21-27): 47-42; dus: (31-37) 47-41! Nu op (37-42.): 41-37; dus (21-27, 26x17) 36-31 (17-22) 31-27, 46-41. 2). Beide bovenstaande motieven dragen in gelaatstrekken en karaktereigenschappen duidelijk het stempel
van de vader. Naar de moeder aarden meer de volgende 5 stuks: Motief BI: Zw: 17, 22; W: 18, 27; wit aan zet: 27-21! Motief B2: Zw: 32, 37; W: 42, dam 31; wit aan zet: 42-38! Dit motief vormt een tweeling met: Motief B3: Zw: 32, 37; W: 38, dam 27; wit aan zet: 27-31! En tot slot de tweelingen: Motief B4: Zw: 6, 22, 27; W: 32, dam 21; Wit aan zet: 21-17! — en motief B5: Zw: 6, 22, 27; W. 28, dam 17; wit aan zet: 17-21! enz. Hierin is dus motief B gecombineerd met een klassiek slot Uit deze studie blijkt het belang van talent, gepaard aan een systematische arbeidsmethode. Onzerzijds nog enkele redactionele aantekeningen. 1) Motief Al komt voor in Zonnevelds Motievengids onder no. 975; auteur: D. de Ruiter (1940). 2) Betreffende motief A2 vergelijke men No. 1036 uit „Het Eindspel" van J. F. Moser: Zw: 15, 25, 30; W: 40, 45, 50: wit wint door 40-35 (30-34) 50-44 (15-20) 44-40 enz. (auteur: R. v. Eek 1940). Tot slot nog een fraaie type-combinatie. voorgekomen op de Asser Damclub. Zw: (J. H. Koops) 3, 8. 9. 11. 13/16, 19. 21. 23, 24, 26. W: (H. Bos) 22. 25, 28. 30, 32, 33, 35, 36, 38, 42, 43, 48, 49. Wit won keurig door 36-31. 32x41, 38x27, 22-18, 33*29, 42-38 48x6!! Goed gezien! De verliezer revancheert zich echter ruimschoofs door het probleem van deze week: No. 259. j. H. Koops, Assen
Zw: (10 sch.) 8, 9, 13, 17, 20/22, 27, 30, 43. Wit: (10 sch.) 26, 29, 32, 33, 39,'42, 44, 47, 48, 50. Wit speelt en wint.
"Voor onze dammers: Talent gepaard aan systematische arbeidsmethode". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1950/02/18 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000145935:mpeg21:p007
ZONDAG 19 FEBRUARI HILVERSUM X. 301.5 m 8.00 KRO — 9.30 NCRV — 10.00 IKOR — 11.30 NCRV — 12.15 KRO — 17.00 NCRV _ 19.45—24.00 KRO. 8.00 Nieuws en weerberichten. — 8.15 Gram.pl. — 8.25 Hoogmis. — 9.30 Nieuws en waterstanden. — 9.45 Gram.pl. —■ 10.00 Ned. Herv. kerkdienst. — 11.30 Gram.pl. — 12.00 Orgelconcert. — 12.15 Apologie. — 12.35 Gram.pl. — 12.40 Lunchconcert. — 12.55 Zonnewijzer. — 13.00 Nieuws, mededelingen en Katholiek nieuws. — 13.20 Radio Philharmonisch orkest en solist (in de pauze: „Uit het boek der boeken") — 14.30 „Oom Fred is in de stad'', hoorspel. — 15.00 Trio. — (in de pauze: „Katholiek overleg") — 16.15 Reportage. — 16.30 Vespers. — 17.00 Vrij Evang. kerkdienst. — 18.30 Voor de Strijdkrachten. — 19.00 Alt en orgel. — 19.15 „Kent gij uw bijbel ?'' causerie. — 19.30 Nieuws. — 19.45 Actualiteiten. — 19.52 Boekbespreking. — 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van. — 20.12 Gevarieerd programma. — 22.45 Avondgebed en liturgische kalender. — 23.00 Nieuws. — 23.15—24.00 Kamermuziek. HILVERSUM II, 416 m 8.00 VARA. — 12.00 VPRO — 17.00 VARA — 18.30 VPRO — 19.00 IKOR — 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuws. — 8.18 Koperkwartet. — 8.30 Voor het platteland. — 8.40 Gram.pl. — 9.10 Sportmededelingen. — 9.15 Verzoekprogramma. — 9.45 „Geestelijk leven", causerie. — 10.00 Trio. — 10.25 „Met en zonder omslag." — 10.50 Amusementsmuziek. — 11.15 Cabaret. — 12.00 Muziek-mozaik. — 12.30 Voor de jeugd. — 12.40 Surinaamse volksmuziek. — 12.55 Sportbeschouwing. — 13.00 Nieuws en mededelingen. — 13.15 Mededelingen of gram.pl. — 13.20 Dansmuziek. — 13.45 „Even afrekenen heren." —> 14.00 Gram.pl. — 14.05 Boekbespreking. — 14.30 Omroeporkest en soliste. — 15.50 Filmpraatje. — 16.05 Nederlandse liedjes. — 16.30 Sportrevue — 17.00 Dansmuziek. — 17.30 „De avonturen van ome Keesje", hoorspel — 17.50 Gram.pl. — 18.00 Reportage. — 18.15 Nieuws en sportuitslagen. — 18.30 Studiodienst. — 19.00 Kinderdienst. — 19.30 Bijbelvertelling. — 20.00 Nieuws. — 20.05 Strijkorkest. — 20.35 Actualiteiten. — 20.45 „Uit het vergeetboek.'' — 21.15 Mededelingen. — 21.20 Hersengymnastiek. — 21.50 Piano, viool en cello. — 22.25 Cabaret. — 23.00 Nieuws. — 23.15— 24.00 Gram.pl. MAANDAG 20 FEBRUARI HILVERSUM I, 301.5 ra 7.00—24.00 NCRV 7.00 Nieuws. — 7.15 Ochtendgymnastiek. — 7.30 Gram.pl. — 7.45 Een woord voor de dag. — 8.00 Nieuws en weerberichten. — 8.10 Sportuitslagen. — 8.20 Gewijde muziek. — 8.45 Gram.pl. — 9.15 Voor de zieken. — 9.30 Herhaling familiecompetitie. — 10.05 Gram.pl. — 10.30 Morgendienst. — 11.00 Gram.pl. — 11.20 Voordracht. — 11.40 Bariton en piano. — 12.10 Gram.pl. — 12.30 Mededelingen. — 12.33 Kamerkoor. — 13.00 Nieuws. — 13.15 Mandolinemuziek. — 13.45 Gram.pl. — 14.00 Schoolradio. — 14.35 Blaaskwintet en piano. — 15.00 Gram.pl. — 15.30 Sopraan, tenor en piano. — 16.00 Bijbellezing. — 16.45 Gram.pl. — 17.00 Voor de kinderen. — 17.15 Pianokwar tet. — 17.45 Regeringsuitzending. — 18.00 Zigeunerkwintet. — 18.20 Sportuitslagen. — 18.30 Voor de Strijdkrachten. — 19.00 Nieuws. — 19.15 Engelse les. — 19.30 Gram.pl. — 19.40 Radiokrant. — 20.00 Nieuws. — 20.05 Strijkorkest. — 20.50 „Oostlo- rn", hoorspel. — 21.50 Internationaal Evang. commentaar. — 22.00 Koor, Bach-orkest en solisten. — 22.45 Avondoverdenking. — 23.00 Nieuws. — 23.15—24.00 Gram.pl. HILVERSUM H, 416 m 7.00 VARA — 10.00 VPRO — 10.20—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. — 7.18 Gram.pl. — 8.00 Nieuws en weerberichten. — 8.18 Gram.pl. — 8.35 Orgelspel. — 9.00 Gram.pl. — 10.00 „Voor de oude dag", causerie. — 10.05 Morgenwijding. — 10.20 Gram.pl. — 10.30 Voor de vrouw. — 10.45 Voor de zieken. — 11.20 Bariton en piano. — 11.40 Voordracht. — 12.00 Pianoduo. — 12.15 Accordeon-orkest. — 12.30 Mededelingen. — 12.33 Voor de boeren. — 12.38 Accordeonorkest. — 13.00 Nieuws. — 13.15 Promenade orkest. — 13.50 Gram.pl. — 14.00 Pianomuziek. — 14.35 Populair wetenschappelijke causerie. — 14.50 Gram.pl. — 15.30 „Kleine annonces" hoorspel. — 16.20 „El Retablo de Maese Pedro'', poppenspel. — 17.00 Voor de jeugd. — 17.30 „Walt Disney'', klankbeeld. — 18.00 Nieuws. — 18.15 Vara-varia. — 18 .20 Orgelensemble. — 18 .45 „Heerschappij der managers", causerie. —- 19.00 Klankbeeld over zandsteen. — 19.20 Sopraan en piano. 19.45 Regeringsuitzending. — 20.00 Nieuws. — 20.05 Actualiteiten. — 20.15 Sextet. — 20.45 Cabaret. — 21.20 Nederlandse amusemen tsmuziek. — 21.45 Verkiezingen ji t-ngeland. — 22.00 Radio Phil harmonisch orkest. — 23.00 Nieuws, — 23.15 Orgelspel, -» 23,10—24.00 Gram.pl
"RADIO-PROGRAMMA". "Provinciale Drentsche en Asser courant". Assen, 1950/02/18 00:00:00, Geraadpleegd op Delpher op 25-01-2021, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMDA03:000145935:mpeg21:p007